• 0

Kan niet anders meer dan de boeken neerleggen. En nu?

Beste leden,

 

Al een tijdje lees ik mee op dit forum, en vandaag heb ik me dan eindelijk maar eens aangemeld.

Als eerste moet ik erbij zeggen dat ik van Nederlandse afkom ben en nu in Belgie woon en een bedrijf heb.

Mijn bedrijf bestaat uit paarden.

 

Ik ben nu genoodzaakt de boeken neer te gaan leggen, maar ben zo bang voor wat er komen gaat. De spullen maken mij niet uit, maar de paarden wel.

 

Ik weet dat het een voorzichtige openingspost is, maar ik hou er rekening mee dat omdat het in dit geval om een belgisch bedrijf gaat ik hier misschien niet op mijn plaats zit........

 

Wat staat mij te wachten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

16. Welke inkomens en goederen kan men behouden zelfs als er een uitvoerend beslag wordt gelegd ?

 

Het grootste gedeelte van de informatie in dit artikel is ook toepasselijk op uitvoerend beslag zonder dat er zich een faillissement heeft voorgedaan.

 

(art. 16 faillissementswet)

Er moet een onderscheid gemaakt worden. Iemand wiens vennootschap met volkomen rechtspersoonlijkheid (bijvoorbeeld een BVBA) over kop ging, zal enkel aangesproken worden op hetgeen hij ingebracht heeft in de vennootschap (er zijn enkele wettelijke uitzonderingen ). Zijn privé-vermogen blijft dus buiten schot. Dat is precies het grote voordeel van een vennootschapsstructuur.

 

Wanneer de handelaar geen vennootschapsstructuur had aangenomen, ligt het moeilijker. In principe is hij dan aansprakelijk met zijn hele vermogen. Maar er is wettelijk voorzien in een aantal waarborgen voor de gefailleerde, of de beslagene, meer in het algemeen.

 

Er zijn een aantal goederen, bedragen, sommen en uitkeringen die de schuldeisers en de curator helemaal niet kunnen opeisen bij de gefailleerde of bij iemand met schulden in het algemeen.

 

1. De volgende goederen, zoals opgesomd in art. 1408 van het gerechtelijk wetboek, blijven onder het beheer en ter beschikking van de gefailleerde of beslagene, met uitzondering van de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep (bedoeld in 3° van het artikel):

het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en producten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;

2. De boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;

3. De goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;

4. De voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;

5. De levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;

6. Een koe, of twaalf schapen of geiten, naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende één maand.

Door artikel 12 van de wet houdende diverse bepalingen (I) van 6 mei 2009, zijn maaltijdcheques vanaf 29/5/9 ook niet meer vatbaar voor beslag.

 

De inkomens uit een beroepsactiviteit die een gefailleerde of andere beslagenen ontvangen sinds het vonnis van faillietverklaring of het beslagvonnis kunnen maar in beperkte mate geclaimd worden door de curator of gerechtsdeurwaarder (art. 1409-1412 gerechtelijk wetboek):

 

 

 

Het vet gedrukte?? Begrijp ik goed dat ik dan 24 dieren mag houden?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Wanhoop,

 

Wat een ellende allemaal... ik begrijp uit jouw bericht dat je geen vennootschap hebt opgericht (dus geen BVBA bent). Voorop moet worden gesteld dat ik niet thuis ben in de Belgische wet- en regelgeving en dus niet weet hoe dergelijke zaken bij onze zuiderburen afgehandeld worden. Maar ik kan natuurlijk wel lezen...

 

Er wordt aangegeven wat buiten het beslag valt, dit zijn goederen en have die noodzakelijk geacht wordt om te kunnen overleven. Volgens mij stamt wat jij vet gedrukt hebt nog uit de tijd dat de agrarische middenstand nog erg op zichzelf aangewezen was en dus zelfredzaam moest zijn. Voor deze groep valt het volgende buiten het beslag:

 

- één koe of twaalf schapen of geiten;

- één varken;

- vierentwintig dieren van de hoenderhof - volgens mij betekent dis dus 24 kippen of soortgelijk pluimvee.

 

Het lijk mij dus niet dat je 24 dieren mag houden, laat staan 24 paarden. Helaas.

 

Laat jezelf goed informeren bij een advocaat over de gang van zaken bij een faillissement door een deskundig advocaat. Ik begrijp dat je zelf dit faillissement gaat aanvragen en je dus niet gedwongen wordt door een derde partij (jij geeft aan dat je de boeken neer gaat leggen). Dit zou m.i. betekenen dat je zelf nog kunt sturen.

Bespreek met de advocaat, ga dit dus niet eigenhandig doen, of het mogelijk is om de paarden tegen een marktconforme prijs over te doen aan een derde. Als dit mag / kan dan kun je zelf voor een veilig heenkomen zorgen voor de paarden en hoef je dit niet over te laten aan de curator. Wacht je hier mee dan zullen de paarden onder het bewind van de curator vallen en deze mag er mee doen wat hem goeddunkt - met alle mogelijke gevolgen van doen.

 

Laat je dus goed adviseren door een ter zake kundige persoon. Als je aangesloten bent bij een beroepsvereniging kunnen deze je wellicht helpen in deze moeilijke tijd.

 

Heel veel sterkte!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je Dennis voor je bericht.

 

Momenteel zit ik in de W.C.O. Dit houdt in dat ik gerechtelijke bescherming heb en er geen stappen ondernomen mogen worden door deurwaarders.

Ik had een nieuw ondernemingsplan neergelegd, en daar de goedkeuring op gekregen.

Echter het gaat nu al niet zoals ik wilde, en merk dat ik zo intens moe ben van het knokken dat ik bang ben dat mijn schulden enkel op zullen blijven lopen.

Vandaar dat ik denk dat de boeken neerleggen het beste is.

 

Is inderdaad een eenmanszaak, wat inhoudt dat ik alles maar dan ook alles zal kwijtraken. :'(

 

Ik heb het vetgedrukte nader onderzocht, en betreft inderdaad pluimvee.......

 

Ik ben nu bezig met de vraag tot het zelf mogen verkopen van een aantal paarden, echter ik besef ook dat een groot deel niet verkoopbaar is, dus slacht is dan de enige optie :(

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wanhoop,

 

Misschien een andere benadering, iemand met een frisse kijk op je onderneming ?

Jij hebt het plan en een bedrijf in je bezit.

Zijn er geen mogelijkheden dat iemand anders het exploiteerd ?

Je verhuurt je bedrijf en paarden aan een ondernemer die er wel brood in ziet ?

Hij betaalt je maandelijks huur en mogelijk kan je nog enkele diensten aanbieden.

Met de huur los je je schulden af en je blijft betrokken bij de paarden.

Het kan een totaal ander plan zijn, maar dat kan de huurder dan zelf financieren en rendabel maken

 

Groetjes,

Roland.

 

Link naar reactie
  • 0

Heftig Wanhoop, alvast sterkte.

 

Je geeft aan dat je bedrijf uit paarden bestaat maar dat is een breed begrip. Paardenhandel, fokkerij, manege...... Wordt de accomodatie gehuurd of is het van jezelf? Misschien kan je daar wat meer over schrijven zodat we iets gerichter mee kunnen denken of vragen kunnen stellen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Het is een manege, pension, opvangcentrum, en voorheen ook een fokkerij. Dat laatste heb ik al stilgelegd daar er geen vraag meer naar was.

Ook het opvang gedeelte heb ik stil gelegd, en ik ben bezig voor de paarden die binnen het opvanggedeelte staan een goed adres te zoeken.

Mijn herstelplan was goedgekeurd, maar de onverklaarbare dood van 5 pony's in 3 weken tijd heeft enorm veel roet in het eten gegooid.

Mijn lessen kan ik niet meer geven nu, en er lijkt opzet in het spel. Uiteraard is er hier werk van gemaakt, en ligt de laatst overleden pony in Gent voor autopsie.

 

Een ander als hoofdhuurder zou opzich een optie kunnen zijn, maar weet niet of de huurbaas waarmee de relatie inmiddels uiteraard flink verstoord is hier nog open voor staat. Wij zijn in no-speaking turns.

 

Ik ben een enorme vechter en heb eigenlijk nooit opgegeven, maar met de laatste ontwikkelingen ben ik werkelijk lam geslagen.

 

Een nieuwe uitbater? Wie wil er in hemelsnaam een bedrijf wat zo in de rode cijfers zit overnemen? De paardenwereld is een aparte wereld en bikkelhard.

Hopelijk krijg ik eind deze week een positieve 'go' van een sollicitatie die ik gedaan heb om op die manier nog meer inkomsten te kunnen verkrijgen.

Maar heeft het nog zin?

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Inmiddels heb ik de boeken neergelegd.

Mijn hemel wat een drama! Ben nu dakloos, krijg geen uitkering daar ik geen vaste woon of verblijfplaats heb.

De curator is toch ook wel een apart mens, alles gaat per sms ipv telefoon.

 

Kan werkelijk geen kant op.

Failliet gaan is blijkbaar een grote misdaad!!!

 

:'( :'( :'(

Link naar reactie
  • 0

Jeetje, wat een ellende :-\ Misschien een overbodige vraag, maar heb je absoluut geen familie of vrienden waar je kan logeren? Op deze manier ga je ook geen baan of iets kunnen krijgen. En ik vind het een vreemde zaak dat een curator alleen per sms te bereiken is. Is hier in Belgie geen aanspreekpunt voor, of juridische bijstand?

 

Sorry, ik heb te weinig verstand van de Belgische wet om nuttig te kunnen zijn :'(

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me toch dat ook een curator gewoon kan bellen?? Het is inderdaad een zeer vreemde gang van zaken.

Momenteel slaap ik her en der met mijn dochter op sleeptouw.

Ben bij het OCMW geweest, maatschappelijk werk, zometeen ga ik naar Acerta, en ze moeten toch maar met een oplossing komen.

Okay, het is niet hun schuld dat ik failliet ben, maar zoals het nu gaat kan natuurlijk niet. Een beetje menselijk is toch wel normaal?

Mijn rekeningen zijn opgeheven, dus daar kan ik niets meer mee.Een nieuwe bankrekening openen is een drama en lijkt niet te lukken.

Ik zou bij godsnaam niet weten waar ik nu moet beginnen!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

De curator is toch ook wel een apart mens, alles gaat per sms ipv telefoon.

 

Kan werkelijk geen kant op.

Failliet gaan is blijkbaar een grote misdaad!!!

 

:'( :'( :'(

 

In Nederland heeft een curator een rechter-commissaris. Daar kan je terecht met klachten over de curator. Wellicht heb je dat in Belgie ook. Zoek dat even uit.

 

Danny

 

edit :

 

In Belgie dus ook. Zoek uit wie dat is en ga hem benaderen als een speer.

 

België

 

De rechter-commissaris (in handelszaken) is een rechter die aangewezen is door de voorzitter van de rechtbank van koophandel om tijdens een faillissement toe te zien op de werking van de curator.

Link naar reactie
  • 2

Weet je wat ik nou het meest verschrikkelijke vind? Dat je je dochter hier allemaal in mee sleurt!

 

Ik kies er voor om nu op dit moment verder niet op je te reageren, maar ik ga wel een moderator aan spreken.

Je hebt met genoeg mensen gesolt, dat hoeft op dit forum niet ook nog eens te gebeuren.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat ik nou het meest verschrikkelijke vind? Dat je je dochter hier allemaal in mee sleurt!

 

Ik kies er voor om nu op dit moment verder niet op je te reageren, maar ik ga wel een moderator aan spreken.

Je hebt met genoeg mensen gesolt, dat hoeft op dit forum niet ook nog eens te gebeuren.

 

PARDON ??? Waar heb jij het nu in G...naam over ??? Djeesz...wat een opmerking. Ik denk dat de moderators jou eens aan moeten spreken.....

 

Edit : Kneus is niet van mij, al had dit een hele vette kunnen zijn deze keer.

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat ik nou het meest verschrikkelijke vind? Dat je je dochter hier allemaal in mee sleurt!

 

Ik kies er voor om nu op dit moment verder niet op je te reageren, maar ik ga wel een moderator aan spreken.

Je hebt met genoeg mensen gesolt, dat hoeft op dit forum niet ook nog eens te gebeuren.

 

je praat alsof je er persoonlijk bij betrokken bent en inside info hebt waaruit blijkt dat TS iets ergs gedaan heeft

Echter is deze reactie zonder verdere onderbouwing volledig ongepast.

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat ik nou het meest verschrikkelijke vind? Dat je je dochter hier allemaal in mee sleurt!

 

Ik kies er voor om nu op dit moment verder niet op je te reageren, maar ik ga wel een moderator aan spreken.

Je hebt met genoeg mensen gesolt, dat hoeft op dit forum niet ook nog eens te gebeuren.

 

Wat een botte en gevoelloze reactie, denk je nu echt dat iemand ervoor kiest zijn dochter mee te slepen? Lekker makkelijk oordelen van achter je toetsenbord!

 

 

@Wanhoop, heel veel sterkte, ik hoop dat je snel een oplossing vind! en laat geen mogelijkheid onbenut om aandacht te vragen voor je situatie bij welke instantie dan ook.. Er zijn veel regelingen maar helaas is de burocratie er rondom heen ook vaak groot, dus soms moet je veel vaker als je lief is op een deur of raam kloppen dan je lief is..

Link naar reactie
  • 1

Ja dat kan ik Devlinx.

 

Allereerst. Sorry, het was niet mijn bedoeling jullie achterover van de stoelen te laten vallen ;D

 

Ik weet inderdaad wie dit is.

Zoals ik al aangaf kies ik er voor om niet te reageren op "wanhoop" zelf, want dat zou een niet zo'n nette reactie zijn.

Daar wil ik zelf mijn energie al niet aan verspillen, plus daarbij dat toch helemaal niemand snapt waar we het over hebben. Dus nuttig zou het op dit forum ook al niet zijn.

Ik vond het daarin tegen wel mijn plicht om een moderator aan te spreken, wie "wanhoop" is en het verhaal dat daarbij hoort, zodat zij kunnen bepalen wat ze hier mee doen. Dat heb ik dus ook gedaan.

Mocht je ondertussen op wat voor manier dan ook benaderd zijn, kan ik alleen maar zeggen, trap er niet in.

 

Oh ennu bedankt voor de kneusjes, ik zal er aan denken de volgende keer als ik nog eens wil waarschuwen ::)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0
Oh ennu bedankt voor de kneusjes, ik zal er aan denken de volgende keer als ik nog eens wil waarschuwen

Trek het je niet aan, dat is een te verwachten reactie, idem de reacties van overige HL leden. Gelet op de informatie in het topic komt jouw reactie erg hard, bot en ongevoelig over voor de lezers zonder kennis van de specifieke achtergrond en voorgeschiedenis van deze topicstarter.

 

De mods hebben daar - door de aanvullende informatie die je hebt verstrekt maar die uit privacy overwegingen niet of althans niet in huidige vorm openbaar gemaakt kan worden - een beduidend genuanceerdere mening over gekregen. Op grond daarvan zijn de kneuzen zijn op op persoonlijke titel al door 2 mods gecompenseerd.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat een botte en gevoelloze reactie, denk je nu echt dat iemand ervoor kiest zijn dochter mee te slepen? Lekker makkelijk oordelen van achter je toetsenbord!

 

 

Er komt een partij tranen voorbij en alle desktop-ridders staan paraat om vanachter hun toetsenbord een helpende hand uit te steken. Terwijl de situatie ook andersom kan zijn: de kritiek is afkomstig van iemand die juist wèl goed weet wat er speelt.

 

Oordeel niet te snel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
de kritiek is afkomstig van iemand die juist wèl goed weet wat er speelt.

En niet alleen dat, maar die de kritiek ook kan staven met keiharde bewijzen, o.a. een stapel krantenartikelen over deze topicstarter en een spoor van soortgelijke topics (maar dan nog VEEL heftiger) op andere fora.

 

Dan had lollypop zich duidelijker moeten verwoorden. Zoals het nu overkomt slaat het als een tang op een varken.

Mee eens, maar Lollypop heeft de keuze gemaakt om TS niet met naam en toenaam publiekelijk af te branden, en dat siert Lollypop zeer: hierdoor is het namelijk lastig om de kritiek ook te motiveren. Inmiddels heeft Lollypop dat al wel aan de mods gedaan.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, maar Lollypop heeft de keuze gemaakt om TS niet met naam en toenaam publiekelijk af te branden, en dat siert Lollypop zeer: hierdoor is het namelijk lastig om de kritiek ook te motiveren. Inmiddels heeft Lollypop dat al wel aan de mods gedaan.

 

Mee eens, maar dan had Lollypop ook een bericht kunnen plaatsen als : Helaas weet ik meer over de achtergrond van TS en om dit topic niet de verkeerde kant op te laten gaan, heb ik besloten de mods hiervan op de hoogte te stellen.

 

Zo, en nu is het wat mij persoonlijk betreft afgedaan, we kunnen weer gewoon door met waar we mee bezig waren ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit topic gaat op slot.

 

De admins hebben op basis van diverse bronnen het sterke vermoeden dat de gegeven informatie van de situatie van TS op zijn minst onvolledig is, en de kans groot is dat het volledige verhaal hier niet verteld gaat worden.

 

Dit gegeven maakt de kans groot dat adviezen, juist in deze precaire situatie, niet de juiste richting geven, hoe goed bedoeld ook.

Verder speelt mee dat, zoals het er nu naar uitziet, eea onder Belgisch recht valt, wat adviseren over de juiste koers voor TS nog lastiger maakt.

 

Om te voorkomen dat TS de verkeerde kant op gestuurd wordt, gaat dit topic op slot.

 

Frans

HL-admin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.