• 0

Mogelijkheden om niet met uurtarief maar vast maandbedrag te werken?

Waar vind ik in dit land de mogelijkheden om niet met uurtarieven te werken? Dat is toch niet meer van nu?

 

Soms ben ik een uur data aan het inkloppen en soms ben ik een uur aan het brainstormen voor een nieuw concept. Beide uren hebben toch niet dezelfde waarde? Vreemd dat we ons echter nog altijd focussen op betalingen per uur. Dat geldt voor minimumlonen, het geldt ook voor payrollingbedrijven (nee, we werken alleen met uurtarieven!).

 

Zijn er organisaties die wel daarop zijn ingesteld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt best op andere manieren werken dan op uurtarief, bijvoorbeeld stukloon, projectvergoeding, resultaatafhankelijke vergoeding etc...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoezo is dat niet meer van nu?

 

Als ik voor een klant een animatie moet maken, dan stop ik daar toch uren in? Dat een aantal van die uren besteed zijn aan het verzamelen van referentiemateriaal en het bedenken van een concept vind ik irrelevant. Dat zijn toch net zo goed uren die ik besteed om uiteindelijk met een goed product voor de klant te komen?

 

Dan heb ik ook nog dat ik aan het ene project langer werk dan aan het andere. Ik kan een project in een week klaar hebben, een ander project ben ik misschien 6 weken mee bezig. Dan moet ik de klant anderhalf maandbedrag in rekening brengen? Of een kwart maandbedrag als het om een opdracht van een week gaat? Dan zie ik niet het voordeel om met maandbedragen te werken (die waarschijnlijk ook weer op een uurtarief zijn gebaseerd).

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Waar vind ik in dit land de mogelijkheden om niet met uurtarieven te werken? Dat is toch niet meer van nu?

 

Soms ben ik een uur data aan het inkloppen en soms ben ik een uur aan het brainstormen voor een nieuw concept. Beide uren hebben toch niet dezelfde waarde? Vreemd dat we ons echter nog altijd focussen op betalingen per uur. Dat geldt voor minimumlonen, het geldt ook voor payrollingbedrijven (nee, we werken alleen met uurtarieven!).

 

Zijn er organisaties die wel daarop zijn ingesteld?

De stukprijs is handig. Een brief kost x, een mail kost x, een rapport kost x etc. Het zal de ene keer wat langer en de andere keer wat korter duren maar als je goede eenheden in je werk kunt vinden werkt het gewoon.

 

Wat niet werkt is dit soort zaken op puur maatwerk toepassen. Concepting van een nieuwe website bijvoorbeeld. Een concept kan van simpel tot ingewikkeld lopen maar je hebt nog geen idee waar je mee begint vooraf. Dan kan het haast niet goed gaan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@MrMartinH Ja, je stopt er uren in, maar wat zegt een uur alleen? Je hebt ook nog te maken met complexiteit, specialiteit, duur van opdracht, omvang, urgentie, etc. Met wat ik doe loopt dat ontzettend uiteen. Het gaat daarbij veel meer om het leveren van een bepaalde waarde.

 

Waarom zou ik tijd voor geld willen ruilen? Dat beperkt ook, in werken, in denken, in samenwerken.

Link naar reactie
  • 0

Wat niet werkt is dit soort zaken op puur maatwerk toepassen. Concepting van een nieuwe website bijvoorbeeld. Een concept kan van simpel tot ingewikkeld lopen maar je hebt nog geen idee waar je mee begint vooraf. Dan kan het haast niet goed gaan.

 

Exact! En zo ongeveer alles wat ik doe is maatwerk, dat geldt tegenwoordig denk ik zelfs voor veel zzp'ers. Het is niet meer per se zo dat je zegt: dit doe ik en dit krijg je. Maar de vraag is veel meer: wat heeft de klant nodig en hoe kunnen we elkaar daarin tegemoet komen, welke waarde kan ik voor jou leveren?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou uitgaan van wat het meest logisch is bij wat je verkoopt. De bakker verkoopt brood, wat is er dan logischer dan een prijs per brood te rekenen? In die prijs zit vanalles meegerekend: van huur van de zaak tot aan tijd van de bakker en de brandstof van de vrachtwagen die het meel levert.

 

Bij een dienstverlener is het belangrijkste onderdeel tijd (in combinatie met expertise, etc., maar die aspecten beïnvloeden slechts de waarde van de tijd). Dan is het dus logisch om die tijd in rekening te brengen. Bij een payroller is dat heel duidelijk: hij levert een persoon voor een aantal uur - zijn kosten stijgen ook per uur (denk naast het salaris van de werknemer aan verzuimkosten/verzekeringen, etc). Er zijn daarnaast wel vaste kosten (inclusief kosten die niet afhankelijk zijn van het aantal uur, maar bijvoorbeeld van het aantal personen dat je inhuurt), zoals administratie, huisvestingskosten, bankkosten, salaris van de directeur, etc., maar die vormen maar een beperkt deel van de prijs.

 

Bij een website zou je een vast bedrag per opdracht kunnen rekenen - maar ook dan ga je rekenen hoeveel tijd je daarmee verwacht kwijt te zijn. In dat geval verplaats je het risico van een slechte dag hebben, of een verkeerde inschatting maken, maar de basis voor de prijs blijft het aantal uren dat je denkt nodig te hebben. In beide gevallen hou je rekening met de complexiteit, specialiteit, etc. - daarin zit immers de waarde die je levert. Wat dat betreft kun je dus ook prima verschillende uurtarieven voor dezelfde persoon hanteren. En ook als je op basis van uren x tarief werkt, krijg je doorgaans de vraag om een inschatting te maken, met dezelfde narigheid als je een keer boven die inschatting uitkomt. Dus waar zit dan eigenlijk het verschil?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@MrMartinH Ja, je stopt er uren in, maar wat zegt een uur alleen? Je hebt ook nog te maken met complexiteit, specialiteit, duur van opdracht, omvang, urgentie, etc. Met wat ik doe loopt dat ontzettend uiteen. Het gaat daarbij veel meer om het leveren van een bepaalde waarde.

 

Waarom zou ik tijd voor geld willen ruilen? Dat beperkt ook, in werken, in denken, in samenwerken.

Niet willen rekenen met tijd beperkt je veel meer, denk ik.

 

Als vraag stel je of het mogelijk is om niet met een uurtarief maar met een vast tarief per maand te rekenen. Komt dat niet uiteindelijk op precies hetzelfde neer? Of je het nu uitrekent per uur of per maand, het blijft een x bedrag voor x tijd.

Link naar reactie
  • 0

Niet willen rekenen met tijd beperkt je veel meer, denk ik.

 

Als vraag stel je of het mogelijk is om niet met een uurtarief maar met een vast tarief per maand te rekenen. Komt dat niet uiteindelijk op precies hetzelfde neer? Of je het nu uitrekent per uur of per maand, het blijft een x bedrag voor x tijd.

 

Nee, want elke 3 maanden evalueer ik met mijn klanten of we beiden geleverde waarde, inzet en resultaten vinden kloppen met het bedrag. Op die manier blijven we met elkaar in gesprek en is het niet simpelweg uurtje factuurtje.

 

Ik heb er zelf bijv een hekel aan om het overzicht van mijn accountant te ontvangen en te zien dat hij voor elke vraag die ik heb gemaild een kwartier of een half uur heeft gerekend. Of dat hij een uur rekent voor een document dat zij gewoon klaar hebben liggen.

Link naar reactie
  • 0
Zijn er organisaties die wel daarop zijn ingesteld?

 

Ik werk grotendeels op abonnementsbasis, en dat bevalt goed. Maar je moet wel duidelijke definiëren wat de klant daar allemaal wel en niet voor mag verwachten. Dat ligt vast in een dienstverleningsdocument en een beloningsovereenkomst.

 

Meerwerk dat duidelijk buiten het abonnement valt gaat dan tegen een meerprijs, dat kan een uurtarief zijn op nacalculatie of een fixed price afspraak. Die afspraken maak je dan aanvullend met de klant voor dat je met het meerwerkt begint, niet achteraf uiteraard. Zolang je de klanten hierover vooraf duidelijk informeert, snappen ze het en vinden ze het fair.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn er organisaties die wel daarop zijn ingesteld?

 

Ik werk grotendeels op abonnementsbasis, en dat bevalt goed. Maar je moet wel duidelijke definiëren wat de klant daar allemaal wel en niet voor mag verwachten. Dat ligt vast in een dienstverleningsdocument en een beloningsovereenkomst.

 

Meerwerk dat duidelijk buiten het abonnement valt gaat dan tegen een meerprijs, dat kan een uurtarief zijn op nacalculatie of een fixed price afspraak. Die afspraken maak je dan aanvullend met de klant voor dat je met het meerwerkt begint, niet achteraf uiteraard. Zolang je de klanten hierover vooraf duidelijk informeert, snappen ze het en vinden ze het fair.

 

Ik werk idd ook op abonnementsbasis, maar voorlopig zijn die werkzaamheden nog zó breed, ik heb nog geen nee hoeven/kunnen zeggen. Zelfs als mijn opdrachtgevers aangeven een design te willen hebben (wat ik niet kan), zorg ik er wel voor dat dat voor ze wordt geregeld. Tja, waar leg ik dan de grens en waar zou die moeten liggen?

Link naar reactie
  • 0

@MrMartinH Ja, je stopt er uren in, maar wat zegt een uur alleen? Je hebt ook nog te maken met complexiteit, specialiteit, duur van opdracht, omvang, urgentie, etc. Met wat ik doe loopt dat ontzettend uiteen. Het gaat daarbij veel meer om het leveren van een bepaalde waarde.

 

Waarom zou ik tijd voor geld willen ruilen? Dat beperkt ook, in werken, in denken, in samenwerken.

 

Waar zou je het dan voor willen ruilen?

 

Een vriend van mij rekent niet per uur. Hij kijkt naar de klant. Als de klant weinig te besteden heeft vraagt hij minder geld aan diegene dan aan een klant die veel te besteden heeft. En dat bekijkt hij uiteraard weer per project (de ene website is duurder dan de andere). Het lijkt op zich goed te werken. Hij heeft genoeg klanten.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de aanname "rekenen met een uurprijs is niet meer van deze tijd" een beetje flauw, eerlijk gezegt. Stel je voor dat iedereen dan maar overgaat op een maandprijs. Is dat dan wel van deze tijd?

 

Persoonlijk vind ik dat we in deze tijd heel goed zelf kunnen beslissen wat het beste bij ons past, of bij ons huidige project. Het gaat niet perse om de 'waarde' van uren, maar om wat jouw inzet over het algemeen waard is. Dat hoort toch een beetje bij ondernemen: de ene keer wat meer voor minder, en andere keer andersom. Als je over het algemeen maar genoeg gecompenseerd wordt voor je werk. En als mijn klanten graag een uurprijs hebben, dan geef ik ze die.

 

Werk je met organisaties, dan loop je inderdaad vaak tegen een stramien aan. We willen dit, en dat. Omdat ze behoefte hebben aan een maatstaf. Krijg je daar de kriebels van, dan kun je dat met ze overleggen. Willen ze niet, dan zoek je verder. En als je er echt geen kunt vinden, kun je ook nog besluiten om er zelf een te beginnen. :)

 

Link naar reactie
  • 0

@MrMartinH Ja, je stopt er uren in, maar wat zegt een uur alleen? Je hebt ook nog te maken met complexiteit, specialiteit, duur van opdracht, omvang, urgentie, etc. Met wat ik doe loopt dat ontzettend uiteen. Het gaat daarbij veel meer om het leveren van een bepaalde waarde.

 

Waarom zou ik tijd voor geld willen ruilen? Dat beperkt ook, in werken, in denken, in samenwerken.

 

Waar zou je het dan voor willen ruilen?

 

Een vriend van mij rekent niet per uur. Hij kijkt naar de klant. Als de klant weinig te besteden heeft vraagt hij minder geld aan diegene dan aan een klant die veel te besteden heeft. En dat bekijkt hij uiteraard weer per project (de ene website is duurder dan de andere). Het lijkt op zich goed te werken. Hij heeft genoeg klanten.

Begrijp ik het goed dat een gelijkwaardig project voor een groter bedrijf duurder is dan voor een kleiner bedrijf? Zonder onderscheid te maken in hoeveelheid arbeid of kwaliteit van de geleverde programmeursuren/designuren?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Daar komt het op neer. Hij maakt de logische conclusie dat een groot bedrijf meer geld te besteden heeft dan een hobbyist. Hij is hierin overigens eerlijk tegen zijn klanten. Grote bedrijven weten dus dat hij hen meer in rekening brengt dan iemand die minder te besteden heeft. Dat concept lijkt goed te werken want deze bedrijven blijven toch weer bij hem terug komen.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.