• 0

Incassobureau na niet voldane opdracht

Beste Lezer,

 

Mijn situatie is als volgt:

 

Ongeveer 2 maanden geleden de opdracht aan een tekstschrijver gegeven om een artikel te schrijven voor een blog. Zij heeft dit gedaan en aan mij door gestuurd, en ik weer aan de eigenaar van dit blog.

 

Helaas is de eigenaar van het blog niet zo snel met reageren en heb hem herhaaldelijk gevraagd om te reageren over of er nog aanpassingen moeten worden gedaan of het artikel helemaal opnieuw zou moeten worden geven (en de schrijfster van het artikel in de CC gezet).

 

De schrijfster heeft direct na het artikel haar factuur gestuurd. Ik heb daarop als reactie gegeven dat ze de factuur pas kan sturen wanneer het artikel akkoord is (door de eigenaar van het blog) of geplaatst zou worden. Haar reactie was dat dit niet haar normale gang van zaken was maar hier geen bezwaar op gemaakt.

 

Tussen door heeft ze meerdere malen gevraagd of er al reactie was en heb ik hier netjes op gereageerd en gelijk weer actie ondernomen om contact op te nemen met de eigenaar van het blog.

 

Op gegeven moment een mail ontvangen dat ze de betaling nu wilt en een incassobureau heeft ingeschakeld. Daarna een mail gestuurd of er mogelijk een andere oplossing is (aanbetaling doen) waarop ik een mail kreeg dat ze alleen de betaling wilt. Voelde me onder druk gezet en gezegd dat ik zou betalen maar als ik reactie zou krijgen dit direct door sturen en verwachten dat het zou worden opgelost.

 

Nu heb ik via een andere weg als normaal contact gezocht met de eigenaar van het blog en dezelfde dag nog een mail terug gekregen. Het artikel stond vol spelfouten en slechte zinsopbouw. Het zal dus moeten worden herschreven voordat het zou worden geplaatst.

 

Hiermee is dus nog niet aan de opdracht voldaan en krijg geen reactie meer van de tekstschrijver. Mijn vraag is nu hoe ik moet reageren op het incasso bureau.

 

Alvast bedankt.

 

Aangepast: Het artikel is nagekeken en doorgestuurd maar omdat het om een engelstalig artikel gaat is het niet perfect gecontroleerd. Mijn engels is qua grammatica niet top

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Persoonlijk vind ik het een wat vreemde gang van zaken. Waarom zou de tekstschrijver pas de factuur kunnen insturen als de eigenaar van het blog een goedkeuring heeft gegeven. Jij bent de opdrachtgever, de schrijver heeft in principe weinig te maken met de eigenaar van het blog.

 

Zelf zou ik het incasso bureau een brief sturen waarin je aangeeft dat de tekst vol spelfouten staat en dat je overgaat tot betaling op het moment dat het artikel foutloos is aangeleverd. Heb je de tekst zelf ook gecontroleerd en doorgelezen? Als de tekst werkelijk vol fouten staat dan had je dit zelf toch kunnen zien en gelijk door kunnen geven?

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Met een goedkeuring bedoel ik dat het artikel foutloos is geschreven en daarmee niet wordt voldaan aan de opdracht.

 

Het gaat om een engelstalig artikel, omdat mijn grammatica van Engels niet optimaal is heb ik juist deze tekstschrijver ingeschakeld. Kan ik ook per email op het incassobureau reageren en moeten de incasso kosten dan alsnog worden betaald?

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een inhoudelijk verweer, het product is niet juist geleverd. Stel ze dus in gebreke, dat kan via het incassobureau ook. Zeker als het zo duidelijk is met spelfouten e.d. waardoor je het kan onderbouwen. Geef een redelijke termijn om het op te lossen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Maar twee maanden geleden zag niemand dat het vol spelfouten zat?

 

Jij bent opdrachtgever, maar je hebt het zonder kwaliteitscontrole doorgestuurd?

 

Natuurlijk moeten die fouten hersteld worden, maar tegelijk heeft de schrijver groot gelijk dat na twee maanden incasso ingeschakeld wordt. En jij zit daar gewoon als aannemer voor 100% tussenin. De grootste fout zit bij de bloguitgever, niet bij de tekstschrijver. Wedden dat die een paar tikfoutjes als excuus gebruikt...

 

Verdomme! Kan binnen een dag een bedrijf starten, maar heeft twee maanden nodig om een blogtekst te regelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik heb dit regelmatig aan de hand, opdrachtgevers die niet direct reageren.

 

Oplossing is heel simpel, ik betaal mijn schrijvers direct conform de gemaakte afspraken met als voorbehoud dat indien de tekst niet aan de eisen van de klant voldoet deze later gecorrigeerd zal worden. Dus het kan gebeuren dat er bv na 14 dagen alsnog iets gecorrigeerd moet worden en dat is nog nooit een probleem geweest.

 

Verder dien je zelf duidelijke afspraken te maken over correctieronden en responsetijden. Bv 1e aanlevering x-dagen na ontvangst opdracht, correcties x-dagen na aanlevering, betaling x-dagen na eventuele correctie.

 

Duidelijk communiceren naar alle partijen.

Link naar reactie
  • 0

Even een vervolg; Ruim een maand later is de tekstschrijver erachter gekomen dat ze niet in haar recht staat en is het artikel herschreven (hoor overigens ook helemaal niets meer van het incassobureau, apart).

 

Anyway ik heb het artikel nu direct doorgestuurd naar de blog eigenaar en hij heeft nu een snelle maar negatieve mail terug gestuurd. Het herschreven artikel staat nog steeds vol fouten en wordt niet meer geplaatst (2e keer). Ook heeft hij nu aangegeven er geen tijd en moeite meer in te steken (ik kan dus geen artikel meer aanleveren voor dit blog).

 

Ik ben dus diegene die nu schade leid (niet meer de mogelijkheid om te bloggen voor het blog wat veel resultaat had opgeleverd). Ik betaal dus ten eerste die factuur niet maar mijn vraag is wat nu? Kan ik haar aansprakelijk stellen voor het feit dat mij nu de mogelijkheid wordt ontnomen om te bloggen voor dit blog?

 

Hoor graag van u.

 

Danny Verhoeven

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Danny,

 

zoals ik het lees heb jij een opdracht gegeven en steeds de mogelijkheid gehad om deze te (laten) beoordelen of corrigeren voor inzending. In deze tijdspanne heb je ook de gelegenheid gehad om een andere tekstschrijver in te huren. Hoe luidden de voorwaarden bij het verstrekken van de opdracht?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Danny,

 

zoals ik het lees heb jij een opdracht gegeven en steeds de mogelijkheid gehad om deze te (laten) beoordelen of corrigeren voor inzending. In deze tijdspanne heb je ook de gelegenheid gehad om een andere tekstschrijver in te huren. Hoe luidden de voorwaarden bij het verstrekken van de opdracht?

 

Groet,

 

Highio

 

Hi Highio,

 

Die mogelijkheid heb ik niet gehad omdat de tekstschrijver direct een factuur stuurde na het 1e artikel. Daardoor in een proces gekomen met incassobureau etc terwijl er andere dingen waren afgesproken.

 

Daardoor kon ik dus niet op zoek tussen door naar een andere tekstschrijver.

 

Danny

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

@Danny:

Alles lezende denk ik dat je nu aanloopt tegen de gevolgen van je eigen manier van werken. Jij bent zelf verantwoordelijk voor wat jij levert. Moet je maar betere afspraken maken...

 

Mij is duidelijk dat er gewerkt is op basis van vage afspraken en veronderstellingen. Persoonlijk zou ik daar lering uit trekken, in overleg met de auteur tot een regeling proberen te komen en het restant als leergeld beschouwen, als dat niet lukt het afgesproken bedrag betalen en verder geen gebruik meer maken van de diensten van deze auteur. Het geleverde product voldeet wellicht niet aan jouw standaarden, maar jij hebt zelf ongetwijfeld ook steken laten vallen. Als het vervolgens mis gaat en jij niet betaald krijgt zou ik niet degene die het werk heeft geleverd er alleen voor laten opdraaien.

 

Soms helpt het om zaken van de andere kant te bekijken. Probeer je eens in de tekstschrijver te verplaatsen. Je levert werk, maar krijgt niet betaald. Hoe zou jij dat vinden?

 

Tips voor volgende keer:

-1- Laat nieuwe auteurs eerst vrijblijvend of betaald een proef van +/- een half a4-tje schrijven.

-2- Controleer als hoofdaannemer al het werk. Kan je dat niet zelf, besteed dat dan ook uit.

-3- Maak duidelijke afspraken met zowel leverancier als afnemer.

Link naar reactie
  • 0

Het artikel is nagekeken en doorgestuurd maar omdat het om een engelstalig artikel gaat is het niet perfect gecontroleerd.

 

 

Het herschreven artikel staat nog steeds vol fouten en wordt niet meer geplaatst (2e keer).

Tussen "niet perfect gecontroleerd" en "vol fouten" zit in mijn optiek toch wel een erg groot gat.

 

Ben je er inmiddels achter of de eigenaar van de blog gelijk heeft wat het aantal fouten betreft? En heeft de tekstschrijver daar nog iets over geroepen? Het lijkt me voor eventuele vervolgstappen wel handig om te weten hoe het nu precies zit.

 

(mocht je de tekst nog door iemand anders willen laten lezen, je mag hem naar me doorsturen, mijn Engels is redelijk)

Link naar reactie
  • 0

@Danny:

Alles lezende denk ik dat je nu aanloopt tegen de gevolgen van je eigen manier van werken. Jij bent zelf verantwoordelijk voor wat jij levert. Moet je maar betere afspraken maken...

 

Mij is duidelijk dat er gewerkt is op basis van vage afspraken en veronderstellingen. Persoonlijk zou ik daar lering uit trekken, in overleg met de auteur tot een regeling proberen te komen en het restant als leergeld beschouwen, als dat niet lukt het afgesproken bedrag betalen en verder geen gebruik meer maken van de diensten van deze auteur. Het geleverde product voldeet wellicht niet aan jouw standaarden, maar jij hebt zelf ongetwijfeld ook steken laten vallen. Als het vervolgens mis gaat en jij niet betaald krijgt zou ik niet degene die het werk heeft geleverd er alleen voor laten opdraaien.

 

Soms helpt het om zaken van de andere kant te bekijken. Probeer je eens in de tekstschrijver te verplaatsen. Je levert werk, maar krijgt niet betaald. Hoe zou jij dat vinden?

 

Tips voor volgende keer:

-1- Laat nieuwe auteurs eerst vrijblijvend of betaald een proef van +/- een half a4-tje schrijven.

-2- Controleer als hoofdaannemer al het werk. Kan je dat niet zelf, besteed dat dan ook uit.

-3- Maak duidelijke afspraken met zowel leverancier als afnemer.

 

Ik ben het absoluut met je eens dat ik verantwoordelijk ben voor het werk wat ik de blog eigenaar aanlever. Er zijn wellicht (achteraf) niet gebruikelijke afspraken gemaakt maar ze zijn wel gemaakt. Doordat de tekstschrijver de factuur eerder stuurde dan afgesproken en het proces van het incassobureau inschakelde kon ik dus niet op zoek naar een andere tekstschrijver.

 

Het product moest overigens niet aan mijn standaarden voldoen maar aan die van de blog eigenaar. Deze heeft aangegeven dat het vol spelfouten zat en het geschreven was door iemand aan het buitenland (heeft specifiek aangegeven welke fouten).

 

Daarnaast begrijp ik het ook dat de tekstschrijver gewerkt heeft maar wel een slecht product heeft aangeleverd ;) (een product zelfs waar ik helemaal niets aan heb)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Het artikel is nagekeken en doorgestuurd maar omdat het om een engelstalig artikel gaat is het niet perfect gecontroleerd.

 

 

Het herschreven artikel staat nog steeds vol fouten en wordt niet meer geplaatst (2e keer).

Tussen "niet perfect gecontroleerd" en "vol fouten" zit in mijn optiek toch wel een erg groot gat.

 

Ben je er inmiddels achter of de eigenaar van de blog gelijk heeft wat het aantal fouten betreft? En heeft de tekstschrijver daar nog iets over geroepen? Het lijkt me voor eventuele vervolgstappen wel handig om te weten hoe het nu precies zit.

 

(mocht je de tekst nog door iemand anders willen laten lezen, je mag hem naar me doorsturen, mijn Engels is redelijk)

 

"Vol fouten" opmerking kwam van de blog eigenaar en "niet perfect gecontroleerd" van mij (daarom besteed ik het ook uit). Tekstschrijver heeft overigens ook geen tegen opmerkingen gemaakt op de kritiek.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt de verkeerde tekstschrijver aangenomen. Het feit dat de eigenaar van dat blog nu niet meer met jou wil werken, is niet de verantwoordelijkheid van de tekstschrijver, maar die van jou.

 

Dat ik er verantwoordelijk voor ben dat ik een goede tekst had moeten aanleveren ben ik mee eens. Wel is een feit dat doordat er niet volgens afspraak is gewerkt ik niet een andere geschikte tekstschrijver kon benaderen (die het werk wel professioneel kon afhandelen).

 

Heeft ook vertraging opgelopen door het proces van het incassobureau. Daardoor niet de mogelijkheid gehad om een ander in te huren.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij dringt de boodschap nog steeds niet goed door. Jij hebt het werk als hoofdaannemer uitbesteed. Als het resultaat tegenvalt is dat jouw verantwoordelijkheid. Jij had zowel de eerste als de tweede versie beter moeten controleren, tenzij expliciet overeengekomen was dat je dat niet zou doen. Jij had bezwaar kunnen maken tegen onvoldoende kwaliteit, maar die kwaliteitscontrole heb je tot twee keer toe niet gedaan. Als er echt zoveel fouten inzitten had die tekst de eerste keer en zeker een tweede keer nooit aan de opdrachtgever voorgelegd mogen worden.

 

Stel nou eens dat jij catering doet en je visleverancier levert bedorven vis. Dan kan je de verantwoordelijkheid ook niet afschuiven. Jij controleert de kwaliteit...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij dringt de boodschap nog steeds niet goed door. Jij hebt het werk als hoofdaannemer uitbesteed. Als het resultaat tegenvalt is dat jouw verantwoordelijkheid. Jij had zowel de eerste als de tweede versie beter moeten controleren, tenzij expliciet overeengekomen was dat je dat niet zou doen. Jij had bezwaar kunnen maken tegen onvoldoende kwaliteit, maar die kwaliteitscontrole heb je tot twee keer toe niet gedaan. Als er echt zoveel fouten inzitten had die tekst de eerste keer en zeker een tweede keer nooit aan de opdrachtgever voorgelegd mogen worden.

 

Stel nou eens dat jij catering doet en je visleverancier levert bedorven vis. Dan kan je de verantwoordelijkheid ook niet afschuiven. Jij controleert de kwaliteit...

 

Volgens mij heb ik in de laatste 3 berichten al aangegeven dat het ook mijn verantwoordelijkheid is? Wie zegt overigens dat mijn Engels grammatica niet zo slecht is dat ik het niet kan controleren?

 

Ik geef alleen aan dat het enorm veel vertraging heeft opgelopen van de tijd dat ik contact heb gelegd met de blog eigenaar tot nu. Dit omdat er geen afspraken zijn nagekomen en het proces van een incassobureau tussen is gekomen.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het heel simpel, jij bent de opdrachtgever en de schrijfster heeft er niets mee te maken dat jou opdrachtgever te laat reageerd. Je komt er hoe dan ook niet onderuit dat je de schrijfster moet gaan betalen.

 

Nomaals zij kan het niet helpen dat het zo lang duurt voordat JOU opdrachtgever reageerd. Was er een termijn vastgesteld waarin jij eventueel nog wijzigingen kon doorgeven en is deze termijn nagekomen?

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij heb ik in de laatste 3 berichten al aangegeven dat het ook mijn verantwoordelijkheid is? Wie zegt overigens dat mijn Engels grammatica niet zo slecht is dat ik het niet kan controleren?

 

 

Ik snap je. Maar luister, als ik een deel van mijn opdracht uitbesteed aan een php programmeur, ik krijg dat aangeleverd en mijn kennis van php is zo slecht dat ik de kwaliteit hiervan niet kan controleren. Ik lever het aan mijn klant en die slaat me om de oren dat het een bagger script is. Wie is er dan verantwoordelijk? Ik natuurlijk.

 

Dit is het risico wat je neemt als je iets uitbesteed waarvan je zelf de kwaliteit niet kan controleren. En iets wat je in de toekomst dus alleen moet doen aan iemand die je blind vertrouwd.

 

Het is balen voor je, maar dit hoort echt een beetje bij de constructie die je hebt opgezet.

Link naar reactie
  • 0

Wake up and smell the coffee...

 

Jij hebt een aantal fouten gemaakt... dus je kan de schuld niet op iemand anders afschuiven.

 

Jij hebt een opdracht aangenomen die je hebt uitbesteed.

Jij hebt geen eerstelijns kwaliteitscontrole uitgevoerd of laten uitvoeren.

Jij hebt niet snel genoeg jou opdrachtgever aan de telefoon/mail/chat gekregen.

 

Dan kan je wel zeggen dat de schrijfster geen goed werk heeft afgeleverd, maar jij hebt het zonder controle direct doorgestuurd naar jou opdrachtgever, dus jou verantwoordelijkheid.

 

Jij kan het wel normaal vinden dat jij moet wachten op feedback van jou opdrachtgever maar daar heeft de schrijfster geen boodschap aan. (Behalve natuurlijk als dit in een clausule van het contract stond).

 

Ik kan ook moeilijk tegen mijn leveranciers zeggen dat ik de rekeningen pas betaal als mijn klanten betalen.

 

Ik vind het persoonlijk nog heel fideel van jou klant dat je een tweede kans hebt gekregen maar als je dan precies dezelfde fout(en) maakt, tja dan houd alles op.

 

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 1

ik heb het idee dat de situatie iets anders is...

 

de blog website is naar mijn idee niet een opdrachtgever maar iemand die een reclame plek aanbied in de vorm van een blogplek.

 

TS is degene die op die blogsite wil adverteren doormiddel van het plaatsen van een blogpost.

 

Daarvoor laat TS bij textschrijver een blogpost schrijven in het engels die dus vol fouten staat en welke TS niet eruit kan halen omdat zijn engels te slecht is.

 

Nu mag TS doordat de texten zo slecht zijn dus niet meer adverteren via een blogpost op de blog site en loopt daardoor potentiele omzet/bezoekers mis vanaf die blogsite en wil daarvoor compensatie van de textschrijver omdat die zulk slecht werk geleverd heeft.

 

Klopt de situatie zo?

 

Of is de Blogsite jou opdrachtgever die jou zou betalen voor het schrijven van die blogpost?

Link naar reactie
  • 0

ik heb het idee dat de situatie iets anders is...

 

de blog website is naar mijn idee niet een opdrachtgever maar iemand die een reclame plek aanbied in de vorm van een blogplek.

 

TS is degene die op die blogsite wil adverteren doormiddel van het plaatsen van een blogpost.

 

Daarvoor laat TS bij textschrijver een blogpost schrijven in het engels die dus vol fouten staat en welke TS niet eruit kan halen omdat zijn engels te slecht is.

 

Nu mag TS doordat de texten zo slecht zijn dus niet meer adverteren via een blogpost op de blog site en loopt daardoor potentiele omzet/bezoekers mis vanaf die blogsite en wil daarvoor compensatie van de textschrijver omdat die zulk slecht werk geleverd heeft.

 

Klopt de situatie zo?

 

Of is de Blogsite jou opdrachtgever die jou zou betalen voor het schrijven van die blogpost?

 

Juist. Zo is de situatie.

 

De Blogsite is niet mijn opdrachtgever en ik wordt niet betaald voor het schrijven van de blogpost. Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd in de omschrijving dan

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Topicstarter is blijkbaar niet de hoofdaannemer hier maar de opdrachtgever. Hij komt overeen een engelstalige blogbijdrage te leveren die (als advertorial) geplaatst wordt bij een derde. Hij besteedt de tekst uit aan een tekstschrijver. Die tekst komt retour, wordt doorgegeven en pas twee maanden later komt daar kritiek op.

 

Hoe de verhoudingen ook zijn, het grootste struikelblok blijft de opdrachtgever zelf. Die laat iets maken, maar kan de kwaliteit niet beoordelen. Hij verzuimt verder de controle goed te regelen. En wordt dan het slachtoffer van kibbelende leveranciers. Want ook die bloguitgever is leverancier. Leverancier van reclameruimte. Al vermoed ik dat voor die ruimte niet of weinig betaald wordt, want waarom zou hij toekomstige bijdragen weigeren?

 

Het is allemaal bijzonder knullig. En als het probleem werkelijk een paar gramaticale foutjes zijn, dan had dat probleem waarschijnlijk makkelijk opgelost kunnen worden. Gewoon leergeld betalen deze keer, en volgende keer beter regelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.