Ik heb een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op krijg van verzekeraars. De vraag is deze:
Als een auto gekocht wordt op kosten van een éénmanzaak, maar de tenaamstelling (kenteken) van deze auto particulier is, moet de auto dan zakelijk of particulier verzekerd worden??
Overige gegevens:
[*]ik ben ZZP'er = IB ondernemer = éénmanszaak
[*]de nieuwe auto wordt op rekening van de zaak gekocht.
[*]alle kosten (onderhoud, benzine, etc) zijn op rekening van de zaak
[*]de nieuwe auto wordt zowel zakelijk als prive gereden - hoofdzakelijk door mijzelf bestuurd
particulier:
Tenaamstelling van een kenteken kan alleen op rechtspersoon, dus niet op eenmanszaak (lees hieronder bron RDW)
Eénmanszaak en Publiekrechtelijk Persoon (PURK)
Bij een rechtspersoon in oprichting (i.o) en een éénmanszaak mag tenaamstelling alleen plaatsvinden op de eigen naam van de tekenbevoegde (particulier) en niet op naam van het bedrijf.
Dus uit het oogpunt van het kenteken lijkt een particuliere autoverzekering voor de hand te liggen.
zakelijk:
Maar de nieuwe auto staat volledig zakelijk in de boeken.
Dus vanuit dit oogpunt zou een zakelijke autoverzekering voor de hand liggen
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
-Andre-
-Andre-
Geacht Forum,
Ik heb een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op krijg van verzekeraars. De vraag is deze:
Als een auto gekocht wordt op kosten van een éénmanzaak, maar de tenaamstelling (kenteken) van deze auto particulier is, moet de auto dan zakelijk of particulier verzekerd worden??
Overige gegevens:
[*]ik ben ZZP'er = IB ondernemer = éénmanszaak
[*]de nieuwe auto wordt op rekening van de zaak gekocht.
[*]alle kosten (onderhoud, benzine, etc) zijn op rekening van de zaak
[*]de nieuwe auto wordt zowel zakelijk als prive gereden - hoofdzakelijk door mijzelf bestuurd
particulier:
Tenaamstelling van een kenteken kan alleen op rechtspersoon, dus niet op eenmanszaak (lees hieronder bron RDW)
Eénmanszaak en Publiekrechtelijk Persoon (PURK)
Bij een rechtspersoon in oprichting (i.o) en een éénmanszaak mag tenaamstelling alleen plaatsvinden op de eigen naam van de tekenbevoegde (particulier) en niet op naam van het bedrijf.
Dus uit het oogpunt van het kenteken lijkt een particuliere autoverzekering voor de hand te liggen.
zakelijk:
Maar de nieuwe auto staat volledig zakelijk in de boeken.
Dus vanuit dit oogpunt zou een zakelijke autoverzekering voor de hand liggen
Bij voorbaad dank voor uw advies/antwoord,
Macsys
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
30 antwoorden op deze vraag