Website Belastingdienst - New Look, No More Links!

Aanbevolen berichten

Retired Mod     7,5k 1452

Hoera, de belastingdienst site is ook over naar de "nieuwe" huisstijl van de overheid. Site ziet er goed uit.. maar zoals gebruikelijk bij de belastingdienst.. (of moet ik zeggen overheid) alle linkjes die in de HL berichten staan zijn daarmee waardeloos geworden.. want nieuwe site betekent nieuwe links.. Kunnen we weer fris en fruitig opnieuw gaan linken naar alle regelingen..

 

Gewoon uit nieuwsgierigheid, is daar nu niet een technische oplossing voor? de regels voor ondernemerschap voor de Inkomstenbelasting veranderen vrijwel nooit, het linkje bijna elk jaar..

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1452

er is nog hoop zou ik zeggen.. maar 1 link maakt nog geen zomer.. het viel mij juist op omdat een aantal standaard links over de IB niet meer werkte.. Kijk dat de belastingtarieven niet op een vaste pagina staan vind ik niet erg die zoek ik wel op en dan maak ik een linkje tarieven 2012. maar dat de kleine ondernemersregeling die toch al jaren hetzelfde is ook bijna om het jaar wijzigt (soms omdat ze de voorbeelden hebben aangepast en ontdaan van jaartallen ofzo) dat is best wel irritant..

 

Met Jan Kees de Jager als voormalig ICT ondernemer hadik gehoopt dat ie daar dan ff op had gelet..

 

Lijkt me overigens wel een serieus probleem.. Zoals Joost ook zegt het geld voor alle overheidsdomeinnamen die overgaan.. En het kost weer een hoop werk voor duizenden en duizenden websites om al die dode links te verwijderen en te updaten..

 

leuke inbrenger in het lastenverlichtingsproject. Richt de migratieprojecten van websites nu en in de toekomst anders in zodat zoveel mogelijk links in stand blijven.

Link naar reactie
Met Jan Kees de Jager als voormalig ICT ondernemer had ik gehoopt dat ie daar dan ff op had gelet..

 

Die heeft het te druk met Griekenland ;D

 

De nieuwe website oogt in ieder geval een stuk frisser, nog niet kunnen ontdekken of er inhoudelijk veel veranderd is.

 

 

Link naar reactie

Belastingdienst moet de oude pagina's via een 301-redirect doorschakelen naar de nieuwe pagina's. Dat kan zeer eenvoudig via een .httaccess. Een webmaster zou het nooit in z'n hoofd halen om de 301-redirects achterwege te laten indien het zijn/haar eigen website betreft. Het is ook een service richting alle websites die naar jouw site linken en bezoekers die via deze links op zoek zijn naar specifieke informatie.

Link naar reactie
leuke inbrenger in het lastenverlichtingsproject. Richt de migratieprojecten van websites nu en in de toekomst anders in zodat zoveel mogelijk links in stand blijven.

 

Er is hoop: ze hebben meta data (Dublin Core) toegevoegd aan de site. Dat is bedoeld voor geautomatiseerde verwerking / linken. De links die daar in staan horen niet te veranderen en voorzien in de mogelijkheid om links op te nemen naar documenten die het huidige document vervangen.

 

Voor de liefhebber Overheid.nl Web Metadata Standaard

 

Oh en .htaccess met meer dan 20.000 redirects maakt je site niet echt veel sneller ;D ;D

Link naar reactie

dit geldt voor alle sites die nu onder overheid.nl draaien. Alle oude links zijn useless. Echt flink waardeloos. Het zal ze wel weer te veel werk en dus geld kosten.

 

geld zal het probleem niet zijn.

Vermoed zo dat ze vele miljoenen hebben uitgegeven aan deze nieuwe site en dat hij net zo goed werkt als dat iemand van sitedeals de site had gemaakt voor 500 euro.

 

Probleem zal hem er voornamelijk in liggen dat de overheid gewoon te dom is om dat soort zaken op te lossen en dat de veel te dure bureaus die de sites maken gewoonweg te incompetent zijn om daaraan te denken en/of dat te adviseren.

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1452

Het ziet er inderdaad een stuk frisser uit.. en inhoudelijk is er niet veel veranderd de hele menu structuur is identiek ook de diverse pagina's met verzamelingen links over een bepaald onderwerp zijn hetzelfde, daarom hoopte ik dat ook de links zouden blijven werken, maar dat valt dus tegen.

Link naar reactie

Ik vind het ook ontzettend stom....heb er geen woorden voor eigenlijk....ook al zijn er honderden url's, zoiets kan makkelijk opgelost worden.....misschien wel leuk voor higherlevel, want heel vaak kom je tijdens het googelen behalve belastingdienst ook higherlevel tegen....en die link blijft tenminste wel werken. ;-)

Link naar reactie

pfff zat net op de site van de BD (toeslagen) en wordt uitgenodigd om mee te werken aan een onderzoek. Als plichtsgetrouw belastingbetaler doe ik dat natuurlijk graag. Alleen bij 43 % van de vragen blijft de boel hangen en kan ik alleen nog maar op vorige klikken. ??? de vragenlijst opent in een nieuw scherm opiniecentrum.

 

De site zelf werkt in ieder geval beter :)

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik de homepage van Toeslagen niet echt brilliant.

Wat moet ik met een menu met"Douane voor bedrijven", "Buitenland en douane" als ik een toeslag wil aanvragen?

 

Ik betwijfel of dit voor mijn klanten nu echt overzichtelijker is.... Volgens mij vragen bedrijven ook geen toeslagen aan.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Wat moet ik met een menu met"Douane voor bedrijven", "Buitenland en douane" als ik een toeslag wil aanvragen?

 

goed gezien, zelf al een paar keer de site bezocht en gebruikt omdat ik als vrijwilliger belastingaangiftes invul voor ouderenbonden. ben nu bezig met de huiswerkopdrachten van de cursus maar het was mij niet opgevallen.

 

zie nu wel als je op de linken in de roze balk klikt dat je weer op de site van de BD komt, maar waarom daar dan in die balk geen link naar toeslagen staat ???

 

Link naar reactie

Dat laatste was me ook opgevallen. Erg lastig als je (per ongeluk) verkeerd klikt, moet je weer opnieuw gaan zoeken naar de link Toeslagen. Ik heb de indruk dat men het onderdeel Toeslagen een beetje heeft willen verstoppen ::)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Ze hebben de aparte website www.toeslagen.nl onder de hoofdsite gehangen (en daar wel een redirect gebruikt ;) ) Snap de verwarring wel als je de oude site gewend was. Maar gok dat maar weinig mensen er last van zullen hebben. Sterker nog de zorg- en kinderopvangtoeslag staan nu netjes onder een kopje 'relatie, familie, gezondheid'. Alle informatie op één plek in één format op één site. Netjes. En mochten ze per ongeluk verkeerd klikken het kopje 'toeslagen' staat vrij prominent op de homepage ;)

 

In ander nieuws belastingdienst kent eigen site niet (meer) Medewerkers belastingtelefoon weten zelf de weg niet omdat ze nog geen training hebben gekregen voor de nieuwe site. Dat is pas slecht...

Link naar reactie
De nieuwe website van de belastingdienst lijkt op het eerste gezicht vrij overzichtelijk met duidelijke onderwerpen en links. Echter wordt het iets lastiger als je formulieren of aangifteprogramma's wil downloaden.

 

het was me wel opgevallen dat het downloaden minder overzichtelijk is. Vond dat op die ouwe blauwe site wel handiger ;D Jammer dat die al uit de lucht is, kunnen we niet meer vergelijken. :P

Link naar reactie
het was me wel opgevallen dat het downloaden minder overzichtelijk is. Vond dat op die ouwe blauwe site wel handiger ;D Jammer dat die al uit de lucht is, kunnen we niet meer vergelijken. :P

 

Oh cool! Zo te zien gebruiken ze de meta data die ik noemde in een vorige bericht voor het overzicht en selectie van de downloads. Wel jammer dat het, blijkbaar, net niet goed uitpakt maar dat zijn de dingen die een site potentieel heel toegankelijk maken en onderhoud vereenvoudigen.

 

Oude site is nog beschikbaar via de wayback machine. Heb al even getest of alle oude links daarmee eenvoudig op te vragen zijn maar helaas vooralsnog zonder succes.

Link naar reactie

Leuk die wayback machine, dat is echt een gouden tip. Gelijk maar even gekeken en inderdaad op de ouwe site stond die button downloaden&bestellen. Dan had je gelijk een hele opsomming van alles wat te downloaden was. Nu kom je er ook wel maar ben je wat langer onderweg. en niet bij iedere link is gelijk duidelijk waar je uit komt.

 

Ben benieuwd of de BD hier meeleest en of ze er misschien nog wat mee doen :P

 

 

Link naar reactie
Dan had je gelijk een hele opsomming van alles wat te downloaden was. Nu kom je er ook wel maar ben je wat langer onderweg.

 

Heb vorige week Firefox geupdate. Moest een dag of vijf wennen aan de nieuwe plek van door mij veel gebruikte functies maar heb nu door dat het minstens zo efficient is. Ben niet zo'n reguliere gebruiker van de site van de belastingdienst maar had toevallig vandaag een formulier nodig voor het wijzigen van mn rekeningnummer en vond dat binnen een minuut zonder al te veel 'vreemde' zoekresultaten of bekijken van onnodige pagina's. Geen representatieve steekproef maar misschien is de nieuwe website wel goed / beter en/of heb je last van wijzigingen in je bestaande gebruik. Totaal niet persoonlijk; iedereen heeft last van wijzigingen in vaste patronen en uit ervaring weet ik dat verbeteringen in software pas opgemerkt worden na (intensief) gebruik of als ze nadrukkelijk onder de aandacht zijn gebracht.

 

Ben benieuwd of de BD hier meeleest en of ze er misschien nog wat mee doen

Grinnik. Na twee pagina's met azijnpisserreacties van mensen zonder flauw benul van de omvang van het omzetten van een site met 20.000 pagina's naar een nieuw CMS zou ik gestopt zijn met lezen. Heb vorig jaar meegewerkt aan een update van een site met maar 1.500 pagina's en daar was het behouden van URL's al een drama.

 

Mochten de BD of de ontwikkelaars van de site toch meelezen: de oude url's bevatten aardig wat zoekwoorden. Toon op de 'niet gevonden pagina' de zoekresultaten voor de trefwoorden in de url als deze verwijst naar de oude site-structuur en de helft, zo niet meer, van het leed is geleden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.