Verenigingen en stichtingen op Higherlevel?

Aanbevolen berichten

Wat ik wel weer jammer vind is dat er geen vragen mogen worden gesteld, die betrekking hebben op een stichting of vereniging, omdat dat niet onder ondernemen zou vallen. Maar ook stichtingen/verenigingen hebben toch wel eens vragen mbt boekhouding, administratie, klanten(-leden)werving, sponsoring e.d. Dus wat is dan het verschil met als diezelfde vragen vanuit een emz of bv worden gesteld?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Wat ik wel weer jammer vind is dat er geen vragen mogen worden gesteld, die betrekking hebben op een stichting of vereniging, omdat dat niet onder ondernemen zou vallen. Maar ook stichtingen/verenigingen hebben toch wel eens vragen mbt boekhouding, administratie, klanten(-leden)werving, sponsoring e.d.

 

Eens. Het mag dan non-profit zijn, maar er wordt ook ondernomen onder die vlag. Misschien maar eens ter discussie stellen, een categorie voor Verenigingen en Stichtingen. Daar zijn wel argumenten voor.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Wat ik wel weer jammer vind is dat er geen vragen mogen worden gesteld, die betrekking hebben op een stichting of vereniging, omdat dat niet onder ondernemen zou vallen. Maar ook stichtingen/verenigingen hebben toch wel eens vragen mbt boekhouding, administratie, klanten(-leden)werving, sponsoring e.d.

 

Misschien maar eens ter discussie stellen, een categorie voor Verenigingen en Stichtingen. Daar zijn wel argumenten voor.

 

Zolang het inderdaad "ondernemende" verenigingen en stichtingen zijn, en dus niet de ANBI's SNBI's, of sport en culturele verenigingen en stichtingen. . Lijkt me lastig te categoriseren, lijkt me dat we het net als nu van geval tot geval moeten bekijken.

Een criterium - naast geen ANBI.SNBI - zou wel kunnen zijn dat de betreffende vereniging of stichting een beroepskader en/of personeel in dienst moet hebben.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

 

Zolang het inderdaad "ondernemende" verenigingen en stichtingen zijn, en dus niet de ANBI's SNBI's, of sport en culturele verenigingen en stichtingen. . Lijkt me lastig te categoriseren, lijkt me dat we het net als nu van geval tot geval moeten bekijken.

Een criterium - naast geen ANBI.SNBI - zou wel kunnen zijn dat de betreffende vereniging of stichting een beroepskader en/of personeel in dienst moet hebben.

 

Ik weet zelf niet wat die categorieën zijn. Maar het mag duidelijk zijn dat ik een grote voorstander ben van het bij elkaar brengen van stichtingen, verenigingen, culturele instanties en het bedrijfsleven, daar ben ik dagelijks mee bezig. Het levert innovatie op en zorgt voor een veel betere omgeving.

 

Ik denk zelf dat het eerder op onderwerp gemodereerd hoort te zijn, dan op vorm.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

Ik vraag me ook wel een beetje af waarom een vereniging of stichting hier geen vragen zou kunnen stellen. Ik ben zelf ook werkzaam als vrijwilliger voor een stichting. Deze moet het altijd maar hebben van de kennis van haar vrijwilligers. Ondertussen moet er wel een correcte boekhouding en administratie zijn. Ik denk dat vragen over dat soort zaken hier best passen.

 

De zogenaamde stichtingen die alleen maar zijn om intellectueel eigendom te beschermen is misschien weer iets anders. Hoewel dit ook bedrijfsvoering is natuurlijk.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
Ondertussen moet er wel een correcte boekhouding en administratie zijn. Ik denk dat vragen over dat soort zaken hier best passen.

 

Ik persoonlijk (reactie op persoonlijke titel, geen mod-standpunt ) vind van niet, dit is geen boekhoud- of administratieforum maar een ondernemersforum. Ook een particulier kan vragen hebben over boekhouding, stamrechten of over verzekeringen voor mijn part, dat maakt het echter nog geen vraag geschikt voor een ondernemersforum.

Laat je de focus op die specifieke doelgroep los, dan wordt dit forum in no time overspoeld door boekhoudvragen, stamrechtvragen, juridische vragen en verzekeringsvragen die helemaal niets van doen hebben met ondernemerschap whatsoever. Als ondernemer zou ik me dan niet meer thuisvoelen op dit forum.

Ik overdrijf niet: we hebben al heel wat ervaringen met de enorme aanzuigende werking van dit forum door de massa, kennis, kwaliteit en de hoge vindbaarheid op google, en dat is een zichzelf versterkend effect. Dit is ook de reden waarom in het verleden een rem gezet is op oa stamrechtvragen, huiswerkvrage, studievragen en vragen omtrent verenigingen en stichtingen .

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Het lijkt mij heel simpel. Zodra een stichting of vereniging een onderneming heeft is zij belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. De wetgever vewijst daar in diverse wetsregels naar. Bijvoorbeeld bestuurdersaansprakelijkheid in BW2:300a. Dat staat los van het feit of het een ANBI, SBBI o.i.d. is. Het zijn juist de mengvormen die het interessant maken, bijvoorbeeld een stichting administratiekantoor of stichting particulier fonds. Als in een lichaam of groep van lichamen een ondernemingsactiviteit is ondergebracht lijkt mij dat hier thuis horen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Het lijkt mij heel simpel.

 

ik denk daar toch anders over. Want wie gaat de vraag stellen? Zoals je ziet met huiswerkvragen zal je ook weer allerlei mensen krijgen die vragen gaan stellen m.b.t. oprichting en bestuursvraagstukken voor nieuw op te richten stichtingen. En je kan uiteraard allerlei voorwaarden in de huisregels opnemen maar deze worden nauwelijks gelezen. Dus nog meer topics die op slot gaan.

Ik ben het met Norbert eens dat H.L. een ondernemersforum is en dat je dat goed moet bewaken. Kijk maar naar het "Polen" topic wat binnen de kortste keren verzandt in een politieke discussie.

 

Is er eigenlijk helemaal geen forum voor stichtingen of verenigingen? Heb wel een administratieforum gevonden maar dat is wordt niet echt actief gebruikt.

Link naar reactie

Ben het wel met je eens dat er een hoop topics waar vaak hele indirecte vragen met betrekking tot ondernemen zijn maar ze worden wel uit hoofde van een (nog te starten) onderneming gesteld.

 

Alleen ben ik er bang voor dat als je doelgroepen gaat toevoegen dat H.L. erg topzwaar gaat worden voor veel mensen om alles te lezen en eventueel te beantwoorden.

Link naar reactie

Nou, wat ik bedoel is wanneer praat je nou echt over ondernemen of niet. Stel in het geval van de hostingproviderspeurtocht de vraag was begonnen met 'Samen met een vriend ben ik van plan een stichting te beginnen....'. De vraag blijft verder hetzelfde. Mag het dan ineens niet? Wat mij betreft maakt het namelijk geen verschil.

 

Wordt het zo zwart/wit opgesteld dat in geval van emz, bv, cv, enz is het ondernemen en in geval van stichting/vereniging niet? Ik dacht dat juist ondernemen was dat je iets ging opzetten om daarmee de markt op te gaan met alle risico's van dien en daarmee proberen je geld te verdienen. Er zijn genoeg emz's e.d. te vinden, die het maar voor de hobby doen en omzet/kosten totaal tegen elkaar wegstrepen, maar daarnaast zijn er ook zat stichtingen/verenigingen, die ook investeren, businessplannen maken, mensen in dienst hebben, salarissen uitkeren, enz.

 

Ik kan me voorstellen dat je wilt voorkomen dat er allerlei stichting/vereniging zaken hier worden neergelegd zodat dit forum ondersneeuwt. Maar ik zou wel graag zien dat er vragen kunnen worden gesteld, die betrekking (kunnen) hebben op elke rechtsvorm oftewel dat de rechtsvorm er gewoon niet toe doet.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Is er eigenlijk helemaal geen forum voor stichtingen of verenigingen? Heb wel een administratieforum gevonden maar dat is wordt niet echt actief gebruikt.

 

Er is wel een soort van forum voor verenigingen en stichtingen alleen is men daarop weer vies van commerciële activiteiten dus het zal een mooie en welkome aanvulling zijn op HL.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie

Ik denk dat wij nu middenin een maatschappelijke verandering zitten; ik krijg veel te maken met verenigingen en stichtingen die nu moeten leren ondernemen. Het is bij allen niet even aangenaam, hoor, maar het is nu gewoon zo en het wordt alleen maar meer zo.

 

Ik ben ook betrokken bij een stichting (ben de enige Amerikaanse ooit in een Brabantse Carnavalsvereniging, lol) die onder andere twee evenementen per jaar organiseert. Het lijkt heel erg op evenementen organiseren als ondernemer; er komt er PR bij kijken, er komt er communicatie bij kijken, er komt er vrijwilligers relationele problemen bij kijken die heel erg op HR issues lijken, en ga zo maar door. Als je sponsoren wil aantrekken dan moet je je beslissingen nemen over commercie, en in hoeverre dat bij je missie hoort. Er zijn er marketing plannen en communicatieplannen en ontwerp vragen en weer zo maar door.

 

Wel zijn er een paar puntjes die verschillen van het oeroud ondernemen maar ik denk dat door goede moderatie op basis van de vraagstelling in plaats van de vorm van organisatie is dit probleem eigenlijk relatief klein.

 

Het holistische aanpak en grotere wereldbeeld van een vereniging heeft ook iets voor de ondernemerswereld, hoor.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

Even voor mijn beeldvorming, wanneer jullie het hebben over 'ondernemende stichtingen', waar moet ik dan aan denken? Het feit dat men aan PR doet o.i.d. kan het niet zijn (dat doet de lokale voetbalclub hier ook, en dat is ook niet echt een onderneming te noemen noch moeten we die hier op het forum willen hebben).

 

Ik ben oprecht benieuwd want ik kan me er weinig bij voorstellen, zijn er innovatieve, ambitieuze stichtingen/verenigingen die interessante producten op de markt proberen te brengen en voor eigen rekening en risico de wereld proberen te veroveren?

Link naar reactie

Ik kan me vergissen maar op HL worden voor ondernemerschap relevante verenigingen en stichtingen toch gewoon besproken?

 

Stichting Ondernemersklankbord, cooperatieve vereniging als rechtsvorm, franchisenemersvereniging, ondernemersvereniging, stichting aandeelhouderskantoor (STAK), de meeste keurmerken zitten doorgaans in een stichting, gezamenlijke gedupeerden etc etc.

 

Maar ik mag toch aannemen dat we niet ook de "marketing" van de buurtvereniging, de dartclub en de turnvereniging tot ons onderwerp gaan maken?

 

Ben groot voorstander van vrijwilligerswerk en verenigingen en ik juich kennisdeling op dat gebied van harte toe, maar het lijkt me simpelweg een apart kennisdomein.

Link naar reactie
Een stichting is een organisatie die erop gericht is, een bepaald doel te verwezenlijken. Een stichting mag winst maken, maar de uitkering hiervan moet een ideële of sociale strekking hebben.

 

 

Onderneming

Andere benaming voor bedrijf.

De naam onderneming benadrukt dat een bedrijf activiteiten onderneemt die een vernieuwend karakter hebben en waarbij het bedrijf bewust risico’s loopt.

 

even gezocht op de betekenis van stichting en onderneming om voor mij zelf de verschillen helder te krijgen.

Link naar reactie

Even voor mijn beeldvorming, wanneer jullie het hebben over 'ondernemende stichtingen', waar moet ik dan aan denken?

Ik zou de vraag zelf nog breder willen stellen: Wanneer ben je ondernemer en wanneer niet. Volgens mij is de keuze van een rechtsvorm niet zozeer afhankelijk van of men wel of niet wil gaan ondernemen, maar zit er meer een fiscale, verantwoordelijke en/of bestuurlijke reden achter. In alle gevallen ben je mijn inziens aan het 'ondernemen'. Ook de plaatselijke sportvereniging heeft te maken met baten, kosten, investeringen, kansen, successen en mislukkingen en zullen de risico's door de bestuurders moeten worden gedragen.

 

Ik heb zelf jarenlang grote evenementen georganiseerd en dat was eerst als stichting. Toen er na een paar jaar groei ineens investeerders om de hoek kwamen kijken, hebben we de rechtsvorm omgezet in een bv. Maar voor de rest bleef de bedrijfsvoering hetzelfde.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Inderdaad. De Postcodeloterij is een stichting die onderhand zo commercieel is als de ziekte gezien de agressieve reclamecampagnes. De "winst" gaat vervolgens wel naar de goede doelen.

 

Ondernemende types daar, iedere keer bedenken ze weer nieuwe acties om het geld uit de portemonnee te kloppen.

 

Maar of die nou zitten te wachten op adviezen van H.L. leden? :P

Link naar reactie

Stel: we maken één verzameltopic over Vereniging of Stichting als Onderneming. Daar kunnen vragen gesteld worden over deze rechtsvormen. Is een vraag extra interessant (innovatue en ondernemerschap) dan kan die gescheiden worden in een apart topic.

 

Kunnen we het een tijdje aankijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

In principe is een stichting met commerciële activiteiten een mooie ondernemersvorm.

 

Het belangrijkste punt wat een stichting van een bedrijf onderscheid is het geen winst mogen maken maar wat is winst?

Extra inkomsten die als reserve op een rekening blijven staan worden niet gezien als winst en mochten de inkomsten hoger worden dan de uitgaven kan je het salaris van de medewerkers verhogen zodat er dan ook geen winst wordt gemaakt.

 

Een stichting aan de onderneming hangen is tegenwoordig ook niet meer vreemd om zo het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen toch rendabel te houden.

 

Ik zou alleen de topic commerciële verenigingn en stichtingen noemen om zo het kaf van het koren te scheiden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.