Benzineprijs verlagen...

Aanbevolen berichten

Kreeg vanavond een geinige powerpoint doorgestuurd (zie bijlage). Gaat er over dat we gezamenlijk de benzineprijzen zouden kunnen verlagen.

 

Zou het kunnen?

Ik herinner me een dergelijke actie, jaren terug. Ik dacht dat die de prijzen daadwerkelijk deed dalen. Als alle (of zoveel mogelijk) mensen 1 of 2 maatschappijen gaan boycotten is de logische stap dat deze hun prijzen laten dalen. Zoniet draaien ze verlies.

 

Link naar reactie

Zou het kunnen?

 

Natuurlijk zou het kunnen.

 

[*]Als er veel, laten we zeggen 90%, van dit idee te weten komt.

[*]Als deze mensen goed strategisch hun tanken plannen en niet gaan tanken wanneer deze leeg is.

[*]Als mensen met speciale regelingen (zegeltjes, pasjes) ook afhaken.

 

Misschien zijn er nog een paar te noemen, maar ook denk ik dat bijvoorbeeld shell zelf met miljoenen verlies nog geen centje pijn heeft. Ze kunnen het wellicht langer volhouden dan we denken.

 

Zou het echter wel eens leuk vinden wanneer een dergelijke oproep eens zou lukken. Wellicht met de oproep mogelijkheid van solidariteit via de huidige social media zou het heden wel eens kunnen lukken.

 

Link naar reactie

Als shell weet van deze actie dan weten ze toch ook dat prijsverlagingen geen zin heeft omdat mensen toch niet komen tanken omdat ze meedoen aan de actie?

 

Als concurrenten de actie kennen dan weten ze ook dat meegaan in de prijsoorlog geen positief effect voor ze heeft omdat mensen toch wel komen, omdat ze niet naar shell gaan.

 

Als je zoiets doet dan moet je dat met 9 miljoen man in het geheim even afspreken :P. Leuk idee, maar gaat niet werken ben ik bang.

 

Waarom beginnen we zelf geen brandstofinkooporganisatie?

Link naar reactie

Je zou met HL best een inkoopcollectief kunnen starten om zo voordeel voor leden te realiseren. Maar da's een ander verhaal.

 

In essentie zou de actie best de prijzen van brandstof kunnen verlagen. De prijsleider zal terugval merken en doorgaans reageren met een prijsverlaging. Echter, de spelers zijn zo ontzettend groot dat wij met zijn allen nog steeds klein zijn. Deze actie zou je dan op zijn minst internationaal moeten starten. En in het geniep, want anders zal men zoals Frans al aangeeft de tijd wel uitzitten en niet met een prijsverlaging reageren. Het heeft immers geen effect. Of je moet er aan toevoegen dat we met zijn allen weer gaan kopen zodra het gewenste prijsniveau is bereikt.

Link naar reactie

Beter kun je met zijn allen besluiten om zoveel mogelijk in het buitenland te tanken. De winst van de maatschappijen is één, maar de accijns die de overheid heft is twee. Dit is de grootste faktor die de hoge prijs bepaalt.

En het is ook nog zo dat dit een ondernemersforum is en waarom zouden we een collega ondernemer (shell, total) in de "problemen" brengen? :)

Link naar reactie

Dit gaat niet werken, ik heb vroeger op een overlaadstation van BP gewerkt, en het is een komen en gaan van tankwagens van allemaal merken. Het is alleen maar handel wat er met brandstof gebeurt.

 

Ik heb ook wel vaker gehoord dat de lading van een olietanker op zijn reis ergens naar toe onderweg 4 of 5 keer van eigenaar verwisselt.

 

Link naar reactie

Kreeg vanavond een geinige powerpoint doorgestuurd (zie bijlage). Gaat er over dat we gezamenlijk de benzineprijzen zouden kunnen verlagen.

 

Zou het kunnen?

Ik herinner me een dergelijke actie, jaren terug. Ik dacht dat die de prijzen daadwerkelijk deed dalen. Als alle (of zoveel mogelijk) mensen 1 of 2 maatschappijen gaan boycotten is de logische stap dat deze hun prijzen laten dalen. Zoniet draaien ze verlies.

 

Het probleem is dat ze beter helemaal geen omzet kunnen draaien, dan de benzine met verlies verkopen (afgezien in hoeverre dat goed gemaakt wordt door aankomen in het winkeltje van de pomp). Door dit soort acties zet je de marges voor de tankstations mogelijk onder druk, maar dat sorteert niet in het gewenste effect. Er zijn al tankstations met minimale marges, zaken als tinq/tango en dergelijke witte pompen zonder personeel.

 

Nadeel is dat alle benzinepompen dezelfde inkoopsprijs voor de brandstoffen hebben, en daar eigenlijk weinig aan kunnen doen. Let wel dat dit de inkoopprijs van -benzine- is, die niet gelijk loopt met de prijs van aardolie, maar ook gevolg is van raffinagecapaciteiten en marges. Er zit een behoorlijke marge tussen aardolie in een vat, en benzine in een tankwagen op weg naar de benzinepomp.

 

Eigenlijk is de enige die hier op kan ingrijpen de NMA, maar die heeft vorig jaar gek genoeg weten te concluderen dat er 'niets aan de hand is'.

Link naar reactie

OK. Tijd voor een inhoudelijke reactie op dit totaal onzinnige plan.

 

Ooit wel eens gehoord van lean operating? Dit is het optimaliseren van de productie en distributieketen door het opvoeren van efficientie. Hierbij wordt alles zoveel mogelijk standaard en pas op het laatste moment, het zogenaamde klantontkoppelpunt, krijgt een product de merkkenmerken.

 

Bij benzine is dat pas als het in de tank van de pomphouder gaat. Dus als we niet meer bij Shell tanken gaat dezelfde benzine net zo makkelijk naar een ander merk. Het aantal verkooppunten gaat dalen en de concurentie wordt dus minder.

 

Effect is dus niet dat de gemiddelde prijs gaat dalen maar juist op gaat lopen en dat er een aantal zelfstandige ondernemers, de tankstationeigenaars, falliet gaan. Die stations worden omgebouwd naar een ander merk. Ook deze kosten krijgen we uiteindelijk in de prijs.

 

Link naar reactie

Of, stel dát de boycot genoeg aandacht zou krijgen: de geboycotte tankstations verlagen hun prijs met een paar centen, genoeg om een aanzienlijk deel van de boycotters weer terug te laten keren (want "hé, de shell is structureel 5 cent goedkoper dan de rest" zal het waarschijnlijk winnen van "hé, shell, moesten we die niet boycotten?"). In de weken erna wordt de prijs weer geleidelijk bijgeschroefd naar het oude niveau, en de cirkel is rond :)

Link naar reactie

OK. Tijd voor een inhoudelijke reactie op dit totaal onzinnige plan.

 

Ooit wel eens gehoord van lean operating? Dit is het optimaliseren van de productie en distributieketen door het opvoeren van efficientie. Hierbij wordt alles zoveel mogelijk standaard en pas op het laatste moment, het zogenaamde klantontkoppelpunt, krijgt een product de merkkenmerken.

 

Bij benzine is dat pas als het in de tank van de pomphouder gaat. Dus als we niet meer bij Shell tanken gaat dezelfde benzine net zo makkelijk naar een ander merk. Het aantal verkooppunten gaat dalen en de concurentie wordt dus minder.

 

Effect is dus niet dat de gemiddelde prijs gaat dalen maar juist op gaat lopen en dat er een aantal zelfstandige ondernemers, de tankstationeigenaars, falliet gaan. Die stations worden omgebouwd naar een ander merk. Ook deze kosten krijgen we uiteindelijk in de prijs.

 

 

Ten eerste: VIND ik dit een enorme arrogante reactie getuige de eerste zin om vervolgens in Jip en Janneke taal uit te gaan leggen hoe het wel werkt. Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat er hier leden zijn die dit uitgelegd moeten krijgen en dat weet u ook.

Ten tweede: Dit is precies de instelling die men wil van het klootjesvolk (waar wij in dit verhaal allen bij horen). Kijken naar de laatste schakel in het proces en ons niet druk maken over de veel te lange voorafgaande keten, waar ik uiteraard noodzakelijke bewerking en transport niet veroordeel. Ik krijg het gevoel van een massa lemmingen die gezamelijk over het randje van de afgrond lopen.

En ten derde: Het dalen van de vraag zal uiteindelijk leiden tot een groter aanbod van andere energievormen. Energievormen die ruimschoots aanwezig zijn maar o.a. door bovenstaande ernstig stagneren in ontwikkeling. Die vervanginsgraad van pompstations zal door een afnemende vraag ook dalen, wie opent er immers nog iets waar geen vraag naar is? En ja het zal niet soepel lopen maar volgens een varkenscyclus en dat geeft niet want eigenlijk is het stoken van aardolie en aanverwanten een criminele activiteit aangezien het slechts voor enkelen heel veel oplevert terwijl de rest van de wereldbevolking zich scheel betaald en smerige lucht inademt. En nu niet met voorbeelden komen van producenten van groene energie want vrijwel alle auto's, boten en vliegtuigen bewegen nog op fossiele brandstoffen.

Er mag best iets verder vooruit gekeken worden dan je eigen portemonnee lang is of eigen micro-economie groot is. Zeker op een forum als dit waar mensen komen met veel capaciteiten mag je meer verwachten.

Link naar reactie

 

In Amerika kost een liter benzine $ 0,82 (Regular in Colorado Springs)

Ik doe geen omrekening omdat het volgens mij direct vergelijkbaar is volgens de levensstandaard.

Waarom is het daar goedkoop, terwijl o.a. de leveringsroute veel langer is?

 

Of als medestander van de milieu bezorgdheid:

"Waarom mogen de Amerikanen de aarde zo goedkoper vervuilen?"

Prijs_per_3785_liter.thumb.png.08e100db5afc02d593c8096a4dabe707.png

Link naar reactie

Ten eerste: VIND ik dit een enorme arrogante reactie getuige de eerste zin om vervolgens in Jip en Janneke taal uit te gaan leggen hoe het wel werkt. Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat er hier leden zijn die dit uitgelegd moeten krijgen en dat weet u ook.

Ten tweede: Dit is precies de instelling die men wil van het klootjesvolk (waar wij in dit verhaal allen bij horen). Kijken naar de laatste schakel in het proces en ons niet druk maken over de veel te lange voorafgaande keten, waar ik uiteraard noodzakelijke bewerking en transport niet veroordeel. Ik krijg het gevoel van een massa lemmingen die gezamelijk over het randje van de afgrond lopen.

En ten derde: Het dalen van de vraag zal uiteindelijk leiden tot een groter aanbod van andere energievormen. Energievormen die ruimschoots aanwezig zijn maar o.a. door bovenstaande ernstig stagneren in ontwikkeling. Die vervanginsgraad van pompstations zal door een afnemende vraag ook dalen, wie opent er immers nog iets waar geen vraag naar is? En ja het zal niet soepel lopen maar volgens een varkenscyclus en dat geeft niet want eigenlijk is het stoken van aardolie en aanverwanten een criminele activiteit aangezien het slechts voor enkelen heel veel oplevert terwijl de rest van de wereldbevolking zich scheel betaald en smerige lucht inademt. En nu niet met voorbeelden komen van producenten van groene energie want vrijwel alle auto's, boten en vliegtuigen bewegen nog op fossiele brandstoffen.

Er mag best iets verder vooruit gekeken worden dan je eigen portemonnee lang is of eigen micro-economie groot is. Zeker op een forum als dit waar mensen komen met veel capaciteiten mag je meer verwachten.

 

Je mag me best arrogant vinden. Maar ik discusieer liever inhoudelijk en vraag me af of je hier niet een heel ander probleem bij de horens vat.

 

Het gaat helemaal niet over de vraag of we moeten inzetten op groene energie. Elk weldenkend mens, en daar zijn hier een heleboel van, moet zijn of haar steentje bijdragen. Ik heb net een groene auto gekocht, gebruik vrijwel alleen LED verlichting en ben bezig om mijn huis van zonnepanelen te laten voorzien. Dus mij hoef jij helemaal niet te overtuigen.

 

De vraag is of een koperstaking bij 1 of 2 merken tot een lagere prijs aan de pomp gaat leiden. En dat gaat volgens mij niet lukken.

 

Graag lees ik argumenten waarom dat wel lukt.

Link naar reactie

 

In Amerika kost een liter benzine $ 0,82 (Regular in Colorado Springs)

Ik doe geen omrekening omdat het volgens mij direct vergelijkbaar is volgens de levensstandaard.

Waarom is het daar goedkoop, terwijl o.a. de leveringsroute veel langer is?

 

Of als medestander van de milieu bezorgdheid:

"Waarom mogen de Amerikanen de aarde zo goedkoper vervuilen?"

 

 

Antwoord is verassend simpel. Het heeft allemaal met accijnzen en belasting te maken. Het is een sprookje dat de prijzen hier door de oliemaatschappijen hoog worden gehouden Lees hier maar eens.

Link naar reactie

Antwoord is verrassend simpel. Het heeft allemaal met accijnzen en belasting te maken. Het is een sprookje dat de prijzen hier door de oliemaatschappijen hoog worden gehouden Lees hier maar eens.

 

Blijkbaar is de benzinemarkt in USA anders dan in Nederland en verandert er nog niets aan mijn vergelijking. Of het nou niet kunstmatig te noemen is of wel. En of er nu heffingen op zitten of niet.

Het geeft alleen dat de verkopers (hoeven wellicht niet de bovenliggende maatschappijen te zijn) in Nederland dezelfde lasten hebben. Een onderlinge boycot lijkt dan niet mogelijk. Maar is in mijn ogen niet bewijsbaar. We zouden het gewoon proefondervindelijk moeten testen. Kost ons niets.

 

Als ik op de Amerikaanse prijs de 60 % zet dan kom ik op $ 1,30. Zelfs berekent op de pompprijs die ik hier vond en inclusief Colorado accijns is. Is het hier toch even € 0,50 of $ 0,50 duurder.

 

 

 

 

Link naar reactie

Antwoord is verassend simpel. Het heeft allemaal met accijnzen en belasting te maken.

Eens.

 

1 liter euro 95 kost nu zo'n beetje 1,80.

 

Daar zit ongeveer 1 euro aan accijnzen en btw in. (kijk maar eens op de Bovag-site).

 

De overheidsinkomsten uit benzineverkoop (btw) stijgen dus ook mee. Tegelijkertijd maakt de fiscus het lastiger om die paar honderd euro aan betaalde (zakelijke) btw terug te krijgen.

 

Verder is er nog het "guldenkwartje van Kok", was dat niet een tijdelijke maatregel?

 

(Er ligt een parallel met de 6% overdrachtsbelasting. Een huis wat 15 geleden verkocht werd voor 100.000 euro kende een overdrachtsbelasting van 6.000 euro. Datzelfde huis kostte 5 jaar geleden 200.000 euro en de overdrachtsbelasting was dus ook 12.000 euro. Pas nu, nu de hele woningmarkt vastgelopen is, is er een tijdelijke actie om het tarief naar 2% te zetten. De overheid ontvangt dus nog steeds 4.000 euro)

 

Mobiliteit is volgens mij een aanjager van de economie. Denk aan winkelen, makkelijker switchen van baan, avondstudie volgen etc. Er zijn vermoed ik genoeg redenen om de benzineprijs niet teveel te laten stijgen. Ook heeft de overheid voldoende instrumenten.

 

(O ja, Hans is niet arrogant ... Hij is zelfs bijzonder aardig in het echt.)

Link naar reactie

Wat een discussie. 66% of meer, van de betaalde brandstofprijzen gaat naar de schatkist. Datzelfde niveau hebben we nu ook al bijna bereikt met de bedragen die we voor aardgas en elektriciteit betalen. De Staat kan niet meer functioneren zonder die inkomsten. Vandaar dat duidelijk is dat de Staat een hele dikke vinger in die pap heeft zitten. De taxen op energie-middelen zijn enige jaren geleden pas zo structureel ingevoerd door ene Min. Jan Pronk. Hij vond het een verheffend plan om die taxen ter beschikking te kunnen stellen aan innovatieve energie-projecten, waarmee consumenten in de toekomst hun voordeel zouden veilig stellen.......

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.