Ergens in 2009 ben ik met mijn bedrijf begonnen. Tot nu toe loopt het vrij goed. Het succes dat mijn onderneming met zich mee brengt is direct zichtbaar in mijn leven. Vooral ook voor mensen die 'dicht' bij mij zijn. Helaas zorgt groei in iemands leven voor afgunst en jaloezie van anderen. Vrij normaal zou je zeggen. Het hoort bij het leven, want ik ben niet de enige zijn die hier last van heeft. Alleen verschillen de reactie's van persoon tot persoon. De persoon waarmee ik dit momenteel meemaak is helaas mijn administratiekantoor. Ik zal mijn verhaal vertellen.
Toen ik destijds tijdens de start van mijn onderneming een administratiekantoor zocht heb ik niet gekozen voor de eerste en de beste. Ben een aantal administratiekantoren afgegaan en heb gekozen voor degene waar ik de beste klik mee had. In het begin had ik een hele goede klik met mijn administratiekantoor. Ik heb dan ook niet echt spijt van mijn keuze als het aankomt op mijn keuze destijds. Naarmate mijn bedrijf aan het groeien was veranderde de houding/gedrag van mijn administratiekantoor.
In 2011 begon het veranderende gedrag mij op te vallen. Ik wilde namelijk graag verhuizen naar mijn 'droomwoning'. Zelf wist ik dat mijn inkomen uit de onderneming dit toeliet.
Tijdens het gesprek met de woningcorporatie kreeg ik dan ook de woning 'onder voorbehoud' toegewezen. Ze wilden namelijk eerst 'andere papieren' zien.
Ik heb mijn administratiekantoor gecontacteerd met het verhaal dat ik wilde verhuizen etc. Voor de woning geldt een inkomenseis en ik vroeg haar of zij een overzicht kon maken waaruit blijkt dat ik daadwerkelijk ook bedrag x verdien. Ze vertelde mij dat ik dat bedrag waarschijnlijk niet verdiende. Iets dat totaal niet klopte!! Zij dus met de mededeling dat ze het even zou nachecken en het me dan zou laten weten. Toen ik terug gebeld werd door haar schrok ik me te pletter want volgens haar verdiende ik dat bedrag niet. Maar ze wilde wel even contact opnemen met de woningcorporatie om hen uit te leggen dat ik de woning wel zou kunnen betalen. Ik heb dit niet gedaan. Ik heb haar er toen compleet buiten gelaten.
Later heb ik zelf met de woningcorporatie het 1 en het ander geregeld en ergens in 2011 ben ik verhuisd :).
Toen mijn administratiekantoor dit vernam kon ik aan haar reactie zien dat ze hier totaal niet blij mee was. Ik doe mijn aangifte omzetbelasting per kwartaal en begon te merken dat de administratie steeds 'slordiger' werd gedaan. Voorbelastingen werden 'vergeten' en met name de bonnen met hoge bedragen werden niet afgetrokken, waardoor ik onterecht veel aan de belasting moest betalen. Ik hield dit goed in de gaten, dus elke keer als ik merkte dat voorbelastingen van bepaalde bonnen niet waren afgetrokken sprak ik haar hierop aan. Ze corrigeerde dit dan de kwartaal erna.
Om mijn bedrijf nog verder te laten groeien had ik financiering nodig. Begin 2012 ben ik dan ook hiermee aan de slag gegaan. Nadat ik klaar was met het ondernemingsplan heb ik contact met mijn administratiekantoor opgenomen met de vraag of zij voor mij jaarcijfers en de balans van de voorafgaande jaren kon opstellen. Ze begon erg veel vragen te stellen. Waar is het voor nodig? Wat ben je van plan? Etc. Ik heb haar de ware reden niet verteld. Ik vertelde haar dat het meer voor mezelf was. Per mail heeft ze me dus de 'jaarcijfers' toegestuurd. Tenminste dat dacht ik.
Ik ben een beginnende ondernemer en heb niet eerder jaarcijfers gezien dus wist niet dat dit niet de cijfers waren die ik eigenlijk nodig had. Ik kreeg dit van de bank te horen. Het was volgens hun slechts een kolommenbalans. Een 'ruw' bestandje die uit de boekhouding komt. Ik heb wederom contact opgenomen met mijn administratiekantoor met de vraag naar mijn echte cijfers. Wederom begonnen de vragen. Ze gaf aan dat jaarcijfers en de balans alleen nodig zijn als je bijvoorbeeld naar een bank stapt voor een lening. Ze wilde dus echt perse weten waar ik het voor nodig had etc. Ik heb het toen maar verteld. In het weekend daarnaa zou ze voor me aan de slag gaan.
Toen ze er klaar mee was dat weekend stelde ze voor dat ik het kwam ophalen. Iets dat ik gelijk vreemd vond. Ze kon het toch ook gewoon op de mail doen? Ik kreeg er een heel slechte gevoel bij en er begonnen al allerlei zaken door mijn hoofd te spoken van wat ze wellicht zou kunnen hebben gedaan. Ik heb haar toen gezegd dat ik het zou ophalen maar het tevens digitaal wenste te ontvangen.
Ze deed er best wel lang over om hem digitaal toe te sturen terwijl dit hooguit maar een paar minuten zou hoeven kosten.
Ik heb het niet direct goed doorgenomen nadat ik het digitaal ontvangen had omdat ik het de volgende dag uitgebreid wilde doen. Het was al immers laat die dag. Bij het afsluiten van het document kreeg een een melding met iets in de richting van 'het document is beveiligd/versleuteld met een code, ........(weet niet meer precies wat) is niet mogelijk.
Toen ik mijn administratie, jaarcijfers en balans ben gaan ophalen had ik een kort gesprek. Ze vertelde me dat ik verlies had gedraaid. Ik ging er niet verder op in. Thuis aangekomen toch maat besloten door te spitten wat ze had opgezet. Wederom kreeg k de slechtheid van dit mens te zien. Uit de cijfers en balans is een verlies naar voren gekomen. Iets dat totaal niet klopte! Daarnaast klopte zo'n beetje alles niet. Tevens stond op elke bladzijde de naam van haar administratiekantoor geschreven. Zeker voor het geval de bank even zou bellen, zodat ze nog slechtere dingen kon zeggen >;(. Geen enkele bank zou uit zulke cijfers in ieder geval een lening verstrekken. Ik mag dan wel mijn administratie hebben uitbesteed maar ik ben niet dom! Toen ik haar hierop heb aangesproken begon ze met hele moeilijke boekhoudkundige termen uit te leggen waardoor het komt en dat er geen fouten gemaakt zijn.
Ik besloot er niet verder op in te gaan.
Uiteindelijk heb ik toch de juiste jaarcijfers en balans gekregen, omdat ik naar andere administratiekantoren ben gestapt.
Een kleine week geleden heb ik een gesprek gehad met de bank. Ze waren ontzettend enthousiast! Ik heb dan ook de gevraagde financiering gekregen :D.
De aangifte omzet voor het eerste kwartaal van dit jaar staat alweer bijna voor de deur en ik heb besloten niet verder te gaan met dit administratiekantoor. Ik heb het haar nog niet gemeld, maar ben van plan dit zeer snel te gaan doen. Natuurlijk vertel ik haar ook even erbij dat ik de cijfers door een andere bureau heb laten maken en uiteindelijk toch de financiering heb gekregen 8). Daarnaast wil ik hier werk van maken, want dit kan totaal niet!! Mijn vraag aan jullie is dan ook als er een organisatie bestaat waar ik met dit soort gevallen terecht kan. Hebben administratiekantoren niet een bepaalde gedragscode waar zij zich aan dienen te houden? En indien dit niet gebeurt kan het dan ergens worden aangegeven?
Is er bijvoorbeeld een brancheorganisatie die zich sterk maakt tegen dit soort zaken en/of 'malafide' administratiekantoren?
Ook ben ik niet van plan de factuur te betalen voor de werkzaamheden die zij dat weekend (opzetten van de jaarcijfers en balans) heeft gedaan. Terecht toch? Kan dit? Ze heeft wel immers wel ten nadele van mij expres met mijn cijfers zitten kloten.
Ik wacht jullie reactie's af. Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen wijzen op organisatie's die hier tegen optreden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
skvmac
skvmac
Ergens in 2009 ben ik met mijn bedrijf begonnen. Tot nu toe loopt het vrij goed. Het succes dat mijn onderneming met zich mee brengt is direct zichtbaar in mijn leven. Vooral ook voor mensen die 'dicht' bij mij zijn. Helaas zorgt groei in iemands leven voor afgunst en jaloezie van anderen. Vrij normaal zou je zeggen. Het hoort bij het leven, want ik ben niet de enige zijn die hier last van heeft. Alleen verschillen de reactie's van persoon tot persoon. De persoon waarmee ik dit momenteel meemaak is helaas mijn administratiekantoor. Ik zal mijn verhaal vertellen.
Toen ik destijds tijdens de start van mijn onderneming een administratiekantoor zocht heb ik niet gekozen voor de eerste en de beste. Ben een aantal administratiekantoren afgegaan en heb gekozen voor degene waar ik de beste klik mee had. In het begin had ik een hele goede klik met mijn administratiekantoor. Ik heb dan ook niet echt spijt van mijn keuze als het aankomt op mijn keuze destijds. Naarmate mijn bedrijf aan het groeien was veranderde de houding/gedrag van mijn administratiekantoor.
In 2011 begon het veranderende gedrag mij op te vallen. Ik wilde namelijk graag verhuizen naar mijn 'droomwoning'. Zelf wist ik dat mijn inkomen uit de onderneming dit toeliet.
Tijdens het gesprek met de woningcorporatie kreeg ik dan ook de woning 'onder voorbehoud' toegewezen. Ze wilden namelijk eerst 'andere papieren' zien.
Ik heb mijn administratiekantoor gecontacteerd met het verhaal dat ik wilde verhuizen etc. Voor de woning geldt een inkomenseis en ik vroeg haar of zij een overzicht kon maken waaruit blijkt dat ik daadwerkelijk ook bedrag x verdien. Ze vertelde mij dat ik dat bedrag waarschijnlijk niet verdiende. Iets dat totaal niet klopte!! Zij dus met de mededeling dat ze het even zou nachecken en het me dan zou laten weten. Toen ik terug gebeld werd door haar schrok ik me te pletter want volgens haar verdiende ik dat bedrag niet. Maar ze wilde wel even contact opnemen met de woningcorporatie om hen uit te leggen dat ik de woning wel zou kunnen betalen. Ik heb dit niet gedaan. Ik heb haar er toen compleet buiten gelaten.
Later heb ik zelf met de woningcorporatie het 1 en het ander geregeld en ergens in 2011 ben ik verhuisd :).
Toen mijn administratiekantoor dit vernam kon ik aan haar reactie zien dat ze hier totaal niet blij mee was. Ik doe mijn aangifte omzetbelasting per kwartaal en begon te merken dat de administratie steeds 'slordiger' werd gedaan. Voorbelastingen werden 'vergeten' en met name de bonnen met hoge bedragen werden niet afgetrokken, waardoor ik onterecht veel aan de belasting moest betalen. Ik hield dit goed in de gaten, dus elke keer als ik merkte dat voorbelastingen van bepaalde bonnen niet waren afgetrokken sprak ik haar hierop aan. Ze corrigeerde dit dan de kwartaal erna.
Om mijn bedrijf nog verder te laten groeien had ik financiering nodig. Begin 2012 ben ik dan ook hiermee aan de slag gegaan. Nadat ik klaar was met het ondernemingsplan heb ik contact met mijn administratiekantoor opgenomen met de vraag of zij voor mij jaarcijfers en de balans van de voorafgaande jaren kon opstellen. Ze begon erg veel vragen te stellen. Waar is het voor nodig? Wat ben je van plan? Etc. Ik heb haar de ware reden niet verteld. Ik vertelde haar dat het meer voor mezelf was. Per mail heeft ze me dus de 'jaarcijfers' toegestuurd. Tenminste dat dacht ik.
Ik ben een beginnende ondernemer en heb niet eerder jaarcijfers gezien dus wist niet dat dit niet de cijfers waren die ik eigenlijk nodig had. Ik kreeg dit van de bank te horen. Het was volgens hun slechts een kolommenbalans. Een 'ruw' bestandje die uit de boekhouding komt. Ik heb wederom contact opgenomen met mijn administratiekantoor met de vraag naar mijn echte cijfers. Wederom begonnen de vragen. Ze gaf aan dat jaarcijfers en de balans alleen nodig zijn als je bijvoorbeeld naar een bank stapt voor een lening. Ze wilde dus echt perse weten waar ik het voor nodig had etc. Ik heb het toen maar verteld. In het weekend daarnaa zou ze voor me aan de slag gaan.
Toen ze er klaar mee was dat weekend stelde ze voor dat ik het kwam ophalen. Iets dat ik gelijk vreemd vond. Ze kon het toch ook gewoon op de mail doen? Ik kreeg er een heel slechte gevoel bij en er begonnen al allerlei zaken door mijn hoofd te spoken van wat ze wellicht zou kunnen hebben gedaan. Ik heb haar toen gezegd dat ik het zou ophalen maar het tevens digitaal wenste te ontvangen.
Ze deed er best wel lang over om hem digitaal toe te sturen terwijl dit hooguit maar een paar minuten zou hoeven kosten.
Ik heb het niet direct goed doorgenomen nadat ik het digitaal ontvangen had omdat ik het de volgende dag uitgebreid wilde doen. Het was al immers laat die dag. Bij het afsluiten van het document kreeg een een melding met iets in de richting van 'het document is beveiligd/versleuteld met een code, ........(weet niet meer precies wat) is niet mogelijk.
Toen ik mijn administratie, jaarcijfers en balans ben gaan ophalen had ik een kort gesprek. Ze vertelde me dat ik verlies had gedraaid. Ik ging er niet verder op in. Thuis aangekomen toch maat besloten door te spitten wat ze had opgezet. Wederom kreeg k de slechtheid van dit mens te zien. Uit de cijfers en balans is een verlies naar voren gekomen. Iets dat totaal niet klopte! Daarnaast klopte zo'n beetje alles niet. Tevens stond op elke bladzijde de naam van haar administratiekantoor geschreven. Zeker voor het geval de bank even zou bellen, zodat ze nog slechtere dingen kon zeggen >;(. Geen enkele bank zou uit zulke cijfers in ieder geval een lening verstrekken. Ik mag dan wel mijn administratie hebben uitbesteed maar ik ben niet dom! Toen ik haar hierop heb aangesproken begon ze met hele moeilijke boekhoudkundige termen uit te leggen waardoor het komt en dat er geen fouten gemaakt zijn.
Ik besloot er niet verder op in te gaan.
Uiteindelijk heb ik toch de juiste jaarcijfers en balans gekregen, omdat ik naar andere administratiekantoren ben gestapt.
Een kleine week geleden heb ik een gesprek gehad met de bank. Ze waren ontzettend enthousiast! Ik heb dan ook de gevraagde financiering gekregen :D.
De aangifte omzet voor het eerste kwartaal van dit jaar staat alweer bijna voor de deur en ik heb besloten niet verder te gaan met dit administratiekantoor. Ik heb het haar nog niet gemeld, maar ben van plan dit zeer snel te gaan doen. Natuurlijk vertel ik haar ook even erbij dat ik de cijfers door een andere bureau heb laten maken en uiteindelijk toch de financiering heb gekregen 8). Daarnaast wil ik hier werk van maken, want dit kan totaal niet!! Mijn vraag aan jullie is dan ook als er een organisatie bestaat waar ik met dit soort gevallen terecht kan. Hebben administratiekantoren niet een bepaalde gedragscode waar zij zich aan dienen te houden? En indien dit niet gebeurt kan het dan ergens worden aangegeven?
Is er bijvoorbeeld een brancheorganisatie die zich sterk maakt tegen dit soort zaken en/of 'malafide' administratiekantoren?
Ook ben ik niet van plan de factuur te betalen voor de werkzaamheden die zij dat weekend (opzetten van de jaarcijfers en balans) heeft gedaan. Terecht toch? Kan dit? Ze heeft wel immers wel ten nadele van mij expres met mijn cijfers zitten kloten.
Ik wacht jullie reactie's af. Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen wijzen op organisatie's die hier tegen optreden.
Alvast erg bedankt!
Dhr Mac
[titel aangepast - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36002-administratiekantoor-verprutst-jaarrekening/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag