• 0

geloofwaardige inkoop verkoop adminisratie

Ik verkoop als ambulant handelaar eet en drinkwaren. Als ik door de ogen van de belastingdienst kijk, dan kom ik tot de conclusie dat er niets echt goed te controleren is. Ik moet vaak dingen weggooien, hier staat wel inkoop tegenover, maar uiteraard geen inkomsten. Hoe voorkom ik dat de belastingdienst mij toch vertrouwd en niet gaat beweren dat ik gezien mijn inkoop, een hogere omzet had moeten hebben? Zelfs bekers of kartonnetjes die ik gebruik vertellen niets over aantallen die ik verkoop. Zo nu en dan worden dingen vuil of nat, en dan gooi ik ze weg. Wanneer ik op pad ga, dan haal ik dingen uit de diepvries, indien ik ze niet verkoop, dan moet ik ze weggooien. Heeft iemand adviezen hierover? Turven wat ik verkoop lijkt mij ook zowat, is niet echt een bewijs lijkt mij. Het enige wat ik nu doe is dagelijks mijn kas tellen, en inkoop bonnen goed administreer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Enerva,

 

er zijn geen vast omschreven regels voor het bijhouden van je basis-administratie. In de Wet staat dat e.e.a. op korte termijn inzichtelijk moet zijn. Tonino's oplossing vind ik een goeie, evenals je eigen beschrijving. De Belastingdienst mocht willen dat iedere ambulante handelaar het zo keurig doet als jij. REUS!

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer mijn klanten idd goed te registreren wat er verwijderd wordt.

 

In jouw geval is de situatie anders, aangezien je ambulant bent. Gedurende de dag kun je zien hoe het gaat, maak foto's van de plek waar je bent zodat aantoonbaar is of de locatie goed bezocht wordt ja of nee. Verder kan je eventueel foto's maken van concurrenten (als het een evenement is). Deze foto's hou je bij de lijst van wat je hebt weggegooid, dan heb je ook iets aan te tonen.

 

Zulke dingen zijn best lastiger, maar het weggooien van spullen is nooit leuk. Het gevolg daarvan is dat je waarschijnlijk dis ook een andere locatie zoekt, of hebt gevonden.

Als je dat doet, dan heb je best veel argumenten om aan te tonen lijkt me.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Ik zal dus hier en daar dingen tellen, en een verklaring moeten kunnen geven voor het uit de voorraad ontbreken van de belangrijkste zaken. En het zo goed mogelijk dicht timmeren allemaal. Ook prettig voor mijzelf om te zien wat er nou allemaal wel wordt ingekocht en niet wordt verkocht.

Link naar reactie
  • 0

Hier ben ik weer.

 

Afgelopen weekend op een evenement gestaan.

Het enige wat ik duidelijk heb is wat ik om heb gezet, en wat mijn inkoop was.

Omdat ik verzoop in het werk, hebben er een hoop mensen bijgesprongen, vrienden, die op hun beurt hebben geconsumeerd van mijn produkten. Ook heb ik veel weggegeven. Wordt steeds beter in het niet weggeven van produkten, maar toch, het vliegt er allemaal uit.

Probeer nu zo goed als dat kan te reconstrueren wat ik verkocht moet hebben, maar zit mij toch af te vragen hoe diep ik hier mee moet gaan.

Het is moeilijk, omdat alles wat ik probeer te nemen al uitgangspunt geen exact beeld kan geven van verkoop, op omzet na dan.

Kannen koffie die ik heb gezet stonden vaak een uur, dus werden weggegooid.

Op kartonnen bordjes, serveer ik het ene moment een gerecht van 6 euro, op een ander moment een gerecht van 3 euro.

Eigen verbruik was hoog, het ene product heeft een veel betere marge dan het andere product.

Het enige wat ik denk te kunnen doen, is bij benadering, een reconstructie te maken van wat ik heb verkocht.

Ik heb wel wat ervaring in de restaurant sector, en heb het idee dat het daar toch veel eenvoudiger is omdat men daar werkt met een kassa, en gemiddeld wel een stabiele marge hebben. Bij mij is deze ver te zoeken. Begin het eigenlijk een beetje zat te worden, heb het idee, dat ik met mijn ambulante handel, waar soms gewoon hele pakken servetten of bekers door wind en regen wegwaaien ik straks zit met een bewering van de belastingdienst over een vermeende omzet die ik niet heb gedraaid.

Ik probeer hard het een en ander in kaart te brengen, maar het blijft allemaal natte vinger werk. Ik voel mij er helemaal niet goed bij. Het is allemaal ook zo houtje touwtje, letterlijk, in weer en wind staan te verkopen, keiharde muziek om mij heen, dronken mensen, chaos.

Een grote vraag is eigenlijk moet ik nou naar kilos produkten kijken, en zo reconstrueren wat ik verkocht moet hebben, of naar inkoop waarde en verkoop waarde. Waste, eigen verbruik, moet ik dat nu in geld uitdrukken, of eerst in artikelen, en dan in geld?

 

Link naar reactie
  • 0

ik verkoop al uit literflessen, maar idd, produkten exclusief voor personeel is een oplossing. Was ook al bezig met personeelsbekers, die hergebruikt kunnen worden, zodat ik wegwerp bekers kan tellen.

Ik moet gewoon veel serieuzer aan de slag met dit soort dingen.

 

dank voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

volgende vraag: dit staat op de site van belastingdienst:

 

Een vrijwilliger is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:

 

een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen

een sportorganisatie

een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

 

Val ik met mijn eenmanszaak onder de eerste categorie? Of zie ik dat verkeerd?

Mag ik met vrijwilligers werken of niet?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
  • 0

Val ik met mijn eenmanszaak onder de eerste categorie? Of zie ik dat verkeerd?

Mag ik met vrijwilligers werken of niet?

 

Je werkt helemaal niet met vrijwilligers, want ze eten en drinken je arm.. ;D maar even zonder gekheid

 

Waarom quote alleen de eerste 4 regels van die pagina terwijl daaronder vrij uitgebreid staat uitgelegd onder welke voorwaarden je iemand als vrijwilliger mag aanmerken? Of had jij een andere link gevonden?

 

de hoofdregels om iemand als vrijwilliger te zien zijn

- beloning per maand niet meer dan 150 euro en 1500 per jaar

- uurbeloning niet hoger dan 4,50 euro (2,50 voor jongeren tot 23 jaar)

- bij een hogere beloning moet je toestemming vragen en aannemelijk maken waarom een hogere vergoeding gerechtvaardigd is.

Link naar reactie
  • 0

over vrijwilligers, lijkt op de belstingdienst site dat ik deze wel mag hebben.

Op een site van rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijwilligerswerk/vraag-en-antwoord/wat-is-vrijwilligerswerk.html

 

staat het volgende:

 

Voorwaarden vrijwilligerswerk

Het is niet precies te zeggen wat wel en wat geen vrijwilligerswerk is. De volgende criteria gelden in het algemeen voor het werk dat u als vrijwilliger doet:

 

Het werk is in het algemeen belang of in een specifiek maatschappelijk belang.

Het werk heeft geen winstoogmerk.

Uw werk als vrijwilliger kost de arbeidsmarkt geen banen en komt niet in de plaats van een betaalde baan.

 

Daaruit maak ik op dat het niet mag, in mijn geval.

 

Wat denken jullie?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop als ambulant handelaar eet en drinkwaren.

 

over vrijwilligers, lijkt op de belstingdienst site dat ik deze wel mag hebben.

Op een site van rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijwilligerswerk/vraag-en-antwoord/wat-is-vrijwilligerswerk.html

 

staat het volgende:

 

Voorwaarden vrijwilligerswerk

Het is niet precies te zeggen wat wel en wat geen vrijwilligerswerk is. De volgende criteria gelden in het algemeen voor het werk dat u als vrijwilliger doet:

 

Het werk is in het algemeen belang of in een specifiek maatschappelijk belang.

Het werk heeft geen winstoogmerk.

Uw werk als vrijwilliger kost de arbeidsmarkt geen banen en komt niet in de plaats van een betaalde baan.

 

Daaruit maak ik op dat het niet mag, in mijn geval.

 

Wat denken jullie?

 

 

In feite geef je zelf al het antwoord ;)

 

Je hebt gewoon een bedrijf(je) en laat je in drukke tijden bij staan door mensen op oproepbasis. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan vrijwilligers zijn.

 

Vrijwilligers zijn de mensen die achter de bar van de sportkantine iets verkopen en daar hooguit een schouderklopje of een VVV bon voor krijgen.

 

Bij jou is er gewoon sprake van arbeid en bestaat er zelfs een gezagsverhouding. Als ze regelmatig voor jou werken (ook als dat op oproepbasis is) zal je gewoon een loonadministratie bij moeten houden.

 

als het incidenteel is zou je ze ook op deze manier kunnen betalen

Link naar reactie
  • 0

Moet dan wel een portable kassa zijn met artikelen er in geprogrameerd. Zat al naar I-pad apss te kijken.

Heb nu een spreadsheet gemaakt waarop ik invul wat ik meeneem, en daar vervolgens aan de hand van de omzet en verbuik gaan kijken wat er verkocht moet zijn, en wat waste, eigen gebruik en representatie is. Het is wat werk, maar het geeft wel rust, en overzicht.

Wat betreft vrijwilligers laten werken lees ik dus verschillende berichten. Ga daar nog maar eens naar zoeken op het forum en anders sites.

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht je draadloos internet hebben en altijd bereik op locatie, kun je hiervoor ook nog een eigen (web)systeem laten maken (mod edit, ook acquisitie wordt op HL niet op prijs gesteld). En er zullen ook vast wel andere hier zijn die er een app voor kunnen maken zonder internet verbinding. 8)

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

Mbt je verbruik, de verpakkingen administreer ik altijd apart.

Zodoende kun je aantonen wat het gevolg daarvan is.

 

Voor wat betreft het verbruik neem ik aan dat je weet wat de omzet is.

Probeer het verbruik te berekenen door hetgeen je mee hebt genomen minus hetgeen je hebt teruggenomen in waarde uit te drukken. Dan heb je een bruto-resultaat van die dag.

Aparte registratie van producten zul je niet gedaan hebben en zonder kassa is dat ook onmogelijk. Dus bekijk het in totaal.

Zet bij je berekening wat voor een dag het was, hoeveel mensen je had werken en of bij benadering wat je hebt moeten weggooien.

 

Als je dit voor een aantal evenementen hebt gedaan, dan zie je op een gegeven moment een gemiddelde.

Normaal gesproken moet een marge van 60 a 70% haalbaar zijn, maar bij ambulant kan dat zeker ook lager zijn als het een slechte evenement was.

 

En op dat andere gebied, weet hoe riskant het is. Vrijwilligerswerk? Nee. Maar weer ook dat er een inhouding dient te geschieden over het verbruik van personeel. Dus als je zegt tegen de belasting ik had veel eigen gebruik want ik had wat mensen lopen, kun je nog een heel ander probleem hebben dan het aantonen van je resultaat.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor adviezen.

Ik ben van plan goed in kaart te brengen na ieder evenement, aan de kant van zaken die ik kan volgen, wat ik meeneem, inkoop, en aan de hand van de omzet, wat ik nou precies verkocht moet hebben.

 

Wat betreft vrijwilligers komt dit van de belastingdienst zelf:

 

Vrijwilligers

 

Lees voor

Een vrijwilliger is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:

 

een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen

een sportorganisatie

een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

 

Als een vrijwilliger een beloning krijgt, moet deze blijven binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk.

 

Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

 

Als u binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per uur betaalt, dan beschouwen wij een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar) als vrijwilligersvergoeding. Daarom hoeft u over die bedragen geen loonheffingen in te houden en af te dragen. Ook hoeft u geen urenadministratie bij te houden.

 

Maar betaalt u iemand meer dan € 4,50 of € 2,50 per uur en vindt u dat deze persoon als vrijwilliger is aan te merken, dan moet u aannemelijk maken dat deze hogere vergoeding geen marktconforme beloning is. U kunt uw situatie aan ons voorleggen.

 

Is de beloning marktconform en is degene aan wie deze wordt betaald aan te merken als werknemer, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen.

Link naar reactie
  • 0
Een vrijwilliger is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:

 

een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen

een sportorganisatie

een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

 

 

Ben je nou eigenlijk een stichting, vereniging, of andere non-profit organisatie of gewoon inschreven als eenmanszaak, vof, of bv bij de KVK?

 

In het laatste geval kan je wel heel hard roepen dat je met "vrijwilligers" werkt maar ik denk dat je daar bij de BD niet mee weg komt.

 

De belastingdienst heeft tegenwoordig een heel heldere website. Wellicht helpt personeel in uw onderneming je verder.

 

Leuker kunnen we het niet maken. :P wel makkelijker ;D

 

En op dat andere gebied, weet hoe riskant het is. Vrijwilligerswerk? Nee. Maar weer ook dat er een inhouding dient te geschieden over het verbruik van personeel. Dus als je zegt tegen de belasting ik had veel eigen gebruik want ik had wat mensen lopen, kun je nog een heel ander probleem hebben dan het aantonen van je resultaat.

 

En als je de zaken op personeelsgebied niet goed regelt zou je ook nog eens een flinke naheffing voor de loonheffing kunnen krijgen.

Link naar reactie
  • 0

misschien een beetje wishfull thinking, dat ik dacht, dat ik een organisatie zou zijn, die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen

Ik ben een eenmanszaak.

Vrienden helpen mij, en eten en drinken mee.

Volgend jaar, hoop ik het door investeringen zo op rolletjes te hebben lopen, dat ik het in mijn eentje kan doen. Of wel krachten kan betalen voor werkzaamheden.

De inbreng van die vrienden nu, vertegenwoordigen natuurlijk een grote waarde, ik kan daardoor sparen voor investeringen.

 

Afgezien van het feit dat ik daar problemen mee kan krijgen wat betreft de bd, breekt het lijntje met die vrienden natuurlijk ook, die doen het natuurlijk ook alleen om mij een zetje te geven, en blijven geen vrienden als ik ze blijf vragen.

Zaak om snel werkelijk op eigen benen te staan.

Denk wel dat er hoop starters met hetzelfde euvel zitten.

De hulp vervangt in feite een financiering die ik niet rond kon krijgen.

Ga vanaf nu zoeken naar vrienden die een vriendelijke factuur kunnen schrijven voor werkzaamheden.

 

In ieder geval is het sluitend krijgen van mijn inkoop en verkoop verhaal, wel gelukt.

 

Bedankt voor jullie adviezen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.