• 0

Overname restaurant

Hallo allemaal,

 

ik heb een situatie die ik graag aan jullie wil voorleggen. Ik lees al vaker mee op dit forum en dit is mijn eerste keer dat ik iets post. Ik schrijf dit bericht omdat ik van mening ben dat de leden van HL vaak kritisch en onafhankelijk naar situaties kijken, eigenschappen die ik op dit moment goed kan gebruiken. De casus is als volgt:

 

Mij is aangeboden een restaurant voor overname in het stadscentrum van een stad met ruim 45.000 inwoners. Aangeboden worden een geheel ingericht restaurant. De overnameprijs (inventaris & goodwill) bedraagt momenteel rond de 70.000 euro. De huidige omzetverwachtingen voor 2012 is een totale omzet van 450.000 euro. De gelegenheid is gevestigd in het stadscentrum in een pand van ongeveer 325m2 met ongeveer 90 zitplaatsen.

 

De overname betreft tevens een overname van huurdersverplichtingen a 3000 euro per maand. Verder geen verplichtingen naar brouwerijen of andere leveranciers.

 

Met betrekking tot de financiering, ik ben in staat om het geheel te financieren zonder vreemd vermogen. Let wel, in staat, mocht een andere optie beter zijn, dan doe ik dat.

 

Graag ga ik in gesprek met de eigenaren van dit restaurant. Ik ben druk bezig met zaken op papier zetten die belangrijk zijn voor de overname. Even de brede onderwerpen globaal:

 

Opbouw vraagprijs

Staat van inventaris en waardevaststelling

Berekende goodwill

Opvragen financiële gegevens (winst- en verlies etc)

Overname huurdersverplichtingen

Vergunningsaanvraag

Etc...

 

Op dit forum zullen er vast en zeker ondernemers zijn die ervaringen hebben met overnames in de horecabranche. Graag hoor ik dan ook van hun, en anderen, eventuele opmerkingen en zaken die aandacht verdienen bij een dergelijke transactie. Het zou mij enorm helpen met het overzien van de situatie en het opstellen van kritische vragen naar de eigenaren van deze horecagelegenheid.

 

Alvast bedank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik dit zo lees dan mis ik twee dingen helemaal in je verhaal:

 

A.) Ga je het restaurant (eventueel omdopen en) ‘heropenen’ (andere keuken, nieuwe kok bijvoorbeeld) of blijft het allemaal bij het oude, behalve dat er een nieuwe eigenaar komt dan?

 

B.) Hoe zit het met (overname van) personeel (zijn zij gemotiveerd)? Je gaat het toch niet in je eentje runnen, neem ik aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees dan mis ik twee dingen helemaal in je verhaal:

 

A.) Ga je het restaurant (eventueel omdopen en) ‘heropenen’ (andere keuken, nieuwe kok bijvoorbeeld) of blijft het allemaal bij het oude, behalve dat er een nieuwe eigenaar komt dan?

 

B.) Hoe zit het met (overname van) personeel (zijn zij gemotiveerd)? Je gaat het toch niet in je eentje runnen, neem ik aan.

 

Hierop aanvullend, realiseer je vooral dat je bij bedrijfsovername verplicht bent het huidige personeel in zijn geheel over te nemen. Natuurlijk kan geen enkel personeelslid verplicht worden om naar jouw bedrijf over te gaan, maar jij hebt geen keuze in wie je wel of wie je niet over wilt nemen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Klaas,

 

Ik zit bijna in dezelfde positie,maar nog niet zover met de financieen.

Toevallig heeft de K.v.K op 26 Juli een voorlichtingsavond over het overnemen van een bedrijf.

Deze Datum is in Amsterdam en volgens mij kan je je hier nog voor aanmelden.

De kosten zijn E35.= .

Over deze avond staat vermeld,dat je dan straks gerichtere vragen kan stellen aan het bedrijf en weet waar je op moet letten.

vr.gr.An

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkheidshalve ben ik voorzichtig op het gebied van restaurants.

In de huidige tijd zijn mensen voorzichtig met het uitgeven van geld (gewoon uitgeven en liefst in Nederland), helaas is dat nu eenmaal de realiteit.

 

Restaurants zit dan meer in de luxe segment dan fastfood ondernemingen, waar minder op beknibbeld wordt.

Maar ik maak ook vaak mee dat logisch verstand in dergelijke trajecten minder mee spelen dan de wens om iets te doen.

 

Een handige indicatie is te zien op de site van de KHN: Branchevergelijking

Verder kun je ook veel cijfers zien op de site van de kenniscentrumhoreca

 

Maar het belangrijkste is, hoe realistisch is de omzet (ook gezien de huidige tijd), kan ik deze zelf ook krijgen (waardoor zijn mensen binnen gekomen) en hoe goed is het personeel.

 

In de huidige tijd zijn er vele opties als je iets wil beginnen, dus neem je tijd. Beter goed doorgedacht dan te snel ergens ingestapt. Succes.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

O ja, kijk goed naar de huurovereenkomst en probeer achter de huren in de buurt te komen.

 

Hierbij een quote van een waarschuwing die ik op mijn site heb staan:

 

Met de leegstand van vele panden, kan het voorkomen dat (startende) ondernemers een leuke pand zien met een voordelige huurprijs.

 

Na afloop van het eerste contract kunt u onaangenaam verrast worden met een grote huurverhoging. Daar zijn voor de verhuurders legale manieren voor. Met name grotere partijen kunnen hier relatief gemakkelijk gebruik van maken.

 

Wees hier bij aanvang op bedacht.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Je meldt dat het bedrijf momenteel 70.000 euro zou kosten, met een huurverplichting - en enkele andere verplichtingen waar je reeds op gewezen bent - vanaf 3000 euro per maand.

 

De waarde van een bedrijf is simpel gezegd een functie tussen toekomstige vrije kasstromen en het risico. Of deze deal waarde voor je creëert valt dus pas te zeggen als je zelf een realistische inschatting maakt van je toekomstige kasstromen - excl. je eigen marktconforme salaris dat je ook elders had kunnen verdienen - en je genomen risico.

 

De toekomstige vrije kasstromen kan je deels schatten op basis van historische resultaten, maar dan met jouw sausje voor de toekomt.

 

Het risico is o.a. afhankelijk van hoe je financiert. Je meldt enkel eigen vermogen. Eigen vermogen is kapitaal dat van alle financieringsvormen het hoogste rendement vereist om je genomen risico te dekken (bij faillissement staan aandeelhouders immers achteraan in de rij). Bij de meeste bedrijven levert enkel financieren via eigen vermogen een hogere vermogenskostenvoet op dan het rendement op geïnvesteerde vermogen dat gegenereerd wordt, waardoor er geen waarde gecreëerd wordt (iedere euro geïnvesteerd wordt minder waard, niet meer). Vreemd vermogen toevoegen is, zeker voor kleine bedrijven, vaak de enige manier om waardecreërend te financieren. Rente op schuld is bovendien aftrekbaar van de belasting. Een voordeel dat je bij enkel financieren via eigen vermogen niet hebt.

 

Dus:

1. zoek eerst uit wat realistisch gezien je toekomstige vrije kasstromen zijn

2. Lees je in over vermogenskostenvoet, cost of capital etc

3. Laat de verhouding tussen toekomstige vrije kasstromen en het risico zo samenkomen dat daar minimaal een waarde van 70.000 euro uitkomt. Alles daarboven is winst voor jou, alles daaronder is verlies.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

De vraagprijs is als de omzet zo hoog is niet verkeerd.

 

Financieel lijkt het me ook zeker geen verkeerde deal, als de salariskosten beperkt zijn (onder 150k).

Een eerste prognose is snel gemaakt en dat kan zeer lonend zijn.

 

Het belangrijkste vind ik altijd om een dergelijke zaak te leren kennen. Ga er regelmatig naar toe en ervaar hoe je behandeld wordt en zodoende kun je ook zien hoe druk het is.

Verder vraag vrienden en kennissen er heen te gaan en hun ervaringen met je te delen (als mogelijk eigenaar wordt je toch anders behandeld).

 

Klopt dit verhaal met de omzetten wat je gepresenteerd is (ook belangrijk, zijn de klanten close met de eigenaar) en kun je je vinden in de huidige exploitatie of wil je veel verbouwen en een nieuw concept bedenken.

 

De horeca heeft vaak andere regels dan normale overnames van ondernemingen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees dan mis ik twee dingen helemaal in je verhaal:

 

A.) Ga je het restaurant (eventueel omdopen en) ‘heropenen’ (andere keuken, nieuwe kok bijvoorbeeld) of blijft het allemaal bij het oude, behalve dat er een nieuwe eigenaar komt dan?

 

B.) Hoe zit het met (overname van) personeel (zijn zij gemotiveerd)? Je gaat het toch niet in je eentje runnen, neem ik aan.

 

 

Deze vraag heeft een achterliggende gedachte. Vaak is het in de horeca zo dat als je de boel gaat verbouwen je geen kip meer in de zaak krijgt. Dat is vreemd maar een naakte waarheid. Dat heeft met vele factoren te maken. De markt moet aan je wennen wordt vaak gezegd en dat kost tijd. heel veel tijd.

 

Overname personeel is aan wetgeving gebonden dus kijk daar goed naar.

 

Het meest belangrijke wat ik nog niet voorbij heb zien komen op je post is de financiele verhouding van koop, goodwil, omzet en huur t.o.v de omzet.

 

Een kleinen rekensom zegt mij dat de te behalen omzet van 450.000 voor 2012 op een bevolking van 45.000 inwoners NIET haalbaar is. De horeca doet het momenteel niet goed. Laat dat voorop stellen. Doe daar zelf even onderzoek naar en laat je goed inlichten m.b.t. de Goodwill. Goodwill is LUCHT! en voor lucht betaal je niet. Het kan dan wel gevraagt worden maar of je het wil betalen is een tweede.

 

Hoe graag wil de eigenaar vertrekken? Doe ook daar onderzoek naar. Er zijn horeca makelaars die je kunnen helpen.

Doe eerst navraag bij de brouwer over de geschiedenis van de zaak. Probeer de ondernemer zover te krijgen dat je op voorhand onder voorwaarden de zaak wil overnemen maar de eerste 3 maanden mee wil draaien om te kijken hoe de zaak loopt. Als hij daarmee akkoord gaat dan is die serieus doet hij dat niet dan is er een adertje onder het gras en dat is de koopsom, GW en de voorgeschotelde omzet prognose. Hopelijk trap je niet in de val zoals velen je zijn voorgeweest in de Horeca.

 

Veel suc6

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal dank voor jullie antwoorden.

 

Ik zal proberen enkelen vraagtekens te verhelderen.

 

Er is geen verplichte overname van personeel. Optie is er wel maar deze mensen draaien op payroll.

 

Het concept wil ik eigenlijk zo behouden. Eventueel een kleine aanpassing aan de kaart. Er dient wel gezocht te worden naar een nieuwe kok en bedienend personeel (als ik die niet overneem). Echter is dat geen probleem, mijn eerdere ervaringen in de horeca hebben geresulteerd in een groot netwerk onder horecapersoneel.

 

Is het zo dat een omzet van 450.000 te hoog is? Als ik dit heel grof omreken naar een dagomzet komt ik zo uit rond de 1300 euro. Gemiddeld dan, even los van het feit dat het doordeweeks rustiger is dan in het weekend.

 

Tevens zie ik kansen in het feit dat er momenteel geen lunch wordt geserveerd en dat er een mooie open bovenruimte van ongeveer 60m2 niet wordt geëxploiteerd (borrels, verjaardagen etc).

 

Ik ben zeer blij met jullie commentaren, ik weet dat ik, vooral in de horeca goed moet kijken naar de cashflows. En dat ik alleen rekening moet houden met de cashflows die ik denk te behalen. Een wisseling van eigenaar zal ongetwijfeld veel invloed hebben op de klantenkring, ik verwacht dan ook in eerste instantie een daling van de omzet. Deze zou ik graag willen compenseren met het serveren van lunches en de bovenruimte exploiteren.

 

Er wordt voor dit restaurant weinig aan marketing gedaan. Het heeft geen eens een website. De reden waarom ik kansen zie voor de lunch en de bovenruimte is de aanwezigheid van enkele grote bedrijven in de dienstensector in de omgeving (banken, ingenieursbureau etc).

 

Ik probeer kritisch te blijven richting me eigen plannen en vooral realistisch te blijven. Ik doe dan ook me best het niet te rooskleurig in te zien. Maar ik wil voorkomen dat een te sceptische houding mij zal weerhouden van wellicht een goede deal.

Link naar reactie
  • 0

Beste Klaas,

 

Jouw verhaal zo lezend lijkt mij de tijd rijp om het e.e.a. (alle zekerheden, onzekerheden, aannames en ideëen, etc...) eens voor jezelf te onderzoeken en op een rijtje te zetten in een businessplan. Je lijkt voldoende kijk te hebben op jouw mogelijkheden en op de mogelijkheden van betreffende restaurant. Breng daar structuur in aan en neem op basis daarvan zèlf je beslissingen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Klaas,

 

Jouw verhaal zo lezend lijkt mij de tijd rijp om het e.e.a. (alle zekerheden, onzekerheden, aannames en ideëen, etc...) eens voor jezelf te onderzoeken en op een rijtje te zetten in een businessplan. Je lijkt voldoende kijk te hebben op jouw mogelijkheden en op de mogelijkheden van betreffende restaurant. Breng daar structuur in aan en neem op basis daarvan zèlf je beslissingen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Naar mijn mening heb je het allemaal al goed op een rij en is advies niet nodig.

 

Ik volg Hans in zijn voorstel.

 

Suc 6

Link naar reactie
  • 0

stadje met 45.000 inwoners, goodwill van euro 70.000,- tegenover jaar omzet van euro 450.000 per jaar. Dag omzet is nogal aan de hoge kant afgerond voor zo een kleine stadje vind je niet? Voor dit bedrag aan goodwill kan je a1 locatie zitten in grote stad.. genoeg b1 locaties dat zonder goodwill worden aangeboden. maar in ieder geval succes met vinden van een partner of insgelijks..

Link naar reactie
  • 0

Allemaal dank voor jullie antwoorden.

 

Ik zal proberen enkelen vraagtekens te verhelderen.

 

Er is geen verplichte overname van personeel. Optie is er wel maar deze mensen draaien op payroll.

 

Reken je op dit punt niet rijk maar win gedegen advies in. Dit is nogal een schuivend paneel binnen de jurisprudentie. In ken jouw casus natuurlijk niet in detail, maar het zou wel eens raakvlakken kunnen hebben met deze casus. Gedegen onderzoek is echt op zijn plaats...

 

Het concept wil ik eigenlijk zo behouden. Eventueel een kleine aanpassing aan de kaart. Er dient wel gezocht te worden naar een nieuwe kok en bedienend personeel (als ik die niet overneem). Echter is dat geen probleem, mijn eerdere ervaringen in de horeca hebben geresulteerd in een groot netwerk onder horecapersoneel.

 

Zie mijn reactie boven...

 

Is het zo dat een omzet van 450.000 te hoog is? Als ik dit heel grof omreken naar een dagomzet komt ik zo uit rond de 1300 euro. Gemiddeld dan, even los van het feit dat het doordeweeks rustiger is dan in het weekend.

 

€ 1.300,00 op 90 zitplaatsen is een omzet van € 14,44 bij 100% bezetting. Zeg dt je het extreem goed doet, vrij t/m zat vol, ma t/m do 45 couverts dan zit je op een dekkingsgraad van ruim 71%. Dan zit je op een prijs per couvert van ruim € 20,00. Dat lijkt dus wel realistisch, maar met een bedieningsgebied van 45.000 mensen is het wel ambitieus.

 

Tevens zie ik kansen in het feit dat er momenteel geen lunch wordt geserveerd en dat er een mooie open bovenruimte van ongeveer 60m2 niet wordt geëxploiteerd (borrels, verjaardagen etc).

 

Er zit dus muziek in die tent ;)

 

Ik ben zeer blij met jullie commentaren, ik weet dat ik, vooral in de horeca goed moet kijken naar de cashflows. En dat ik alleen rekening moet houden met de cashflows die ik denk te behalen. Een wisseling van eigenaar zal ongetwijfeld veel invloed hebben op de klantenkring, ik verwacht dan ook in eerste instantie een daling van de omzet. Deze zou ik graag willen compenseren met het serveren van lunches en de bovenruimte exploiteren.

 

Er wordt voor dit restaurant weinig aan marketing gedaan. Het heeft geen eens een website. De reden waarom ik kansen zie voor de lunch en de bovenruimte is de aanwezigheid van enkele grote bedrijven in de dienstensector in de omgeving (banken, ingenieursbureau etc).

 

Als je op je sloffen een omzet van € 450k genereert kun je je ook afvragen hoe wijs het is om te investeren in marketing ;D

 

Ik probeer kritisch te blijven richting me eigen plannen en vooral realistisch te blijven. Ik doe dan ook me best het niet te rooskleurig in te zien. Maar ik wil voorkomen dat een te sceptische houding mij zal weerhouden van wellicht een goede deal.

 

Heel goed! Maar waak ook voor de roze bril...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd hoe jij zelf de resultaten inschat. Als voorbeeld:

Omzet 400k (iets minder dan nu)

Inkoopkosten omzet (inkoop drank en eten)?

Huur 36k

Jouw salaris?

Salarissen van personeel?

Overige kosten (elektriciteit, water, telefoon etc)

Enzovoort

 

Als je voor jezelf alles op een rij zet, hoeveel blijft er dan over?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.