Anonieme profielen, moderatie en de grenzen van wat is toegestaan op HL

Aanbevolen berichten

TwaBla doet in een eerdere post de suggestie dat "stamgasten" de doelstelling van HL kunnen vertroebelen, waardoor de doelgroep van HL mogelijk niet wordt bereikt. En in het kader van dit topic doelt hij waarschijnlijk ook op het feit dat er soms anonieme profielen worden ingezet om via een "alter ego" op een andere manier op de zaak in te gaan.

 

Nee hoor. Ik stel dat stamgastdiscussies die steeds weer naar boven komen in de index dit forum onaantrekkelijker maken voor nieuwkomers en ondernemers die helemaal niet geïnteresseerd zijn in dit soort topics. Ik heb geen probleem met nicknames en vind de bijdrage van de meeste stamgasten waardevol. Maar wel op de achtergrond, afgescheiden van het meer publieke deel. Zet die topics (Over HL) in een categorie die je moet aanvinken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Het antwoord ken je al jaren. Dus ga je het nu pikken? En dan niet bij elke gelegenheid opnieuw oprakelen? Die taas even laten herstellen? Of wil je wat strakker aangestuurd worden misschien? Peter: nog één keer zeuren over die anonieme accounts en er volgt een ban!

Ideaal is het niet, maar wel duidelijk, en dat is nou net wat ik hier regelmatig mis. Ik heb het al meerdere keren tegen anderen gezegd dat je op een forum als HL te gast bent, en dat je nou eenmaal, net als wanneer je bij iemand anders thuis bent, je te maken hebt met de huisregels - ook als je het daar niet mee eens bent.

 

En geloof het of niet - ik ben iemand die zich daaraan houdt. Of dat in ieder geval oprecht probeert. En in gevallen waar het niet helemaal duidelijk is probeer ik duidelijkheid te vinden, en het moet toch niet zo lastig zijn die te geven.

 

Zoals de aanleiding van deze discussie, die niet om 1 persoon gaat, maar om een principe: is het gewenst dat iemand zich met twee accounts in 1 discussie mengt? Ga dat dan als mod-team gewoon eens bekijken - vraag de voor- en tegenargumenten, en neem een beslissing. Simpels.

 

Edit: en ja, ik drink a.s. zaterdag graag een biertje met TwaBla, maar ik denk niet dat hij er zal zijn. Komt wel goed, er zijn genoeg anderen! :)

Link naar reactie

Ik heb deze discussie gesloten en naar admin temp gehaald , om nog meer reuring te voorkomen.

 

Uiteindelijk zijn er twee -redelijk duidelijk- geformuleerde verzoeken tot aanpassing van e.e.a. naar voren gekomen.

 

Twabla:

Ik stel dat stamgastdiscussies die steeds weer naar boven komen in de index dit forum onaantrekkelijker maken voor nieuwkomers en ondernemers die helemaal niet geïnteresseerd zijn in dit soort topics. Ik heb geen probleem met nicknames en vind de bijdrage van de meeste stamgasten waardevol. Maar wel op de achtergrond, afgescheiden van het meer publieke deel. Zet die topics (Over HL) in een categorie die je moet aanvinken.

 

Peter Bonjermoor:

Zoals de aanleiding van deze discussie, die niet om 1 persoon gaat, maar om een principe: is het gewenst dat iemand zich met twee accounts in 1 discussie mengt? Ga dat dan als mod-team gewoon eens bekijken - vraag de voor- en tegenargumenten, en neem een beslissing. Simpels.

 

Vraag is: willen en kunnen we deze verzoeken honoreren,weet niet hoe jullie daar over denken en willen reageren.

 

Voor mij zijn beide verzoeken en/of problemen niet aan de orde en wil ik slechts kort reageren:

Ik sla de intelligentie van (potentiële) ondernemers dermate hoog aan, dat die de weg zeker wel zullen (kunnen) vinden binnen Higherlevel, waardoor afschermen m.i. zeker niet nodig is.

 

Als het gaat om twee of meerdere accounts kan ik kort zijn, als ik als mod moet gaan onderzoeken of er leden zijn die van meerdere accounts gebruik maken en zich in 1 discussie mengen, wil ik een betaalde functie als politieagent !

Link naar reactie

Ik vind eerlijk gezegd wel dat deze discussie gewoon op het forum in Over Higherlevel.nl moet staan, en dan niet op slot. Dit soort discussies laat zien dat de mensen begaan zijn met HL, al vind ik wel dat sommige mensen zich meer met hun eigen bedrijf zouden moeten bezighouden en HL meer als kennisuitwisselngsplatform zouden moeten zien dan als stamkroeg... :)

 

M.b.t. de twee vragen/verzoeken:

 

Volgens mj is het verwarrend wanneer je je richt als newbie op de voorpagina, maar er dan later pas achter komt dat er nog meer discussies lopen. Plus elke newbie bekijkt/edit zijn profiel, dus dan kun je vanzelf boards uitzetten (je hebt althans weet van deze optie als je je profiel edit). Ik ben er geen voorstander van, en ben het met Marco eens dat men wel door dit soort discussies 'heenkijkt'.

 

Het tweede punt: op de één of andere manier doet Peter af en toe alsof HL een bak aan ondidelijkheid is qua beleid, maar ik hoor er altijd maximaal dezelfde vijf mensen over...

 

Inhoudelijk: twee accounts moet, tenzij er misbruik van gemaakt wordt bijvoorbeeld m.b.t. het aan zichzelf uitdelen van reuzen (waar overigens al regelmatig op ingegrepen is inclusief bans als het te gortig werd). Omwille van anonimiteit, een tweede geluid kunnen brengen, dingen in perspectief kunnen zetten, of gewoon voor goed toegepaste lol, moet dit kunnen. We zijn idd de politie niet én iedereen is hier volwassen, dus daar kan iedereen best mee omgaan lijkt me.

Link naar reactie

Ik heb deze discussie gesloten en naar admin temp gehaald , om nog meer reuring te voorkomen.

Beetje onnodig - gewoon modereren zodat het on-topic blijft, en je hebt vanzelf na een paar dagen de voor en tegens op een rijtje. Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

Het tweede punt: op de één of andere manier doet Peter af en toe alsof HL een bak aan ondidelijkheid is qua beleid, maar ik hoor er altijd maximaal dezelfde vijf mensen over...

Ik geef inderdaad aan wat ik vind. Aan de andere kant lijken er ook niet veel mensen die echt nadenken over hoe HL verbeterd kan worden, dus dat kan ook dat lage aantal mopperkonten verklaren. Ik weet het niet.

 

Omwille van anonimiteit, een tweede geluid kunnen brengen, dingen in perspectief kunnen zetten, of gewoon voor goed toegepaste lol, moet dit kunnen.

Op zich ben ik het hier helemaal mee eens - het enige waar ik bezwaar tegen maak is het deelnemen in een discussie met twee (of meer) accounts tegelijk. Daarmee ben je, vind ik, niet eerlijk en open tegenover de rest van de deelnemers. Je zou het ook laf of achterbaks kunnen noemen, maar da's een persoonlijke keuze.

 

We zijn idd de politie niet én iedereen is hier volwassen, dus daar kan iedereen best mee omgaan lijkt me.

Het moderator team is alles wat HL heeft om enige vorm van orde te bewaren, dus sorry - je bent wel de politie. Je wilt het alleen niet zijn, en daarin schuilt denk ik de oorzaak dat dit soort discussies steeds weer opnieuw opduiken.

Link naar reactie

Ik zie moderatoren persoonlijk meer als verkeersregelaars. Vrijwilligers die zelf ook van A naar B moeten, en die af en toe de tijd besteden aan het 'regelen' van het overige verkeer qua richting en snelheid. Maar we drukken niet op gaspedalen, hebben geen stuurwiel vast, enkel een richtingwijzerbordje (geen idee hoe zo'n ding officieel heet :)).

 

Ik snap verder wel wat je bedoelt natuurlijk, en we houden sommige dingen wel in de gaten (zo zijn er wat mensen bestraft die met twee accounts aan het eigen karma werkten), maar tegelijkertijd kunnen wij ook niet alles bepalen. De community - waar de mods uiteraard deel van uitmaken - is degene die primair bepaalt, dat is in het verleden al veel vaker gebeurt.

Link naar reactie

Twee stromingen botsen.

 

De moderatoren en TwaBla lijken affiniteit te hebben met Anarchy, Peter wil regels.

 

De (innovatieve ondernemers)wereld is chaotisch, complex, en voortdurend aan verandering onderhevig. Een laissez-faire, anarchistische, aanpak vind ik logischer om denkende, ondernemende mensen aan te trekken en te behouden en hoofd te bieden aan die complexiteit, door het zelf regulerende vermogen van deze mensen. Waar dit faalt kan ingegrepen worden, maar daarvoor hoeven geen algemene regels ingesteld te worden.

 

Peter doet verder aan incidenten politiek: "ik geef je 1 voorbeeld van een schadelijke invloed, wijzig de regels maar."

 

Eerder gaf ik mijn stem(men) aan TwaBla, na de posts van Marco en Jeroen, ben ik weer undecided.

Link naar reactie

Ik plaatste volgens mij een vraagteken bij het willen, niet bij het mogen. Maar goed, jij je zin want we blijken het gewoon een keer eens te zijn.

 

En ik begrijp dat ik je voortaan moet aanspreken met @TwaBladieal10jaarondernemershelptopHLennogsteedsdenktdatdatslechtisvoorzijnimago 8)

 

Ik zou inderdaad ook liever hebben dat mensen bij mijn naam googelen bij de vierde hit onderstaande foto tegenkomen, denken dat ik dat ben en gaan informeren hoe het met Sander en Maarten gaat, dan dat ze bij de tweede of derde hit zouden zien dat ik in mijn vrije tijd startende en innovatieve ondernemers help.

 

Daarom speciaal voor jou hierbij Stap 12 van mijn ongeëvenaarde (jouw vocabulaire niet het mijne) 11-stappenplan:

Blijf op de hoogte van de online ontwikkelingen en pas je gedrag daar af en toe op aan.

 

Een forumidentiteit aannemen is in Nederland echt niet meer van deze tijd en al helemaal niet om de reden die jij schrijft.

De tijd dat HL helemaal bovenaan staat als mensen je naam intikken bij Google is al een tijdje voorbij. Bij mij staat HL niet eens op de 1e drie pagina's. Ik gok omdat ik hier alleen Karen heet, maar iedereen hier kan gewoon zien wie ik ben.

Als mensen je (jou in dit geval) tegenwoordig googelen staat je LinkedInprofiel bijna altijd bovenaan als je geen voornaamachternaam.nl domein hebt. Anders staat dat bovenaan en LinkedIn op plek twee. Ik snap niet waarom je je eigen website met-al-je-werk-wat-je-wel-doet niet even op zo'n domein zet of erachter koppelt. Heb even voor je gekeken en je bent gewoon nog vrij bij www.sidn.nl. ;D

Het is tegenwoordig juist goed voor je imago als mensen online kunnen zien dat je iets nuttigs voor anderen doet. LinkedIn heeft er recent zelfs een speciale rubriek 'vrijwilligers- en liefdadigheidswerk' voor in het leven geroepen.

 

Dat mensen die hier vragen willen stellen dat anoniem doen snap ik, maar dat jij hier nog steeds niet onder je steen vandaan komt snap ik oprecht niet. En als je dan een keer hier anoniem ergens advies over wilt aanvragen, maak je daar toch gewoon een tweede accountje voor aan. Je zult niet de enige zijn die zo met Higherlevel omgaat. ;)

 

Tot zover mijn twee centen,

 

Karen (die zich afvraagt of dit topic nog wel in deze rubriek past ::))

4e_hit_op_TwaBla_bij_Google.png.5e51a061fb9d46e907fd2e94167679d3.png

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

 

Volgens mij hoort dit in de rubriek vrijblijvend imago-advies. What's next? Ga je me ook nog een make-over en nieuwe after-shave aanraden? Doe het dan via PM, dat hoeft moderatie zich niet op te winden over on- en off-topic.

 

Ik denk dat de keuze om wel of niet aan ego-marketing uiteindelijk een persoonlijke is en als ik eens rustig bekijk wie daar hard aan werkt en wie dat hele fenomeen negeert, blijf ik rustig in het tweede kamp. Tenzij je een leerstoel in de aanbieding hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dit topic even afgeplitst.

 

Nog even een relevante quote uit het oude topic:

 

@Twabladienadik10jaaropHLzichnogsteedsverschuiltachtereenanoniemprofielomdathijnietlastigwilwordengevallen ;D

 

Stap 6 uit jouw ongeëvenaarde 11-stappenplan is:

 

Beslis welke netwerksites en andere zaken je gaat inzetten om je netwerk (online) uit te bouwen, te onderhouden en te optimaliseren.

 

Als je naam wil maken in het wereldje van kleine ondernemers, freelancers en zzpers is het dus verstandig je naam te plakken aan al die zinvolle bijdragen op dit forum. En een paar linkjes in je signatuur. Wanneer je echter niet wil dat de eerste zoekresultaten in Google leiden naar je hobby/nevenactiteit dan doe je er verstandig aan een forumidentiteit aan te nemen.

 

Ik verdien mijn boterham niet in deze omgeving. Maar je mag me altijd lastig vallen. ;D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Als je naam wil maken in het wereldje van kleine ondernemers, freelancers en zzpers is het dus verstandig je naam te plakken aan al die zinvolle bijdragen op dit forum. En een paar linkjes in je signatuur. Wanneer je echter niet wil dat de eerste zoekresultaten in Google leiden naar je hobby/nevenactiteit dan doe je er verstandig aan een forumidentiteit aan te nemen.

 

Volgens mij verwar je nu 2 zaken met elkaar: het wel of niet anoniem zijn van een profiel en het opnemen van links in je signatuur. Het eerste heeft wat mij betreft helemaal niets te maken met het 2e, behoudens dat een anoniem profiel signature links om praktische redenen lijkt uit te sluiten. Die kun je dan desgewenst naar wat anders laten verwijzen, schuursponsjes bijvoorbeeld. Een niet anoniem profiel hoeft echter geen signature links te bevatten.

 

En zoals Karen zelf al stelt moeten die zoekresultaten in Google op grond van je naam ook weer niet overschat worden. Bij het zoeken op mijn naam komen noch mijn HL profiel noch mijn bijdragen niet prominent naar voren: pas ergens halverwege pagina 3 staat iets over/van HL.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Ik heb me altijd afgevraagd wat het voordeel is van anoniem blijven. Het is toch best wel onhandig als je je hobbies of activiteiten buiten je werk wilt houden. Heel vaak is het toch wel bekend wat je er voor nevenactiviteiten op na houdt. Ik vind het juist ontzettend veel voordelen hebben als iedereen bij wijze van spreken alles al van je weet. Heb je ook geen onaangename verrassingen als iemand plots begint over iets waar je niet op hebt gerekend.

En volgens mij is open en bloot jezelf zijn gewoon heel prettig voor anderen en daardoor ook voor jezelf.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Link naar reactie

OK eeh, Stellinkje:

 

"Een anonieme die zeer regelmatig goede adviezen geeft of zijn ervaringen en capaciteiten deelt ten dienste van hulp vragenden, doet dat belangelozer dan iemand met eigen naam, eigen foto en 3 regels signaturen met eigen linking" [Zorro, zou kunnen] met masker en kleren aan ;)

 

Link naar reactie

OK eeh, Stellinkje:

"Een anonieme die zeer regelmatig goede adviezen geeft of zijn ervaringen en capaciteiten deelt ten dienste van hulp vragenden, doet dat belangelozer dan iemand met eigen naam, eigen foto en 3 regels signaturen met eigen linking" [Zorro, zou kunnen] met masker en kleren aan ;)

 

Voor het 2e deel, de signaturen met linking, kan ik je stelling beamen. Voor het eerste niet: je bent niet anoniem qua naam en foto omdat je dan (nog) beter belangeloos ten dienst kan zijn. Ik post onder foto en naam omdat dat nu eenmaal is is wie ik ben. Ik heb niets te verbergen...op dat gebied. (hetgeen niet impliceert dat iemand met een anoniem profiel dat wel heeft, overigens)

En ik vind het prettiger communiceren met mensen die zich qua profiel althans voordoen wie ze zijn. Dat de meeste HL profielen tussen 2006 en 2008 op eigen initatief gedeanonimiseerd zijn juich ik dan ook toe: het maakt het forum veel persoonlijker. Om die redenen heb ik mijn profielnaam ook destijds gewijzigd van bedrijfsnaam naar mijn persoonlijke naam.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Ach mensen, we weten inmiddels dat TwaBla er genoegen in schept om hier als anoniem HL spook rond te waren.

 

Hij haalde in een draadje waarin ik topicstarter een morele vraag stelde, mijn bijdrage een discussie in die daar wat mij betreft niet hoorde. Daarop maakte ik een grapje omdat ik het raar vond (en vind) dat iemand die zelf de anonimiteit verkiest zich mengt in een discussie over ondernemers lastig vallen in de echte wereld.

 

Toen TwaBla 'mijn ongeëvenaarde 11-stappenplan' erbij haalde om zijn keuze om na 10+ jaar op HL nog steeds niet uit de kast komen te onderbouwen, heb ik hem even gegoogeld (zijn identiteit is niet bij iedereen onbekend) en geïnformeerd waarom hij nog in het stenen internettijdperk leeft en hoe hij daaruit kan komen.

 

In zijn reactie daarop vind ik het bijzonder dat iemand die ook een marketingboek heeft geschreven het verschil niet kent tussen ego-marketing en het fatsoen om mensen even te melden wie hem of haar adviseert of met hem of haar discussieert. Zodat die de waarde van de reactie kan wegen. Daarmee help je de vragenstellers alhier het meest. En volgens mij is het primaire doel van HL toch echt om startende en groeiende ondernemers te helpen.

 

Daarnaast ken ik geen enkele ondernemer die hier linkjes plakt naar zijn ego. Ik zie alleen maar linkjes naar allerlei interessante producten, diensten, informatiebronnen en bedrijven. De contacten die dankzij die linkjes uit Higherlevel zijn voortgekomen, hebben mijn ondernemersleven verrijkt. En ik neem aan niet alleen het mijne. HL is naast een forum waar (startende) ondernemers vragen kunnen stellen, een netwerk van bijzondere mensen. De mensen die hier niet anoniem actief zijn, maar gewoon durven te laten zien wie ze zijn en wat ze doen.

 

@Herman Een van mijn favoriete ondernemersquotes is: Ben maar gewoon jezelf. Dat is het aller makkelijkst vol te houden.

 

Zo, dat waren mijn laatste twee centen in de ongetwijfeld eeuwigdurende HL-discussie.

 

Ik ga weer lekker verder met hier bij vlagen wat ondernemers/vragenstellers helpen. :)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Heerlijk, die volzinnen. Ik hou ook niet zo van "anonimo's". Lekker open en recht voor de bak, zoals het in het echt ook gaat. dan mogen de vonken er best wel eens vanaf vliegen maar dan weet je tenminste iets van de achtergrond van de andere posters.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.