• 0

Design website/webshop & SEO/SEA niet bij dezelfde partij neerleggen?

Wat is jullie mening/ervaring hierin? Het gaan om de start van zowel een fysieke winkel als online winkel in de mode. Waarbij de online winkel groot moet worden. Ik heb met een aantal bureau's gesproken welke allen de opdracht natuurlijk graag willen aannemen. Hoe specialistisch is SEO/SEA?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar lopen de meningen over uiteen.

 

Mijn podium website is zonder seo expert gebouwd, maar wordt heel goed gevonden. Terwijl er ook websites zijn die helemaal ingericht zijn voor seo, maar nog steeds niet gevonden worden.

 

Uiteraard zijn er ook genoeg succesverhalen.

 

Het blijft dus best wel een moeilijke beslissing. Maar als antwoord op je vraag bij heel veel concurrentie kan seo wel heel specialistisch worden, tenzij je concurrenten het ook niet doen, dan is een goede duidelijke website voldoende.

  • 0

Persoonlijk denk ik dat webdesign, website bouw, SEO / SEA allemaal verschillende disciplines zijn.

Bij grote bedrijven is de kans uiteraard groter dat je voor elk van die disciplines de benodigde kennis en ervaring vindt.

Bovendien veranderd de wereld van techniek / design en SEO snel en vraagt dat om specialisten die zich dag-en-nacht met dat specialisme bezighouden.

 

Daarnaast is het bij webdesign ook nog zo, dat persoonlijke smaak een belangrijke rol kan spelen. Om dan een bedrijf te vinden die al die disciplines in huis heeft en bovendien nog designs kan leveren in jouw smaak, lijkt me lastig.

 

Wellicht is een soort 'ICT aannemer' een mooi concept, die kan dan het gehele ontwerp en bouw proces begeleiden.

 

Zorg er in elk geval voor dat er tijdens de bouw voldoende technische mogelijkheden worden ingebouwd die je in het SEO / SEA proces allemaal nodig hebt.

 

 

  • 0

SEO / SEA is een vrij specialistische tak, met snel veranderende spelregels ook. Daarnaast is het ook een combinatie van inzicht en gevoel van de persoon die ermee bezig is. Google hanteert er wat regels en algoritmes voor (die ze geheim houden), vandaar dat deze factor ook meespeelt.

 

Mijn praktijkervaring is dat een mix tussen een bedrijf dat de website bouwt en een ander bedrijf wat kritisch naar de SEO gaat kijken meestal niet positief uitpakt.

 

Combinatie van het kijken naar andermans werk wat al leidt tot wat discussie (wij zouden het anders doen...) en verschil qua inzicht en ervaring met andere projecten. In mijn ogen kun je beter een partij zoeken die het traject met je aan wil gaan, waarbij meetbare doelen gesteld kunnen worden en waar ze een bepaalde garantie kunnen geven. Dan voorkom je ook scheve gezichten als je met advies van X terug bij bouwer Y komt met kritiekpunten die aangepast moeten worden.

 

In Rotterdam alleen al ken ik al redelijk wat partijen die dat hele pakket kunnen aanbieden, dus daar moet zeker en mouw aan te passen zijn.

 

BAMeffect.nl - Sociale webspecialist uit Rotterdam

  • 0

@ Jasper: Ben het met je eens dat dit ook zeer afhankelijk van de branche is inderdaad. Bedankt!

 

@ Jerry: Begin het ook steeds meer te zien als het bouwen van een huis. Dan is een verdeling in taken een logische stap. Als ik er ook langer over na denk, ik heb met bureaus gesproken met waar slechts 1 of 2 personen actief zijn. Naast de huidige opdracht moet mijn webshop dan een succes worden!? Lastig.

 

@ Bammer: Bedankt. Bij aanvang zou ik toch denken dat dit wel moet kunnen. Praktijk is misschien anders.

 

  • 0
@ Jerry: Begin het ook steeds meer te zien als het bouwen van een huis. Dan is een verdeling in taken een logische stap. Als ik er ook langer over na denk, ik heb met bureaus gesproken met waar slechts 1 of 2 personen actief zijn. Naast de huidige opdracht moet mijn webshop dan een succes worden!? Lastig.

 

Het is misschien wel een beetje vergelijkbaar, maar omdat je met SEO aan de slag wilt moet het 'huis' wel al de nodige voorzieningen hebben. Als je dat zou willen vergelijken met het bouwen van een huis, moet je vooraf ook goed bedenken waar je allemaal electriciteit en stromend water wilt hebben. Voor een website met SEO is dat eigenlijk net zo. Die SEO voorzieningen moeten ook op de juiste manier zijn ingebouwd in de webshop/website.

 

Nu is het wel zo dat veel webshop/website bouwers gebruik maken van een (internationaal) gebruikte basis, waar die SEO voorzieningen reeds gedeeltelijk aanwezig zijn. Afhankelijk van jouw wensen/eisen pakket kan dat weer tot aanpassingen/wijzigingen leiden.

 

Al met al best wel lastig, zeker als dit alles nieuw voor je is.

  • 0

Ik denk dat veel kleinere bureaus het hele pakket aanbieden omdat ze het gevoel hebben dat ze zich zo sterk in de markt plaatsen, terwijl al het werk eigenlijk door een of twee mensen wordt gedaan. SEO is daarbij vaak het ondergeschoven kindje. Er is een belangrijk verschil tussen een website bouwen zodat hij SEO-ready is (iets wat elke webbouwer moet kunnen) en een gerichte SEO/SEA campagne opstellen. Het laatste is werk voor een SEO specialist.

 

Als je besluit al je werk onder te brengen bij een enkel bureau, zorg dan dat je tijdens je kennismakingsgesprek ook daadwerkelijk de designer en de SEO expert te spreken krijgt. Laat je niet afschepen met 'onze mensen kunnen elk specialisme aan'. Een goed bureau zal er ook geen probleem mee hebben om samen te werken met een externe SEO expert.

  • 0

Niet onbelangrijk punt is denk ik tot hoever jullie interne kennis en middelen reiken.

 

Welke mogelijkheden en voorkeur hebben jullie om partij(en) aan te sturen en terugkoppeling te verwerken? Hebben jullie een projectmanager voor de webshop? Wie gaat de producten invoeren en online marketingstrategie opzetten?

 

Een driehoek kan goed werken, maar ook juist problemen opleveren. Ik werk graag met partijen die hun werkzaamheden op een gemakkelijke manier overleggen. Heb je de partijen gefilterd op hun modeportfolio? Best specialistisch namelijk kwa functionaliteit en beleving voor ontwikkelaar en online marketeer.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Kennis beperkt aanwezig, voldoende middelen om een serieuze start te maken. Zijn er bouwers die zich enkel op de mode richten? Ik ben ze nog niet tegengekomen. Veel bureau's met 1 of twee klanten in hen portfolio.

 

  • 0

Zijn er bouwers die zich enkel op de mode richten? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

 

Ja die zijn er wel degelijk en profileren zich dan ook meestal niet onder webdesign maar onder marketing met betrekking tot de mode-branche. Mijn mening daarover is dat het vaak veel blabla op niks af is en onnodig duur.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

  • 1

Een webdesigner is geen echte SEOer en een SEOer is geen echte webdesigner. Bij SEO heeft het te maken met de moeilijkheid van de techniek. Men moet dit toch als core business hebben binnen het bedrijf.

 

Je kan het zo bekijken:

 

1. Neem je een website af bij een SEOer, dan heb je een website die volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Voor ingewikkelde designs moet je daar wel niet zijn, zoals het volledig programmeren van een idee.

 

2. Neem je SEO af bij een webdesigner, dan kan je zelf ideeën bedenken en laten implenteren. De design zal in de meeste gevallen ook mooier ogen. Maar van de SEO moet je niet veel verwachten.

 

3. Neem je beide af bij een groot bedrijf dan moet je rekening houden met een hogere prijs. Een voorbeeld (is écht): groot bedrijf vraagt gemiddeld 600 setup kosten voor een internet marketing campagne, en een klein bedrijf vraagt gemiddeld 120 euro voor hetzelfde. Onderhoud van een internet campagne kost bij een groot bedrijf gemiddeld 400 euro per maand, en bij een klein bedrijf gemiddeld 80 euro per maand.

 

Het is dus waar een klant zich beter bij voelt en hoeveel hij hier best aan wil uitgeven.

  • 0

Ik bouw websites voor klanten en ben een echte techneut op dat vlak. Ik heb tijdje terug wel eens een poging gedaan om me te verdiepen in het hele seo gebeuren, maar kwam tot de conclusie dat anderen dat vast beter kunnen en ook leuker vinden om te doen. Nee, was niet aan mij besteed. Het gebeurt nu dan ook geregeld dat mijn klanten zelf seo regelen bij 1 of andere partij. Dat vind ik prima, maar waar ik wel minder over te bespreken ben is dat het buiten mij om gebeurt. De klanten vragen sowieso niet eens of ik me met seo bezig houd, maar weten me wel te vinden als ze weer eens problemen hebben met hun mail in outlook. Jaja, alsof ik daar wel voor ben. Dan krijg ik zo'n bureau ineens op mijn dak of ik een ftp account wil verstrekken (heb ik niet) of dat ik een paar scripts wil installeren. 1 seo bedrijf kwam eens met een stapel asp scripts aanzetten. Nu was ik al wat huiverig daarvoor, maar toen ik die scripts er op plaatste ging gelijk mijn hele server plat. Sindsdien doe ik dat dus ook niet meer. Ik vind het prima dat de klant seo uitbesteed aan een andere partij, maar het zou heel fijn zijn als er ook wat overlegd wordt met mij op dat vlak.

Zelfstandige loonslaaf

  • 0

Als je voldoende budget tot je beschikking hebt kan je kiezen voor een grotere partij die op elk gebied hun specialist hebben. Heb je een beperkt budget dan zou ik gaan voor een bedrijf die een goed converterende & professioneel ogende website voor je kan maken (waar uiteraard alle functionaliteiten goed werken).

 

Naar mijn mening ben je als ondernemer verantwoordelijk voor de marketing van je website en in mindere mate voor de functionaliteit van je website omdat dit vaak erg technisch is. Het is in jouw voorbeeld van groot belang dat je eerst voldoende kennis opdoet op gebied van zoekmachine marketing zodat je de webdesigner eisen kan meegeven waaraan de website moet voldoen zodat deze goed word geoptimaliseerd voor de zoekmachines.

 

Laat je een webdesigner/programmeur zijn gang gaan zonder specifieke eisen qua SEO dan zie je vaak een website die niet goed toegankelijk/vindbaar zal zijn door de zoekmachines.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

  • 0

Ik ben ook "eigenwijs"...:)

 

De gemiddelde online marketeer zal tenminste basis kennis van seo en sea moeten hebben. SEA zit meer in waarheden, SEO is vager omdat er feitelijk niemand kan zeggen dat hij dit 100% snapt (kan alleen Google). Als je hier veel over leest, mee op onderzoek gaat, diverse websites hebt en er al vele jaren mee bezig bent, dan ben je iig een volwaardig gesprekspartner. Aan de andere kant wordt SEo ook steeds weer moeilijker gemaakt. Voor een goede basis score gelden eigenlijk maar 2 wetten:

 

1. website moet een goede basis structuur hebben en voorzien zijn van elementaire standaard seo vertrekpunten (titels, koppen, voldoende content etc). Tegenwoordig weet iedere webbouwer in grote lijnen deze punten. Veel open source pakketen voorzien al in deze behoeften. Als je daarnaast zorgt voor unieke teksten dan is aan de basis voldaan. Een site gemaakt op deze manier zorgt voor ca. 20% van je succes in Google.

 

2. Het overgrote deel van je ranking is gebaseerd op populariteit. Hoe meer vriendjes naar jouw site verwijzen, hoe beter dat in principe is. Voor vriendjes uit dezelfde branche geeft Google zelfs bonuspunten. Veel inkomende (goede) links bepaalt zo'n 60-70% van je ranking.

De andere procenten worden bepaald door je concurrentie speelveld, het verder tweaken van je site en o.a je domeinnaam.

 

Mensen die zich goed met SEA bezig houden zijn een soort specialisten. Vaak doen ze dit ca. 3 jaar en dan gaan ze verbreden..

Seo liefhebbers (de echte dan) zijn fanatiek en bijna nerds.

 

Een webbureau kan voorzien in de behoefte van de basis voor SEO, maar dit moet al bij de bouw worden meegenomen en kan/mag niks extra's kosten. SEA is makkelijker in te zetten (meer aanbod) en kan ook bij derden.

Afhankelijk van je budget en wensen zou je daarna nog een stap verder willen gaan. Ga je een ton per maand uitgeven aan Adwords, dan is ene bureau misschien zo gek nog niet.. praat je over 500,- per maand, zoek dan een 1 pitter oid die veel mkb klanten doet.

 

Suc6

 

  • 0

Misschien een open deur, zoals geschreven ga ik zowel online als offline volgende maand open met 1 single product in de mode. Hoe belangrijk is een lading dekkende naam voor de online winkel? Er is marketing/adwords budget aanwezig, maar geen tonnen :)

  • 0

Wat ik heb gemerkt is dat het belangrijk is om een deel of en gehele term waarop je via google gevonden wilt worden in de naam en de url te hebben. Maar het hangt natuurlijk ook wel erg af waarop je gevonden wilt worden. Met schoenen bv zal de concurrentie overweldigend zijn, maar als je bv op 'schoenen delft 'gevonden wilt worden, dan geeft een url als schoenendelft.nl je naar mijn eigen ervaring een (soms groot, soms beperkt) voordeel. Of je een shop wilt openen die schoenendelft heeft is natuurlijk een tweede.

 

  • 0

Een webdesigner is geen echte SEOer en een SEOer is geen echte webdesigner. Bij SEO heeft het te maken met de moeilijkheid van de techniek. Men moet dit toch als core business hebben binnen het bedrijf.

 

Je kan het zo bekijken:

 

1. Neem je een website af bij een SEOer, dan heb je een website die volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Voor ingewikkelde designs moet je daar wel niet zijn, zoals het volledig programmeren van een idee.

 

2. Neem je SEO af bij een webdesigner, dan kan je zelf ideeën bedenken en laten implenteren. De design zal in de meeste gevallen ook mooier ogen. Maar van de SEO moet je niet veel verwachten.

 

3. Neem je beide af bij een groot bedrijf dan moet je rekening houden met een hogere prijs. Een voorbeeld (is écht): groot bedrijf vraagt gemiddeld 600 setup kosten voor een internet marketing campagne, en een klein bedrijf vraagt gemiddeld 120 euro voor hetzelfde. Onderhoud van een internet campagne kost bij een groot bedrijf gemiddeld 400 euro per maand, en bij een klein bedrijf gemiddeld 80 euro per maand.

 

Het is dus waar een klant zich beter bij voelt en hoeveel hij hier best aan wil uitgeven.

 

Even afgezien van de tarieven zijn, denk ik dat je vrij snel met meerdere leveranciers te doen krijgt.

 

Als ik het goed begrijp gaat het om een bestaande winkel, en zal die ook al een huisstijl hebben (logo, drukwerk, intereur, etc). Mocht je die hebben laten ontwikkelen bij een leverancier die geen websites, webwinkels of SEO diensten levert, dan zul je op enig punt moeten switchen naar een webdeveloper die je webshop levert, passend bij de bestaande huisstijl.

 

Uiteraard houden de meeste webdevelopers zich wel in enige mate bezig met SEO, maar het blijven aparte disciplines. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat een derde partij nog eens de SEO aspecten van de bijna voltooide website doorlicht om te zien wat er nog verbeterd moet worden. Dat klinkt wellicht lastig, maar over het algemeen zijn webdevelopers wel gewend om te werken met grafisch ontwerpers aan de ene kant, en SEO specialisten aan de andere.

 

Gezien je ook aan de slag wilt met SEA lijkt het me verstandig om sowieso een specialist hierin te betrekken: Als de website eenmaal voltooid is en helemaal goed werkt, zul je met de developer minder te doen hebben (tenzij je extra features wilt toevoegen etc) en zul je de marketing metname met de SEO/SEA specialst gaan bespreken.

  • 0

Ik vind het een verstandige vraag. Als ik jou was zou ik de webwinkel inderdaad SEO laten optimaliseren. Daarnaast zou ik zelf wordpress als blogging platform aan mijn webwinkel toevoegen om content te creeeren waardoor je zelf zorgt dat je gevonden wordt. Dit zijn namelijk kosten die je kunt besparen met een uur of 2 werk per week.

 

Informatie trekt bezoekers in Google en niet anders. Als de informatie goed is trekt dat nog meer bezoekers. Hoe hoger je time on site is des te meer bezoekers krijg jij van Google!

Kader Niveau | Van Ondernemer Tot Miljonair

 

http://www.kaderniveau.nl

  • 0

Dat kan inderdaad effectief zijn, maar het hangt natuurlijk allemaal af van het product. Als er regelmatig iets over te schrijven valt is een weblog zeker een goede optie. Als je gaat voor een traject met daarin betrokken SEO/SEA specialisten lijkt het me het beste om dat daarmee te overleggen. Zoiets werkt beter als goed opgezet extra kanaal dan als een eigen 'baat het niet dan schaad het niet' bezigheid.

  • 0

Misschien een beetje kort door de bocht, als je meer toelichting of onderbouwing wilt dan, hoor ik het wel.

 

SEO is dood! Google heeft inmiddels al zoveel algoritme wijzigingen doorgevoerd, die er op gericht zijn (over) zoekmachine optimalisatie te bestraffen. Dat je gerust kunt stellen dat de Google bot nu "Near Human" is. M.a.w. als je site niet is geoptimaliseerd voor mensen en menselijk gedrag, dan sla je de plank mis. Alle oude SEO trucjes ten spijt.

 

Bekijk hier algoritme wijzigingen van Google: http://www.seomoz.org/google-algorithm-change

 

Je kunt nu dus eigenlijk beter praten over Human Interest Optimalisation (HIO :-), wat neer komt op interessante content op een gebruiksvriendelijke manier weergeven en blijven optimaliseren op basis van je Analytics gegevens, de rest komt dan vanzelf.

 

Dan over SEA. SEA is springlevend en volgens een recent onderzoek blijkt zelf dat het wantrouwen t.a.v. van SERP sponsored results en andere advertentie middelen steeds minder wantrouwen bij de internetter opwekt. Misschien herinner je nog wel hoe je een tijd geleden express niet op die advertenties drukte, omdat het idee had dat die bedrijven alleen maar aan je wilde verdienen. Nu denken de meeste mensen dat een advertentie wel naar een relevante website moet leiden aangezien iemand bereid is er voor te betalen. (Ik kom trouwens nog steeds via Adwords advertenties op verschrikkelijke landingspages terecht, maar dat terzijde)

 

Een interessante discussie hierover: http://www.seomoz.org/q/is-ppc-becoming-more-influential-than-organic-search-with-consumers. En een andere reden waarom PPC advertentie meer succesvol zijn dan SEO: http://www.seobook.com/paid-inclusion #sneakygoogle

 

SEA heeft een wat andere uitdaging. SEA is bij uitstek een marketing en reclame discipline en veel te lang is dit vakgebied waargenomen door webdesigners of webbureaus die hier met een veel te technisch blik naar hebben gekeken. Ik durf zelfs te stellen dat het er 9 op de 10 keer gewoon een beetje bij is gedaan, omdat het toch mooie extra handel is met vaak maandelijks terugkerende opbrengsten. (zeg daar maar eens nee tegen, als je net een webproject heb afgerond wat volledig over budget is gegaan)

 

Bureaus die zich volledig hebben gespecialiseerd in Adwords of Affiliate marketing hebben vaak wel echte marketeers en reclame mensen in dienst. Trek daar liever maar eens aan de bel.

 

Disclaimer: Ik ben geen Adwords of SEA aanbieder. Ik ben e-commerce projectmanager en heb met diverse bureaus en freelancers samengewerkt om succesvolle SEO en SEA projecten op te leveren. Hierboven staan min of meer mijn "lessons learnt" van de afgelopen jaren.

www.unboundvr.nl - Virtual Reality Brillen en meer

www.cart2quote.com - Magento Offerte Module

www.batao.nl - Wij bouwen Magento Webshops

  • 0

SEO is dood! Google heeft inmiddels al zoveel algoritme wijzigingen doorgevoerd, die er op gericht zijn (over) zoekmachine optimalisatie te bestraffen. Dat je gerust kunt stellen dat de Google bot nu "Near Human" is. M.a.w. als je site niet is geoptimaliseerd voor mensen en menselijk gedrag, dan sla je de plank mis. Alle oude SEO trucjes ten spijt.

 

Nouja, dood is overdreven, maar je hebt een punt. Het blijft echter wel degelijk van belang om website zo op te zetten dat ze goed te indexeren zijn, correct gebruik van bepaalde elementen, urls, titels en dergelijke spelen nog steeds een rol. Overigens zijn dat zaken die soms ook voor de menselijke bezoeker aantrekkelijk zijn, het sluit elkaar niet per se uit. In SEO in de zin van (kunstmatige) linkbuilding en dergelijke heeft het wellicht niet zoveel nut meer om te investeren.

 

Een belangrijk aspect aan SEA is dat dit een doorlopend proces zal zijn, waarbij je blijvend kosten zult hebben aan zowel de zoekmachine als de SEA specialist. SEO werd veelal meer als een eenmalige actie gedaan, eventueel met nog een oplvolging een maand of wat later.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.