• 0

Starten vanuit de WW: wat moet ik bij de start al regelen?

Met het oog op het starten als zelfstandige zit ik met een paar vragen. Hiervoor zal ik een korte inleiding geven over mijn plannen.

Als schilder zit ik momenteel tijdelijk in de ww. Hierdoor heb ik nou een ww uitkering, en krijg ik steun van het uwv om voor mijzelf te beginnen, iets waar ik al een lange tijd over zit te denken, en nu de kans daarvoor heb. Donderdag 7 februari heb ik hiervoor een informatie ochtend, georganiseerd door het uwv in samen werking met de belastingdienst en kvk. Donderdag 14 februari volgt een startgesprek van 30/45 minuten. Hopelijk kan ik hierna na de kvk stappen om mij in te laten schrijven.

In het begin zal ik mij voornamelijk aan anderen gaan uitlenen, en hopelijk kan ik langzaam maar zeker een eigen klantenkring gaan opbouwen.

Mijn vragen hierbij:

- ben ik vanaf het begin al verplicht om aan een pensioen opbouw te werken, of kan ik hiermee eventueel een half jaar wachten?

- bovenstaande vraag heb ik ook over het arbeids ongeschiktheid verzekering.

- een bedrijfs risico verzekering lijkt mij wel iets wat ik gelijk nodig heb, maar in hoeverre ben ik verantwoordelijk voor schade als ik als zzp-er voor iemand anders werkt?

 

Verder zijn alle tips/ op en aanmerkingen welkom. Ik werwacht wel dat ik dingen tegen ga komen waarover ik nog niet had nagedacht.

 

(Edit: titel verduidelijkt.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Perry,

 

Leuke uitdaging waar je voor staat maar ook moeilijk in deze tijd, een goede voorbereiding is dus zeker heel belangrijk.

 

- ben ik vanaf het begin al verplicht om aan een pensioen opbouw te werken, of kan ik hiermee eventueel een half jaar wachten?

 

Je bent als schilder in elk geval verplicht je aan te melden bij het BPF schilders pensoienfonds

Wel kun je binnen bepaalde grenzen zelf bepalen hoe hoog je pensioen word, dus je kunt beginnen met een bescheiden pensioen en dat later aanvullen als je wat stabielere omzet hebt, maar laat je daar ook in adviseren en bekijk het in elk geval elke jaar of je meer pensioen wilt gaan opbouwen. een pensioen bepaald wanneer en of je kunt stoppen met werken.

 

- bovenstaande vraag heb ik ook over het arbeids ongeschiktheid verzekering.

 

Voor zover mij bekend is er geen verplichting tot het afsluiten van een AOV voor schilders (of enig ander beroep). Schilder is natuurlijk wel een beroep met een aardig arbeidsongeschiktheidsrisico en de kosten van een arbeidsongeschiktheid zijn meestal veel te hoog om dat risico in eigen beheer te lopen. dus een goede AOV is wel aan te raden, het is een dure verzekering in euro's maar een goede verzekering draait vooral om het afdekken van de juiste risico's. Maar anderen zijn daar veel beter in dat uitleggen als ik :)

 

- een bedrijfs risico verzekering lijkt mij wel iets wat ik gelijk nodig heb, maar in hoeverre ben ik verantwoordelijk voor schade als ik als zzp-er voor iemand anders werkt?

 

Hierin zijn er 2 verzekeringen te onderscheiden.

1. De standaards Algemene Bedrijfsaansprakelijkheid Verzekering, die vergelijkbaar is met de particuliere WA verzekering en niet zo heel duur is en dekt kleine risico's zoals het omver lopen van een vaas of het breken van een ruit.

2. De beroepsaansrpakelijkeheid verzekering, deze dekt de grote bedrijfsrisico's als gevolg van beroepsmatige fouten zoals het gebruik van verkeerde verf of afbijtmiddelen waardoor een kozijn of wandpaneel opnieuw vervaardigd moet worden.

Deze verzekering is ook een stuk duurder. als de eerste maar dekt wel specifieke beroepsrisico's af

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw reactie Roel.

Hetgene waar ik mee zit is dat ik nog moet beginnen met opbouwen, bij voorkeur zonder bedrijfslening. Door mij eerst als zzp-er aan andere bedrijven te verhuren (eerste klus staat al gepland rond eind februari/begin maart) hoef ik nog niet echt te investeren. Ik maak gebruik van mijn privé auto en met het gereedschap wat ik heb kan ik zo aan de slag.

Ik heb ook horen zeggen dat een AOV (gedeeltelijk) aftrekbaar is van de belasting, klopt dit ook?

Link naar reactie
  • 0

 

- bovenstaande vraag heb ik ook over het arbeids ongeschiktheid verzekering.

 

Voor zover mij bekend is er geen verplichting tot het afsluiten van een AOV voor schilders (of enig ander beroep). Schilder is natuurlijk wel een beroep met een aardig arbeidsongeschiktheidsrisico en de kosten van een arbeidsongeschiktheid zijn meestal veel te hoog om dat risico in eigen beheer te lopen. dus een goede AOV is wel aan te raden, het is een dure verzekering in euro's maar een goede verzekering draait vooral om het afdekken van de juiste risico's. Maar anderen zijn daar veel beter in dat uitleggen als ik :)

 

 

Kleine aanvulling: als je een vrijwillige AOV via het UWV zou willen, dan moet je die wel binnen 13 weken na het starten van je bedrijf aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Kleine aanvulling: als je een vrijwillige AOV via het UWV zou willen, dan moet je die wel binnen 13 weken na het starten van je bedrijf aanvragen.

Dit lijkt mij een hele bruikbare tip.

 

Als je jezelf verhuurt aan bedrijven is er mogelijk sprake van een verpakt dienstverband.

Dit verhuren is voor mij hoofdzakelijk bedoeld om aan het werk te kunnen zijn zolang ik nog geen eigen klanten heb. Dit is wel een punt waar ik op die info ochtend de nodige vragen over kan stellen.

Link naar reactie
  • 1
Hierin zijn er 2 verzekeringen te onderscheiden.

1. De standaards Algemene Bedrijfsaansprakelijkheid Verzekering, die vergelijkbaar is met de particuliere WA verzekering en niet zo heel duur is en dekt kleine risico's zoals het omver lopen van een vaas of het breken van een ruit.

2. De beroepsaansrpakelijkeheid verzekering, deze dekt de grote bedrijfsrisico's als gevolg van beroepsmatige fouten zoals het gebruik van verkeerde verf of afbijtmiddelen waardoor een kozijn of wandpaneel opnieuw vervaardigd moet worden.

Deze verzekering is ook een stuk duurder. als de eerste maar dekt wel specifieke beroepsrisico's af

 

Leuk bedacht Roel, :)

 

maar zo werkt het alleen voor medische beroepsaansprakelijkheid, niet voor schilders of andere ambachten: "beroeps"fouten van schilders vallen gewoon onder de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering omdat het materiële schade of letselschade betreft, en geen zuivere vermogensschade (financieel nadeel). Beroepsaansprakelijkheid voor schilders heeft eigenlijk alleen betrekking op adviezen, zelden relevant. Wel relevant is dekking voor opzicht : het goed of object dat in bewerking is.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

pff. dat is een lastige, moet eerlijk bekennen dat ik hier geen goed antwoord op kan geven :-[. Misschien anderen hier nog wel op reageren maar voor de zekerheid zou ik het bij jouw contactpersoon bij het UWV navragen. en een positief antwoord schriftelijk laten bevestigen. ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Kleine aanvulling: als je een vrijwillige AOV via het UWV zou willen, dan moet je die wel binnen 13 weken na het starten van je bedrijf aanvragen.

 

Bedenk je wel : de vrijwillige verzekering Ziektewet en WIA is wel gruwelijk duur!

 

Uitgaande van het maximum jaarloon (verzekerde uitkering bij arbeidsongeschiktheid max € 35.000,- en kans op grote korting vanwege WGA-gat bij niet benutten restcapaciteit) betaal je in 2013 voor Ziektewet 9,8% over het dagloon en voor de WIA 5,19% over een verzekerd (max) jaarloon van 10/7 x 35.000 = 50.000,-. x (9,8%+5,19%) = 7.500,- per jaar voor deze vrijwillige verzekering

 

Een private verzekering (AOV) zal aanzienlijk goedkoper zijn (bij identieke dekking aan de WIA ligt de premie minstens de helft lager), alleen kent het medische selectie.

 

Advies is daarom:

 

[*]Oriënteer je tijdig op de private AOV,al enige tijd vóór aanvang zelfstandig ondernemerschap

[*]Als je dicht tegen de 13 weken termijn aanzit: meld je aan voor de vrijwillige UWV verzekeringen Ziektewet en WIA.

[*]Zeg deze dekking weer op zodra de private verzekering een feit is

[*]Komt er geen private verzekering tot stand (vanwege non acceptatie of voor jou niet acceptabele uitsluitingen), kijk dan nog eens kritisch naar het WGA gat, of dat wellicht nog wel aanvullend verzekerbaar is naast de vrijwillige verzekeringen van het UWV. Zonder WGA-gat dekking zou een eventuele uitkering bij arbeidsongeschiktheid vanuit het UWV namelijk wel eens heel laag uit kunnen vallen (bij 50% ao en niet benutten helft restcapaciteit bedraagt de WGA uitkering 50% van het wettelijk minimumloon = max. € 8.000,- bruto per jaar!)

 

Ik heb ook horen zeggen dat een AOV (gedeeltelijk) aftrekbaar is van de belasting, klopt dit ook?

De premie is volledig aftrekbaar, de bijkomende kosten voor advies en beheer van de adviseur, bank, of direct writer niet.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn vormalig werkgever was ik via een uitzendbureau aan het werk. Kan ik hierbij het uitzendbureau als werkgever zien, of het bedrijf waar ik heb gewerkt?

 

Je slaat de spijker op zijn kop, de inlener is ook werkgever. In de driekhoeksverhouding die uitzenden is zijn er drie partijen:

 

[*]de uitzender (de uitzendorganisatie);

[*]de inlener (het bedrijf waar je voor hebt gewerkt);

[*]de uitzendkracht (jij dus).

 

De uitzender is formeel werkgever, de inlener is feitelijk werkgever. Arbeidsrechtelijk wordt de inenerbgezien als jouw werkgever.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Weer een paar dingen die duidelijk zijn geworden :)

Diegene die mij in wilt huren eind februari/begin maart is iemand waarvoor ik nog niet eerder heb gewerkt. Ik ken hem wel van de bouw waar ik heb gewerkt, ik moest het houtwerk schilderen (had mijn baas opdracht van de aannemer voor gehad) en hij de plaffonds en muren (via de bewoners zelf)

Op die manier weten we van elkaar wel op welke manier en tempo we werken. Hij werkt als zelfstandige, maar huurt bij grotere klussen iemand in.

Link naar reactie
  • 1
Kleine aanvulling: als je een vrijwillige AOV via het UWV zou willen, dan moet je die wel binnen 13 weken na het starten van je bedrijf aanvragen
Nog een kleine belangrijke aanvulling: de termijn is niet binnen 13 weken na het starten van je bedrijf, maar binnen 13 weken na einde van je laatste loondienstverband. Ga je dus eerst op vakantie en start je daarna je bedrijf, dan loopt de 13 weken-termijn al vanaf de einddatum dienstverband ipv startdatum bedrijf

 

-

maar in hoeverre ben ik verantwoordelijk voor schade als ik als zzp-er voor iemand anders werkt?
volledig verantwoordelijk, je bent geen werknemer maar onderaannemer. De schadelijdende stelt de opdrachtgever asnsprakelijk en die ( of diens verzekeraar) stelt de onderaannemer ( jou dus) aansprakelijk.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het UWV moet ik een ondernemingsplan hebben. Ik was daar al mee bezig geweest, maar het financiele gedeelte kwam ik niet aan uit. Indien mijn plan word goedgekeurd kom ik voor de startersregeling in aanmerking. Woensdag heb ik hierover een gesprek, maar mijn ondernemingsplan moet uiterlijk morgen opgestuurd zijn. Ik heb mijn plan net doorgestuurd, maar ben nieuwsgierig of iemand hier mijn slagingskans in kan schatten. Daarom zal ik mijn plan hier uploaden.

Alvast dank aan iedereen die een kijkje wilt nemen.

Ondernemingsplan_Broeders_Schilderwerken_nieuw.doc

Link naar reactie
  • 0

Een paar losse flodders:

 

De eerste 26 weken kan ik mij met behulp van de startersregeling goedkoper aanbieden.

Zou ik niet doen. Die klanten verwachten natuurlijk dat jij na die zes maanden voor het zelfde goedkope tarief voor ze blijft werken. Ga uit van de waarde van je werk, niet van UWV-geld.

 

Verwachte bedrijfskosten inversteringen: € 5000

Bedoel je hier dat je met 5.000 aan investeringen je gewenste apparatuur/gereedschap/vervoer bij elkaar hebt? Dat kan, dan vermoed ik dat je alles met je privé auto wil blijven doen? Als er ook een bestelwagen moet komen zul je duurder uit zijn.

 

Of bedoel je dat je rekent op 5.000 afschrijving per jaar? Dan ziet het plaatje er weer anders uit.

 

Bij de verwachte kosten zie ik voornamelijk producten die de Rabobank aan je wil verkopen. Dat is natuurlijk heel sympathiek van ze, maar er zijn ook kosten die je niet bij de Rabobank af kan nemen. Los van de vraag of al die kosten fiscaal aftrekbaar zijn, zul je ze toch maken en dan denk ik aan :

- benzine om van/naar werkplek te rijden

- telefoonkosten om afspraken te maken

- administratiekosten (of je doet zelf je boekhouding, dat mag natuurlijk ook)

- verf

- gereedschap

- verzin er zelf nog eens drie

 

 

Verwachte omzet per maand na de eerste 26 weken: € 5.633,30

Dat staat gelijk aan een jaaromzet van 67.600, een getal wat ik verder in je ondernemingsplan niet zie, omdat je het daar hebt over een max. omzet van 58.800. Wellicht kloppen je berekeningen wel, maar ze sluiten niet aan. Ik zou je geplande jaaromzet door 12 delen en dat als maandelijkse opzet nemen, dat valt wellicht ook te onderbouwen.

 

Verder ga je er van uit dat je 40 uur per week declarabel kunt zijn. Daarnaast zul je nog andere werkzaamheden moeten verrichten (acquisitie, onderhoud, administratie) dus kom je al gauw aan werkweken van 50 uur of meer. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar realiseer je dat wel.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel, bedankt voor jouw reactie.

Ik kan hoogst waarschijlijk binnenkort mezelf uitlenen als schilder, maar daar zit dan wel een uitzendbureau tussen. Daarbij kan ik niet voor een te hoog uurtarief aan de slag. Dankzij die startersregeling is dit ook mogelijk. Ik ga uiteraard ook proberen om rechtstreeks aan de slag te kunnen, zodat ik wel voor een hoger uurtarief aan de slag kan. Hiervoor heb ik theoretisch gezien 26 weken de tijd, maar ik verwacht wel dat het allemaal een stuk sneller zal gaan.

Voor de administratie wil ik wel een accountant "achter de hand" hebben, omdat alles nog nieuw is. Ik heb er al 1 op het oog waarover ik positieve verhalen heb gehoord.

Het is uiteraard nog koffiedik kijken hoe alles gaat lopen en of er eigen klanten komen, daarom heb ik alles voor mijzelf zo realistisch mogelijk gehouden. En een 5e hands bestelauto is ook niet zo duur lijkt mij.

De aankoop van verfproducten is afhankelijk van de opdrachten die binnen komen, maar deze inkopen worden uiteraard weer ingecalculeerd en terugverdiend.

Link naar reactie
  • 0
A.O.V.: € 115,00 per maand

Poeh, dat lijkt me wel erg weinig. De AOV advieskosten van de Rabo zijn al € 750,-, de onderhoudsvergoeding is € 25,- per maand. Dat is bij elkaar dus al € 1.050,- aan (niet-aftrekbare!) kosten in het eerste jaar, dus dan blijft in deze prognose nog maar € 27,50 per maand over voor de premie zelf!

Ik denk dat - los van verzekerd bedrag en wachttijd - gemiddeld € 250,- per maand sowieso een veel realistischere inschatting is voor een schilder; zeker als je rekening houdt met de forse premiestijgingen van interpolis in jaar 2 en 3 door leeftijdafhankelijke premie, indexatie/vaste klim verzekerd bedrag en uitlopende starterskortingen. Het is bij Interpolis niet vreemd dat je in jaar 4 circa 50% meer betaalt dan in jaar 1.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Perry,

 

Mooi dat in je plan staat dat je eigenlijk al 11 jaar ondernemer wilt worden. Lijkt me onderhand tijd dat je dat eindelijk eens gaat doen. ;D

 

Net als Marcel schrok ik wel van hoe je omschrijft dat je door je ww-uitkering de eerste maanden voor een lager tarief kunt gaan werken. Dat staat een beetje raar in je plan, misschien nog even naar kijken.

 

Daarnaast mis je volgens mij nog een marketingplannetje. Nou is dat in de opzet die de Rabo gratis verstrekt nogal een theoretisch gedrocht, maar ik vermoed dat ze je woensdag wel wat vragen gaan stellen over hoe jij denkt als zelfstandige aan klanten te komen.

 

Wellicht dat het verstandig is nog iets op papier te zetten over het soort schilderwerk dat je de afgelopen jaren hebt gedaan en wellicht een paar mooie projecten waaraan je hebt meegewerkt te noemen. Omschrijf bijvoorbeeld ook in wat voor soort schilderwerk je goed bent (als daar een onderverdeling in te maken valt) en op wat voor soort klanten je je vooral wilt gaan richten. Bijvoorbeeld particulieren, bedrijven, overheden, huisartspraktijken, restaurants, ? (Ik heb geen idee of er specifieke doelgroepen zijn waar je je als schilder op kunt richten, maar je hebt vast wel een beeld bij het soort klanten dat je graag wilt.)

Het lijkt me dat UWV ook vraagt hoeveel klanten je per jaar ongeveer nodig denkt te hebben om aan de je beoogde omzet te komen. En als je woensdag kunt vertellen waarom particulieren of bedrijven juist jou moeten inhuren, ben je al een eind met jezelf verkopen. ;)

 

Verdiep je ook nog even in het verschil tussen een boekhouder en een accountant. De laatste heb je als zelfstandige absoluut niet nodig en zijn meestal duurder dan boekhouders/administratiekantoren. Als je een boekhouder kunt vinden die de administratie doet voor meerdere zelfstandige schilders of zelfstandigen in de bouw, krijg je waarschijnlijk de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Het zou best kunnen dat het UWV woensdag vraagt of je je administratie zelf gaat doen en hoeveel je denkt dat dat gaat kosten als je het uitbesteedt. Wellicht handig om vandaag of morgen nog even te informeren wat zo'n boekhouder per jaar kost voor je boekhouding en de btw en inkomstenbelasting aangiftes.

 

Met andere woorden: je hebt nog wat te doen om goed voorbereid naar je afspraak te gaan en te zorgen dat het UWV vertrouwen krijgt in jou als aspirant zelfstandig ondernemer. Maar dat gaat je vast lukken.

 

Succes woensdag!

 

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor jullie reacties en voor het meedenken. Mijn ondernemingsplan is goedgekeurd en vanaf aankomende maandag (25-02-2013) gaat mijn startersregeling in, ik mag dan dus gaan beginnen.

Maandag word ik om 9:30 bij de k.v.k. in Breda verwacht om mijn eenmanszaak in te schrijven (gegevens heb ik gisteren online ingevuld). Vandaag heb ik ook een zakelijke rekening aangevraagd, waarover ik binnen enkele werkdagen word teruggebeld. Ook heb ik een bedrijfsadviseur benaderd, waarover ik goede dingen heb gehoord. Ze zijn gespecialiseerd in het begeleiden van starters. Daarbij kan ik zelf aangeven op welke manier ik in mijn administratie word geholpen, een kenningsmakingsgesprek volgt nog.

Daarna komt het echte werk, zorgen dat er opdrachten binnen komen. Zelf verwacht ik in het eerste jaar voornamelijk mijn diensten aan bestaande bedrijven te verlenen, ik ben natuurlijk nieuwkomer in op de markt.

Link naar reactie
  • 0

... ik ben natuurlijk nieuwkomer in op de markt.

 

Ja, maar zeker niet groen achter de oren:

 

Als ervaren schilder...

 

Doe jezelf vooral niet tekort, als je met de kwast om kunt gaan dan kun je ook de markt bedienen ;)

 

Heel veel succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.