De eerste keer dat ik van Ricardo Semler hoorde, was begin jaren negentig. Door sterke groei waren we gedwongen ons bedrijf anders in te richten. We moesten naar een structuur met managers, processen en afdelingen.
In mijn zoektocht naar hoe zoiets slim te organiseren, vond ik een boekje van Semler. Ik werd gegrepen hoe hij door het breken met alle managementconventies een nieuw type onderneming had gecreëerd.
Revolutionaire aanpak
Zo had hij met zijn revolutionaire aanpak het verliesmakende bedrijf van zijn vader ‘Semco’ getransformeerd tot een winstgevende onderneming met zo’n 900% groei in tien jaar. Zijn — zeker toen — bijzondere bedrijfsfilosofie is gebaseerd op openheid en volledig vertrouwen. Semler vindt de wijze waarop veel bedrijven zijn georganiseerd contraproductief. Controle, opdrachten en procedures zijn dogmatische managementmechanismen die slechts schijnzekerheid creëren.
Juist de bevoegdheid om zelf beslissingen te mogen nemen en actieve participatie in het bedrijfsbeleid zijn factoren die medewerkers echt intrinsiek motiveren. Bij Semco bepaalt men zelf hoe laat men begint en wanneer men naar huis gaat. Ook bepalen mensen onderling hun compensatie en of er mensen moeten worden aangenomen of ontslagen.
Totale transparantie
Sleutel van het succes van dit nieuwe denken is totale transparantie. In Semlers visie is toegang tot informatie meestal de bron waarop macht binnen een bedrijf is gebaseerd. Het afschermen, filteren of achterhouden van informatie dient dan ook alleen degenen die in oude machtsstructuren denken. Overboord dus daarmee. Semlers gedurfde democratische aanpak heeft wereldwijd veel erkenning gekregen. Hij heeft een gastleerstoel aan Harvard en is een van de rijkste ondernemers van Brazilië. Maar belangrijker, hij heeft duizenden ondernemers geïnspireerd hun bedrijf mensgerichter in te richten.
Maandag zag ik bij toeval een Nederlandse documentaire over hem. Het deed me denken aan twee jaar geleden, toen ik hem mocht ontmoeten op een congres van mijn ondernemersclub. Opmerkelijk om te zien hoe eenvoudig en bescheiden hij is. Het was inspirerend te horen hoe hij nog steeds alle ’normale’ conventies ter discussie stelt. Waarom is onderwijs niet veel leuker? Waarom sturen we bij zakentransacties niet meer op geluk? Waarom doen we dingen zoals we ze doen en waarom veranderen we dat dan niet naar iets wat intuïtief veel beter voelt?
Als ik terugdenk, vind ik mezelf nog steeds laf dat ik zijn denkbeelden niet rigoureuzer heb toegepast. Mensen betrekken, informatie delen, platte organisatie, ja. Maar een revolutionair ander bedrijfsmodel implementeren en echt iets veranderen, eh, nee. Wat een gemiste kans. Als het toch kan, waarom creëer je als ondernemer dan niet iets echt unieks? Tja.
----- noot ------
Het Financieele Dagblad participeert met Higherlevel.nl. Dit doen ze door met ons columns te delen. De auteur zelf zal, indien relevant, feedback geven op mogelijk binnenkomende reacties op de column.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
De eerste keer dat ik van Ricardo Semler hoorde, was begin jaren negentig. Door sterke groei waren we gedwongen ons bedrijf anders in te richten. We moesten naar een structuur met managers, processen en afdelingen.
In mijn zoektocht naar hoe zoiets slim te organiseren, vond ik een boekje van Semler. Ik werd gegrepen hoe hij door het breken met alle managementconventies een nieuw type onderneming had gecreëerd.
Revolutionaire aanpak
Zo had hij met zijn revolutionaire aanpak het verliesmakende bedrijf van zijn vader ‘Semco’ getransformeerd tot een winstgevende onderneming met zo’n 900% groei in tien jaar. Zijn — zeker toen — bijzondere bedrijfsfilosofie is gebaseerd op openheid en volledig vertrouwen. Semler vindt de wijze waarop veel bedrijven zijn georganiseerd contraproductief. Controle, opdrachten en procedures zijn dogmatische managementmechanismen die slechts schijnzekerheid creëren.
Juist de bevoegdheid om zelf beslissingen te mogen nemen en actieve participatie in het bedrijfsbeleid zijn factoren die medewerkers echt intrinsiek motiveren. Bij Semco bepaalt men zelf hoe laat men begint en wanneer men naar huis gaat. Ook bepalen mensen onderling hun compensatie en of er mensen moeten worden aangenomen of ontslagen.
Totale transparantie
Sleutel van het succes van dit nieuwe denken is totale transparantie. In Semlers visie is toegang tot informatie meestal de bron waarop macht binnen een bedrijf is gebaseerd. Het afschermen, filteren of achterhouden van informatie dient dan ook alleen degenen die in oude machtsstructuren denken. Overboord dus daarmee. Semlers gedurfde democratische aanpak heeft wereldwijd veel erkenning gekregen. Hij heeft een gastleerstoel aan Harvard en is een van de rijkste ondernemers van Brazilië. Maar belangrijker, hij heeft duizenden ondernemers geïnspireerd hun bedrijf mensgerichter in te richten.
Maandag zag ik bij toeval een Nederlandse documentaire over hem. Het deed me denken aan twee jaar geleden, toen ik hem mocht ontmoeten op een congres van mijn ondernemersclub. Opmerkelijk om te zien hoe eenvoudig en bescheiden hij is. Het was inspirerend te horen hoe hij nog steeds alle ’normale’ conventies ter discussie stelt. Waarom is onderwijs niet veel leuker? Waarom sturen we bij zakentransacties niet meer op geluk? Waarom doen we dingen zoals we ze doen en waarom veranderen we dat dan niet naar iets wat intuïtief veel beter voelt?
Als ik terugdenk, vind ik mezelf nog steeds laf dat ik zijn denkbeelden niet rigoureuzer heb toegepast. Mensen betrekken, informatie delen, platte organisatie, ja. Maar een revolutionair ander bedrijfsmodel implementeren en echt iets veranderen, eh, nee. Wat een gemiste kans. Als het toch kan, waarom creëer je als ondernemer dan niet iets echt unieks? Tja.
----- noot ------
Het Financieele Dagblad participeert met Higherlevel.nl. Dit doen ze door met ons columns te delen. De auteur zelf zal, indien relevant, feedback geven op mogelijk binnenkomende reacties op de column.
Lees ook de andere columns van Kees de Jong.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40355-semler/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag