• 0

Onterechte verhoging incassokosten domeinnaam transactie?

Beste,

 

Op dit moment zit ik in een moeilijk dilemma.

Ik heb me net even geregistreerd op dit forum, omdat ik door wat andere ondernemers hier na toe werd verwezen.

Ik ben een jonge ondernemer (13 jaar) en doe verschillende dingen op het internet.

Het gaat hier vaak om: Social media, site's en teksten.

Laatst heb ik bij iemand op een ander forum een aantal domeinnamen gekocht, om nieuwe sites op te gaan maken.

We hebben een factuur afgesloten en deze moest binnen een dag betaald worden.

Helaas, ben ik dat op dat moment helemaal vergeten en is het niet meer binnen komen dagen, dat het factuur nog betaald moest worden.

Toen ik thuis kwam van school had ik post, helaas geen post waar je als jonge ondernemer (13) niet op rekent.

Een incasso bureau die zich meld voor op dat moment gesloten factuur.

Het bedrag zat rond de 9 euro, en is inmiddels verhoogt door een incasso bedrijf met 40 euro.

 

Ik begrijp dat de gene waarmee ik de deal sloot naar een incasso bedrijf stapt, zodra er niet betaald word op verzoek.

In de brief stond dat Meneer meerdere malen met mij contact had opgenomen, maar zonder resultaat. (Dus een mail verzonden, met daarin dat Meneer nog betaald moet krijgen)

Maar tot mijn spijt heb ik nooit een herinnering mailtje mogen ontvangen.

Zelf heb ik dat laatst nog wel bij een klant gedaan, die daarna meteen reageerde dat hij het was vergeten.

 

Ben ik nu gewoon in de val gelokt?

 

Naar mijn idee ben ik kansloos want in de brief staat dat Meneer al meerdere verzoeken bij mij heeft in gediend.

Het is dus onterecht maar wat kan ik doen, ik heb geen zin om als 13 jarige jongen in een rechtzaak hoeven plaats te nemen.

 

Alvast bedankt,

 

[verandering: berichten geanonimiseerd]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Tja, leuk dat je onderneemt, maar soms hoort daar ook leergeld bij.

 

Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat jouw leverancier in die twee maanden niet meermaals geprobeerd heeft contact met je op te nemen. Misschien zijn e-mailtjes in je spambox beland en heb je een verkeerd of oud telefoonnummer afgegeven?

Een rekening twee maanden lang vergeten vind ik trouwens niet heel geloofwaardig. Ook als afnemer moet je je zorgen dat je bereikbaar bent en je ervan bewust zijn dat je dat wat je koopt gewoon betaalt. Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel andere dingen aan je hoofd hebt waardoor je dit helemaal vergeet en er in die twee maanden never nooit aan gedacht hebt. Met die websites waarvoor je de domeinen had gekocht ben je immers wel bezig geweest?

 

Als ik jou was zou ik toch echt per direct contact opnemen met je leverancier en alvast die 9 euro betalen. Spijt betuigen en uitleggen wat er volgens jouw is misgegaan. Als de leverancier begrip heeft voor je situatie, dan zal hij bij het incassoburo de zaak laten vallen. Heeft hij geen begrip of heb jij bewust niet betaald, dan ligt de zaak anders. Het kan dan per saldo voordeliger zijn om gewoon (zelf of je ouders vragen) te betalen en het als een dure les te beschouwen.

 

Met de gedachte dat jou een kunstje wordt geflikt, terwijl in feite jij degene bent die z'n rekening niet betaalt, moet je uitkijken. Let op dat dit geen tweede natuur wordt! In mijn ervaring zijn het vooral de wanbetalers die zelf zo denken. Iemand die van goede wil is ziet zichzelf niet direct als slachtoffer, maar bedenkt wat er misgegaan kan zijn en probeert dat op te lossen. Neem jezelf voor oprecht en eerlijk zaken te doen en betaal altijd je rekeningen zodra je iets koopt en niet pas na een paar dagen of langer. Ik neem aan dat je zelf graag ook direct betaald krijgt...

Link naar reactie
  • 1

Toen ik 13 was zat ik op de LTS en wist nog helemaal of ik wel een vak wilde leren en welk vak ik danwel zou gaan leren. De "opstandigheid zelve", zeg maar.... Ik had vooral moeite met het loslaten van het veilige kind-wereldje waarin je al je eigengereide creativiteit kwijt kon en alles spelenderwijs kon ontdekken.

 

Ik heb een korte brief gemaakt per PM en ik denk dat Happy F alwel even voor hem heeft gebeld. Ik denk dat Tijmen hiermee een heel waardevol leermoment heeft beleefd en nu wel weet dat al zijn actie consequenties hebben en dat hij dus alert moet zijn op eventuele gevolgen. De meeste startende ondernemers beleven dit op veel hogere leeftijd en pakken dan inderdaad hun "verlies" als leergeld. Hij krijgt straks van mij ook een reus. Niet om hier te blijven hangen en posten, want hij moet vooral eerst zijn school afmaken en basis opbouwen, maar omdat mijn gevoel me zegt dat we hem hier over een paar jaar wel gaan terug zien. ;)

 

Link naar reactie
  • 1

Meerdere domeinen voor 9 euro? Doe mij ook zo'n deal.

 

Maar kom op. 9 euro. Waar hebben we het over? Dat al die moeite er nog in wordt gestoken door de mensen hier. En alleen maar omdat het om een jongen van 13 jaar gaat? Ik zou het bijna gewoon gaan sponsoren. En bestaan er ook nog incassobureau's, die voor 9 euro aan de slag gaan? Wat sneu. Ik zou nog gaan geloven dat dit allemaal 1 grote grap is. Sorry hoor. Of wordt dit weer zo'n principekwestie?

 

tis geen grap en de kosten zijn inmiddels 77 euro.

Link naar reactie
  • 1

Ik kan me de reactie van DaMedia wel voorstellen en ik sta eigenlijk ook wel beetje versteld van de inzet van de mensen hier. En alleen maar omdat het een 13 jarige scholier treft (vast geen ondernemer, maar een particulier). Was die inzet en aandacht net zo groot geweest als het iemand van 23 was geweest? Het is prima dat jullie die jongen willen helpen en ik respecteer dat ook wel. Maar mijn inziens toont het maar weer aan hoe vaak er met 2 maten wordt gemeten op dit forum. Aan de ene kant wordt er zo op gehamerd dat dit een ondernemersforum is en wordt elk topic wat er net niet aan voldoet prompt gesloten, maar zodra er hobby achtige dingen van kinderen onder de 15 langs komen, maakt dat ook nogal wat los en springt iedereen er bovenop. Wees eens consequent zeg ik dan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

Ik kan me de reactie van DaMedia wel voorstellen en ik sta eigenlijk ook wel beetje versteld van de inzet van de mensen hier. En alleen maar omdat het een 13 jarige scholier treft (vast geen ondernemer, maar een particulier). Was die inzet en aandacht net zo groot geweest als het iemand van 23 was geweest? Het is prima dat jullie die jongen willen helpen en ik respecteer dat ook wel. Maar mijn inziens toont het maar weer aan hoe vaak er met 2 maten wordt gemeten op dit forum. Aan de ene kant wordt er zo op gehamerd dat dit een ondernemersforum is en wordt elk topic wat er net niet aan voldoet prompt gesloten, maar zodra er hobby achtige dingen van kinderen onder de 15 langs komen, maakt dat ook nogal wat los en springt iedereen er bovenop. Wees eens consequent zeg ik dan.

 

Dank voor de toelichting. Ik ben meestal wat kort van stof.

Ik ken TS zijn topics op andere fora, ga er maar van uit dat dit geen uitzonderlijk geval is.

Hoe bedoelt u? Kunt u dit formulieren.

Inzit inderdaad op andere fora's met 30+ goede feedbacks.

Als ik een keer verkeerd handel met iemand, betekend dit niet dat dit vaak voor komt.

 

Link naar reactie
  • 1

Waarom wordt een topic van de ene particulier na twee reacties gesloten en blijft een topic van een 13 jarige scholier gewoon open? Er zijn interessanter particuliere onderwerpen voorbij gekomen dan betalingsproblemen van scholieren.

 

Waarom? heel simpel gevalletje "de uitzondering bevestigd de regel".. dit topic was zeker opgevallen bij de moderators (of in elk geval bij deze)

 

Persoonlijk vond ik dat deze 13 jarige een goed geformuleerde vraag met een serieus probleem op tafel legde, dit probleem kwam voort uit een "zakelijk ogende transactie" en kennelijk is er wel een serieuze interesse in ondernemerschap. Verder word door de vraagsteller serieus gereageerd op de tegenvragen en komt er nieuwe info boven tafel. Door deze serieuze aanpak van zijn vraagstelling (tegenover de 13 in een dozijn vragen a la "ik moet voor school een onderneming starten en weet niet hoe dat moet" ) krijgt hij even het "voordeel van de twijfel".

 

Daarnaast vind ik dit potentieel ook inhoudelijk een interessant onderwerp omdat in het afgelopen jaar meerdere wetswijzigingen zijn geweest op zowel de regels rondom consumenten incasso's alsook zakelijke incassoprocedures en daaraan gerelateerd nieuwe wetgeving rondom betalingstermijnen bij B2B transacties. Deze nieuwe regels zouden er voor kunnen zorgen dat de werkwijze van de leverancier niet correct is geweest waardoor zijn recht op incassokostenvergoeding mogelijk vervalt. Verder speelt natuurlijk ook een rol of hier nu sprake is van een transactie onder zakelijk recht of dat dit toch moet worden behandeld als consumentenzaak.

 

Al met al vind ik dat voldoende ingrediënten om dit topic ook interessant te laten zijn voor andere ondernemers, bijvoorbeeld of de eigen incassoprocedures nog wel aan de nieuwe wetgeving voldoet, maar ook hoe je als ondernemer weet met wie je zaken doet.

 

Dit topic blijft voor nu dus gewoon open en ik stel voor dat we even de resultaten afwachten van de tussenkomst van Danny / Happy Entepreneur. Ik denk dat Danny de afloop wel zal melden en dan ook met welke argumenten hij de extra kosten ongedaan heeft gemaakt of waarom dat niet meer kon.

 

Het verzoek is wel om vanaf nu wel weer on topic te reageren en verdere discussie over het wel of niet terecht openlaten van het achterwege te laten. Mijn PM-box staat open voor verdere discussie als daar behoefte aan mocht zjn..

 

Link naar reactie
  • 1

Tja... Wat moet ik hier nou op zeggen....:(. Ik ben gister schriftelijk vanuit ons kantoor in contact getreden met het incassobureau. Ik wikkel de zaak en het contact met hun dan ook zo goed mogelijk af.

 

Na dit alles uiteraard ook me bedenkingen, maar kan niet ineens de case laten rusten, had ik er maar niet aan moeten beginnen. Ik post de resultaten hier vandaag.

 

Danny .......

 

 

Update!

 

Ts heeft de vordering voldaan aan het incassobureau. Ik heb wel 20 euro korting bedongen:) heb dus niet de onderste steen boven hekregen aangezien ts betaald heeft voordat ik antwoorden kreeg van het incassobureAu.

Link naar reactie
  • 0

Die rechtszaak gaat er ook niet komen. Het is uit je verhaal niet op te maken of je als ondernemer bent ingeschreven en het is ook niet duidelijk hoelang de periode is geweest dat je te laat hebt betaald ofwel bent vergeten te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Sluit ik me bij aan, er komt geen rechtszaak.

 

Alvorens er een incassobureau incl. bijbehorende incassokosten worden opgevoerd, moet je herinneringsbrieven hebben ontvangen.

 

Ik zou het incassobureau opbellen, dat je vergeten bent te betalen binnen de gestelde dag en geen betalingsherinneringen hebt ontvangen.

 

Meneer moet aantonen dat hij betalingsherinneringen heeft gestuurd, en niet andersom, zeggen dat hij ze verstuurd heeft en waarschijnlijk niks heeft verstuurd.

;)

 

Morgen bellen met het incassobureau.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die rechtszaak gaat er ook niet komen. Het is uit je verhaal niet op te maken of je als ondernemer bent ingeschreven en het is ook niet duidelijk hoelang de periode is geweest dat je te laat hebt betaald ofwel bent vergeten te betalen.

 

Beste,

 

Dank voor uw bericht.

Op dit moment sta ik nog niet ingeschreven en de periode is nu toch al zeker 2 maanden.

 

@Paradocx

 

Bedankt voor uw bericht,

Prima, ik ga het proberen!

 

@RiVe

 

Bedankt voor uw bericht.

Nu heb ik al wat meer duidelijkheid.

Ik ga mijn best doen, en ik hou jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus gewoon voet bij stuk houden dat je helemaal geen herinnering hebt gehad. De leverancied had die aangetekend moeten verzenden om aan te tonen dat je hem hebt ontvangen.

 

Verder zijn we eigenlijk wel benieuwd naar je activiteiten en de manier waarop je het aanpakt. Je bent jong en kunt snel leren en zaken oppakken als je het in je vingers hebt en daar ben ik dus benieuwd naar. Hopelijk wordt dit topic nu niet snel door een mod gesloten, omdat je nog niet bent ingeschreven. Als ik zo je posten lees komt er dat binnenkort vanzelf van.

Link naar reactie
  • 0

Dus gewoon voet bij stuk houden dat je helemaal geen herinnering hebt gehad. De leverancied had die aangetekend moeten verzenden om aan te tonen dat je hem hebt ontvangen.

 

Verder zijn we eigenlijk wel benieuwd naar je activiteiten en de manier waarop je het aanpakt. Je bent jong en kunt snel leren en zaken oppakken als je het in je vingers hebt en daar ben ik dus benieuwd naar. Hopelijk wordt dit topic nu niet snel door een mod gesloten, omdat je nog niet bent ingeschreven. Als ik zo je posten lees komt er dat binnenkort vanzelf van.

 

Ik ben benieuwd of ik die 40 euro kwijt kan schelden.

 

Bedankt, voor uw tips maar ook voor uw complimenten.

 

Ik hoop ik in de toekomst, dat ik mezelf ga inschrijven.

Op dit moment, heb ik het gevoel dat ik er nog niet aan toe ben.

Ben ook nog erg jong!

 

Ik ben erg actief als tekstschrijver en maak website's en doe ook o.a. veel met social media.

Op dit moment vind ik mijn klanten via verschillende fora's en ga ik gewoon even een babbeltje maken.

En daarna eventueel over tot een opdracht.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu gewoon in de val gelokt?

 

Op welke manier zou je dan in de val gelokt zijn? Die 40 euro gaat niet naar de verkoper hoor,die gaat naar het incassobureau. De verkoper verdient dus helemaal niets aan het uit handen geven,dus in de val lokken is niet op zijn plaats.

 

Zorg dat je niet alleen belt met de verkoper en het incassobureau maar zet daarna alles even op de mail Een kort gespreksverslag wat je besproken hebt. Mail dit met een ontvangstbevestiging. Gewoon even kort op papier zetten wat je allemaal besproken hebt en dat je alle verzonden correspondntie van de verkoper incl bewijzen op paier wilt hebben.

 

Succes.

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

Op welke manier zou je dan in de val gelokt zijn? Die 40 euro gaat niet naar de verkoper hoor,die gaat naar het incassobureau. De verkoper verdient dus helemaal niets aan het uit handen geven,dus in de val lokken is niet op zijn plaats.

 

Zorg dat je niet alleen belt met de verkoper en het incassobureau maar zet daarna alles even op de mail Een kort gespreksverslag wat je besproken hebt. Mail dit met een ontvangstbevestiging. Gewoon even kort op papier zetten wat je allemaal besproken hebt en dat je alle verzonden correspondntie van de verkoper incl bewijzen op paier wilt hebben.

 

Succes.

Danny

 

Dag Danny,

 

Ten eerste bedankt voor uw reactie.

 

Ik begrijp volkomen wat u bedoelt, maar het voelt net of dat je ze met opzet hebben gepakt.

Morgen ga ik naar het incassobureau bellen en ga ik kijken wat ik kan doen.

Ik zal ook zeker uw tips meenemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

leg mij dan die opzet even uit? Het incassobureau werkt alleen in opdracht van de verkoper. Wie van de twee heeft je in de val gelokt dan ?

Het is natuurlijk niet met ''opzet'' gedaan, maar mijn gevoel is daar in tegen totaal anders.

Naar mijn idee is het Meneer, die verder niks meer heeft laten weten.

Ik bedoel als een klant van mij, mij nog moet betalen en dit bijvoorbeeld vergeet dan stuur ik nog even een (herinnering) bericht.

Dit had Meneer toch ook bij mij kunnen doen? En verder heeft niemand iets laten weten over de betaling.

Als ze dit nou gewoon hadden gedaan, had ik geen extra kosten gehad en waren we allebei gewoon blij geweest.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm... ik denk dat het verstandiger is om dit even schriftelijk af te handelen. Als je wilt, kan ik wel een nette brief voor je maken, die je precies moet gebruiken, met aanvulling van de gegevens. Dat voorkomt dat ze misbruik maken van de situatie. Als je een klein foutje maakt kan je dat die 40 euro kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.