• 0

900.000 euro om ondernemers gratis les te laten geven ...

http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/de-dubbele-boodschap-van-jong-ondernemen/

>;(

 

"Vandaag werd bekend dat de stichting Jong Ondernemen 900.000 euro subsidie krijgt van het Ministerie van Economische Zaken om ondernemers les te laten geven op scholen en universiteiten. Als vrijwilliger welteverstaan, dus onbetaald. Over waar al dat geld dan voor nodig is, zwijgt de stichting in alle toonaarden."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Ik lees dat de werkelijke ondernemersvaardigheden zijn toegenomen en dat studenten die gaan ondernemen heel goed door hebben dat ze nog niet voldoende weten en meer kennis en vaardigheden moeten opdoen. Dat lijkt mij heel positief.

 

 

 

Maar moet dat gedaan worden door minimaal 15 betaalde managers,leaseautos,kantoorruimtes en noem maar op?

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Vind je 15 veel of juist heel weinig? Ik vind het niet erg veel en bovendien vind ik de kosten ook niet indrukwekkend.

 

Het gaat om heel Nederland en ook nog alle vormen van onderwijs; lager, middelbaar en hoger. De subsidie is 900.000 euro voor 3 jaar. Dus elke medewerker, noem het voor mij part een manager, kost de samenleving 20.000 euro per jaar. Dat is inclusief kantoor, leaseauto's en alle onkosten.

Heb je enig idee hoeveel mensen er bijvoorbeeld bij Syntens werken en wat dat kost? Of hoeveel er naar innoverende bedrijven gaat in de vorm van allerhande subsidies waar een hele bedrijfstak aan subsidieadviseurs een rijk belegde boterham aan verdienen? Is dat doelmatig?

 

Maar ik ga me terug trekken uit deze "discussie". Wie betere ideeën heeft moet daar zelf maar iets voor opzetten en daar subsidie voor vragen. ;D

Link naar reactie
  • 0

Jammer LauraG dat je helemaal anoniem bent. Zo kan ik niet inschatten waarom je de stichting en haar werk zo negatief voor het voetlicht brengt.

 

Hoi Hans, allereerst wil ik heel kort melden dat ik als ondernemer je toiletkorrels een mooi en handig product vind. Dit is een welgemeende opmerking en absoluut niet akelig bedoeld. En verder voor jouw persoonlijke beeldvorming: voor mij is het niet noodzakelijk om in de signature of overige delen van mijn profiel een verwijzing te zetten naar mijn bedrijf omdat ik 1. niet gebruik maak van de autoriteit, pr of relevantie van Higherlevel om mijn organische zoekresultaten te verbeteren en 2. omdat ik geen reclame wil maken voor diensten of producten van mijn bedrijf. Tevens wens ik met mede-ondernemers meningen uit te wisselen op basis van argumenten en bronnen. En zelf ook wat bij te leren. Daarom heb ik een account aangemaakt. Ik zou toch mogen hopen dat in een tijd waar men veel kritiek heeft op gebruik en veiligheid van persoonsgegevens niet iedere forum user zijn profiel na registratie meteen volledig moet invullen?

 

Het belang van wetenschappelijk bewijs or basis is des te groter als het gaat om gemeenschapsgeld. Als een organisatie beweert sterk wetenschappelijk bewijs te hebben, en dit bewijs er niet blijkt te zijn, dan mag daar voor 900.000 euro gemeenschapsgeld best een kritisch tegengeluid zijn van een ondernemer waarvan verwacht wordt dat deze zich als vrijwilliger inzet. En of ik in mijn vrije tijd mijn aardappelen graag met of zonder appelmoes eet, of hoe ik mijn aardappelen bekostig is niet relevant voor die discussie.

 

Ik wil ook niet alleen maar negatief zijn omdat er in mijn optiek ook best voordelen kunnen bestaan die niet 1-2-3 door het wetenschappelijk kader kunnen worden gevangen. Ik zou mijn kinderen namelijk graag op een school zetten waarvan ik weet dat deze school ondernemerschap stimuleert. En ik denk dat mijn kinderen een hoop zouden leren als zij veel in aanraking komen met ondernemers omdat leerlingen in het klassieke onderwijsmodel eigenlijk niet leren om "centjes te verdienen".

 

Mijn verbazing is echter ontstaan door het artikel van Pierre. Vervolgens is er een reactie van Jong Ondernemen dat hun programma's wetenschappelijk onderzocht zijn, en dat deze resultaten voor zich spreken. Als ondernemer is mijn nieuwsgierigheid dan gewekt en dan blijkt dat hun programma op hogescholen niet effectief is en dat er alleen op primair onderwijs (11 en 12 jarigen) een positief effect is gevonden op 1 van de 3 variabelen die ze hebben onderzocht. Nou, wat een vetpot zeg, en dan heb ik mijn kritiek nog niet eens geuit over de externe validiteit van dat ene positieve onderzoeksresultaat. Ook op internationaal vlak is er weinig confirmatie, vergelijkend onderzoek en longitudinaal onderzoek gedaan wat dat ene positieve onderzoeksresultaat zou bevestigen.

 

Persoonlijk vind ik Jong Ondernemen een heel mooi bedrijf. Om de redenen die ik hierboven heb genoemd. En ik zou mij best willen inzetten hiervoor. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn om van Jong Ondernemen te vernemen of zij hun programma's ook "tweaken" op basis van de resultaten van gedane onderzoek. Zijn zij actief bezig om door middel van wetenschap een steeds beter wordende programma te ontwerpen toegepast op de praktijk? En deze kennis te delen met de internationale gemeenschap zodat andere onderzoekers daar ook wat aan hebben en op hun beurt wellicht nog betere programma's voorstellen en ontwikkelen?

 

Zelf geef ik ze het voordeel van de twijfel en denk ik echt dat het een mooi bedrijf is dat hard werkt en denk dat er een ongelukkige samenloop van omstandigheden is waardoor zij zichzelf in een negatief daglicht hebben gezet. Misschien staan ze nog niet helemaal in tune met de ondernemers in ondernemend Nederland aangezien toch velen zich kritisch hiertegen uiten en de manier waarop ze hiermee omgaan ook nog wel wat verbeteringen kan gebruiken. Gezien hun budget en support hebben ze naar mijn mening wel het potentieel om er iets groots en moois van te maken, als ze wat slimmer gebruik maken van wetenschap, social media en de kennis en expertise van intelligente, behulpvaardige en compassievolle ondernemers op Higherlevel.

 

Ik wens Jong Ondernemen verder heel veel succes en ik hoop van harte dat zij de komende drie jaar hun programma's ontwikkelen en verbeteren en dat ze mooie dingen mogen doen.

Link naar reactie
  • 0

Dank Laura. Precies waar ik naar op zoek was. Een beetje nuance. Ik heb de onderzoeken niet gelezen dus daar heb ik geen oordeel over. Heb ook niet zo veel met dit type onderzoek waarvan je met een beetje boerenverstand de uitkomsten al kan voorspellen. Wel helemaal eens met de aanbeveling / aansporing om waar verbeterkansen zijn die ook te pakken.

 

Bij een eerstvolgende kans krijg je een reus voor bovenstaande post. Nu ontbreekt de reusknop. Zal wel te maken hebben met het aantal posts. ???

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het onderzoek waarnaar gelinkt werd wel doorgenomen, althans, ik heb er snel doorheen gelezen.

 

Persoonlijk vind ik wat hier onderzoek genoemd wordt zich meer kwalificeren als enquette in combinatie met literatuuronderzoek.

 

Zomaar even enkele opvallende zaken die ik tegenkom.

 

[*]In het 'onderzoek' wordt ondernemerschap aangemerkt als beroep wat mij persoonlijk nog al vreemd overkomt. Ondernemen mag dan over competenties gaan, het blijft natuurlijk gewoon een van de 2 keuzes die je hebt voor brood op de plank, je bent zelfstandige of werknemer. Je beroep blijft natuurlijk altijd datgene waarmee je je inkomen verdient.

 

[*]Er is geen nulmeting gedaan, vraag me sowieso af wat er bij deze 'onderzoeksopzet' te nul meten valt.

 

[*] Er wordt een stijging gemeld van het aantal jonge ondernemers in 2010 tov het jaar 2000. We weten allemaal dat in 2000 de banen voor het oprapen lagen waar dat in 2010 wel anders was. die jaren zomaar langs dezelfde meetlat kan gewoon niet.

 

Als je het 'onderzoek' doorleest wordt er vooral 'vastgesteld' dat mensen voorgelicht worden over ondernemerschap.

Maar dat je mensen iets verteld over ondernemerschap wil nog niet zeggen dat ze later gaan ondernemen.

Als er een keer een dakdekker op school komt vertellen over zijn dakdekkerswerk dan meet je na afloop vast wel wat positieve respons maar of het echt invloed heeft, dat weet je pas als de leerlingen op zoek gaan naar een full time baan en enkele mensen besluiten dakdekker te worden.

 

Wil je dit echt onderzoeken wat de invloed is van voorlichting over ondernemerschap, dan zul je dat veel breder aan moeten pakken inclusief controlegroepen waar geen enkele voorlichting op school wordt gegeven over ondernemen.

En dan, laten we zeggen 5 jaar nadat de leerlingen het onderwijs verlaten hebben zou je een meting kunnen doen hoeveel jongeren zich daadwerkelijk ingeschreven hebben als ondernemer en hier ook hun brood mee verdienen.

 

Ik denk dat daarbij elk type onderwijs een andere aanpak vraagt en ook dat bepaalde typen onderwijs beter buiten beschouwing kunnen worden gelaten. Ik denk daarbij vooral aan het lager onderwijs waar het programma vooral iets weg lijkt te hebben van winkeltje spelen maar dat is iets wat hoe dan ook toch wel gebeurt. Daar is geen voorlichtingscampagne voor nodig.

 

Interessanter lijkt mij het middelbaar en hoger onderwijs.

Daar zie ik zelf dat leerlingen elkaar aansteken met het ondernemersvirus en dat vraagt in mijn ogen om een heel ander type benadering dan het 'handelaartje spelen' zoals JO dat nu lijkt uit te voeren.

 

Al met al kan ik weinig anders concluderen dan dat een wetenschappelijke basis voor het onderwijsprogramma van JO volledig ontbreekt. Dat het er sterk op lijkt dat JO dit onderzoek heeft verwijderd toen 'er vragen kwamen' wekt niet een al te beste indruk van deze organisatie.

Het is vooral jammer dat na jaren van voorlichtingscampagnes mij niet duidelijk is wat nu wel en wat nu niet werkt.

Link naar reactie
  • 0

Wat hier nog een valkuil is, is dat 'we' (de criticasters) zelf in het paradigma stappen waarin alles efficiënt moet zijn, geld moet opleveren. Dat wij de overheid bypassen en op de stoel van de beoordelingscommissie gaan zitten.

Wat dat betreft vind ik er zelfs iets voor te zeggen dat een overheid in dit klimaat durft te investeren in wat zij aanzien voor ondernemerschapsontwikkeling. (Hypothese hoor ;)

Zouden er eerlijke ondernemers voor de klas staan trouwens? Die vertellen over langdurig leven onder de armoedegrens, afhakende opdrachtgevers, bedriegende compagnons, dag in dag uit hetzelfde doen (een horeca-onderneming runnen= driehonderdduizendmiljoen kopjes koffie zetten), klanten die je voor dom aanzien, enzovoorts?

 

Op zich vind ik het een mooi principe:

mensen die er hun beroep van hebben gemaakt om het ondernemersvirus te verspreiden onder jonge mensen. Dat je daarmee niet één op een nieuwe ondernemers kweekt is ook te begrijpen. Neveneffecten zouden ook meer begrip voor ondernemers kunnen zijn, het terugbrengen tot een menselijke maat van het abstracte begrip 'ondernemen'.

Ik denk dat ondernemers daar ook helemaal geen geld voor hoeven, en met liefde hun verhaal vertellen.

Ook is het natuurlijk zo, dat zelfs als het netto effect in cijfers klein is, het effect groot kan zijn.

Als ze op jaarbasis 10 mensen over het randje van ondernemerschap tippen (die anders werknemers geworden zouden zijn) heeft dat natuurlijk grote gevolgen als een paar daarvan op basis van laten we zeggen 10 jaar zeer succesvol worden. Dan praten we over omzetten van tonnen, miljoenen misschien wel, en dan is die investering wel weer terugverdiend.

Ik heb ook gezien dat ondernemers het leuk vinden om mee te doen aan bijvoorbeeld "Ondernemers voor de klas" (zo'n programma herinner ik me van een aantal jaar geleden.).

 

Daarnaast doen veel ondernemerschapsontwikkelingsprogramma's, vooral NU (crisis), mee aan het oude paradigma dat je meer ondernemers nodig hebt om de economie te herstellen. Dat zie je ook terug in die onderzoeken. Terwijl dat oude denken van economische groei de planeet te zwaar heeft belast en nu tot grote ecologische (en daardoor ook economische) problemen heeft geleid en dus opnieuw zal leiden als je dat krampachtig in ere probeert te herstellen.

 

Wat ik me nog afvraag is hoe dit geluid van waarde zou kunnen zijn voor Jong Ondernemen. Hoe doe je iets opbouwends met deze wrijving? Hoe maak je er glans van? Wil Jong Ondernemen bijvoorbeeld innoveren met behulp van deze signalen, of misschien zelfs met behulp van sommigen van ons? Komt er een uitnodiging voor een gesprek? Lijkt mij wel leuk en interessant namelijk ;D

 

 

Link naar reactie
  • 1

Toen ik naar school ging werden ondernemers afgeschilderd als zakkenvullers (niet op school, maar dat was zo'n beetje de teneur) en was het ideaal voor veel middenklassers een 'baan voor het leven' bij de overheid of in zun andere institutie. Het onderwijs dat enigszins naar ondernemen rook was Economie I (macro) en Economie II (boekhouden).

 

Na school organiseerden we met een klein clubje schoolfeesten, filmvoorstellingen, tripjes naar het theater, examencafe's en zo nog wat. Dat vergde planning, inkoop, marketing, kasbeheer etc. Dat liep zo goed dat we konden gaan investeren uit opgebouwde reserves en zo de kosten per keer verlagen. We kochten ons eigen podium en een oude filmprojector. Je snapt het al: dat was ondernemen.

 

Nou kun je nog zo veel praters uitnodigen en boekjes uitdelen, maar ondernemen leer je pas door het te doen. Dat hoeft niet iedereen leuk te vinden. Ik denk desondanks wel dat het onderdeel moet zijn van het curiculum, want ondernemen is zo belangrijk in allerlei domeinen. Ondernemen is 'iets zien' en er vervolgens 'iets aan doen'. Ondernemen is belangrijk als we niet opgezadeld willen worden met nog meer mensen die afwachten tot het voor hen geregeld wordt.

 

Het huidig overheidsbeleid en de subsidies die daaruit voortkomen, zijn misschien wat al teveel gebaseerd op opportunisme. Er is een crisis, de werkeloosheid stijgt, de arbeidsmarkt is geflexibiliseerd en de statistieken suggereren dat NL achterblijft. Dus pomp maar wat geld in een initiatief met maatschappelijk draagvlak.

 

Dat kan veel beter. We leven in een tijd waarin iedereen op elk moment de informatie kan ophalen die ie nodig heeft. Dat maakt initiatief belangrijk. Das geen excuus om het onderwijs af te schaffen, maar wel aanleiding om eens goed na te denken over basisvaardigheden en -kennis en de manier waarop onderwijs wordt aangeboden. Laat een paar wijze mannen een mooie matrix maken met gewenste kennis en vaardigheid, en zet vervolgens een Open Source School op met een Edu Cloud waar docenten en leerlingen uit kunnen putten. Geef meer ruimte voor initiatief aan docenten en studenten. Dan staat ondernemen ineens in het hart van het onderwijs.

 

Waar het misschien ook hoort.

 

(en iets minder kattig op Jong Ondernemen svp)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.