• 0

Waar ligt bij jullie de grens betreft browserondersteuning?

Ik test mijn websites in de meest gangbare browsers:

 

IE5.0

IE6.0

Opera 7.2

Netscape 7.1

Firefox 0.1

 

Ik heb eigenlijk nooit getest in Netscape 4.7. Momenteel ligt er wel een verzoek voor me dit te gaan doen. Geen probleem lijkt me, maar ik vroeg me toch af waar ik de grens wil trekken. Ik heb er nooit bij stil gestaan.

 

Waar trekken jullie de grens in het testen?

Heeft iemand een betere link dan onderstaande met representatieve informatie over het huidige browser-gebruik?

 

Tweakers.net: Polls / Welke browser gebruik je op dit moment het meest?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat je misschien zou kunnen doen is in je aanbiedingen en andere documentatie aangeven wat je test. Testen in of ontwikkelen voor andere browsers kun je aanmerken als een bijkomende dienst. Als dat extra werk met zich meebrengt kun je dat aanmerken als aanvullende dienst.

 

De grens die jij noemt vind ik een goeie. Er is een brede ondersteuning van moderne browsers. Zeker de ondersteuning van oudere browsers zou ik niet standaard beloven, maar als optie opnemen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Ik test mijn websites in de meest gangbare browsers:

 

IE5.0

IE6.0

Opera 7.2

Netscape 7.1

Firefox 0.1

 

Ik heb eigenlijk nooit getest in Netscape 4.7. Momenteel ligt er wel een verzoek voor me dit te gaan doen. Geen probleem lijkt me, maar ik vroeg me toch af waar ik de grens wil trekken. Ik heb er nooit bij stil gestaan.

 

Waar trekken jullie de grens in het testen?

 

Ik ontwikkel voor IE 5 en hoger en zorg er voor dat sites op andere platformen in ieder geval bruikbaar zijn. Met valide HTML en een beetje kennis van de nukken van browsers loop je daar doorgaans niet snel problemen mee op. Wil een klant zijn site uitgebreid(er) laten testen, dan kan dat tegen een meerprijs (tenzij accessibility een van de speerpunten is van de website die hij wil laten ontwikkelen, dan hoort dat er gewoon bij).

 

Heeft iemand een betere link dan onderstaande met representatieve informatie over het huidige browser-gebruik?

 

Tweakers.net: Polls / Welke browser gebruik je op dit moment het meest?

 

www.thecounter.org heeft statistieken die op vele honderden miljoenen hits worldwide zijn gebaseerd. In Nederland zou je de Nedstat-statistieken van een site die dezelfde doelgroep zou trekken, kunnen bekijken.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Normaalgesproken test ik voor IE 6 en de meest recente firefox release. Testen voor mac (safari ofzo) zou aardig zijn, maar is lastig bij gebrek aan de hardware daarvoor (er bestaan online emulators, maar dat is een ander verhaal).

 

Deze beperkte keuze is deels practisch, en deels onderbouwd: IE6 is de dominante browser (>90%) en daarom een must. De rendering engine van firefox wordt voor veel browsers gebruikt, ook op niet-windows platforms, waarmee de overgrote meerderheid het juiste plaatje heeft.

 

Dingen als IE5 zijn zo ver verouderd dat ze geen naam meer mogen hebben - een nieuwe auto loopt ook niet op gelode benzine natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0
Dingen als IE5 zijn zo ver verouderd dat ze geen naam meer mogen hebben - een nieuwe auto loopt ook niet op gelode benzine natuurlijk.

 

En toch bleek een aanmeldformulier voor een beurs niet te werken in IE5 (door een layout style fixed in een tabel) en leidde dit tot erg veel klachten. Voldoende mensen die Windows 2000 installeren en niets updaten voor mij om die in het vervolg toch ook maar weer te testen.

Link naar reactie
  • 0

Soms zie je dat nog wel inderdaad. Bijzonder onverstandig trouwens, mensen die helemaal niets updaten en wel gewoon met het net verbonden zijn vragen er natuurlijk om virussen, wormen, spyware en andere ellende op te lopen.

 

Gebruik zo'n systeem een jaartje online, en de fouten liggen al snel aan heel andere dingen dan incompatible webpagina's ;)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor al jullie respons. Hier heb ik wat aan! Ik reageer even per onderwerp.

 

Safari ?

Het bedrijf waar ik mee samengewerkt heb teste op Mac en Windhoos.

 

Helaas heb ik die luxe niet om op Safari te testen, maar hier moet ik zeker wat mee doen. Om eerlijk te zijn zag ik dus Safari over het hoofd. Een mens kijkt niet verder dan zijn eigen platform ;) maar het web is er ook voor de macgebruiker ook al kan die kiezen uit IE of Netscape. :)

 

Testen voor mac (safari ofzo) zou aardig zijn, maar is lastig bij gebrek aan de hardware daarvoor (er bestaan online emulators, maar dat is een ander verhaal).

 

Ik ben wel geinteresseerd in dat andere verhaal :). Ik ga zo zelf even googlen, als jij een link bij de hand hebt naar zo'n emulator of een naam voor me hebt, graag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je misschien zou kunnen doen is in je aanbiedingen en andere documentatie aangeven wat je test. Testen in of ontwikkelen voor andere browsers kun je aanmerken als een bijkomende dienst. Als dat extra werk met zich meebrengt kun je dat aanmerken als aanvullende dienst.

 

De grens die jij noemt vind ik een goeie. Er is een brede ondersteuning van moderne browsers. Zeker de ondersteuning van oudere browsers zou ik niet standaard beloven, maar als optie opnemen.

 

Ga ik doen. Een eenvoudig en goed idee. Ik vind duidelijkheid naar de klant maar ook mezelf erg belangrijk. Ik zal het ook overwegen dit in mijn algemene voorwaarden te plaatsen. Nu is het dus zaak te kijken welke browsers ik standaard wil gaan ondersteunen en welke precies bij extra ondersteuning (a la pakketvorm).

 

Ik ontwikkel voor IE 5 en hoger en zorg er voor dat sites op andere platformen in ieder geval bruikbaar zijn. Met valide HTML en een beetje kennis van de nukken van browsers loop je daar doorgaans niet snel problemen mee op. Wil een klant zijn site uitgebreid(er) laten testen, dan kan dat tegen een meerprijs (tenzij accessibility een van de speerpunten is van de website die hij wil laten ontwikkelen, dan hoort dat er gewoon bij).

 

XHTML is vrij veilig volgens mij en verder is het precies wat je zegt, elke browser heeft zo zijn nukken ( nieuw woord voor me :) ). Er is goed mee te leven zolang je er maar specifiek rekening mee houd.

 

Je brengt een nieuwe scheiding aan. 1. Je ondersteunt een browser, 2. je site is bruikbaar in een andere browser en 3. je ondersteunt hem niet. Wanneer is een site bruikbaar? Zodra de usability omlaag gaat vanwege vreemde uitlijningen en een ongewenst uiterlijk, maar je kunt nog wel een bepaald artikel aanschaffen in de webhop, is dat 'bruikbaar'?

 

Verder wil ik het op een meerprijs houden, dat idee bevalt me wel. Als iemand een boven gemiddelde accessibility wilt zal hij standaard die meerprijs moeten betalen. Speerpunt of niet, het kost extra werk.

Link naar reactie
  • 0

www.thecounter.org heeft statistieken die op.....

 

Helaas doet deze link het niet.

Nedstat: Ja, moet je tegen het lijf lopen. De grotere sites verbergen deze meestal. Verder moet er een breed publiek op de site komen. Het blijven gegevens waarvan je de betrouwbaarheid moeilijk kunt bepalen. Ik hou me aanbevolen als iemand zo'n linkje tegenkomt op een pop. site.

 

Om wat input te geven over het browsergebruik bijgaand een document met onze metingen. Wij meten zeer uiteenlopende websites.

 

Opvallend is de opmars van Firefox in de afgelopen 3 maanden.

 

De gegevens zijn wat anders, maar de groei zie je ook terug in dit artikel van gisteren:

 

Firefox en Mozilla blijven terrein winnen

 

10:20 uur - Webbladeraars Mozilla en Firefox blijven in populariteit stijgen. Dit blijkt uit onderzoek van WebSiteStory onder Amerikaanse internetgebruikers. Het percentage internetters dat deze browsers gebruikt, groeide van 3,5 procent in juni, via 5,2 procent in september naar 6 procent in oktober. Het aandeel van Internet Explorer daalde van 95,5 procent in juni tot 92,9 procent in oktober. Opera en Safari delen de resterende 1 procent. (LV)

bron: webwereld 03-11-2004

 

Bedankt voor de gegevens.

 

Link naar reactie
  • 0

Normaalgesproken test ik voor IE 6 en de meest recente firefox release. Testen voor mac (safari ofzo) zou aardig zijn, maar is lastig bij gebrek aan de hardware daarvoor (er bestaan online emulators, maar dat is een ander verhaal).

 

Deze beperkte keuze is deels practisch, en deels onderbouwd: IE6 is de dominante browser (>90%) en daarom een must. De rendering engine van firefox wordt voor veel browsers gebruikt, ook op niet-windows platforms, waarmee de overgrote meerderheid het juiste plaatje heeft.

 

Dingen als IE5 zijn zo ver verouderd dat ze geen naam meer mogen hebben - een nieuwe auto loopt ook niet op gelode benzine natuurlijk.

 

Ik vroeg naar jullie grens en die gaf je. Ook al heb ik geen harde grens, IE 5.0 ondersteun ik zeker wel. Hoe oud deze ook mag zijn, hij word goed gebruikt.

 

(gegevens van Welleke:)

Microsoft Internet Explorer 6.x    85.8%

Microsoft Internet Explorer 5.x    10.7%

 

Dat is hier een tweede plaats. Over die gegevens kun je twisten, maar IE5 word iig nog erg veel gebruikt. (net als windows 98)

 

Als IE een marktaandeel van afgerond 90% heeft dan heb je grote kans dat daar de computer dummies tussen zitten. Gisteren nog kreeg ik de vraag van een internet gebruiker 'wat is upgraden en hoe doe je dat'. Die heeft een moderne browser aan IE5. Wij zijn er dagelijks mee bezig, des te moeilijker om de dummies niet over het hoofd te zien.

Link naar reactie
  • 0

Voor Nedstat kan je ook even in de catalogus kijken: http://www.nedstatbasic.net/catalogue/?id=776101&country=NL

 

Zelf proberen wij altijd om sites op IE, Netscape & Safari goed te krijgen, maar heeft de klant specifieke wensen waardoor dit niet lukt of extra tijd kost, dan krijgt hij de keuze voorgelegd.

 

Super, die catalogus. Stom dat ik daar nooit een kijkje heb genomen. Je kunt zo precies een site eruit pikken die naar jou idee eenzelfde doelgroep beoogt.

 

Heb jij een mac staan om in safari te kunnen testen? Of doe je dat via een emulator waar Benm het over had?

Link naar reactie
  • 0

 

Opvallend is de opmars van Firefox in de afgelopen 3 maanden.

Zie bijlage

 

Inderdaad opvallend omdat het een matige browser is. Ik gebruik hem nu meer dan een half jaar en 20% van de sites doet het niet, sommige sites zijn zelfs niet te bereiken (lookup faalt). Het is veel fuzz en buzz , een beter alternatief is maxthon die draait ook IE websites (voorwaarde is wel dat je IE geinstalleerd hebt) . De interoperabiliteit van firefox is niet om naar huis te schrijven waardoor je weer in zo'n nare oude netscape/microsoft strijd belandt :-\.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd heb ik weinig problemen met firefox.. vrijwel alle sites werken tegenwoordig prima, en de sites die niet werken zitten vaak gewoon slecht in elkaar.

 

Er zijn wel wat compatibileits-issues, dat valt niet te ontkennen. Bepaalde zaken met stylesheets en javascripts werken gewoon net even anders. Voor mijn gevoel is firefox inmiddels wel zo groot aan het worden dat je er als webontwerper niet omheen kunt ervoor te zorgen dat een website ermee overweg kan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net de grens om een mac te bestellen om daar ook op te kunnen testen gepasseerd :)

 

Alleen kan ik geen statistieken vinden van welke browsers op de mac gebruikt worden. Safari is eenvoudig terug te vinden maar cijfers over IE, Opera en evt andere browsers zijn niet/moeilijk te vinden. Iemand enig idee of die ergens beschikbaar zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net de grens om een mac te bestellen om daar ook op te kunnen testen gepasseerd :)

 

Alleen kan ik geen statistieken vinden van welke browsers op de mac gebruikt worden. Safari is eenvoudig terug te vinden maar cijfers over IE, Opera en evt andere browsers zijn niet/moeilijk te vinden. Iemand enig idee of die ergens beschikbaar zijn?

 

 

Kijk eens op www.MacOSX.nl daar hebben ze nog wel eens polletjes over browser gebruik.

 

[ondervoorbehoud]

De meeste gebruiken Safari gevold door Firefox.

Dat is de hoofdmoot, daarna volgen Mozilla, Camino,IE en Opera, die pakken misschien 5 tot 10% van het totaal aantal Mac gebruikers.

Er zijn nog wel enkele browsers, maar die zijn bij mij niet bekend.

[/ondervoorbehoud]

 

Er bestaat nog zoiets als IE, die wordt nagenoeg door niemand meer gebruikt omdat de ontwikkeling van IE jaren geleden gestopt is (2002), IE was toen al een probleembrowser..

Link naar reactie
  • 0

Tnx TechNico. Ik ga eens op dat forum kijken naar polls, dit op zich had ik al gevonden. Ook mooi dat IE afgeschreven kan worden op dat platform, scheelt weer testen ;)

 

Ben inmiddels wel wat andere leuke statistieken sites tegen gekomen:

 

http://www.thecounter.com/stats/ (waarschijnlijk de site waar Anders op doelde)

 

http://www.upsdell.com/BrowserNews/index.htm, browser nieuws. Hier is ook wat informatie te vinden over browser op de Mac, mooie samenvattingen en achtergrond info over het ontstaan van de statistieken.

 

http://www.e-consultancy.com/knowledge/statistics/, link pagina naar verschillende statistieken sites.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou fiets ik als een échte digibeet hier ff tussendoor

maar in sommige computerforems zie ik dat ze de Avan Brownser

nogal propageren...

 

http://www.avantbrowser.com

 

Zolang IE 6 me geen problemen oplevert blijf ik daar lekker mee werken

heb dus geen ervaring met Avant.

 

Is het zo dat er nog meer van die brownsers zijn die achter de grote

aanrennen en verhoudings gewijs % door weinig gebruikt worden ?

 

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Nou fiets ik als een échte digibeet hier ff tussendoor

maar in sommige computerforems zie ik dat ze de Avan Brownser

nogal propageren...

Dat is geen browser maar een set uitbreidingen voor Internet Explorer.

 

Is het zo dat er nog meer van die brownsers zijn die achter de grote aanrennen en verhoudings gewijs % door weinig gebruikt worden ?

Ja genoeg :) Zie o.a. de browser pagina op de site die ik in een eerder bericht noem http://www.upsdell.com/BrowserNews/find.htm.

 

Maar dit is verder offtopic voor dit draadje.

Link naar reactie
  • 0

Internet Explorer 5 en 6, plus firefox.

Dit aan de hand van mijn bezoekergegevens:

 

MS Explorer 6.x 79.58%

Firefox 1.x 12.47%

MS Explorer 5.x 4.24%

Safari 412.x 1.06%

Safari 312.x 0.80%

Firefox 0.x 0.53%

Opera 8.x 0.27%

Safari 125.x 0.27%

MS Explorer 4.x 0.27%

Firebird 0.x 0.27%

Mozilla 1.x 0.27%

 

Link naar reactie
  • 0

Interesting.. al zijn de verhoudingen vaak wel verschillend naargelang het publiek van een website.

 

Zijn die getallen voor firefox en IE een combinatie van de browsers op mac en pc?

 

Firefox voor mac vind ik trouwens wel een aanrader.. heb laatst even met een imac zitten spelen en ik moet zeggen dat het ding vrijwel alle pagina's goed rendert (ook sites die op safari wat defecten vertonen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.