Soms belt er een potentiële klant op en je weet dat de agenda nog wekenlang uitpuilt met projecten en verplichtingen. Het is simpelweg onmogelijk om binnen een redelijke termijn de klant te kunnen helpen. Zo zeg je nee:
1. Zeg Ja
Maak niet de fout om deze klant te laten ontglippen. Klanten die vanzelf naar je toe komen zijn goede klanten en er staan je nog genoeg slechte tijden te wachten.
2. Analyseer het probleem
Je hebt nu teveel projecten en te weinig klanten. Je komt tijd en/of capaciteit te kort om deze extra werkdruk aan te kunnen. Bekijk welke marge je op dit project maakt en denk na over de CLV (customer lifetime value) van deze klant. Als het goed is heb je een aardig idee van de marges en CLV's van het huidige klantenbestand. Met deze gegevens in het achterhoofd is het makkelijker een weloverwogen keuze te maken tussen oplossingen.
3. Oplossing
De voor de hand liggende oplossing is om de klant niet aan te nemen maar voordat je dat besluit is het verstandig de alternatieven te evalueren. Welke oplossingen zijn er nog meer om met een project extra om te gaan?
-Outsourcen
De meeste ondernemers zullen onmiddellijk denken aan outsourcen. Dit kan niet altijd. Kijk nog eens goed naar de huidige werkdruk van alle projecten, zijn er simpele taken die eenvoudig geoutsourced kunnen worden zodat er ruimte ontstaat voor de interessante nieuwe opdracht?
Begin bij het ondersteunend werk; administratief, opruimen, PR, marketing, etc. Overweeg daarna om de makkelijkste opdracht in je rooster te laten uitvoeren door een junior op jouw gebied (eventueel snel gevonden via Elance, Freelance of Hoofdkraan) en zorg dat je de opdracht zelf nakijkt en zo naar het gewenste niveau brengt. Overigens is deze methode niet geschikt voor perfectionisten.
Het is niet erg om heel weinig of zelfs negatieve winst te maken op deze klant als de nieuwe klant voldoende CLV met zich meebrengt. Zolang aannemen meer oplevert dan niet aannemen geniet het de voorkeur.
-Klanten zeven
Dit is een optie die veel ondernemers niet zal liggen maar hij moet toch genoemd worden. Dit is een uitgelezen moment om van de klanten af te komen waar je de minste marge op maakt en waar je weinig plezier aan beleeft.
Als er een goed moment is om te breken met klanten dan is het nu. Let daarbij wel op de verplichtingen die je bent aangegaan, de reputatieschade die je kan oplopen en of je deze "minst aantrekkelijke" klant niet via een van de andere opties kan bedienen.
-Je privéleven eronder laten lijden
Veel beginnend ondernemers kiezen ervoor om hun privéleven dan maar in te krimpen. Het is heel aantrekkelijk om de risico's van het zelfstandig ondernemen enigszins te verlichten door als het ware vooruit te werken.
Je gaat zo hard werken dat je veel tegenslag in de toekomst kan opvangen met reserves. Dat werkt wel zo maar er zijn weer andere risico's aan verbonden. Als je in zo'n periode niet voldoende communiceert met je vrienden en/of familie en de periode niet afbakent, dan loop je de kans dat je privéleven onherstelbare schade oploopt. Ik hou van lekker werken maar consequent 60+ uur is niet voor iedereen een duurzame strategie.
-Klant verkopen
Kijk eens kritisch naar de projecten die je hebt lopen vanuit een ander perspectief: zitten daar projecten tussen die een geweldige match zouden zijn met iemand uit je netwerk of zelfs een concurrent?
Overweeg om een bestaande klant (of de nieuwe) door te verwijzen naar een collega of concurrent. Je kunt daar goodwill mee winnen of een vergoeding vragen voor het aanbrengen van de klant. Als hun winstmarge voldoende ruim is, dan kan dat een optie zijn. Wel moet je de klant op een nette manier doorverwijzen en als hij dat niet wil houdt het op. Denk bijvoorbeeld aan:
"Beste Y, ik denk al de hele tijd na over het project en nou kwam ik laatst collega C tegen en die heeft precies die ervaring en expertise die heel goed van pas komen bij dit project. Normaal zou ik dit niet snel voorstellen maar mijn agenda puilt uit van de opdrachten en mijn plezier in en de kwaliteit van mijn werk zou toenemen bij minder werkdruk. Zou je geïnteresseerd zijn om dit project met C te doen?"
-Automatisering
Is er een duur softwarepakket of een dure machine die je wel veel tijd zou besparen maar die je door de hoge kosten tot nu toe niet hebt aangeschaft? Heroverweeg deze beslissing. Dit is een kans om een investering te maken en met de tijd die daarmee gewonnen wordt meteen meer winst binnen te halen. Toen je nog volop uren over had was dat inderdaad een onzekere propositie maar nu niet meer.
-Innovatie
Hetzelfde gaat op voor innovatie. Is er een slag in je bedrijfsproces die je kan maken om dezelfde kwaliteit te leveren in minder tijd? Misschien denk je, dat je dat dan allang zou hebben gedaan maar vaak blijkt er hoge druk nodig te zijn om gewoontes te veranderen of creatief om te gaan met projecten waardoor er tijdwinst ontstaat.
-Kwaliteit verlagen
Dit is een gevaarlijke optie, die in de praktijk toch regelmatig wordt toegepast. Het wordt zelden aangeraden en dat heeft een reden. Toch hoort dit in het rijtje van een volledige en eerlijke evaluatie van opties om teveel projecten in te weinig tijd te verwerken.
Door de kwaliteit van je output tactisch te verlagen los je het probleem wel op. Win bijvoorbeeld de meeste uren voor het minste merkbare kwaliteitsverlies. Of werk een opdracht zo af, dat die frequenter tot toekomstige (onbetaalde) service leidt dan je normaal zou willen maar dat dit qua timing gunstiger uitkomt
Waarom is dit zo gevaarlijk? Vooral omdat je de kans loopt om je naam (of merk) te beschadigen. Stel de CLV van een paar klanten gaat hierdoor naar beneden. Eventueel raden zij andere klanten af om zaken met je te doen. Al heel snel wenste je dat je de extra klant, waar dit stuk over gaat, gewoon had afgewezen.
-Schuiven in de agenda
Je kan eventueel wel proberen, als deze klant zo graag met jou wil werken, dat hij extra lang wil wachten. Als het even kan bied hem dan iets extra's dat daar tegenover staat. Vermeld bijvoorbeeld dat je tegen die tijd naar een conferentie bent geweest wat betreft de laatste technieken waar het om draait bij die opdracht (het moet wel iets zijn dat waar is en dat enige extra waarde voor hem biedt).
4. Toch nee zeggen
Wil je dan toch nee verkopen? Leg dan eerlijk uit dat je helemaal vol zit maar refereer de klant bij voorkeur naar een hele goede vervanger en zeg dat deze vervanger ook heel goed werk levert.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bram de Haas
Bram de Haas
Soms belt er een potentiële klant op en je weet dat de agenda nog wekenlang uitpuilt met projecten en verplichtingen. Het is simpelweg onmogelijk om binnen een redelijke termijn de klant te kunnen helpen. Zo zeg je nee:
1. Zeg Ja
Maak niet de fout om deze klant te laten ontglippen. Klanten die vanzelf naar je toe komen zijn goede klanten en er staan je nog genoeg slechte tijden te wachten.
2. Analyseer het probleem
Je hebt nu teveel projecten en te weinig klanten. Je komt tijd en/of capaciteit te kort om deze extra werkdruk aan te kunnen. Bekijk welke marge je op dit project maakt en denk na over de CLV (customer lifetime value) van deze klant. Als het goed is heb je een aardig idee van de marges en CLV's van het huidige klantenbestand. Met deze gegevens in het achterhoofd is het makkelijker een weloverwogen keuze te maken tussen oplossingen.
3. Oplossing
De voor de hand liggende oplossing is om de klant niet aan te nemen maar voordat je dat besluit is het verstandig de alternatieven te evalueren. Welke oplossingen zijn er nog meer om met een project extra om te gaan?
-Outsourcen
De meeste ondernemers zullen onmiddellijk denken aan outsourcen. Dit kan niet altijd. Kijk nog eens goed naar de huidige werkdruk van alle projecten, zijn er simpele taken die eenvoudig geoutsourced kunnen worden zodat er ruimte ontstaat voor de interessante nieuwe opdracht?
Begin bij het ondersteunend werk; administratief, opruimen, PR, marketing, etc. Overweeg daarna om de makkelijkste opdracht in je rooster te laten uitvoeren door een junior op jouw gebied (eventueel snel gevonden via Elance, Freelance of Hoofdkraan) en zorg dat je de opdracht zelf nakijkt en zo naar het gewenste niveau brengt. Overigens is deze methode niet geschikt voor perfectionisten.
Het is niet erg om heel weinig of zelfs negatieve winst te maken op deze klant als de nieuwe klant voldoende CLV met zich meebrengt. Zolang aannemen meer oplevert dan niet aannemen geniet het de voorkeur.
-Klanten zeven
Dit is een optie die veel ondernemers niet zal liggen maar hij moet toch genoemd worden. Dit is een uitgelezen moment om van de klanten af te komen waar je de minste marge op maakt en waar je weinig plezier aan beleeft.
Als er een goed moment is om te breken met klanten dan is het nu. Let daarbij wel op de verplichtingen die je bent aangegaan, de reputatieschade die je kan oplopen en of je deze "minst aantrekkelijke" klant niet via een van de andere opties kan bedienen.
-Je privéleven eronder laten lijden
Veel beginnend ondernemers kiezen ervoor om hun privéleven dan maar in te krimpen. Het is heel aantrekkelijk om de risico's van het zelfstandig ondernemen enigszins te verlichten door als het ware vooruit te werken.
Je gaat zo hard werken dat je veel tegenslag in de toekomst kan opvangen met reserves. Dat werkt wel zo maar er zijn weer andere risico's aan verbonden. Als je in zo'n periode niet voldoende communiceert met je vrienden en/of familie en de periode niet afbakent, dan loop je de kans dat je privéleven onherstelbare schade oploopt. Ik hou van lekker werken maar consequent 60+ uur is niet voor iedereen een duurzame strategie.
-Klant verkopen
Kijk eens kritisch naar de projecten die je hebt lopen vanuit een ander perspectief: zitten daar projecten tussen die een geweldige match zouden zijn met iemand uit je netwerk of zelfs een concurrent?
Overweeg om een bestaande klant (of de nieuwe) door te verwijzen naar een collega of concurrent. Je kunt daar goodwill mee winnen of een vergoeding vragen voor het aanbrengen van de klant. Als hun winstmarge voldoende ruim is, dan kan dat een optie zijn. Wel moet je de klant op een nette manier doorverwijzen en als hij dat niet wil houdt het op. Denk bijvoorbeeld aan:
-Automatisering
Is er een duur softwarepakket of een dure machine die je wel veel tijd zou besparen maar die je door de hoge kosten tot nu toe niet hebt aangeschaft? Heroverweeg deze beslissing. Dit is een kans om een investering te maken en met de tijd die daarmee gewonnen wordt meteen meer winst binnen te halen. Toen je nog volop uren over had was dat inderdaad een onzekere propositie maar nu niet meer.
-Innovatie
Hetzelfde gaat op voor innovatie. Is er een slag in je bedrijfsproces die je kan maken om dezelfde kwaliteit te leveren in minder tijd? Misschien denk je, dat je dat dan allang zou hebben gedaan maar vaak blijkt er hoge druk nodig te zijn om gewoontes te veranderen of creatief om te gaan met projecten waardoor er tijdwinst ontstaat.
-Kwaliteit verlagen
Dit is een gevaarlijke optie, die in de praktijk toch regelmatig wordt toegepast. Het wordt zelden aangeraden en dat heeft een reden. Toch hoort dit in het rijtje van een volledige en eerlijke evaluatie van opties om teveel projecten in te weinig tijd te verwerken.
Door de kwaliteit van je output tactisch te verlagen los je het probleem wel op. Win bijvoorbeeld de meeste uren voor het minste merkbare kwaliteitsverlies. Of werk een opdracht zo af, dat die frequenter tot toekomstige (onbetaalde) service leidt dan je normaal zou willen maar dat dit qua timing gunstiger uitkomt
Waarom is dit zo gevaarlijk? Vooral omdat je de kans loopt om je naam (of merk) te beschadigen. Stel de CLV van een paar klanten gaat hierdoor naar beneden. Eventueel raden zij andere klanten af om zaken met je te doen. Al heel snel wenste je dat je de extra klant, waar dit stuk over gaat, gewoon had afgewezen.
-Schuiven in de agenda
Je kan eventueel wel proberen, als deze klant zo graag met jou wil werken, dat hij extra lang wil wachten. Als het even kan bied hem dan iets extra's dat daar tegenover staat. Vermeld bijvoorbeeld dat je tegen die tijd naar een conferentie bent geweest wat betreft de laatste technieken waar het om draait bij die opdracht (het moet wel iets zijn dat waar is en dat enige extra waarde voor hem biedt).
4. Toch nee zeggen
Wil je dan toch nee verkopen? Leg dan eerlijk uit dat je helemaal vol zit maar refereer de klant bij voorkeur naar een hele goede vervanger en zeg dat deze vervanger ook heel goed werk levert.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42249-hoe-zeg-je-nee-tegen-nieuwe-klanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag