• 0

Groot probleem in mijn faillissement, curator, belastingdienst

Beste leden,

 

Na veel bellen, zoeken op internet ben ik op dit forum terecht gekomen.

 

Ik zit met een groot probleem en dat is mijn curator. In 2012 ben ik failliet verklaart door de rechtbank, helaas ben ik in een faillissement terecht gekomen omdat mijn opdrachtgever ook zelf failliet ging en hierdoor ook in de problemen kwam.

 

Nu is de situatie zo dat de broer van mijn vrouw bereid is geweest om 20.000 euro beschikbaar te stellen om een faillissementsakkoord aan te bieden.

 

Al mijn schuldeisers zijn akkoord gegaan met een afkoop dan 10% dat is goed nieuws. Nu is het zo dat de belastingdienst in deze dan een preferente schuldeiser is (heb ik begrepen) en ook akkoord moet gaan in dit verhaal.

 

Ik heb vandaag gehoord van de belastingdienst dat hun niet akkoord gaan om het volgende;

De belastingdienst gaat niet akkoord omdat het salaris van de curator (gewerkte uren) te hoog is. Deze heeft de curator vastgesteld op 11.000 euro. Dit is voor de belastingdienst een te groot verschil met wat hun krijgen en geven nu te kennen niet akkoord te gaan. Dit betekend dat ik niet tot een akkoord kan komen met alle partijen omdat de curator zijn gemaakte kosten even naar 11.000 euro zet.

 

Ook heb ik de curator gesproken en weet ik niet wat ik wel en niet moet doen. De belastingdienst zegt dat wij tot een akkoord komen als meneer de curator wat water bij de wijn doet. De curator geeft in deze aan niet mee te willen werken want blijft voet bij stuk..

 

Alle partijen zijn akkoord en ik zit ver boven de 50% alleen moest de belastingdienst blijkbaar ook akkoord gaan. En als ik de cijfers zie dan geef ik de belastingdienst wel gelijk in deze, het verschil is echt groot en de curator wilt niet eens meedenken in een oplossing gaf hij aan.

 

Nu weet ik niet wat ik moet doen, is dit normaal dat een curator zo doet, hij moet toch optreden voor mijn schuldeisers?

 

Weet iemand wat ik in deze kan doen in deze?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag davidos

 

Is bekend hoe die 11.000 curatorsloon tot stand gekomen is?

Heb je al contact gezocht met de rechter-commissaris?

 

Groet

Joost

 

Ik heb geen specificatie maar hij geeft aan gewerkte uren. Ik kreeg ook van de belastingdienst te horen dat de curator in een brief aangaf dat hij veel werk voor mij moest doen in het begin (deze snap ik totaal niet)

 

Maar je zegt rechter-commissaris, hoe bedoel je?

Mag ik zomaar dan buiten de curator contact leggen me de rechter-commissaris, zo ja, hoe kan ik dit doen en moet ik de curator hierover informeren?

 

dank

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen specificatie maar hij geeft aan gewerkte uren. Ik kreeg ook van de belastingdienst te horen dat de curator in een brief aangaf dat hij veel werk voor mij moest doen in het begin (deze snap ik totaal niet)

 

Dat moet toch echt onderbouwd kunnen worden door de curator. Het vervelende is dat de curator iedere minuut die hij met jouw zaak bezig is schrijft - dus ook het meest recente overleg over dehooge van zijn rekening. Voorlopig de curator even links laten liggen lijkt mij dan ook verstandig.

 

Maar je zegt rechter-commissaris, hoe bedoel je?

 

Bij de uitspraak van het faillissement is een curator aangesteld en een rechter-commissaris benoemd. Deze laatste is er voor om toezicht op de curator te houden en het belang van de schuldeisers en de failliet worden gerespecteerd en behartigd.

 

Mag ik zomaar dan buiten de curator contact leggen me de rechter-commissaris, zo ja, hoe kan ik dit doen en moet ik de curator hierover informeren?

 

Ja, dat mag, en scheeltgeld omdat de rechter-commissaris niet aan tijdschrijven doet. De rechter-commissaris is te achterhalen in het centraal insolventieregister. Probeer de zaak kort en krachtig op papier toe te lihten. Of, beter nog, laat dit doen door een advocaat die thuis is in faillissementsrecht. Kost wat, maar heeft een grotere kans van slagen dan zelf aanmodderen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist contact met de curator gehad.

 

Ik vertelde hem dat de belastingdienst aan mij heeft verteld niet akkoord te zullen gaan omdat hun het verschil te groot vinden wat de curator voor z'n salaris krijgt.

 

De curator gaf aan dat hij in het begin "veel" werk voor mij moest doen, dit klopt ook wel maar dit had ook te maken omdat ik zo uit het niets in een faillissement terecht kwam, opeens stond mijn hele leven op de kop (dit begreep hij niet, ik moest hier maar van leren) en hier heb ik idd van geleerd.

 

Maar goed, ik heb dus zojuist contact gehad met de curator en hem het nieuws verteld dat de belastingdienst niet akkoord gaat. Hij vond dit vreemd en zei "ik ga geen water bij de wijn doen, misschien moet je maar extra geld ergens losweken zodat de belastingdienst meer gaat krijgen" Ik kan niet meer geld loskrijgen, wat is dit nu opeens, moet ik gaan toveren?

 

Ik weet niet hoe de curator dacht maar ik zei dat dit onmogelijk was. De 20.000 euro is al het maximale en er kan geen euro bij. De curator kon mij nu niet vertellen wat er gaat gebeuren en zei alleen wacht tot dat de verificatievergadering er is dan zien we wel verder.

 

Laatste wat de curator zei is dat er van de rechter-commissaris verwacht wordt dat het salaris van de curator volledig dient te worden voldaan. Ik zei wel daarin tegen dat de belastingdienst wel verwacht van de curator dat zijn rol hierin wel positief moet zijn voor zowel alle schuldeisers en ook de belastingdienst. De curator gaf aan dat dit correct is maar kwam meteen aan dat hij in het begin veel werk heeft gehad aan mij en dat als er geen akkoord komt hij het faillissement op moet heffen bij gebrek aan baten.

 

Ik weet niet nu zo goed wat ik moet doen, binnenkort heb ik de verificatievergadering en alle partijen zijn akkoord tot nu toe, ik ben benieuwd wat dit mij allemaal gaat brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

En met Feniks.

 

Lijkt me niet echt iets voor Feniks. Meer voor een advocaat. HL heeft een pittige.

 

Waarom hoor ik toch zoveel verhalen over curators waarin ze ze zich best wel als tuig gedragen?

 

 

Omdat je de vele zaken die naar tevredenheid worden opgelost hier geen topic openen?

 

 

 

 

Maar goed, ik heb dus zojuist contact gehad met de curator en hem het nieuws verteld dat de belastingdienst niet akkoord gaat. Hij vond dit vreemd en zei "ik ga geen water bij de wijn doen, misschien moet je maar extra geld ergens losweken zodat de belastingdienst meer gaat krijgen"

 

 

Ik ga er maar een beetje vanuit dat de curator bedoeld dat alle partijen dan meer gaan krijgen en niet alleen de belastingdienst...

 

 

binnenkort heb ik de verificatievergadering en alle partijen zijn akkoord tot nu toe, ik ben benieuwd wat dit mij allemaal gaat brengen.

 

 

 

Maar eerder zeg je:

 

Nu hebben een aantal schuldeisers hier hoogte van gekregen en willen ook niet tot een akkoord komen

 

 

Zijn ze nu wel of niet akkoord :-\

 

 

Doe verder de correspondentie met de curator op papier zodat je bewijzen hebt.

 

En verder 1 tip:

 

 

 

Stop met zeuren en zoek de rechter-commissaris op, zoals eerder is aangeraden.

 

 

Sterkte en succes.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist contact met de curator gehad.

 

Die vervolgens weer vrolijk de rekening laat oplopen tegen naar ik meen een basisuurtarief van € 200,00. Het is niet voor niets dat curatoren altijd de tijd voor een zaak nemen. Ik heb ooit eens met een klant bij een curator gezeten welke doodleuk zijn correspondentie ging voorlezen - iedere minuut die hij in de casus steekt levert € 3,33 op, zo snel kan ik het niet verdienen.

 

Dus nogmaals, volg het advies op wat hier gegeven wordt: neem contact op met de rechter-commissaris en als je zo nodig contact met de curator wil opnemen doe dat dan schriftelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Davidos,

 

Je zit op een verkeerd spoor. De curator lijkt moeilijk te doen, maar waarschijnlijk staat hij in zijn recht. Je kan hooguit bij de R-C verifiëren of dat ook zo is.

 

Degene die moeilijk doet is de belastingdienst. Op grond van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Leidraad Invordering 2008 kan de belastingdienst gewoon meewerken. Ook de bepalingen van de Algemene Wet Bestuursrecht spelen hierin een rol. De belastingdienst heeft zich niet bezig te houden met het salaris van de curator. Misschien dat een adviseur met specifieke kennis van deze zaken er een ander licht op kan werpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Davidos,

 

Wat zit je in een vervelende situatie zeg. En fijn dat je Higherlevel hebt gevonden.

 

Een paar vragen tussendoor voor de beeldvorming:

 

1. Begrijp ik het goed dat je maar 1 opdrachtgever/klant had? (kun je er misschien ook even bij vertellen wat voor soort werk je vanuit je bedrijf deed? Uiteraard zonder in details te treden.)

2. Hoeveel schuldeisers zijn er en hoe is verdeling van de schuld over crediteuren, fiscus en curator?

2. Betreft het het faillissement van een eenmanszaak, vof of bv?

3. Indien het een persoonlijk faillissement betreft. Was/is de WSNP geen optie?

 

Ik kan me overigens in alle eerlijkheid wel een beetje indenken dat de fiscus slechts 10% ontvangen weinig vindt en daarom wat tegenstribbelt en in het hoge 'salaris' van de curator een stokje vindt. Waarschijnlijk maken zij momenteel zo veel faillissementen mee, dat ze ervaring hebben met de kosten die curatoren gemiddeld in rekening brengen en weten zij dat deze curator daar in jouw zaak echt ver boven zit.

 

Maar hopelijk kan een van de echte juristen je verder helpen of de reactie van de fiscus terecht is en wat je nu het beste kunt doen. Geef ze aub wel een paar dagen de tijd om te reageren. De alhier aanwezige deskundigen doen dat in hun vrije tijd en sommigen zijn druk.

 

Karen

(ex-failliet die dik 10 jaar geleden een prima en zeer aardige curator had en dat hier ook maar even meldt om het beeld over deze beroepsgroep wat bij te stellen bij mensen die alleen de slechte ervaringen hier lezen.)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur

Het salaris van de curator wordt door de R-C vastgesteld, niet door de curator zelf. 11k voor een faillissement dat al bijna een jaar loopt is niet buitensporig.

 

De belastingdienst heeft duidelijke regels over het wel of niet accepteren van een akkoord. In hoofdlijnen: dubbele percentage van de concurrente crediteuren, maar ook substantieel meer dan wanneer er geen akkoord is.

 

Dit laatste leidt tot problemen wanneer er veel geld in de boedel aanwezig is en een forse belastingschuld, omdat de belastingdienst preferent is. Een hoger salaris voor de curator verkleint echter juist dit probleem.

 

Stel 20k in de boedel, 100k belastingschuld. Bij een salaris van 5k zou de fiscus 15k krijgen, bij een salaris van 10k zou de fiscus 10k krijgen.

 

Bij een akkoord moet je dan dus in ieder geval 15k respectievelijk 10k aan de fiscus bieden.

 

De vraag is vooral welke informatie je hebt gebruikt over het salaris van de curator toen je het akkoord aanbood. Hoe ben je aan die informatie gekomen en hoe heb je die gecommuniceerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Davidos,

 

Je zit op een verkeerd spoor. De curator lijkt moeilijk te doen, maar waarschijnlijk staat hij in zijn recht. Je kan hooguit bij de R-C verifiëren of dat ook zo is.

 

Degene die moeilijk doet is de belastingdienst. Op grond van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Leidraad Invordering 2008 kan de belastingdienst gewoon meewerken. Ook de bepalingen van de Algemene Wet Bestuursrecht spelen hierin een rol. De belastingdienst heeft zich niet bezig te houden met het salaris van de curator. Misschien dat een adviseur met specifieke kennis van deze zaken er een ander licht op kan werpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ido van der Gragt

 

Even een update en vooral de reactie op het bovenstaande van Ido

 

Wat Ido zegt klopt want ik heb zojuist definitief begrepen dat de belastingdienst niet akkoord gaat omdat hun vinden dat het salaris van de curator te hoog is,

 

Ook vanuit de R-C wordt gezegd dat het salaris van de curator volledig dient te worden voldaan.

Er is vorige week een brief vanuit de curator naar de belastingdienst gegaan waarbij er wordt verwezen naar "de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Leidraad Invordering 2008" maar de belastingdienst gaat gewoon niet akkoord.

 

De curator gaf aan dat er vanuit zijn kant wordt bekeken wat hij nog kan doen om het akkoord te redden.

 

Ik heb nu contact gezocht met de belastingdienst want de curator adviseerde mij om daar maar eens mee te gaan praten.

Wel moet ik zeggen dat de belastingdienst in het begin akkoord (mondeling) ging met 20% met de afkoop maar bij het zien van salaris curator opeens de keutel introk?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.