• 0

Kleine starters mogen geen iDeal gebruiken?

Ik ben bezig met herstart van mijn bedrijf.

Maar heb me tijdelijk bij KVK moeten uitschrijven. Bedoeling is om me per april weer in te schrijven.

Nu had ik van oude bedrijf een aansluiting bij payment service provider.

Nu kreeg ik daar bericht van dat ik nieuw KVK uittreksel moest sturen omdat bij jaarlijkse controle bleek dat KVK nummer niet klopte.

Dus situatie uitgelegd en per direct is mijn account afgesloten en beëindigd waardoor ik geen betalingen meer zou kunnen accepteren ( gelukkig nog een alternatief achter de hand).

Hun uitleg: ze moen van de wet enkel uitbetalen aan bedrijven die bij de KVK zijn ingeschreven.

 

Is dus vreemd, bedrijven met minder als 10k omzet per jaar mogen dus in Nederland van de wet blijkbaar geen gebruik maken van van payment service providers en van iDeal?

 

Als je mijne als 10k omzet per jaar hebt wil een KVK je namelijk niet inschrijven. Voor belastingdienst geld hetzelfde onder de 10K omzet mag je niet als ondernemer geregistreerd staan en sta je dat wel wordt dat door belastingdienst teruggedraaid

 

Zo kan je dus helemaal geen start meer maken met een webshop

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het probleem van jouw bevriende ondernemer is niet dat hij zijn verwachte omzet te hoog heeft ingeschat, maar dat hij blijkbaar zijn bedrijf voornamelijk gebruikte om de BTW van de spullen die hij kocht terug te vragen. Dat is een heel ander probleem en heeft niets met die inschatting te maken.

het gaat om voorraad die hij voor het bedrijf nodig heeft.

Hij doet echter rustig aan met opbouwen en schaft nu voornamelijk voorraad aan en staat her en der wat op beurzen met de producten en is bezig met andere verkooppunten.

Maar voorraad valt echt niet aan te merken als prive bezittingen, daarvoor is het absurd veel.

Als hij straks voldoende voorraad heeft en minder druk met de andere zaken kan hij meer bezighouden met verkoop en dus de omzet gaan genereren.

 

Nu kan hij straks dan wel weer alsnog die kosten aftrekken maar nu zou hij dus eerst alle BTW moeten terugbetalen met extra kosten.

 

Begrijp niet waarom iemand zoveel voorraad aan gaat leggen als hij er nog geen klanten of geen tijd voor heeft. Dat is vragen om problemen. is het niet met de belastingdienst dan is het wel met zijn eigen bankrekening of zijn crediteuren. ;D

 

Tegen de tijd dat hij er aan toe is zijn de centen op om te kunnen verkopen en wordt waarschijnlijk de gemeente aangesproken voor een Bbz krediet. :-\

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het internet staat vol van weigeringen van webwinkels. Kennelijk gebeurt dit nog al willekeurig, maar er is altijd beroep mogelijk op het besluit.

 

 

Klinkt als een opportunity. Als er maar genoeg vraag is naar een PSP die kleine webshops (collectief) toegang geeft tot iDeal, dan is het probleem opgelost zonder KvK-inschrijving. Begin een incassocoop. Een payment-poedelbadje!

 

Is voor zover mij bekend een harde compliance eis van IDEAL en de toezichthouder DNB.

PSP's mogen alleen transacties verwerken voor bij hun bekende klanten met KVK-inschrijving.

 

Edit: maar kennelijk past niet iedereen dat toe?

Edit: oa. bij MultiSafePay en Paytor kom ik geen kvk tegen. Skrill.com schijnt ook te kunnen. Wellicht zijn er nog anderen. Klinkt als verder uitzoekwerk voor TS.

 

Edit 2: zo te zien past multisafepay ook de KvK eis toe, anders krijg je de gelden niet uitgekeerd

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt je uitgeschreven en schrijft je in bedoeling per april weer in. Dan heb je nu toch geen activiteiten en iDEAL nodig? Met 10.000 omzet in driekwart jaar heb je nog steeds geen (gezins)inkomen.

 

Groet,

 

Highio

jawel, want ben uitgeschreven bij KvK maar webshop draait gewoon verder en ben zeer druk daar klanten voor te vinden zodat er weer omzet uitkomt en ik dus gewoon weer uit de Bijstand kan (of in elkgeval de eerste tijd dat steeds verder kan verlagen).

Wat ik nu doe is dus nu door uitschrijving bij KvK geen bedrijf meer maar een hobby waarbij inkomsten bij aangifte opgegeven moeten worden bij overige inkomsten (en uiteraard bij inkomsten ook bij de bijstand aangeven).

 

wat ik doe met runnen webshop als particulier is belastingtechnisch dus geen probleem, maar vreemd is dus dat de wet zegt dat je dan geen betalingen mag kunnen ontvangen in die webshop.

en natuurlijk is 10K ook niet genoeg voor inkomsten.

Maar zodra mijn B2B shop zodanig loopt dat boven de 10K omzet per jaar uitkomt ben ik gewoon wettelijk weer verplicht om me als bedrijf in te laten schrijven bij de KVK.

 

Ik moet gezien aanvraag bijstand dus wachten met inschrijven bij KvK tot ik toestemming BBZ heb of dat ik boven de 10K omzet heb.

 

Als particulier kan je helemaal geen webshop runnen als ik onderstaand verhaal lees wat op de site van de KVK staat. :-\

 

Eisen aan een webwinkel

De overheid stelt verschillende eisen aan de veiligheid en betrouwbaarheid van een webwinkel. Als u aan consumenten levert, moet u bijvoorbeeld uitgebreide bedrijfsgegevens en uw KvK-nummer op uw site vermelden. Houd er ook rekening mee dat klanten van webwinkels een bedenktijd hebben van minstens 7 werkdagen.

 

Alle regels vindt u bij:

 

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie: bekijk een checklist voor webwinkeliers om te zien of u aan de regels voldoet.

Antwoord voor Bedrijven: volg het stappenplan om een webwinkel te starten.

Autoriteit Consument & Markt (ACM): alle regels voor webwinkeliers op een rij

 

Dus voor nu zou je eigenlijk alleen wat bij kunnen verdienen op marktplaats en dat opgeven bij overige inkomsten. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Tegen de tijd dat hij er aan toe is zijn de centen op om te kunnen verkopen en wordt waarschijnlijk de gemeente aangesproken voor een Bbz krediet. :-\

 

 

Dat is heel eenvoudig: hij koopt partijen op vanuit faillisementen en/of stoppende ondernemers tegen een fractie van normale inkoopprijs. En wees gerust, hij heeft echt geen bbz nodig.

 

 

[citaat ingekort - mod]

Link naar reactie
  • 0

 

Natuurlijk zijn er ook nog zat andere betaalmethoden, zoals gewoon ouderwets overmaken. Consumenten zijn iDeal gewend, maar dat wil niet zeggen dat ze zonder iDeal niet meer betalen...

 

 

Het is niet eens zakendoen met consumenten maar met bedrijven. En iDeal is noodzakelijk omdat orders dezelfde dag verwerkt moeten worden en dat alleen kan als met iDeal betaald word of ik betalingen achteraf accepteer (en dat laatste doe ik zeker niet).

Verder ga ik je link even lezen morgen.

 

 

[citaat ingekort - mod]

Link naar reactie
  • 0

Je hebt je uitgeschreven en schrijft je in bedoeling per april weer in. Dan heb je nu toch geen activiteiten en iDEAL nodig? Met 10.000 omzet in driekwart jaar heb je nog steeds geen (gezins)inkomen.

 

Groet,

 

Highio

jawel, want ben uitgeschreven bij KvK maar webshop draait gewoon verder en ben zeer druk daar klanten voor te vinden zodat er weer omzet uitkomt en ik dus gewoon weer uit de Bijstand kan (of in elkgeval de eerste tijd dat steeds verder kan verlagen).

Wat ik nu doe is dus nu door uitschrijving bij KvK geen bedrijf meer maar een hobby waarbij inkomsten bij aangifte opgegeven moeten worden bij overige inkomsten (en uiteraard bij inkomsten ook bij de bijstand aangeven).

 

wat ik doe met runnen webshop als particulier is belastingtechnisch dus geen probleem, maar vreemd is dus dat de wet zegt dat je dan geen betalingen mag kunnen ontvangen in die webshop.

en natuurlijk is 10K ook niet genoeg voor inkomsten.

Maar zodra mijn B2B shop zodanig loopt dat boven de 10K omzet per jaar uitkomt ben ik gewoon wettelijk weer verplicht om me als bedrijf in te laten schrijven bij de KVK.

 

Ik moet gezien aanvraag bijstand dus wachten met inschrijven bij KvK tot ik toestemming BBZ heb of dat ik boven de 10K omzet heb.

 

Als particulier kan je helemaal geen webshop runnen als ik onderstaand verhaal lees wat op de site van de KVK staat. :-\

 

Eisen aan een webwinkel

De overheid stelt verschillende eisen aan de veiligheid en betrouwbaarheid van een webwinkel. Als u aan consumenten levert, moet u bijvoorbeeld uitgebreide bedrijfsgegevens en uw KvK-nummer op uw site vermelden. Houd er ook rekening mee dat klanten van webwinkels een bedenktijd hebben van minstens 7 werkdagen.

 

Alle regels vindt u bij:

 

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie: bekijk een checklist voor webwinkeliers om te zien of u aan de regels voldoet.

Antwoord voor Bedrijven: volg het stappenplan om een webwinkel te starten.

Autoriteit Consument & Markt (ACM): alle regels voor webwinkeliers op een rij

 

Dus voor nu zou je eigenlijk alleen wat bij kunnen verdienen op marktplaats en dat opgeven bij overige inkomsten. ;)

 

De KVK en belastingdienst informeerde mij toch echt anders, maar goed zou niet de eerste keer zijn dat daar onjuiste info vandaan komt.

Link naar reactie
  • 0

Even terug naar het probleem.

 

Zonder KvK-inschrijving mag een webshop geen iDeal aanbieden. Voor een KvK-inschrijving moet je voldoen aan omzetcriteria e/o urencriteria. Gevolg is dat 'kleinere webshops' geen iDeal kunnen aanbieden. Dat is beperking van de mededinging.

 

Leg het voor aan de Mededingingsautoriteit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zie niet meteen waarom dat met mededinging te maken hebben. "kleine webshops" zonder kvk inschrijving zijn geen ondernemers.. dat zijn particulieren met een hobby en misschien een ambitie. (en nee ik vergelijk sanering daar niet mee!)

 

Er zijn in Nederland een aantal bancaire producten die specifiek gericht zijn op de zakelijke markt, een particulier kan ook geen incasso overeenkomst sluiten met de bank om geld te incasseren bij derden. Incasso machtigen is dus ook een zakelijk bancair product, net als acceptgiro betalingen en dus ook ideal. allemaal producten die voor een kleine webshophouder interessant zouden kunnen zijn om "meer serieus" genomen te worden.. Bij Bol.com worden ze ook allemaal aangeboden.. bij een webshop zonder kvk niet..

 

Ik zie dus niet zo direct waarom er sprake is van een mededingingsissue aangezien gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Alle ondernemers kunnen ideal (of acceptgiro, of incassomachtigen) gebruiken, hobbyisten niet omdat psp's dit over het algemeen niet aanbieden, maar bij wet verboden is het niet bij mijn weten, ik vermoed dat het gewoon een risicoafweging of een omzet/rendements afweging is, want ja er zullen vast een aantal relatief dure toezichtmaatregelen op zitten waardoor een ideal aansluiting waar 5 betalingen per week overheen gaan en waarvoor de webshophouder geen vast abbonnement voor wil betalen gewoon weg commercieel niet interessant is voor de psp.

Ik weet dat dat niet helemaal de situatie is van Sanering, die valt nu gewoon even door de mazen van het net, zoals ondernemers vaker ervaren als ze een onconventionele aanpak kiezen, zoals in dit geval in een ultieme poging te doen zijn bedrijf te redden.

 

Sanering heeft de pech dat zijn psp toevallig kort na zijn noodgedwongen uitschrijving bij de kvk nog eens verifieert en die niet meer blijkt te bestaan. dit is een uitzonderingssituatie waarbij de psp misschien wat coulanter had kunnen zijn maar geen structureel probleem.

 

Tot slot Sanering, volgens mij zijn er grotere problemen op te lossen Hou je ogen op de bal.. Je hebt niet de makkelijkste weg genomen om in een ultieme poging je bedrijf te redden, daar heb ik respect voor, maar hobbels zoals deze horen bij de gekozen weg, je zegt dat je een alternatief hebt dus zorg dat die werkt en door naar het volgende probleem. Een principiële discussie opstarten over hoe onredelijk het is dat kleine webshops zonder kvk geen ideal mogen van een psp begijp ik echt niet, eeuwig zonde om daar nu ook meer dan 5 minuten in te stoppen. Je moet denk ik oppassen dat je geen Don Quichot word die tegen elke windmolen / tegenslag gaat vechten omdat je toch al in de vechtmodus staat.

 

Wat mij betreft nog 1x flink vloeken dat dit nu weggevallen is en een welgemeende "welja dat kan er OOK nog wel bij" , daarna snel het alternatief in de lucht brengen en zo nodig de voorwaarden van dat alternatief checken of je daar ook niet binnenkort tegen hetzelfde probleem aanloopt en een extra orientatie rondje of je nu nog een extra (betaal)optie moet gaan voorbereiden om de bedrijfszekerheid te vergroten. En daarna weer (mentaal) voorbereiden op de volgende (tegen)slag die morgen of volgende week ongetwijfeld de kop opsteekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zie niet meteen waarom dat met mededinging te maken hebben. "kleine webshops" zonder kvk inschrijving zijn geen ondernemers.. dat zijn particulieren met een hobby en misschien een ambitie. (en nee ik vergelijk sanering daar niet mee!)

 

Bij de Nederlandse Meningsautoriteit krijgen hobby-ondernemers dus geen voet aan de grond, maar de Nederlandse Mededingingsautoriteit is prima in staat zelf een oordeel te vormen over de vraag of Equens Currence een drempel mag inbouwen bij de toegang tot iDeal. Zie ook eerder topic over het verschil tussen ondernemers en hobbyisten waarin opgemerkt werd dat de Belastingdienst er geen probleem mee heeft om deze hobbyisten aan te slaan als ondernemers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

maar de Nederlandse Mededingingsautoriteit is prima in staat zelf een oordeel te vormen over de vraag of Equens een drempel mag inbouwen bij de toegang tot iDeal.

 

Ware het niet dat de KvK-vereiste geen willekeurige "drempel" van een PSP of Equens lijkt te zijn lijkt te zijn maar een compliance vereiste van Currence en de toezichthouder de Nederlandse bank.

 

Interessant IMHO is daarom ook om na te gaan hoe dit in andere EU-landen geregeld is.

Bestaan daar algemeen geaccepteerde on line transactiesystemen van de gezamenlijke landelijke banken zoals IDEAL in Nederland en kunnen particulieren en kleine zelfstandigen zonder KvK inschrijving in andere landen wel gebruik maken van die dienst? Zo ja dan lijkt DAT me zeker iets voor de Europese mededingingsautoriteit

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als bijkomende overweging: in het huidige economisch klimaat is de baanzekerheid en dus inkomenszekerheid afgenomen, waardoor veel huishoudens gedwongen zijn bijbaantjes te nemen en zelfs de stap naar het kleinschalige ondernemersschap te zetten. Dit fenomeen wordt wel omschreven als de Second Income Society.

 

Er is een massale aanwas van kleine bijverdieners die bijklussen, bijhandelen en bij-ontwikkelen. Dat zijn misschien geen volwaardige ondernemers volgens de huidige criteria van de KvK, maar het is wel de kikkervisjespoel waaruit nieuwe ondernemingen kunnen ontstaan. Niet voor niks kijkt de EC naar mogelijkheden om drempels weg te nemen die dit kleine ondernemerschap belemmeren.

 

Compliance suggereert dat iets in lijn met de bestaande regelgeving is, maar dat is in dit geval een beetje een cirkel-redenering. Misschien weet iemand waarom die grens van 10.000 euro zo belangrijk is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 3

 

Interessant IMHO is daarom ook om na te gaan hoe dit in andere EU-landen geregeld is.

 

 

Nederland is tamelijk uniek want iDeal is dominant. Driekwart van de Nederlandse online consument heeft een voorkeur voor iDeal en ca 60% van de (laatst herinnerde) online betalingen is met dat betaalmiddel gedaan.

 

Vergelijkbaar is Dankort dat goed is voor ca 80% van alle online betalingen in Denemarken. Het vergelijkbaar systeem Giropay in Duitsland heeft een marktaandeel dat nu onder de 10% gedaald is. Daar scoort Sofort nu beter met een aandeel van 58%.

 

Voor zover ik kan nagaan hanteert Dankort geen drempels op basis van omzetregels. Je kan zelfs als particulier acceptant zijn. Maar je moet wel 1000 euro per jaar schuiven. Misschien dat iemand met ervaring als merchant in Denemarken daar meer van weet.

 

Tenslotte nog even een citaat uit een recent OECD-document over mededinging in payments.

 

It is generally accepted that competition authorities and regulators should try to minimise barriers to entry or exit into payment systems and to abolish restrictions on market participants' behaviour...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Er zijn in Nederland een aantal bancaire producten die specifiek gericht zijn op de zakelijke markt, een particulier kan ook geen incasso overeenkomst sluiten met de bank om geld te incasseren bij derden. Incasso machtigen is dus ook een zakelijk bancair product, net als acceptgiro betalingen en dus ook ideal. allemaal producten die voor een kleine webshophouder interessant zouden kunnen zijn om "meer serieus" genomen te worden.. Bij Bol.com worden ze ook allemaal aangeboden.. bij een webshop zonder kvk niet..

 

 

Ik zie dus niet zo direct waarom er sprake is van een mededingingsissue aangezien gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Alle ondernemers kunnen ideal (of acceptgiro, of incassomachtigen) gebruiken, hobbyisten niet omdat psp's dit over het algemeen niet aanbieden, maar bij wet verboden is het niet bij mijn weten, ik vermoed dat het gewoon een risicoafweging of een omzet/rendements afweging is, want ja er zullen vast een aantal relatief dure toezichtmaatregelen op zitten waardoor een ideal aansluiting waar 5 betalingen per week overheen gaan en waarvoor de webshophouder geen vast abbonnement voor wil betalen gewoon weg commercieel niet interessant is voor de psp.

hierbij de reactie van pay.nl :

Zonder geldig KVK uittreksel mogen wij volgens wet en regelgeving niet uitbetalen. Wij moeten namelijk te allen tijde aan een bedrijf uitbetalen, ipv een particulier.

Als er geen inschrijving is bij de Kamer van Koophandel, betekent dat dat we de uitbetaling van de tegoeden moeten stop zetten.

Door verschillende regels van de leverancier voor iDEAL (Currence), kunnen wij je enkel en alleen van dienst zijn met een online betaaloplossing als er een registratie bekend is bij de Kamer van Koophandel in Nederland. Overigens is dit ook een regel waar andere betaalproviders mee te maken hebben.

Wat ik voornamelijk erg vind is dat je zoiets te horen krijgt en binnen 24 uur daarna dus je account gewoon gesloten is en je klanten dus niet meer kunnen betalen als je niet zoals bij mij het geluk hebt een alternatief achter de hand te hebben.

Ik weet dat dat niet helemaal de situatie is van Sanering, die valt nu gewoon even door de mazen van het net, zoals ondernemers vaker ervaren als ze een onconventionele aanpak kiezen, zoals in dit geval in een ultieme poging te doen zijn bedrijf te redden.

 

Sanering heeft de pech dat zijn psp toevallig kort na zijn noodgedwongen uitschrijving bij de kvk nog eens verifieert en die niet meer blijkt te bestaan. dit is een uitzonderingssituatie waarbij de psp misschien wat coulanter had kunnen zijn maar geen structureel probleem.

 

Tot slot Sanering, volgens mij zijn er grotere problemen op te lossen Hou je ogen op de bal.. Je hebt niet de makkelijkste weg genomen om in een ultieme poging je bedrijf te redden, daar heb ik respect voor, maar hobbels zoals deze horen bij de gekozen weg, je zegt dat je een alternatief hebt dus zorg dat die werkt en door naar het volgende probleem. Een principiële discussie opstarten over hoe onredelijk het is dat kleine webshops zonder kvk geen ideal mogen van een psp begijp ik echt niet, eeuwig zonde om daar nu ook meer dan 5 minuten in te stoppen. Je moet denk ik oppassen dat je geen Don Quichot word die tegen elke windmolen / tegenslag gaat vechten omdat je toch al in de vechtmodus staat.

Op dit moment ga ik verder niet te moeilijk doen aangezien ik nu nog alternatief heb.

Gaat me meer om principe dat aan de ene kant de overheid regels opstelt dat niet iedereen als ondernemer ingeschreven kan/mag worden maar aan de andere kant als je betalingen wil binnenkrijgen je wel perse ondernemer moet zijn (terwijl dat misschien dus weer niet mag).

 

Wat mij betreft nog 1x flink vloeken dat dit nu weggevallen is en een welgemeende "welja dat kan er OOK nog wel bij" , daarna snel het alternatief in de lucht brengen en zo nodig de voorwaarden van dat alternatief checken of je daar ook niet binnenkort tegen hetzelfde probleem aanloopt en een extra orientatie rondje of je nu nog een extra (betaal)optie moet gaan voorbereiden om de bedrijfszekerheid te vergroten. En daarna weer (mentaal) voorbereiden op de volgende (tegen)slag die morgen of volgende week ongetwijfeld de kop opsteekt.

 

Het probleem is dat de banken er alles aan gedaan hebben om van iDeal de leidende betaalmethode te maken en dat er eigenlijk geen volwaardige alternatieven zijn voor een directe betaling via internet in Nederland.

Zonder iDeal is voor 95% van de webshops dan ook geen optie en voor mij al helemaal niet vanwege de gewenste snelheid van verwerken van orders.

 

andere betaalopties of systemen voorbereiden is dus niet mogelijk dus moet hopen dat deze huidige oplossing voorlopig te gebruiken blijft. en ik weet dat als ik vragen krijg ik gewoon tijd moet gaan rekken tot ik me wel weer kan inschrijven.

Of in uiterste geval betalingssysteem via kvk nummer van bevriende ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt het probleem aangekaart op dit forum. Dat forum kan daar niks aan doen, behalve de kwestie verder bespreken en uitdiepen. Dus nou kan je kiezen: helemaal over de rooie gaan en een landelijke actiegroep beginnen of een tijdelijke omweg om het probleem heen vinden en je aandacht richten op je eigen business.

 

Roel heeft gelijk: richt je vecht-drive op belangrijker zaken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of in uiterste geval betalingssysteem via kvk nummer van bevriende ondernemer.

 

Daarmee ga je niet alleen privaatrechtelijk maar ook strafrechtelijk over de rand. En de bevriende ondernemer - als hijz/zij er weet van en instemming voor gegeven heeft, overigens ook.

 

Neem de wijze woorden van Roel en Twa ten harte en richt je energie op belangrijker zaken

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt het probleem aangekaart op dit forum. Dat forum kan daar niks aan doen, behalve de kwestie verder bespreken en uitdiepen. Dus nou kan je kiezen: helemaal over de rooie gaan en een landelijke actiegroep beginnen of een tijdelijke omweg om het probleem heen vinden en je aandacht richten op je eigen business.

ik ga verder niet over de rooie hoor, ben volledig kalm..... :)

Roel heeft gelijk: richt je vecht-drive op belangrijker zaken.

doe ik ook wel, kan nog dankzij mijn alternatieve oplossing.

Verder is het kunnen ontvangen van betalingen redelijk essentieel lijkt me voor een (b2b) webshop

Link naar reactie
  • 0

Of in uiterste geval betalingssysteem via kvk nummer van bevriende ondernemer.

 

Daarmee ga je niet alleen privaatrechtelijk maar ook strafrechtelijk over de rand. En de bevriende ondernemer - als hijz/zij er weet van en instemming voor gegeven heeft, overigens ook.

 

Neem de wijze woorden van Roel en Twa ten harte en richt je energie op belangrijker zaken

 

lijkt me verder geen probleem, diegene heeft een webshop, heeft kvk en een psp. kan hij dus ook mijn shop daar tijdelijk onder hangen en dan ontvangt hij de betalingen voor mij wat wij onderling regelen.

omschreef het misschien wat slecht maar bedoel dus gewoon mijn shop onder de betaalaansluiting van ander bedrijf hangen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

lijkt me verder geen probleem

 

Jou misschien niet, maar voor de wetgever wellicht wel. Als zo'n shop structureel honderden euro's per maand gaat overmaken naar jou dan zou de wetgever een dienstverband kunnen vermoeden, om maar wat te noemen. En om nog maar te zwijgen van eventuele andere juridische risico's van mensen die betalen aan een bedrijf maar in feite bij een particulier kopen.

 

Even wat anders;

Ik zag wat voorbij komen over dat het oneerlijke concurrentie zou zijn dat webwinkels zonder kvk (oftewel, particulieren) geen iDeal mogen ondersteunen. Naar mijn idee gaat die stelling op meerdere vlakken mank.

Allereerst is iDeal wezenlijk niet zo veel verschillend dan internet bankieren. Het enige verschil is dat de betaling reeds ingevuld is op het moment dat er afgerekend wordt en direct na het afronden van de transactie gegarandeerd wordt aan de begunstigde. Die hoeft dus niet te wachten totdat het geld daadwerkelijk op zijn rekening staat. Echter is het overboeken tussen de meeste banken al instant dus zou zo'n webwinkelier-zonder-iDeal ook gewoon even wat vaker zijn rekening kunnen checken. Hoe dan ook, men zou zo'n particulier gewoon kunnen betalen.

Daar komt bij dat, zoals ik al aangaf, een aspirant ondernemer zich echt niet laat tegenhouden door zo iets simpels als een kvk nummertje. Even de omzet hoger inschatten en je hebt alsnog je KVK nummer.

Toevallig heb ik het afgelopen jaar samen met oa. de HvA veel onderzoek gedaan naar hoe webwinkels het doen. Maandag wordt dit onderzoek gepubliceerd, ik zit nu thuis en ik weet de percentages niet exact uit mijn hoofd, maar pak 'm beet 80% (N=500) van de ondernemers verdient geen geld met zijn webwinkel en heeft een omzet onder de 10.000 euro per jaar. Deze webwinkels ondersteunen vrijwel allemaal iDeal. Het feit dat een webwinkel dus klein qua omzet is, is nu al geen reden om geen iDeal te kunnen hebben.

Verder zijn er wel meer verschillen tussen een ondernemer en een particulier. Een ondernemer geniet diverse fiscale voordelen waar tegenover staat dat een particulier misschien geen IB afdraagt over zijn inkomsten. Zouden die verschillen dan ook maar weggehaald moeten worden omdat er anders oneerlijke concurrentie tussen ondernemers en particulieren is??

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk dat het feit dat de KVK niet meer door ondernemers betaald word een belangrijke reden is dat ze liever geen mensen met minder als 10K omzet inschrijven. Voorheen leverde hun dat veel extra geld en nu dus niet meer.

Jij geeft aan dat 80% van de webshops minder als 10K omzet per jaar hebben. Ben benieuwd of de KVK en belastingdienst hier dus massaal gaan opschonen en bedrijven gaan uitschrijven en teruggevraagde btw gaan terugvorderen of dat dat enkel bij bedrijven gebeurd die de afgelopen x jaar zijn gestart gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd of de KVK en belastingdienst hier dus massaal gaan opschonen en bedrijven gaan uitschrijven en teruggevraagde btw gaan terugvorderen of dat dat enkel bij bedrijven gebeurd die de afgelopen x jaar zijn gestart gaan doen.

 

Nee, ik vrees dat zoiets alleen gebeurd als je de bijstand in wilt gaan of als je op een of andere manier niet helemaal juist bezig bent, althans, dat lijken mij de oorzaken van datgene wat jou en jouw bevriende ondernemer overkomen is.

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd of de KVK en belastingdienst hier dus massaal gaan opschonen en bedrijven gaan uitschrijven en teruggevraagde btw gaan terugvorderen of dat dat enkel bij bedrijven gebeurd die de afgelopen x jaar zijn gestart gaan doen.

 

Nee, ik vrees dat zoiets alleen gebeurd als je de bijstand in wilt gaan of als je op een of andere manier niet helemaal juist bezig bent, althans, dat lijken mij de oorzaken van datgene wat jou en jouw bevriende ondernemer overkomen is.

 

Uit de brief blijkt toch echt dat het gaat om te weinig omzet en dat hij daarom niet gezien wordt als ondernemer en de btw moet terugbetalen. Zal de exacte omschrijving eens navragen.

Heeft al helemaal niks met bijstand te maken aangezien hij al met pensioen is en nog voldoende andere inkomsten heeft en zeer zeker niet in aanmerking komt voor bijstand, ww., bbz of wat dan ook.

Enige dat hij gedaan heeft is flink wat voorraden opkopen, beurzen en markten bezoeken ( als standhouder) en eerste stappen met een webshop. Maar vooralsnog heeft hij dus veel meer ingekocht als verkocht, maar dat lijkt me toch echt iets dat niet als " niet helemaal juist bezig bent" Gekwalificeerd mag worden

Link naar reactie
  • 0

Het mag bekend verondersteld worden dat de belastingdienst extra aandacht heeft voor zgn. "windhappers", dwz. ondernemers die van de wind (of overige inkomsten) lijken te leven. Mijn beeld daarvan is dat dan extra gelet wordt of je voldoet aan de criteria en of je wel recht hebt op de verschillende ondernemersfaciliteiten...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet alle postings gelezen, maar geef bij dezen mijn ervaringen weer.

Het is weer typisch een gevalletje 'mierneukerij Dutch style'.

Mijn partner was ingeschreven bij de KvK met haar webshop waar ze zelf gemaakte sieraden aanbood. Door een samenloop van omstandigheden zijn de bedrijfsactiviteiten op een laag pitje gezet. Deels door drukte met een project van haar werkgever en deels door een ongeluk waardoor ze haar linkerhand niet meer kan gebruiken en dus 'het maken van sieraden' niet meer mogelijk is.

Vandaar dat ze met haar KvK inschrijving van ondernemersactiviteiten wilde veranderen, maar de KvK haar voor was en haar heeft uitgeschreven. Haar bezwaar werd ongegrond verklaard en kan zich opnieuw inschrijven als ze omzetcijfers kan overleggen.

 

Omdat wij het hier niet bij hebben gelaten, hebben we de Belastingdienst gebeld en de hele zaak voorgelegd. Ook zij vonden het een vreemd verhaal en na het indienen van een aanvraag 'Opgaaf startende onderneming' is het oude BTW nummer geactiveerd en kunnen we onze internationale leveranciers onze VAT (BTW) nummer geven.

 

Echter, en nu komt het: in Nederland vertrouwen consumenten iDeal meer dan Paypal. Maar, geen enkele PSP biedt de mogelijkheid om iDeal te activeren zonder KvK.

 

Wat is dit voor een raar gedoe? De Belastingdienst doet niet moeilijk, maar een lullige organisatie als de KvK meent ons te moeten dwarsbomen.

 

Eén ding is zeker: waren dit soort belemmeringen van kracht in de tijd van de VOC en WIC, dan had Nederland nooit bakken met geld kunnen verdienen met de handel in specerijen en slaven. Ongelooflijk dat nog steeds het marketing verhaaltje over die zogenaamde 'VOC mentaliteit' wordt misbruikt.

 

Ondernemers en aanstaande ondernemers hebben die mentaliteit zeker, maar worden gedwarsboomd door allerlei regeltjes.

 

Tot slot, 1 posting is me wel bij gebleven en dat is de opmerking van Nico Schouten.

 

Ik citeer: "Kleine starters (wat zijn dat? kleine starters, mensen kleiner dan 1,5 mtr?) kunnen zich gewoon inschrijven bij de KvK en een contract aangaan met een PSP."

 

Wat is dat voor een opmerking!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zag wat voorbij komen over dat het oneerlijke concurrentie zou zijn dat webwinkels zonder kvk (oftewel, particulieren) geen iDeal mogen ondersteunen. Naar mijn idee gaat die stelling op meerdere vlakken mank.

 

 

1) Jouw onderzoek bevestigt dat er behoorlijk veel webshop-ondernemers zijn die een marginaal inkomen halen uit hun bedrijf. De netto-marge die overblijft bij retail-omzet van minder dan 10.000 euro jaarlijks is bijverdienste. Nou weet ik niet waar die steekproef representatief voor is, maar het bevestigt de observatie dat er waarschijnlijk een grote groep bijverdieners is.

 

2) Als driekwart van de online kopers een voorkeur heeft voor iDeal en slechts 10% een (online) acceptgiro wil gebruiken (bron), dan heb je als webwinkel een concurrentie-nadeel als je geen toegang hebt tot iDeal.

 

3) Het kan zijn dat de KvK in het verleden niet zo bezig was met dat omvangs-criterium, maar de laatste tijd kom ik dat onderwerp vaker tegen. De ironie is dat een webshop zijn KvK-nummer moet openbaren. Dat wordt dus een raar grijs gebied.

 

We zullen de komende tijd wel merken of dit een enkel incident is of inderdaad een groeiende schemerzone tussen hobbyisme en ondernemen. Voor een incident hoef je de NMa niet wakker te maken. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.