• 0

Kleine starters mogen geen iDeal gebruiken?

Ik ben bezig met herstart van mijn bedrijf.

Maar heb me tijdelijk bij KVK moeten uitschrijven. Bedoeling is om me per april weer in te schrijven.

Nu had ik van oude bedrijf een aansluiting bij payment service provider.

Nu kreeg ik daar bericht van dat ik nieuw KVK uittreksel moest sturen omdat bij jaarlijkse controle bleek dat KVK nummer niet klopte.

Dus situatie uitgelegd en per direct is mijn account afgesloten en beëindigd waardoor ik geen betalingen meer zou kunnen accepteren ( gelukkig nog een alternatief achter de hand).

Hun uitleg: ze moen van de wet enkel uitbetalen aan bedrijven die bij de KVK zijn ingeschreven.

 

Is dus vreemd, bedrijven met minder als 10k omzet per jaar mogen dus in Nederland van de wet blijkbaar geen gebruik maken van van payment service providers en van iDeal?

 

Als je mijne als 10k omzet per jaar hebt wil een KVK je namelijk niet inschrijven. Voor belastingdienst geld hetzelfde onder de 10K omzet mag je niet als ondernemer geregistreerd staan en sta je dat wel wordt dat door belastingdienst teruggedraaid

 

Zo kan je dus helemaal geen start meer maken met een webshop

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

 

Interessant IMHO is daarom ook om na te gaan hoe dit in andere EU-landen geregeld is.

 

 

Nederland is tamelijk uniek want iDeal is dominant. Driekwart van de Nederlandse online consument heeft een voorkeur voor iDeal en ca 60% van de (laatst herinnerde) online betalingen is met dat betaalmiddel gedaan.

 

Vergelijkbaar is Dankort dat goed is voor ca 80% van alle online betalingen in Denemarken. Het vergelijkbaar systeem Giropay in Duitsland heeft een marktaandeel dat nu onder de 10% gedaald is. Daar scoort Sofort nu beter met een aandeel van 58%.

 

Voor zover ik kan nagaan hanteert Dankort geen drempels op basis van omzetregels. Je kan zelfs als particulier acceptant zijn. Maar je moet wel 1000 euro per jaar schuiven. Misschien dat iemand met ervaring als merchant in Denemarken daar meer van weet.

 

Tenslotte nog even een citaat uit een recent OECD-document over mededinging in payments.

 

It is generally accepted that competition authorities and regulators should try to minimise barriers to entry or exit into payment systems and to abolish restrictions on market participants' behaviour...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Het probleem van jouw bevriende ondernemer is niet dat hij zijn verwachte omzet te hoog heeft ingeschat, maar dat hij blijkbaar zijn bedrijf voornamelijk gebruikte om de BTW van de spullen die hij kocht terug te vragen. Dat is een heel ander probleem en heeft niets met die inschatting te maken.

Link naar reactie
  • 1

Je maakt toch omzet en je hebt weinig onkosten, dus ik mag aannemen dat je winst maakt en dus meer btw afdraagt dan dat je terugvraagt. Dus waar maak je je in hemelsnaam druk om? Doe niet zo moeilijk en schrijf je in. We kunnen hier wel ellenlang over discussieren, maar je komt geen steek verder zo.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarde van PSP's is dat je ingeschreven bent bij de KvK.

Jouw bedrijf is tijdelijk uitgeschreven en dus voldoe je niet meer aan hun voorwaarden.

 

Kleine starters (wat zijn dat? kleine starters, mensen kleiner dan 1,5 mtr?) kunnen zich gewoon inschrijven bij de KvK en een contract aangaan met een PSP.

 

Wat die 10k er mee vandoen heeft begrijp ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat die 10k er mee vandoen heeft begrijp ik niet.

 

Die 10K is de zogenaamde "substance-eis" die de KvK kan stellen als er op basis van de andere criteria volgens de KvK geen sprake is van een onderneming. Zie wanneer heb ik een onderneming . Die 10K-eis zou volgens deze informatie overigens alleen gelden voor stille maatschappen, whatever they mean by that...

 

De andere substance eis is minimaal 15 uur per week besteden aan de onderneming.

 

Het internet staat vol van weigeringen van webwinkels. Kennelijk gebeurt dit nog al willekeurig, maar er is altijd beroep mogelijk op het besluit.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

10k is inderdaad een grens die door zowel KVK als belastingdienst wordt aangehouden om te bepalen of je wel of niet als ondernemer geregistreer wordt of dat het als inkomsten uit overige werkzaamheden aangemerkt wordt.

 

Je kan dus gewoon een webshop runnen zonder KVK en belasting registratie, maar dan mag je dus geen betalingen (via iDeal) in je shop verwerken.

 

In mijn geval kan ik me pas maart/april weer bij KVK inschrijven (nog ongeacht of KVK die inschrijving dus wel of niet accepteerde). Maar tot die tijd kan ik dus gewoon legaal werken aan opbouw van bedrijf en eerste klanten laten bestellen, maar dat laatste mag dan dus niet meer volgens de wet blijkbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Het internet staat vol van weigeringen van webwinkels. Kennelijk gebeurt dit nog al willekeurig, maar er is altijd beroep mogelijk op het besluit.

 

Klopt.

De oplossing is vrij simpel, gewoon de verwachte omzet wat optimistischer inschatten.

Liegen en bedriegen is inderdaad optie om een inschrijving te krijgen.

 

Maar belastingdienst schrijft je als je na 1,5 tot 2 jaar niet boven die 10k zit gewoon weer uit en vordert dan alle teruggevraagde btw weer terug plus een boete ( dit gebeurd nu bij bevriende ondernemer die bezig is met opstarten maar geen haast heeft en daardoor nog maar weinig omzet heeft).

 

In mijn geval is KVK inschrijving gewoon even geen optie in afwachting van aantal zaken.

 

Ik mag ondanks dat dus gewoon legaal bijverdienen met webshop zolang ik kennelijk maar geen betalingen in mijn webshop wil ontvangen!?

Die 2 wetten/regels werken elkaar dus behoorlijk tegen.

 

Overigens heb ik verder gewoon nog een zakelijke rekening en heb ik ook nog gewoon een BTW nummer maar even geen KVK nummer dus.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Klopt.

De oplossing is vrij simpel, gewoon de verwachte omzet wat optimistischer inschatten.

 

In geval van TS wat lastig omdat hij/zij geen kvk mag inschrijven aangezien er een aanvraag bijstand is gedaan.

 

 

Klopt, en ben in afwachting van aanvraag BBZ om toestemming te krijgen vanuit bijstand weer bedrijf te starten zodat ik me weer kan inschrijven

Link naar reactie
  • 0

In geval van TS wat lastig omdat hij/zij geen kvk mag inschrijven aangezien er een aanvraag bijstand is gedaan.

 

Oh in dat geval ligt het anders inderdaad.

 

 

Liegen en bedriegen is inderdaad optie om een inschrijving te krijgen.

 

 

De KVK vraagt een inschatting van je omzet. Het maakt niet uit hoe goed je die verwachting onderbouwd hebt met berekeningen, scenario's en onderzoek, je verwachte omzet opgeven is en blijft een gok. Het is niet zo dat je gehouden wordt aan je eigen verwachtingen want linksom of rechtsom valt in de praktijk zo'n verwachting vrijwel altijd anders (hoger dan wel lager) uit. Dat heeft niets met liegen en bedriegen te maken.

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder gezegd telt de 10.000 euro grens alleen voor stille maatschappen.

 

KVK definieert een stille maatschap als:

 

De stille maatschap is een maatschap met als bijzonder kenmerk dat niet naar buiten toe wordt opgetreden in het economisch verkeer onder een gemeenschappelijke naam. Zowel in de landbouw als bij de vrije beroepen bestaan veel onderlinge afspraken. Bijvoorbeeld over het samen aankopen en gebruiken van een machine, huren of kopen van een kantoorpand, beschikken over abonnementen/een bibliotheek, huren of verhuren van melkquota of braak laten liggen aanpalende grond en dat gesubsidieerd krijgen. Dergelijke afspraken worden vaak vastgelegd in een stille maatschap en zijn (als het fiscale consequenties heeft) bekend bij de Belastingdienst.
Link naar reactie
  • 0

...

 

De KVK vraagt een inschatting van je omzet. Het maakt niet uit hoe goed je die verwachting onderbouwd hebt met berekeningen, scenario's en onderzoek, je verwachte omzet opgeven is en blijft een gok. Het is niet zo dat je gehouden wordt aan je eigen verwachtingen want linksom of rechtsom valt in de praktijk zo'n verwachting vrijwel altijd anders (hoger dan wel lager) uit. Dat heeft niets met liegen en bedriegen te maken.

Ben ik wel mee eens....doet me denken aan toen ik net begon en sommige groothandels alleen toegang gaven als je verwachtte voor minimaal 10.000 per jaar bij hun in te kopen. Ik had geen flauw idee of ik dat zou halen, maar er is niets mis mee met optimistisch zeggen dat het geen probleem is.

Nu zijn de gevolgen bij kvk / belastingdienst heel anders maar ik wil alleen zeggen dat je zoiets niet meteen als liegen hoeft te zien.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt je uitgeschreven en schrijft je in bedoeling per april weer in. Dan heb je nu toch geen activiteiten en iDEAL nodig? Met 10.000 omzet in driekwart jaar heb je nog steeds geen (gezins)inkomen.

 

Die PSP doet keurig wat Currence ze oplegt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

buiten mijn probleem om:

 

je kan dus wel gewoon hoger inschatten maar zoals ik al aangaf kan dat weer problemen met belastingdienst opleveren.

 

Bevriende ondernemer is naast zijn baan een bedrijf begonnen en is dus ingeschreven bij KvK en belastingdienst.

Heeft afgelopen 1 1/2 jaar al redelijk wat kosten gemaakt voor dat bedrijf (voorraad aanschaffen voornamelijk) maar door drukte met andere zaken is hij nog maar beperkt aan verkopen toegekomen.

Nu dus brief van belastingdienst dat hij door hun niet meer als ondernemer gezien wordt en of hij even het volledige bedrag dat hij de afgelopen 1 1/2 jaar aan BTW heeft teruggevraagd wil terugbetalen inclusief nog wat extra kosten.

 

Dus als je echt niet verwacht dat je boven die 10K omzet uitkomt kan je wel hoger schatten maar kan je dus in de problemen komen met de belastingdienst.

 

Maar mijn probleem ligt dus net even anders

Link naar reactie
  • 0

Je hebt je uitgeschreven en schrijft je in bedoeling per april weer in. Dan heb je nu toch geen activiteiten en iDEAL nodig? Met 10.000 omzet in driekwart jaar heb je nog steeds geen (gezins)inkomen.

 

Groet,

 

Highio

jawel, want ben uitgeschreven bij KvK maar webshop draait gewoon verder en ben zeer druk daar klanten voor te vinden zodat er weer omzet uitkomt en ik dus gewoon weer uit de Bijstand kan (of in elkgeval de eerste tijd dat steeds verder kan verlagen).

Wat ik nu doe is dus nu door uitschrijving bij KvK geen bedrijf meer maar een hobby waarbij inkomsten bij aangifte opgegeven moeten worden bij overige inkomsten (en uiteraard bij inkomsten ook bij de bijstand aangeven).

 

wat ik doe met runnen webshop als particulier is belastingtechnisch dus geen probleem, maar vreemd is dus dat de wet zegt dat je dan geen betalingen mag kunnen ontvangen in die webshop.

en natuurlijk is 10K ook niet genoeg voor inkomsten.

Maar zodra mijn B2B shop zodanig loopt dat boven de 10K omzet per jaar uitkomt ben ik gewoon wettelijk weer verplicht om me als bedrijf in te laten schrijven bij de KVK.

 

Ik moet gezien aanvraag bijstand dus wachten met inschrijven bij KvK tot ik toestemming BBZ heb of dat ik boven de 10K omzet heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er dan iets anders mis is dan de omzet hoor. Er is geen omzeteis voor een eenmanszaak, bovendien ken ik genoeg freelancers die nog op school zitten en ook niet aan de eerder genoemde 10.000 euro zitten..

bij die bevriende ondernemer komt het er echt op neer dat volgens de belastingdienst hij door de telage omzet niet aan de criteria van ondernemer zijn voldoet en daarom dat dus teruggedraaid zal worden.

Loopt overigens wel nog bezwaar tegen maar dat is wel precies de motivatie van belastingdienst.

Blijkbaar zijn ze daar tegenwoordig met nieuwe inschrijvingen heel streng in.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet echt veel vinden van eerdere gevallen, wel dit stukje incl uitspraak van een rechter.

 

http://www.belastingtips.nl/zakelijk/tips_voor_ondernemers/hobby_of_onderneming/

 

De Hoge Raad stelt iets anders: een lage omzet (door weinig directe uren) is in de beginfase geen punt. Er moeten verschillende factoren worden meegewogen. Hierbij kunt u denken aan veel commerciële werkzaamheden, veel tijd in internet, etc. In deze situatie maakt de conclusie uiteindelijk niet uit, de Hoge Raad is van mening dat de overige uren onvoldoende tegenwicht bieden voor de beperkte omzet. - See more at: link belastingtips website
Link naar reactie
  • 0
Ik mag ondanks dat dus gewoon legaal bijverdienen met webshop zolang ik kennelijk maar geen betalingen in mijn webshop wil ontvangen!?

Onzin, er zijn zat andere payment providers waarmee je via ideal kan laten betalen. Kijk eens naar TargetPay, Pay.nl of Mollie,

Edit: ideal is inderdaad beperkt sinds 2010 (zie onder), maar er zijn ook andere betaalmethoden.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem van jouw bevriende ondernemer is niet dat hij zijn verwachte omzet te hoog heeft ingeschat, maar dat hij blijkbaar zijn bedrijf voornamelijk gebruikte om de BTW van de spullen die hij kocht terug te vragen. Dat is een heel ander probleem en heeft niets met die inschatting te maken.

het gaat om voorraad die hij voor het bedrijf nodig heeft.

Hij doet echter rustig aan met opbouwen en schaft nu voornamelijk voorraad aan en staat her en der wat op beurzen met de producten en is bezig met andere verkooppunten.

Maar voorraad valt echt niet aan te merken als prive bezittingen, daarvoor is het absurd veel.

Als hij straks voldoende voorraad heeft en minder druk met de andere zaken kan hij meer bezighouden met verkoop en dus de omzet gaan genereren.

 

Nu kan hij straks dan wel weer alsnog die kosten aftrekken maar nu zou hij dus eerst alle BTW moeten terugbetalen met extra kosten.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet echt veel vinden van eerdere gevallen, wel dit stukje incl uitspraak van een rechter.

 

http://www.belastingtips.nl/zakelijk/tips_voor_ondernemers/hobby_of_onderneming/

 

De Hoge Raad stelt iets anders: een lage omzet (door weinig directe uren) is in de beginfase geen punt. Er moeten verschillende factoren worden meegewogen. Hierbij kunt u denken aan veel commerciële werkzaamheden, veel tijd in internet, etc. In deze situatie maakt de conclusie uiteindelijk niet uit, de Hoge Raad is van mening dat de overige uren onvoldoende tegenwicht bieden voor de beperkte omzet. - See more at: link belastingdienst

Blijkbaar denkt de belastingdienst daar dus anders over. maar is afwachten hoe dat bezwaar verder uitpakt. zal hem hier in elkgeval even op wijzen.

Link naar reactie
  • 0

 

Onzin, er zijn zat andere payment providers waarmee je via ideal kan laten betalen. Kijk eens naar TargetPay, Pay.nl of Mollie,

 

Als ik me niet vergis vereisen die ook allemaal een geldig KVK nummer.

Blijkbaar wel, volgens pay.nl staat het namelijk in de wet dat enkel bedrijven met een inschrijving KvK gebruik mogen maken van iDeal (omdat ze daardoor het systeem veilig kunnen houden???)

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als je dat al weet wat is dan precies je vraag of waarmee kunnen we je dan helpen?

 

De belastingdienst staat trouwens niet boven de wet hoor, dus de uitspraak door sturen naar de belastingdienst zou voldoende moeten zijn, tenzij er meer aan de hand is (dus te weinig uren in het bedrijf steken of die uren niet kunnen aantonen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.