• 0

Een nieuw bordspel, hoeveel marketing nodig ?

Beste HL'ers,

 

Nu in menig familie de bordspellen op tafel staan heb ik een vraag aan jullie.

Al enige tijd loop ik met een idee voor een nieuw bordspel.

Qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met Triviant, Monopolie en het schaakspel.

Nu heb ik echter geen idee hoe groot de markt is voor dit spel.

Hoeveel tijd danwel geld ben ik kwijt aan marktonderzoek ?

Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen ?

 

 

Alvast bedankt voor de reacties,

 

Nico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk idee, ik ben erg benieuwd wat voor spel het gaat worden.

 

Marketen is erg lastig, eigenlijk zijn er maar 2 fabrikanten/distributeurs van bordspelen in nederland (MB en 999). Ik geloof trouwens dat die wel spellen van diverse bedenkers op de markt zetten, misschien zou je eens navraag kunnen doen of ze interesse hebben.

 

Natuurlijk zou het ook zelf kunnen maken en vermarkten, maar ik vrees dat het lastig wordt het spel in winkels te krijgen. Als het ECHT goed is en er een hype ontstaat zou je het online kunnen verkopen, en evt via een aantal gespecialiseerde winkels.

Link naar reactie
  • 0

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het vrijwel onbegonnen werk is! De tijd voor bordspelen is voorbij! Je zou uit hoofde van back to the roots heus nog wel wat kunnen verkopen maar de markt is zwaar a la baisse.

 

Je zou het volgend jaar samen met een bedrijfs als relatiegeschenk kunnen introduceren en zo indirect markt maken.

 

Bovendien is je doelgroep klein, ingewikkelde spelen zijn te moeilijk voor ons Nederlanders en denken willen maar weinigen. Dat zul je te horen krijgen van MB en cornuiten.

 

Desalniettemin, proberen!

 

Succes met je plan.

 

PS: Verkoop via internet lijkt lowbudget maar geef ik zeeeeer weinig kans en lijkt me verspilde tijd. Iets nieuws dat geld kost moet echt hard worden neergezet. Als je gratis wil verspreiden dan is het een optie.

 

PPS: leveranciers vinden het belangrijk dat je het met meer dan 2, goed kunt spelen.

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Tof! Volgens mij is er altijd ruimte voor een goed bordspel... Hoe populair computerspellen en internet ook zijn/worden, gezapigheid rond de eettafel met vrienden en familie verdwijnt volgens mij niet snel. Het lijkt me wel heel moeilijk om op te zetten maar is 999 ook niet groot geworden met Kolonisten?

 

En begint het niet veel harder te borrelen als iemand zegt dat je idee schier onmogelijk is? :)

 

 

PS: ow, geen antwoord op je vraag :) Volgens mij valt er niks zinnigs te zeggen over kosten voor marktonderzoek. Je kunt zelf al een hele hoop werk verrichten voordat je besluit er echt geld in te steken lijkt me.

 

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Het is een nichemarkt, niet iedereen heeft tegenwoordig bordspellen in de kast liggen natuurlijk. Ik weet dat er onder studenten nog best regelmatig gespeeld wordt, vooral de iets moeilijkere / meer strategische spellen zoals kolonisten, carcasonne, machiavelli etc. Er worden nog steeds nieuwe uitbreidingen en spin-offs op de markt gezet voor die spellen, dus ik neem aan dat er enige klandizie is.

 

Geen idee of die markt groot genoeg is om wat aan te verdienen, maar ik denk dat het een aantrekkelijker niche is dat bordspellen gericht op kinderen/gezinnen.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik echter geen idee hoe groot de markt is voor dit spel.

Hoeveel tijd danwel geld ben ik kwijt aan marktonderzoek ?

Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen ?

 

De hoeveelheid aan tijd en geld die je kwijt bent aan marktonderzoek hangt af van wat je precies wilt onderzoeken en door wie je het laat onderzoeken.

 

Je kunt een onderzoek laten uitvoeren door gerenommeerde marktonderzoeksbureaus. Die hebben een hoop expertise in huis, maar zijn ook erg duur.

 

Daarnaast zou het ook kunnen laten uitvoeren door eenpitters, of kleine marktonderzoeksbureaus. Die hebben ook de nodige kennis, maar die kosten een stuk minder. Een voorbeeld hiervan is Marintel, de onderneming van Mira van dit forum.

 

Eventueel zou je het onderzoek ook uit kunnen laten voeren door studenten. Die zijn heel erg goedkoop, maar hebben niet zoveel ervaring en expertise. Als je studenten wilt inschakelen moet je heel erg oppassen, want het onderscheid in kwaliteit en expertise is erg groot tussen de verschillende studenten. Als je hiervoor kiest wil ik wel aangeven waar je op moet letten bij het kiezen van studenten.

 

Afhankelijk van het soort onderzoek kun je dit misschien ook helemaal of voor een groot gedeelte zelf uitvoeren.

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat er in de markt van de promotionele artikelen, een aantal spelers zijn die veelal de combinatie van een (gerenommeerd) spel met promotie ontwikkelen en leveren. het levert de moeite die eens uit te zoeken. ik heb hier een gids, helaas staan daar geen websites bij. zoek maar eens of het wat is.

 

Hierbij de leveranciers:

AR Bookmarketing; Arends Agenturen; Blikvanger; Boom Agenturen; Carta Mundi; Copyright Promotions Benelux; The Cottage Industry; Keesing Entertainment Media; Disky Communications Nederland; Edor Benelux; Griffioen Puzzles & Games; Van Heun Promotions; Hokra Below The Line; Largent Co.; Marjot Speelkaarten; Van der Meulen Sneek; NFFX; Nova Carta; Puzzelsport Professioneel; Saco Legpuzzles Speciaal bedrijf; T&F Creations; Trä Present; Veriplast Holland Special Products.

 

Voor nadere info: www.promz.nl

 

ziezo. je hebt wat huiswerk. succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Voor het geval je bang bent van Computers e.d. : www.warhammer.com is een bedrijf dat er expliciet voor heeft gekozen om GEEN PC-versie van haar/zijn spellen uit te brengen. En dat levert ze erg veel succes op.

 

Als ik thuis kijk ( 2 dochters, 9 & 7) dan zijn bordspellen juist erg populair. Misschien zijn we iets te veel bewust bezig met opvoeden, dat kan ook. Maar je merkt dat er meer interactie is tussen mensen als ze rond 1 bord hangen, dan als ze achter de PC/TV hangen.

 

Idee : waarom test je het idee niet via het internet ? En hoe groot de markt is ?

Mmmm...

 

Bij CBS krijg ik voor de afdeling "sportartikelen en speelgoed" de volgende ontwikkeling :

992    821,0

1993    832,0

1994    831,0

1995    840,0

1996    922,0

1997    1 031,0

1998    1 231,0

1999    1 347,0

2000    1 456,0

2001    1 556,0

2002*    1 614,0

2003*    1 569,0

 

Maar ja, daar kan je ZOveel ingooien...

 

Verder een aardige (prive)-site over de (bord)spellen :

www.bordspel.com

www.spellengek.nl

http://www.anderkinderspel.nl/

Link naar reactie
  • 0

Beste HL'ers,

 

Volgens mij heb ik een aantal best nieuwsgierig gemaakt ;)

Er zit inderdaad informatie tussen waar ik wat mee kan en al wat mee gezocht heb (999games is een bv ;D ).

 

Het spelnivo is nog het meest te vergelijken met Kolonisten en schaken.

Verder is het spel redelijk makkelijk te spelen zonder eerst een heel boekwerk te moeten lezen.

 

Wat ik alleen nog mis is wat hou vast op het gebied van marketing,

Dit is een hele ander tak van sport dan de techniek waar ik anders mee bezig ben.

Natuurlijk kan ik veel zelf doen , maar heb eigenlijk al teveel hooi op mijn vork.

Mijn ervaringen met studenten zijn niet van dien aard dat ik die hiermee aan het werk wil zetten.

 

Kan iemand mij aangeven wat uitbesteding van het stuk marketing/marktonderzoek aan tijd c.q. geld kost ?

Globaal dan, want ik heb geen idee :)

Link naar reactie
  • 0

We hebben bij de NeBIB verschillende spelletjesondernemers aan investeerders en coaches geholpen en daarbij heb ik het volgende ondervonden: Marketing van spelletjes is een ware kunst. Er is GEEN eenduidige aanpak voor succes. Er moet een ingewikkeld spel gespeeld worden. Meer nog dan andere ondernemers kunnen spelletjes ondernemers baat hebben bij een ervaren spelletjes marketeer als coach.

 

Het moet een particulier zijn, Hij/zij moet behoorlijk ervaren zijn. Hij/zij moet klaar zijn met werken en hij/zij moet een beetje kunnen delen. Waar je zo iemand vindt, weet ik niet. Maar voor dit soort subtiele zaken is alleen de beste goed genoeg. Misschien heeft iemand suggesties? Wie zou aan dit profiel kunnen voldoen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij aangeven wat uitbesteding van het stuk marketing/marktonderzoek aan tijd c.q. geld kost ?

Globaal dan, want ik heb geen idee :)

 

Uhm de prijs van een marktonderzoek wordt globaal als volgt opgebouwd:

 

1. Voorbereiding. Denk aan desk research, het afbakenen van de onderzoeksdoelen, de keuze van methodiek, ontwerp van database en vragenlijst, steekproefontwerp, evt. panelopbouw, ontwerpen en realiseren van materiaal (denk bijvoorbeeld aan een goede webquestionnaire of het ontwerpen van filmpjes als je reclame's wil testen) enzovoorts. Deze fase kost minimaal 400 Euro.

 

2. Veldwerk: vaak is dit de afname van interviews in welke vorm dan ook. (Kan dus ook het versturen van vragenlijsten zijn). Daarnaast valt onder deze kostenpost ook: data-entry. Deze kostenpost is het meest variabel want zoals je je kunt voorstellen is het afnemen van 6.000 passanteninterviews op 60 verschillende locaties in NL iets duurder dan 50 mensen telefonisch één ja-nee vraag stellen. Die 6.000 passanteninterviews (vragenlijst van 20 vragen) kostten mijn opdrachtgever 40.000 Euro (een koopje...). Die 50 telefonische contacten kostten 100 Euro.

Veldwerk is wat je onderzoek duur of goedkoop maakt.

 

3. Verwerking en analyse. Hieronder verstaan we: datacleaning, hercoderen en statistische analyse.Ook worden kwalitatieve (open) antwoorden geanalyseerd. Athankelijk van hoe diep je de informatie wilt analyseren én hoe ingewillked de vragen zijn, hoeveel verschillende subdoelgroepen beschreven dienen te worden én of er bijvoorbeeld een vergelijk met een eerder onderzoek gemaakt dient te worden, kost je dit minimaal 500 Euro.

 

4. Rapportage. Het schrijven van een onderzoeksrapport inclusief samenvatting, verantwoording, grafische weergaven van onderzoeksresultaten (in kleur), conclusies en aanbevelingen én in bijlage de vragenlijst, alle open antwoorden (gesorteerd) én een tabellenboek. Dit kost je bij een korte vragenlijst (bijv. 5 vragen) en weinig analyses, minimaal 750 Euro.

 

Maar laat gewoon een aantal onderzoeksbureaus een offerte schrijven. Een goed marktonderzoeksbureau geeft bij de offerte informatie over de wijze waarop dat bureau het één en ander zou aanpakken. Het is erg informatief en geeft je een goede indruk van hoe een marktonderzoek in zijn werk gaat. Mijn offertes (die ik overigens onderzoeksvoorstellen noem omdat het veel meer is dan een prijsopgaaf alleen) bestaan meestal minimaal uit 5 pagina's met daarin de totale opzet van het onderzoek: inleiding, formulering van hoofddoel en subdoelen, keuze van veldwerkmethodiek, steekproeftrekking, statistische verantwoording van betrouwbaarheid en representativiteit, samenstelling van het onderzoeksteam, uitvoering van het veldwerk, analyse en rapportage. En dan natuurlijk een planning en kostenraming. Dan weet je alles wat je weten wilt..

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Overigens zou ik qua veldwerkmethodiek kiezen voor het "type tupperwareparty": mensen (verschillende typen mensen) het spel laten uitproberen en d.m.v. observatie en ook door die mensen vooraf, tijdens en na het spelen van het spel wat vragen voor te leggen, ontdekken wat zij van het spel vinden. Deze info zou je vervolgens kunnen gebruiken om marketingstrategieën op te bedenken.

En dan in een latere fase een meer representatief onderzoek doen (behoeftepeiling).

 

Succes en houd ons op de hoogte!

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst eens beginnen met een nieuwheidonderzoek (zelf of laten doen) en het idee te vervolgens te octrooieren. Kijk eens op http://nl.espacenet.com . Niet alleen handig om je idee te beschermen maar ook om later een claim te voorkomen als het idee al beschermd is. De kosten voor een octrooiaanvraag in Nederland zijn heel beperkt (90 Euro) en worden pas hoger tegen de tijd dat je er aan zou moeten verdienen (va het derde jaar).

 

Ik zou zelf eens beginnen met het spel binnen de vriendenkring uit te proberen na het basisidee beschermd te hebben. Je hebt nog een jaar om het spel en de beschrijving te vervolmaken zolang je maar niet te veel afwijkt van de basis.

 

Dan met het idee naar de spelmakers (zie boven).

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

@Mira bedankt voor de uitleg, daar kan ik wat mee, kusje ehh reusje voor jou ;)

 

@hafalula octrooi is alleen van toepassing op technische functionaliteit.

Dus spelletjes zul je niet vinden in de database van espacenet, toch bedankt voor het meedenken.

 

@webwolff de NOVU heeft (verdient) kerstvakantie, dus die 0,2 seconden worden er iets meer. Onder de leden zit in ieder geval de bedenker van het waterspel :)

Link naar reactie
  • 0

Binary arts noemen zichzelf: "the smart toy people"

 

Zij zijn verantwoordelijk voor een aantal denkspellen.

 

Voor veldonderzoek kan ik verwijzen naar mijn familie en kennissenkring

 

Ikzelf heb er geen tijd voor maar er wordt regelmatig gecatand, in mijn kring zijn vele mensen aangestoken met dit virus, er wordt zelfs meegedaan aan regionale en landelijke kampioenschappen!

 

En niet zonder succes...

 

Als het geheel (bordspel, spanning, tijdsduur, gebruikersgemak, begrijpbaarheid) voldoende onderzocht en beoordeeld is, dan kom je met een onderbouwd rapport een stuk verder.

 

 

 

Tony

Helpende hand voor slachtoffers van aannemersfouten http://heso.nl

Helpend brein voor info over passief inkomen http://gelukkigmetgeld.nl

Helpend hart voor eye openers http://www.facebook.com/TonyVerheijFanpage

Link naar reactie
  • 0

 

Een route die door spellenmakers ook gekozen wordt, is een test op de spellenbeurs* in de Jaarbeurs. Daar komen alle fanatieke spelliefhebbers elk jaar kijken wat er nieuw is. Dat zijn de heavy users, maar als die je spel spannend vinden, heb je een goeie indicatie van succes.

 

* De echte naam weet ik niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

momenteel ken ik nog een spelletjes gek. Die heeft zijn eigen spelletjes club, en die is zijn hele leven bezig met het bouwen van spellen. Ik ben even z'n naam kwijt. Maar hij woont in Leiden op de Haagweg. Voor het nummer van deze jongen en z'n clubje zou je even moeten bellen naar JMW horeca uitzendbureau te Leiden. Daar werkt hij voor, hij is +/- 22 iets in die richting. Als het goed is heeft ie al een aantal spellen ontwikkeld.

 

Link naar reactie
  • 0

even een up date over het bordspel.

 

Net gesproken met dhr Griffioen van http://www.griffioen.nl

 

De te bewandelen weg is ls volgt:

 

Kijk of er een vergelijkbaar spel op de markt is, tergelijkertijd:

 

Speelbord maken met toebehoren.

Spelen tot het lekker loopt.

Ander mensen het spel laten spelen en op en aanmerkingen noteren.

Uiteraard onder geheimhouding.

Opmerkingen in redesign meenemen.

Het hele spul bundelen (foto van spel, handleiding, e.d.) en naar de belastingdienst met een registratiekamer.

Nu heb je een registratie en valt het bordspel onder het auteursrecht.

 

Break even ligt bij 3000 spellen.

 

Het spel kan beginnen ;D

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat er in de markt van de promotionele artikelen, een aantal spelers zijn die veelal de combinatie van een (gerenommeerd) spel met promotie ontwikkelen en leveren. het levert de moeite die eens uit te zoeken. ik heb hier een gids, helaas staan daar geen websites bij. zoek maar eens of het wat is.

 

Hierbij de leveranciers:

AR Bookmarketing; Arends Agenturen; Blikvanger; Boom Agenturen; Carta Mundi; Copyright Promotions Benelux; The Cottage Industry; Keesing Entertainment Media; Disky Communications Nederland; Edor Benelux; Griffioen Puzzles & Games; Van Heun Promotions; Hokra Below The Line; Largent Co.; Marjot Speelkaarten; Van der Meulen Sneek; NFFX; Nova Carta; Puzzelsport Professioneel; Saco Legpuzzles Speciaal bedrijf; T&F Creations; Trä Present; Veriplast Holland Special Products.

 

Voor nadere info: www.promz.nl

 

ziezo. je hebt wat huiswerk. succes.

 

je ziet, huiswerk doen loont.

succes met de ontwikkeling van je spel!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Ikzelf ben ook bezig met het lanceren van een nieuw spel. (hopelijk iets heel anders dan jij)...

 

Op internet is een hoop te vinden over wat voor soort spellen in welke landen in welke oplage verschijnen. De getallen zijn hoopgevend naar mijn mening; er is een markt voor! Zonder dat vertrouwen eindigt je idee in een lade!

 

Ikzelf heb een bevriende marketeer in de arm genomen. We doen om te beginnen alles zelf, een erkend bureau wordt pas haalbaar als je al veel hèbt verkocht. (denk ik). Onze deal is: ik heb het intellectueel eigendom, hij bewerkt de markt (heb ik geen verstand van...)

 

Hou me op de hoogte van de vorderingen, dan doe ik dat ook.

 

GGL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.