• 0

Horeca ondernemersplan

Goedemiddag,

 

Wij, mijn compagnon en ikzelf zijn bezig met een ondernemersplan te schrijven en zijn al een behoorlijk stuk gekomen.

 

Graag zouden wij wat reacties ontvangen met daarin tips of opmerkingen zodat wij deze nog beter kunnen maken !

 

Het financiële gedeelte zit er niet bij. Deze is wel al bekend. Omzet tussen de 300.000 en 400.000 met een winstverwachting van 120.000 Dit omdat wij bijna geen personeelskosten hebben naast dat wijzelf elke dag werken.

 

https://docs.google.com/document/d/17xuPKG5yfDP-ovJXjajnwGEUXRKE9lJrF7_xuQasLWI/edit?usp=sharing

 

Graag hoor ik van jullie ! Met vriendelijke groet, Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen ondernemingsplan-specialist, maar vraag me wel een paar dingen af.

 

Moet je nergens vermelden hoe groot je horecagelegenheid is (aantal tafels/stoelen/couverts) en dan aangeven welke bezettingsgraad je verwacht per dag (door de week / weekend, overdag / 's avonds). Dat lijkt mij de onderbouwing voor je omzet.

 

Bij de kosten mis ik de aanschaf/vervanging van borden/bestek/glazen. En je zult ook non-food zaken nodig hebben, denk bijvoorbeeld aan servetten, een kaarsje of bloemetje op tafel, schoonmaakmiddelen en wc-papier (doen jullie de schoonmaak trouwens ook zelf?). Verder zijn er ongetwijfeld ook kosten voor verzekeringen en de afdracht Buma/Stemra. En ik neem aan dat je niet alleen contant laat betalen, dus dat kost ook wat. En is de huur inclusief energie-kosten? Zo niet, dan komen die er ook nog bij.

 

Je mikt op een heel breed publiek, dan vind ik inloggen op je WiFi netwerk via Facebook niet echt klantvriendelijk. Zeker een deel van je oudere doelgroep zal niet op Facebook zitten.

 

(zie ook de pm die ik je gestuurd heb)

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag John,

 

Bedankt voor je reactie en je privé bericht!

 

Deze cijfers heb ik precies allemaal in het financiële gedeelte deze heb ik niet toegevoegd. Dit is dus wel allemaal bekend.

 

Het inloggen op het wifi netwerk is of via facebook of via email. Mocht je beide niet hebben nemen wij aan dat je ook geen wifi nodig heb.

 

Verder hebben wij geen investering nodig in voor borden bestek ed. deze nemen wij over van de vorige eigenaar. Dit komt wel in de toekomst maar is de eerste aantal maanden niet nodig.

 

Bij de aanloop naar de nieuwe opening heb ik nog 1000,- voor onvoorziene kosten, dit zijn bijvoorbeeld de bloemen en dergelijken. Buma/Stemra word betaald via een licentie via de muziekcomputer.

 

In de eerste maand hebben wij de inkoop % op 40 gezet. Hierna nog 5% non food kosten. Dit om in de eerste maand de onvoorziene kosten nog meer op te vangen. Voor het openingsfeest hebben wij aparte de inkoop van alles berekend en dit in het marketing budget geplaatst.

 

Mvg Dennis

Link naar reactie
  • 0

@Dennis, paar kritische noten:

 

De Onderneming VOF

De reden dat wij gekozen hebben om een VOF te beginnen is omdat wij hiervoor geen startkapitaal nodig hebben voor de inschrijving.

Vereiste minimale startkapitaal van een BV is 1 Euro. Bedoel je hier wellicht iets anders, zoals startkosten (notaris?)

En zoals je de keuze nu motiveert vind ik hem erg mager, té mager: een keuze voor een ondernemingsvorm maak je niet alleen op (aanvangs)kosten, maar ook of juist op doorlopende kosten, fiscale voor- en nadelen en - last but not least - risico.

 

 

Voordelen van onze VOF

Gehele winst is voor de ondernemers

Is dat - naar eigen keuze - niet bij iedere ondernemingsvorm zo?

 

Belastingvoordeel ivm MKB vrijstelling over 14 % van de fiscale winst.

Ook op een rechtsvorm zoals een BV van toepassing

 

AOW na 65ste levensjaar.

Om op je 65e met AOW te gaan, had je al in 2013 AOW gerechtigd (65) moeten zijn. Ik schat jullie leeftijd wat lager in, en jullie AOW leeftijd daardoor op minimaal 67

Verder is dit toch geen "voordeel" van een VOF te noemen? Heeft zelfs niets met wel of niet ondernemen te maken. Met andere woorden: ik zou dit zeker weglaten!

 

Nadelen van de VOF

Zelf aanvullend pensioen opbouwen.

Dat is geen nadeel van de VOF, dat is een keuze die je hebt als ondernemer, ongeacht welke ondernemingsvorm of rechtsvorm. En het is ook een positieve kans: je kunt het pensioen dan naar eigen inzicht regelen.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals John al stelt mis ik heel veel kosten maar ik neem aan dat je daar over nagedacht hebt. Twee dingen wat mij vanuit de horeca opvalt. Ik vind je inkoop van F&B erg duur. Voor bier bijvoorbeeld zit je erg hoog. Tankbier is goedkoper ipv fust. Installatie krijg je vaak in bruikleen wellicht in combinatie met een brouwersovereenkomst. Zonder dat kom je bij mij onder de €1,50 de liter niet binnen. Vooral bij een brouwer uit het oosten was ik doorgaans vrij snel uitgepraat. Voor je beeldvorming ik zit in ieder geval nog onder de €1,20 de liter. Richtlijn, exacte prijs laat ik in het midden. Let er op dat je, om met leerlingen te mogen werken een erkend leerbedrijf moet zijn. Dit gaat gepaard met een cursus. Ook een leerling moet je nagenoeg volledig betalen. Een stagiair wordt een ander verhaal. Hier zit een verschil in. Maar daar moet je ook de cursus voor volgen. Haal in ieder geval een kok binnen die dit heeft. Scheelt weer. Let op de eindtijden. Bij 18(+) mag niet zonder meer alles, hoewel in de horeca de tijden erg ruim kunnen zijn. Bevriende mensen zijn erg fijn maar onverzekerd voor een 'vriendendienst' voor nop. Ten overvloede denk ook aan vergunningen en sociale hygiene.

Link naar reactie
  • 0

In de frisdrank zie ik een rekenfout met de BTW. In de kostprijs per flesje reken je ex. BTW, maar in de verkoop incl. BTW. Je vergeet dat je daarover de BTW moet afdragen. Bruto winst per krat is dus 38,46 en niet 40,75.

 

Het bier en de rest heb ik niet nagerekend, maar de derving schat je wel erg laag in.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Vergeten te vermelden in het eerste gedeelte, wij hebben zelf ruime ervaring in de horeca. Mijn compagnon is sinds 16 jaar actief in de keuken waarvan de laatste 8 jaar chef kok. Daarbij heeft hij nog een andere zaak helpen opzetten.

Ikzelf ben 12 jaar actief in de horeca. Heb gewerkt als assistent hotel manager, restaurant manager, floormanager, bedieningsmedewerker en in front office. Zodoende dat wij weten welke tijden wij mogen aanhouden voor onze medewerkers.

 

@ Ron

In het plan staat beschreven

 

Frisdrank gaan wij inkopen voor 12,50 per kratje excl btw. Hier zitten 24 flesjes in en zal een flesje 0,52 cent kosten excl btw. Inclusief komt dit op 0,55 cent.

Onze verkoop zal dus 24 x 2.25 = 54 euro omzet per krat. Bruto winst is hierop 40,75.

 

24x 0.55 cent is 13,20. Zodat de bruto winst wel klopt.

 

 

Onderaan deze berekeningen staat ook vermeld dat dit geheel exclusief kortingen is. Wij hebben gekeken bij de Hanos zonder korting hier zijn deze prijzen op berekend.

Het bier is berekend op een 50 liter vat van Hertog Jan. Het tap systeem is van de leverancier in bruikleen. Wij weten dat wij ook al kortingen krijgen. Precies moeten wij nog over onderhandelen maar dit zal een stuk minder worden nog.

 

Voor leerlingen en stagiaires heeft mijn compagnon zijn leermeester diploma hierdoor mogen wij deze aannemen.

 

Wij willen het eerste jaar gaan kijken hoeveel de derving precies zal zal hebben wij een hogere inkoop % gehanteerd.

 

Wij zijn gewend om te werken met een marge voor Food van 28%. In het plan rekenen wij 33, in het financieel plan komen wij als wij 40% inkoop hebben hier ook nog steeds goed uit.

 

@ HJM Welk merk heb je nu zelf op de tap zitten ? Hier zitten grote verschillen in.

 

In het personeel gedeelte staat ook precies beschreven hoeveel onze medewerkers zouden verdienen en tot hoe laat zij mogen werken.

 

Verder is alleen het openingsfeest met een aantal bevriende collega's, hierna zullen wij kijken

wie en wat wij aan personeel nodig hebben en deze ook zeker op de loonlijst plaatsen.

 

Gr Dennis

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

@ Ron

In het plan staat beschreven

 

Frisdrank gaan wij inkopen voor 12,50 per kratje excl btw. Hier zitten 24 flesjes in en zal een flesje 0,52 cent kosten excl btw. Inclusief komt dit op 0,55 cent.

Onze verkoop zal dus 24 x 2.25 = 54 euro omzet per krat. Bruto winst is hierop 40,75.

 

24x 0.55 cent is 13,20. Zodat de bruto winst wel klopt.

 

Is niet juist. Je berekent nu de inkoop exclusief BTW en de verkoop inclusief BTW. Brutowinst per krat:

 

Verkoop: 24 * 2,12 (2,25 / 1,06) = 50,94 euro

Inkoop: 24 * 0,52 = 12,50 euro

Brutowinst per kratje: (50,94 - 12,50) = 38,44 euro.

 

Deze fout maak je ook bij het bier. De verschillen zijn hier echter groter aangezien er 21% i.p.v. 6% BTW van toepassing is.

 

Verder valt het taalgebruik mij op:

 

Voor bijvoorbeeld een frisdranken

 

En slordigheden (cent moet euro zijn):

 

Hier zitten 24 flesjes in en zal een flesje 0,52 cent kosten excl btw.

 

De bewering in deze alinea strookt niet met het voorbeeld:

 

Onze prijzen van de keuken worden per product berekend. Wij gaan een gemiddelde inkoop hanteren tussen de 33 % en 35 %.

 

Lamsrack: 6,60 inkoop, 23,50 verkoop (is 28%).

 

Verder zou het de leesbaarheid enorm vergroten (en is m.i. ook niet meer dan logisch) als je alle bedragen exclusief BTW zou vermelden.

www.BigBossMedia.nl - Website-exploitatie en zoekmachineoptimalisatie

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag BigBossMedia,

 

Mijn excuus ik snap al wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb de bruto winst inclusief de BTW laten staan.

 

Dit heb ik aangepast op het originele plan. Dank voor de uitleg hierbij !

 

Verder hanteren wij een gemiddelde inkoop. Hiervoor zullen sommige gerechten iets boven de 33 tot 35 komen en sommige eronder. Wij willen per maand uitkomen tussen dit percentage.

 

Op dit moment worden alle spel en grammaticale fouten eruit gehaald. Het plan wat er nu online staat word dus nog aangewerkt. Dank voor de reacties tot zover !

 

Mochten er nog meer op of aanmerkingen zijn horen wij dit graag !

Link naar reactie
  • 0

Wat ik voor merk bier heb, kan ik helaas niet zeggen uit bescherming voor de brouwer. InBEV is gewoon duur en overigens de producten van SAB Miller ook. Frisdrank is ook aan de dure kant voor zowel Coca Cola als Vrumona. Daar kan met gemak €2,- a €3,- vanaf. De Hanos is niet interessant voor drankinkoop. Het is niet echt belangrijk wat ik voer, mijn punt is dat er nog veel ruimte in de marges zit en voor jou de tip om hier wat mee te gaan doen. Het loont de moeite meerdere partijen te vragen een aanbod te doen. Ook raad ik je aan wat menu engineering toe te passen als je voor je zelf al een kaart klaar hebt. Zo kom je tot reëlere kostprijzen per gerecht.

Link naar reactie
  • 0

Waarom maken jullie eigenlijk een ondernemingsplan?

 

De uurlonen die je noemt zijn bruto lonen die de werknemer verdient, maar je loonkosten per uur zullen een stuk hoger zijn, hebben jullie daarmee rekening gehouden?

 

Je geeft aan jullie de complete inventaris overnemen maar dat de zaak de afgelopen tijd niet heeft gedraaid, waarom was het dicht? Zijn er cijfers uit de tijd dat het wel open was.

 

En inderdaad, ik zou ook wel willen weten (wanneer ik het ondernemingsplan moest beoordelen) wat de omvang van het bedrijf is. Hoe groot is je terras, wat kan je binnen kwijt. Van welke gemiddelde besteding gaan jullie uit? Meerdere scenario's (worst case, best case).

 

En, kennelijk kunnen jullie 200 personen kwijt in de zaak + mooie locatie = gewilde locatie voor feesten en partijen, lees ik niets over.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen ,

 

De reden van het ondernemersplan is omdat wij nog een deel gefinancierd moeten krijgen.

 

In het financieel overzicht hebben wij het salaris wat vermeld is met daarbij 28 % voor vakantiegeld en andere kosten berekend.

 

De reden dat de zaak dicht is gegaan is omdat de vorige ondernemer het is goed overleg met de verhuurder is gestopt. Hij kon de druk van het werken niet meer aan. Deze jongen was 23 jaar. De cijfers zijn hiervan ook bekend.

 

Wanneer je wil kan ik deze naar je toe sturen. Graag ontvang ik je email adres via een persoonlijk bericht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Ik heb er een paar keer naar gekeken, heb de commentaren gelezen en ook geprobeerd vanuit marketingoogpunt zinnige reacties te bedenken.

 

Maar ik vat het in zijn algemeenheid samen: Je bent bezig een invuloefening te doen in een sjabloon, waarbij je alle punten losstaand van elkaar afhandelt, ook wil je (hoewel begrijpelijk) bepaalde gegevens niet openbaar hebben.

 

Door die dingen zit er echter zeer weinig samenhang in en weet ik echt niet waar ik zou moeten beginnen met jou inhoudelijk te adviseren. Ik kan niet teruglezen of jij door het denk-, onderzoeks- en redeneerproces gaat wat je nodig hebt om te kunnen beoordelen of en hoe de beoogde onderneming levensvatbaar is en op welke manier je dat (onderbouwd) gaat bereiken, gaat beïnvloeden, gaat aan- en bijsturen. Dat is wel de essentie van het ondernemingsplan. Dat is ook uiteindelijk het verhaal waar jij door potentiële financiers 's nachts voor wakker gemaakt moet kunnen worden.

 

Mijn advies: Schrijf eerst je eigen verhaal (je eigen idee) eens (voor jezelf) in je eigen woorden volledig uit: Wie ben jij als persoon, wat kenmerkt en typeert jou en wat kun jij zoal? Wat zou je daarmee kunnen en willen bereiken? Hoe is dat te bereiken en wat is er nodig om dat te bereiken?

 

Als je dat nu eens eerst deed, dan kun je het daarna wel in een sjabloon onderbrengen om het leesbaar voor anderen te maken die wellicht ook iets ervan moeten vinden.

 

Maar petje af dat je hier open en eerlijk laat zien dat een goed idee door een goed plan kan worden omgezet in een goed concept. Je zult ze de kost moeten geven die zich deze moeite niet willen getroosten. Klasse!

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Edit: In alle bescheidenheid voeg ik er nog aan toe dat het misschien kan helpen als je deze column eens goed doorleest

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Hans,

 

Bedankt voor je reactie !

 

Ik heb samen met mijn compagnon nogmaals het plan door gekeken en op de kanten waarbij mogelijk (volgens ons) verbeterd.

 

Het ligt op dit moment bij een investeerder waarbij wij morgen of dinsdag uitsluitsel krijgen van een ja of nee !

 

Op het moment van beginnen met dit project hebben wij 5 dagen gehad op met een plan te komen omdat de zaak volgende maand weer draaiende moet zijn. Vandaar dat we sommige dingen over het hoofd hebben gezien.

 

Mocht dit plan niet goed gekeurd worden hebben wij geen mogelijkheid meer om te verbeteren en/of ander plan te komen. Hier houd het natuurlijk dan niet op en zullen wij verder gaan naar het zoeken van de juiste locatie met daarbij het juiste plan !

 

Voor nu is het voor ons dus afwachten ! Bedankt voor de reacties die we hebben mogen ontvangen ! We hebben er veel aan gehad !

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.