• 0

Geen verzekeraar wil ons (huurauto's)

Wij (ik en mijn zakenpartner) zijn bezig met een nieuwe onderneming die zich richt op het verhuren van elektrische auto's. We hebben de financiering rond en ook alle systemen en belangrijke contacten gelegd die nodig zijn om van start te kunnen gaan. Maar toen we op het punt stonden om de eerste auto te bestellen trok de verzekeraar zich opeens terug. En nu, na weken proberen blijkt dat we simpelweg geen verzekering voor onze huurauto('s) kunnen krijgen. We hebben 1 aanbod van Rialto, maar dat is zo absurd duur (€ 14.000 per auto per jaar) dat we daarmee niet kunnen werken.

 

We hebben nu dus een gigantisch probleem, waar niemand een oplossing voor lijkt te weten. Iemand hier een idee?

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is een vreemd verhaal, het lijkt er op dat de verzekeringsmaatschappijen afspraken hebben gemaakt met grote verhuurbedrijven om geen concurrenten te bedienen.

 

De auto verhuurmarkt is van levensbelang voor de constructeurs en de verzekeringsmarkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, je wil het allemaal netjes volgens de regels doen.

Dat is lastig omdat het een nieuw concept is voor de verzekeraar.

 

Waarom doe het niet op zijn "Ubers"?

Gewoon beginnen zonder Allrisk en maar hopen dat er geen grote ongelukken komen.

 

Hopelijk ben je dan groot genoeg en heb je diep gevulde zakken tegen de tijd dat de eerste grote verzekeringskwestie zich voordoet.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Tja, je wil het allemaal netjes volgens de regels doen.

Dat is lastig omdat het een nieuw concept is voor de verzekeraar.

 

Waarom doe het niet op zijn "Ubers"?

Gewoon beginnen zonder Allrisk en maar hopen dat er geen grote ongelukken komen.

 

Hopelijk ben je dan groot genoeg en heb je diep gevulde zakken tegen de tijd dat de eerste grote verzekeringskwestie zich voordoet.

 

 

 

1 total loss... en je bent failliet.

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is een vreemd verhaal, het lijkt er op dat de verzekeringsmaatschappijen afspraken hebben gemaakt met grote verhuurbedrijven om geen concurrenten te bedienen.

 

De auto verhuurmarkt is van levensbelang voor de constructeurs en de verzekeringsmarkt.

 

 

 

Ik heb inderdaad begrepen van verzekeringsagenten dat het als kleine partij vrijwel onmogelijk is om toe te treden, omdat het risico niet over een groot wagenpark te spreiden valt. Dus zegt de verzekeraar simpelweg "nee".

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

'De verzekeraar trok zich terug?' Waarom dan? In welk stadium?

 

Op het moment dat we de eerste auto gingen bestellen. Voorheen was gezegd dat hij het risico van ons als verhuurder kon spreiden over een grotere groep leaseauto's. Maar uiteindelijk wou hij dat toch niet meer doen, hij vond huurauto's toch te risicovol.

 

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

1 total loss... en je bent failliet.

Ik snap het wel, maar je zult toch iets 'creatiefs' moeten verzinnen blijkt uit je verhaal.

En als het makkelijk was zou iedereen het doen.

Snap ik. En we kunnen ook een gedeelte van het risico dragen. Maar niet zo'n groot risico dat we bij een incident meteen failliet gaan.

 

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar niet zo'n groot risico dat we bij een incident meteen failliet gaan.

Mmm.. een risico op failliet gaan hoort wel een klein beetje bij ondernemer zijn ben ik bang.

Het is, zoals je omschrijft, een gesloten markt. Als je jezelf daar tussen wilt vechten zul je risico's moeten nemen.

 

Succes met alles!

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Kun je het wagenpark incl verzekering niet via een lease maatschappij laten lopen?

 

Albert.

 

Dat is zoals het in eerste instantie was aangeboden. Die verzekeraar deelde het risico van onze auto('s) over een grotere groep leaseauto's waardoor het acceptabel was. Alleen was dit opeens niet meer mogelijk.

 

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar niet zo'n groot risico dat we bij een incident meteen failliet gaan.

Mmm.. een risico op failliet gaan hoort wel een klein beetje bij ondernemer zijn ben ik bang.

Het is, zoals je omschrijft, een gesloten markt. Als je jezelf daar tussen wilt vechten zul je risico's moeten nemen.

 

Succes met alles!

 

 

En als dat risico onacceptabel hoog is... Ik denk dat een goede ondernemer niet het risico om failliet te gaan gaat opzoeken. Als wij met 1 auto (of zelfs met 2) beginnen en die krijgt een ongeluk waarbij het voertuig total loss is, gaan wij zonder verzekering direct failliet. Ik denk niet dat dat een acceptabel risico is.

 

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Zijn er mogelijkheden met betrekking tot het buitenland. De WA moet hier in Nederland heb ik begrepen. Maar, we zouden de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld) in Duitsland kunnen onderbrengen. Ervaringsdeskundigen?

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

En als dat risico onacceptabel hoog is... Ik denk dat een goede ondernemer niet het risico om failliet te gaan gaat opzoeken. Als wij met 1 auto (of zelfs met 2) beginnen en die krijgt een ongeluk waarbij het voertuig total loss is, gaan wij zonder verzekering direct failliet. Ik denk niet dat dat een acceptabel risico is.

 

Het lijkt me sowieso niet handig om met zo'n klein wagenpark te gaan verhuren.

 

Stel dat je het financiele risico van een aanrijding wel kunt verzekeren, wat ga je de volgende huurder van de auto dan aanbieden? Een verzekeraar die de vervagingswaarde van de auto vergoed zorgt er tenslotte niet voor dat er automagisch per direct een vervangend exemplaar rijklaar voor de deur staat.

 

Bij een groter wagenpark heb je de mogelijkheid om iets anders onverhuurds aan te bieden (desnoods uit een hogere klasse voor de afgesproken prijs), maar bij 1 of 2 auto's komt een aanrijding erop neer dat de volgende klant kan gaan lopen.

 

En dat geldt natuurlijk niet alleen voor een total loss, maar ook voor een schade waarmee je niet fatsoenlijk kunt rijden (bijv kapotgereden achterlichtunit, kost een paar honderd euro, maar zonder mag je de weg niet op).

 

Link naar reactie
  • 0

Maar toen we op het punt stonden om de eerste auto te bestellen trok de verzekeraar zich opeens terug.

Welke verzekeraar?

 

We hebben nu dus een gigantisch probleem, waar niemand een oplossing voor lijkt te weten. Iemand hier een idee?

Hangt er vanaf welke verzekeraar of verzekeraars je al benaderd hebt. De marktleiders zijn Centraal Beheer, Aon Automotive, Bovemij en VVS. Heb je die alle 4 al benaderd en zo ja, hebben die alle 4 afgewezen?

 

Dit is een vreemd verhaal, het lijkt er op dat de verzekeringsmaatschappijen afspraken hebben gemaakt met grote verhuurbedrijven om geen concurrenten te bedienen.

Geen complottheorie hier: gewoon een kwestie van verlieslijdende klanten.

Je moet de afnemer/betaler (van vervangend verhuur bij schade) niet verwarren met de risicodrager die geld verdient aan reparatie en schade. Probleem bij startende verhuurbedrijven is dat verzekeraars er in 9 van de 10 gevallen zwaar verlies op lijden. Dus bedienen ze bij voorkeur geen kleine starters (die laten ze aan Rialto over), en pakken ze de overlevers na 1 jaar op.

Is overigens ook exact de reden waarom ik als adviseur geen zaken meer doe met (startende) verhuur- en leasebedrijven...

 

We hebben 1 aanbod van Rialto, maar dat is zo absurd duur (€ 14.000 per auto per jaar) dat we daarmee niet kunnen werken.

Dat die premies zo duur zijn, zegt heel wat over het risico en de gemiddelde kosten daarvan. Het is in ieder geval geen grote cashcow van Rialto: de streef(winst)marge van Rialto ligt op 4%

 

Zijn er mogelijkheden met betrekking tot het buitenland. De WA moet hier in Nederland heb ik begrepen.

Geen verplichting, WAM normen zijn gebaseerd op Europese richtlijnen. Eerder praktisch probleem: een buitenlandse verzekeraar kan kentekens niet aan- en afmelden in het CRWAM register van de RDW

 

Maar, we zouden de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld) in Duitsland kunnen onderbrengen. Ervaringsdeskundigen?

Ja, is mogelijk, maar niet voor kleine vloten/starters. Daar heb je echt een wagenpark van 500 auto's of meer voor nodig. Wel stevige eigen risico's (vanaf € 2.500,- per gebeurtenis), maar een loss limit is bespreekbaar. Meest lastige blijft de waardebasis: niet iedere buitenlandse verzekeraar wil de BPM meeverzekeren, laat staan de boekwaarde van een lease- of verhuurbedrijf.

Tarieven in Duitsland liggen op dit moment overigens hoger dan in Nederland

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar toen we op het punt stonden om de eerste auto te bestellen trok de verzekeraar zich opeens terug.

Welke verzekeraar?

 

Dat was Delta Lloyd

 

We hebben nu dus een gigantisch probleem, waar niemand een oplossing voor lijkt te weten. Iemand hier een idee?

Hangt er vanaf welke verzekeraar of verzekeraars je al benaderd hebt. De marktleiders zijn Centraal Beheer, Aon Automotive, Bovemij en VVS. Heb je die alle 4 al benaderd en zo ja, hebben die alle 4 afgewezen?

 

Deze partijen zijn benaderd door onze verzekeringsagenten en door onszelf. Zij verzekeren geen kleine verhuurders.

 

Dit is een vreemd verhaal, het lijkt er op dat de verzekeringsmaatschappijen afspraken hebben gemaakt met grote verhuurbedrijven om geen concurrenten te bedienen.

Geen complottheorie hier: gewoon een kwestie van verlieslijdende klanten.

Je moet de afnemer/betaler (van vervangend verhuur bij schade) niet verwarren met de risicodrager die geld verdient aan reparatie en schade. Probleem bij startende verhuurbedrijven is dat verzekeraars er in 9 van de 10 gevallen zwaar verlies op lijden. Dus bedienen ze bij voorkeur geen kleine starters (die laten ze aan Rialto over), en pakken ze de overlevers na 1 jaar op.

Is overigens ook exact de reden waarom ik als adviseur geen zaken meer doe met (startende) verhuur- en leasebedrijven...

 

We hebben 1 aanbod van Rialto, maar dat is zo absurd duur (€ 14.000 per auto per jaar) dat we daarmee niet kunnen werken.

Dat die premies zo duur zijn, zegt heel wat over het risico en de gemiddelde kosten daarvan. Het is in ieder geval geen grote cashcow van Rialto: de streef(winst)marge van Rialto ligt op 4%

 

Zijn er mogelijkheden met betrekking tot het buitenland. De WA moet hier in Nederland heb ik begrepen.

Geen verplichting, WAM normen zijn gebaseerd op Europese richtlijnen. Eerder praktisch probleem: een buitenlandse verzekeraar kan kentekens niet aan- en afmelden in het CRWAM register van de RDW

 

Maar als we de WA in Nederland bij Rialto onderbrengen, kan het dan wel? Dus WA in Nederland en aanvullend in het buitenland.

 

Maar, we zouden de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld) in Duitsland kunnen onderbrengen. Ervaringsdeskundigen?

Ja, is mogelijk, maar niet voor kleine vloten/starters. Daar heb je echt een wagenpark van 500 auto's of meer voor nodig. Wel stevige eigen risico's (vanaf € 2.500,- per gebeurtenis), maar een loss limit is bespreekbaar. Meest lastige blijft de waardebasis: niet iedere buitenlandse verzekeraar wil de BPM meeverzekeren, laat staan de boekwaarde van een lease- of verhuurbedrijf.

Tarieven in Duitsland liggen op dit moment overigens hoger dan in Nederland

 

 

Momenteel is er een verzekeraar in Duitsland met onze casus bezig die meent dat het mogelijk is. Dit is ook de verzekeraar van een Duitse sportauto verhuurder waar ik bij heb gewerkt, welke ook een risicovolle en kleine vloot heeft. Dus het kan wel.

 

Dan hoop ik dat we uit Duitsland nog een positief bericht ontvangen, want hier in Nederland lijken alle opties bekeken.

 

 

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan hoop ik dat we uit Duitsland nog een positief bericht ontvangen, want hier in Nederland lijken alle opties bekeken.

 

De reactie van Norbert gelezen hebbende denk ik, als je toch aan de bak wil zoek aansluiting bij een grote verhuurder die geen elektrische vloot heeft en kijk of je samen kunt werken.

Praat anders eens met de mannen achter SnappCar die hebben ook wel het een en ander meegemaakt als het gaat om verhuur van voertuigen, stakeholders binnen mobiliteit enz enz.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan hoop ik dat we uit Duitsland nog een positief bericht ontvangen, want hier in Nederland lijken alle opties bekeken.

 

De reactie van Norbert gelezen hebbende denk ik, als je toch aan de bak wil zoek aansluiting bij een grote verhuurder die geen elektrische vloot heeft en kijk of je samen kunt werken.

Praat anders eens met de mannen achter SnappCar die hebben ook wel het een en ander meegemaakt als het gaat om verhuur van voertuigen, stakeholders binnen mobiliteit enz enz.

 

 

 

Snappcar heb ik al contact mee gehad, maar die verwezen me ook gewoon door naar Centraal Beheer Achmea.

 

Ik heb maandag een afspraak met WeGo welke apps ontwikkeld voor auto's delen bij bedrijven. Daar zit ook een verzekering bij inbegrepen, dus het kan zijn dat het op die manier werkt.

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0
De reactie van Norbert gelezen hebbende denk ik, als je toch aan de bak wil zoek aansluiting bij een grote verhuurder die geen elektrische vloot heeft en kijk of je samen kunt werken.

 

I second that.

 

...of juist bij een leasemaatschappij die zich wel richt op elektrisch maar alleen via langlopende operational lease: zeker voor Tesla S en X zou ik eens gaan praten met mister green; zolang jij je richt op huur en niet op (short) lease zit je niet in elkaars vaarwater en kun je elkaar zelfs versterken: bijvoorbeeld vervangend vervoer bij schade/reparatie

 

Ik heb maandag een afspraak met WeGo welke apps ontwikkeld voor auto's delen bij bedrijven. Daar zit ook een verzekering bij inbegrepen, dus het kan zijn dat het op die manier werkt.

Ook daar zit Centraal Beheer achter....dus ik vrees dat dat geen oplossing biedt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De reactie van Norbert gelezen hebbende denk ik, als je toch aan de bak wil zoek aansluiting bij een grote verhuurder die geen elektrische vloot heeft en kijk of je samen kunt werken.

 

I second that.

 

...of juist bij een leasemaatschappij die zich wel richt op elektrisch maar alleen via langlopende operational lease: zeker voor Tesla S en X zou ik eens gaan praten met mister green; zolang jij je richt op huur en niet op (short) lease zit je niet in elkaars vaarwater en kun je elkaar zelfs versterken: bijvoorbeeld vervangend vervoer bij schade/reparatie

 

 

Mister Green via een langlopende operational lease is ook hoe we het gaan doen. Via Mister Green konden we eerst wel bij Delta Lloyd verzekeren, maar nu opeens niet meer.

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb maandag een afspraak met WeGo welke apps ontwikkeld voor auto's delen bij bedrijven. Daar zit ook een verzekering bij inbegrepen, dus het kan zijn dat het op die manier werkt.

Ook daar zit Centraal Beheer achter....dus ik vrees dat dat geen oplossing biedt.

 

Maar misschien kunnen zij wel het risico over meerdere klanten spreiden, net als Snappcar.

 

 

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

"Probleem bij startende verhuurbedrijven is dat verzekeraars er in 9 van de 10 gevallen zwaar verlies op lijden."

 

Norbert, je weet dat ik slecht ben in 'macro-economische' verhalen en jij kan het zo goed uitleggen.

 

Ik had altijd het idee dat een verzekeraar er nu juist voor is om het risico van een persoon of kleine groep te spreiden over een hele grote groep. Natuurlijk heb je een 'risicoprofiel' voor leeftijd, rijgedrag enz. Maar waarom zou een verzekeringsmaatschappij "zwaar verlies" draaien op een keurig netjes luxe elektrische auto verhuurbedrijf? Het ziet er niet uit dat die auto's zo afgeragd worden. Waar lijden ze dan verlies op?

 

Ik zal het wel weer te simpel zien.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.