• 0

Advies omtrent eigendomsoverdracht (auteursrecht?)

Goedendag,

Voor een online project heb ik een software applicatie laten ontwikkelen door een partij in Nepal (inderdaad, wilde het graag dicht bij huis houden:)). Nu komt de datum nabij dat de applicatie wordt overgedragen en vroeg ik me af hoe ik dit contractueel vast dien te leggen. Dit had ik natuurlijk voor aanvang van de samenwerking moeten regelen, maar heb toch goede hoop op een positieve afwikkeling.

 

Dus m'n vraag is welke zaken contractueel vast gelegd moeten worden, om 'zwart op wit' te hebben dat ik de nieuwe rechtmatige eigenaar ben en ermee kan doen wat ik wil etc... En dat de ontwikkelaar hier dus afstand van dut en er niet zomaar mee aan de haal kan gaan.

 

Alle input hieromtrent is welkom. Mensen die voorbeelden hebben van dergelijke contracten; heel graag!

 

Hartelijk dank!

Robbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wat ik mij (persoonlijk) afvraag is dit:

 

- Wat moet je hier mee? Begrijpt de ontwikkelaar dit? Gaat hij/zij dit tekenen?

- Heb je al iets betaald? Wat ga jij of de ontwikkelaar doen als er niets getekend wordt?

- Wat ga jij doen wanneer de ontwikkelaar met een papiertje aankomt dat getekend moet worden (en in welk taal is dat...)?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of je slapende honden wakker moet maken in dit geval.

M.a.w. is het niet vanzelfsprekend dat ze dit in opdracht van jou ontwikkelen en je dus de rechtmatige eigenaar bent? Zij hebben van tevoren ook niks bedongen over eigendom / auteursrecht?

Je kunt je ook afvragen wat je in praktische zin en realistisch gezien kunt ondernemen tegen een bedrijf in Nepal, mocht er een conflict ontstaan.

En volgens mij kan je achteraf niet alsnog voorwaarden 'onderhandelen', wat gebeurt er als ze die voorwaarden niet accepteren?

 

Maar: ik ben geen jurist.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Richard Theuws

Dank, ik zal eens informeren.

 

@Peter_CVinfo:

-Wat ik ermee wil bereiken heb ik al beschreven. En ja dat gaat hij begrijpen.

-Nee, doe ik na het tekenen, is niet relevant

-Hangt er vanaf wat erin staat, In het Engels

 

@Annedien Hoen

Bedankt voor je input. Zou best kunnen. Ik vind het vanzelfsprekend, maar je kan maar beter wat op papier hebben wat het e.e.a. uitsluit? Ik ben in ieder geval niet bang dat hij niet zal tekenen. Hij heeft inderdaad verder niets bedongen. Ik weet ook niet wat het uiteindelijke practisch nut ervan is. Ik ben inderdaad ook geen jurist, vandaar mn vraag. Klopt inderdaad dat ik dat vooraf had moeten doen, maar verwacht geen problemen en wilde gewoon even wat info opdoen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vraag me af of je slapende honden wakker moet maken in dit geval.

M.a.w. is het niet vanzelfsprekend dat ze dit in opdracht van jou ontwikkelen en je dus de rechtmatige eigenaar bent? Zij hebben van tevoren ook niks bedongen over eigendom / auteursrecht?

Volgens de - meer dan 100 jaar oude - auteurswet niet. Het auteursrecht ligt bij de maker (of bij diens werkgever, indien gemaakt in loondienst) en dient middels een akte (dus een ondertekend stuk) overgedragen te worden.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. Nepal is net als de meeste landen ter wereld ondertekenaar van de zogenaamde Berner conventie. Dus de auteur kan ook hier zijn auteursrecht laten gelden en optreden tegen inbreuk.

 

Hoe groot de kans is dat iemand uit Nepal die software in opdracht heeft gemaakt hier gaat procederen weet ik niet maar die lijkt me niet groot. Behalve als je met de software veel succes gaat krijgen en men denkt een deel van de cake te kunnen claimen.

Het kan dus maar beter geregeld zijn. Wellicht heeft men daar een standaard formulier (akte) die men kan aanpassen en ondertekenen. Of je stuurt zelf een (concept) overdrachtsakte ter ondertekening. Ter inspiratie.

 

Wil je nog meer zekerheid dan moet je het contract ook voorleggen of op laten stellen door een ter zake kundig jurist. Voor mij zouden de grootte van de belangen een belangrijke raadgever zijn in deze.

 

Als de relatie goed is dan is er inderdaad geen enkele reden om de overdracht pas in een later stadium te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of je slapende honden wakker moet maken in dit geval.

M.a.w. is het niet vanzelfsprekend dat ze dit in opdracht van jou ontwikkelen en je dus de rechtmatige eigenaar bent? Zij hebben van tevoren ook niks bedongen over eigendom / auteursrecht?

Volgens de - meer dan 100 jaar oude - auteurswet niet. Het auteursrecht ligt bij de maker (of bij diens werkgever, indien gemaakt in loondienst) en dient middels een akte (dus een ondertekend stuk) overgedragen te worden.

 

De "maker" is in dit geval dan de partij die de software ontwikkelt? Ik ken die wet goed als het over logo's gaat ;) maar ik weet niet precies hoe dat dan zit bij code of concepten.

Link naar reactie
  • 0

De ontwikkelaar van de software applicatie (buiten gevallen van dienstverband) heeft de intellectuele eigendomsrechten. De opdrachtgever heeft alleen recht op overdracht daarvan (buiten een beperkt gebruiksrecht) als dat is overeengekomen. En zoals al gezegd kan een rechtsgeldige overdracht alleen met een akte (getekende overeenkomst; hoeft niet bij de notaris).

 

Om geen slapende honden wakker te maken zou je er strategisch voor kunnen kiezen er in je communicatie met de opdrachtnemer in Nepal 'vanuit te gaan' dat dit het geval is door 'praktische afspraken' te (proberen te) maken over de overdracht van intellectuele eigendomsrechten (intellectual property rights) en (hopelijk) ook van overdracht van de broncode (source), want anders kun je geen herstel, aanpassingen, bug fixes, nieuwe versies, updates en dergelijke laten doorvoeren door een andere partij. Tenzij je een onderhoudscontract aangaat of bent aangegaan met de partij in Nepal, zodat hij dat zal verzorgen.

 

Succes ermee.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.