Volkskrant: Wie langer ziek is, ontvangt bijna twee jaar een uitkering via een collectieve regeling. Deze wordt betaald uit premies. Die regeling geldt niet alleen voor werknemers in loondienst, maar ook voor zzp'ers en freelancers. Het CDA hoopt hiermee het verschil tussen werknemers en zelfstandigen te verkleinen.
Wat vinden wij hiervan op HL?
Ikzelf zie mij al aankomen bij klanten. "ja meneer, ik kom vandaag niet, maar wil toch graag effe vangen.
Gisteren had ik trouwens de loodgieter op bezoek, eindelijk, dat klusje werd opeens drie keer zo duur, want hij zou al eerder komen maar was twee dagen ziek.
Volgens mij heeft het ook niks met zorg om die arme zzp'er te maken, maar gaat het erom hem premie ziektekosten te laten betalen. Want die premiepot, die loopt nu flink terug natuurlijk.
Ook meldt de Volkskrant:
Met dit voorstel wil het CDA het midden- en kleinbedrijf tegemoetkomen. Dat loopt al jaren te hoop tegen de twee jaar doorbetaling van salaris aan zieke werknemers. Die dure verplichting zou bedrijven huiverig maken mensen in dienst te nemen en de voorkeur te geven aan zelfstandigen zonder personeel - zzp'ers - die zelf het ziekterisico dragen.
Dus omdat men huiverig is om mensen aan te nemen in loondienst, gaan we nu de zzp'er duurder maken?
De zzp'er is vanwege de aard van zijn werkzaamheden en zijn vrijheden juist prima in staat risico's zelf in te schatten. En wordt nu verplicht mee te betalen aan de arbeidsmoraal van je een dagje afmelden bij je baas nadat je een avond door bent gezakt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
realist
realist
Wat vinden wij hiervan op HL?
Ikzelf zie mij al aankomen bij klanten. "ja meneer, ik kom vandaag niet, maar wil toch graag effe vangen.
Gisteren had ik trouwens de loodgieter op bezoek, eindelijk, dat klusje werd opeens drie keer zo duur, want hij zou al eerder komen maar was twee dagen ziek.
Volgens mij heeft het ook niks met zorg om die arme zzp'er te maken, maar gaat het erom hem premie ziektekosten te laten betalen. Want die premiepot, die loopt nu flink terug natuurlijk.
Ook meldt de Volkskrant:
Dus omdat men huiverig is om mensen aan te nemen in loondienst, gaan we nu de zzp'er duurder maken?
De zzp'er is vanwege de aard van zijn werkzaamheden en zijn vrijheden juist prima in staat risico's zelf in te schatten. En wordt nu verplicht mee te betalen aan de arbeidsmoraal van je een dagje afmelden bij je baas nadat je een avond door bent gezakt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51324-cda-wil-verplichte-ziekteverzekering-zzpers/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag