Even een omschrijving van mijn situatie (uitvoeriger dan ik eigenlijk wil, maar compacter kreeg ik het niet duidelijk)
Sinds ruim een half jaar ben ik aangesteld als hoofd van de afdelingen Marketing en Design bij een firma die schrijfwaren produceert en verkoopt.
Meer dan 20 jaar jong en destijds gestart als eenmanszaak (echtpaar). Nu ruim 120 medewerkers met interessante moderne producten.
Sinds een jaar of 10 is er een afdeling Design (of liever gezegd DTP), begonnen als afdeling voor folders, catalogi, advertenties, e.d. Nu een afdeling 5 man/vrouw sterk, jong, creatief, vol met ideeën en kwaliteiten. Nog steeds veel van dezelfde werkzaamheden maar met een groot potentieel in creativiteit.
Sinds een jaar of 5 is er een afdeling Marketing. Hetzelfde laken een pak qua team (4 personen). De werkzaamheden komen niet in de buurt van het potentieel van het team. Bestaat voornamelijk uit zorgen dat de juiste advertentie op het juiste moment bij de juiste persoon is... of werk van vergelijkbare aard.
En ja er is een website en zelfs een web-shop...
Het bedrijf is van oorsprong gericht op verkoop van producten aan de grotere warenhuizen door middel van de buitendienst, persoonlijk contact e.d. Dat loopt in principe best goed. Maar tijden veranderen... Het grote potentiaal aan andere B2B mogelijkheden en tegenwoordig ook B2C mogelijkheden wordt niet gebruikt.
Uitgangspunt is: we doen het al jaren zo waarom anders doen?
Nu ben ik aangesteld in deze nieuwe positie* om al mijn briljante(...), creatieve(...) en innoverende(...) ideeën in het bedrijf te brengen. In marketing en in design, offline en online, binnenland en buitenland. Frisse en heldere communicatie, immers we hebben toch een creatieve Design afdeling en een slagvaardige Marketing afdeling. Wat mij tot op heden best aardig lukt. ;)
* Nieuwe positie, want voorheen geleid door 1 van de 2 oprichters, maar bij gebrek aan tijd ben ik benaderd... Daardoor was het voor mij in eerste instantie ook wel makkelijk scoren: nieuw elan, deskundig, creatief, etc. En ja, het is in principe een prachtige job. :)
Maar nu mijn probleem.
Het bedrijf wordt geleid door 2 personen die vanuit traditionele (lees ouderwetse) verkoopkanalen hun producten in de markt hebben gezet. Wat tot op heden redelijk goed heeft functioneert. Nu wordt de concurrentie zwaarder en slagvaardiger, als reactie schieten ze in een soort kramp om b.v. meer buitendienst mensen aan te stellen, trachten poot aan de grond te krijgen bij andere grotere klanten, etc. Allemaal zoals ze dit al die jaren hebben gedaan: verkoopgericht.
De afdelingen Marketing en Design spelen een marginale rol hierin. Plannen worden ontwikkeld en enthousiast ontvangen maar net zo snel weer aan de kant geschoven. Er is geen rode draad, geen consequente aanpak, geen echt plan...
Want verkoop kun je in cijfers en spannende grafieken zetten, marketing kost alleen maar geld en de resultaten zijn niet duidelijk... dat is min of meer de tendens bij de directie.
Mijn vraag.
Hoe kan ik de directie overtuigen om het potentieel uit beide team te halen en te gebruiken, om een marketing communicatie plan (door ons te laten) schrijven en zich daar te houden, om de nieuwe media te omarmen, de aanzwellende B2C groep te benaderen, etc. Kortom: een typisch traditioneel, ouderwets bedrijf mee aan de hand te nemen in de nieuwe moderne wereld van offline en online marketing, social media, responsive design, customer journey, touch points, reviews, B2H (Business 2 Human)... ach het hele bekende riedeltje wat nu op dit moment rondzoemt in de boeken en op het internet.
Ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan: verkoop op ouderwetse manier, geen consequent doorgevoerde strategie vasthouden, geen vertrouwen in de kwaliteiten van de MarCom medewerkers, enfin, je begrijpt wat ik bedoel vermoed ik. Ondanks het in eerste instantie "makkelijke scoren" voor mij in deze nieuwe functie binnen het bedrijf, loop ik nu meer en meer tegen deze traditionele, min of meer onwrikbare (verkoop)mentaliteit aan.
Dank voor het lezen en als je een tip, advies of raad hebt.... ik ontvang het graag!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast
Gast
Hallo,
Even een omschrijving van mijn situatie (uitvoeriger dan ik eigenlijk wil, maar compacter kreeg ik het niet duidelijk)
Sinds ruim een half jaar ben ik aangesteld als hoofd van de afdelingen Marketing en Design bij een firma die schrijfwaren produceert en verkoopt.
Meer dan 20 jaar jong en destijds gestart als eenmanszaak (echtpaar). Nu ruim 120 medewerkers met interessante moderne producten.
Sinds een jaar of 10 is er een afdeling Design (of liever gezegd DTP), begonnen als afdeling voor folders, catalogi, advertenties, e.d. Nu een afdeling 5 man/vrouw sterk, jong, creatief, vol met ideeën en kwaliteiten. Nog steeds veel van dezelfde werkzaamheden maar met een groot potentieel in creativiteit.
Sinds een jaar of 5 is er een afdeling Marketing. Hetzelfde laken een pak qua team (4 personen). De werkzaamheden komen niet in de buurt van het potentieel van het team. Bestaat voornamelijk uit zorgen dat de juiste advertentie op het juiste moment bij de juiste persoon is... of werk van vergelijkbare aard.
En ja er is een website en zelfs een web-shop...
Het bedrijf is van oorsprong gericht op verkoop van producten aan de grotere warenhuizen door middel van de buitendienst, persoonlijk contact e.d. Dat loopt in principe best goed. Maar tijden veranderen... Het grote potentiaal aan andere B2B mogelijkheden en tegenwoordig ook B2C mogelijkheden wordt niet gebruikt.
Uitgangspunt is: we doen het al jaren zo waarom anders doen?
Nu ben ik aangesteld in deze nieuwe positie* om al mijn briljante(...), creatieve(...) en innoverende(...) ideeën in het bedrijf te brengen. In marketing en in design, offline en online, binnenland en buitenland. Frisse en heldere communicatie, immers we hebben toch een creatieve Design afdeling en een slagvaardige Marketing afdeling. Wat mij tot op heden best aardig lukt. ;)
* Nieuwe positie, want voorheen geleid door 1 van de 2 oprichters, maar bij gebrek aan tijd ben ik benaderd... Daardoor was het voor mij in eerste instantie ook wel makkelijk scoren: nieuw elan, deskundig, creatief, etc. En ja, het is in principe een prachtige job. :)
Maar nu mijn probleem.
Het bedrijf wordt geleid door 2 personen die vanuit traditionele (lees ouderwetse) verkoopkanalen hun producten in de markt hebben gezet. Wat tot op heden redelijk goed heeft functioneert. Nu wordt de concurrentie zwaarder en slagvaardiger, als reactie schieten ze in een soort kramp om b.v. meer buitendienst mensen aan te stellen, trachten poot aan de grond te krijgen bij andere grotere klanten, etc. Allemaal zoals ze dit al die jaren hebben gedaan: verkoopgericht.
De afdelingen Marketing en Design spelen een marginale rol hierin. Plannen worden ontwikkeld en enthousiast ontvangen maar net zo snel weer aan de kant geschoven. Er is geen rode draad, geen consequente aanpak, geen echt plan...
Want verkoop kun je in cijfers en spannende grafieken zetten, marketing kost alleen maar geld en de resultaten zijn niet duidelijk... dat is min of meer de tendens bij de directie.
Mijn vraag.
Hoe kan ik de directie overtuigen om het potentieel uit beide team te halen en te gebruiken, om een marketing communicatie plan (door ons te laten) schrijven en zich daar te houden, om de nieuwe media te omarmen, de aanzwellende B2C groep te benaderen, etc. Kortom: een typisch traditioneel, ouderwets bedrijf mee aan de hand te nemen in de nieuwe moderne wereld van offline en online marketing, social media, responsive design, customer journey, touch points, reviews, B2H (Business 2 Human)... ach het hele bekende riedeltje wat nu op dit moment rondzoemt in de boeken en op het internet.
Ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan: verkoop op ouderwetse manier, geen consequent doorgevoerde strategie vasthouden, geen vertrouwen in de kwaliteiten van de MarCom medewerkers, enfin, je begrijpt wat ik bedoel vermoed ik. Ondanks het in eerste instantie "makkelijke scoren" voor mij in deze nieuwe functie binnen het bedrijf, loop ik nu meer en meer tegen deze traditionele, min of meer onwrikbare (verkoop)mentaliteit aan.
Dank voor het lezen en als je een tip, advies of raad hebt.... ik ontvang het graag!
gr. Jan Willem
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52717-ouderwets-bedrijf-in-de-moderne-tijd-brengen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
23 antwoorden op deze vraag