• 0

HELP - CE kosten import Azie

Beste experts,

 

Ik heb al heel wat informatie gelezen maar ik zoek antwoord op mijn specifieke vragen. ::) Hier mijn verhaal:

 

Ik wil een specifiek product importeren vanuit Azie, speelgoed met 1 elektrische klein component. Hierdoor zal het waarschijnlijk onder elektrische goederen vallen.

Echter is het product(100 euro/stuk) nog niet CE gecertificeerd, en de fabrikant wil dit niet gaan uitzoeken tenzij ik minstens 100 producten bestel. Echter heb ik het budget etc. niet en zou ik er eerst 10 doen(max)(1.000 euro dus). Mijn idee is dus om zelf dan maar in Nederland te zorgen voor het CE certificaat. Nu lees ik al dat dit duizenden euro's kan kosten terwijl de ander zegt: Je kunt het er ook zelf op plakken...

 

Wat raden jullie mij aan? Wat zou het nu echt kosten op de goedkoopste manier?

Ik ben een beginnende webshop die dit product als een van de belangrijkste wil maken, maar dit is wel erg demotiverend.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat raden jullie mij aan?

Geen zaken doen met deze partij.

 

Wat zou het nu echt kosten op de goedkoopste manier?

Als je niets doet, zijn de kosten 0.

 

terwijl de ander zegt: Je kunt het er ook zelf op plakken...

Dat is sowieso érg onverstandig, maar bovendien kan en mag dat voor elektrisch speelgoed juist niet: je bent verplicht om technische documentatie op te stellen en een veiligheidsbeoordeling uit te (laten) voeren. Daarbij moet getoetst worden of het speelgoed volledig voldoet aan de geharmoniseerde EU-normen. Doet het product dat niet of niet volledig, dan ben je vervolgens verplicht om het goed ook nog te laten testen bij een aangewezen keuringsinstituut in de EU (zoals DEKRA, KEMA, TNO of TÜV)

 

In geval van een schade door een niet getest ondeugdelijk product (sowieso voor dit product onverzekerbaar) loop je niet alleen tegen zeer hoge kosten aan (oa bij letsel), maar kun je in dit geval zelfs strafrechtelijk vervolgd worden.

 

Ik ben een beginnende webshop die dit product als een van de belangrijkste wil maken, maar dit is wel erg demotiverend.

Investeer dan eerst in technische documentatie en een deugdelijke test. Dat kost je inderdaad een paar duizend euro.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is het niet zo dat er een soort Checklist is waarmee ik het product CE kan keuren?

Het product is namelijk compleet veilig in mijn ogen alleen zit er 1 klein componentje in wat niet officieel gekeurd is... Toch jammer om hierdoor het product af te schrijven.

 

Het is een klein 'motortje' om een LEGO stokje + wiel mee te draaien, that's it.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als je dit stappenplan hebt doorlopen kun je in principe legaal de CE markering sticker opplakken?

Ik hoorde namelijk dat een fabrikant ook zelf mag beoordelen of het product aan de CE voorwaarden voldoet.

 

lijkt me toch weer heel anders dan gelijk een paar duizend euro uitgeven aan een expert?

 

Link naar reactie
  • -1

Koop ook regelmatig in Azie, ze zeggen dat zij onder CE normen weken maar ze plakken die sticker er niet op.Ze laten een waslijst aan certificaten zien waaronder ze vallen, maar de enige sticker die je ziet is ....made in china.

Kan eigenlijk ook niet, zo goedkoop leveren en dan ook nog eens onder CE normen. Ik zou me er niet zo druk over maken en gewoon verkopen. Laat eventueel een technici er naar kijken of alles kundig in elkaar is gezet, dus eerst eentje kopen, checken en eventuele veranderingen door laten voeren in China en verkopen die handel.

Link naar reactie
  • 0

Kan eigenlijk ook niet, zo goedkoop leveren en dan ook nog eens onder CE normen. Ik zou me er niet zo druk over maken en gewoon verkopen.

Ahum, kuch...

In geval van een schade door een niet getest ondeugdelijk product (sowieso voor dit product onverzekerbaar) loop je niet alleen tegen zeer hoge kosten aan (oa bij letsel), maar kun je in dit geval zelfs strafrechtelijk vervolgd worden.

De gewonde consument zit dan met een onverzekerde, failliete, opgesloten leverancier en kan zijn (letsel)schade (die op zich al erg genoeg is) nergens verhalen... Ik zou me daar vooraf wel druk over maken, eerlijk gezegd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wij verkopen onze producten in CV, daar is alles Chinees en kom je geen CE certificaten tegen, Ik ga dus mee met de markt anders ben ik te duur. Koop veel goede gebruikte machines met CE classificatie in Nederland en dat lukt dan weer wel. Garantie tot aan de voordeur, zo gaat dat in arme landen, en in Nld. zijn daar alle Chinese artikelen dan CE gecertificeerd met 6 mnnd. garantie of zo?

Link naar reactie
  • 0

@atlas1302

 

CE is een certificering die aangeeft dat aan alle veiligheidseisen, door de EU gesteld, wordt voldaan. Deze regels zijn niet door de EU opgesteld om leveranciers te pesten maar de consument te beschermen. CE heeft niets met garantie te maken. Dat is weer een heel ander hoofdstuk.

 

Dat het er in Kaapverdië heel anders aan toe gaat betekent nog niet dat je voor de EU de maatstaf van Kaapverdië aan kunt houden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Denk groter

 

Dat er nog geen CE Markering op zit, wil waarschijnlijk zeggen dat het product dus in Europa nog niet te verkrijgen is.

 

Jij bent overtuigd van het product, want anders zeg je niet dat je het het belangrijkste product in je webshop moet worden.

 

Dus ga met leverancier in gesprek. Stel voor dat je de CE markeringskosten betaalt, de documentatie opstelt, in diverse talen etc.

 

Dit in ruil voor een Europees importschap voor (bijvoorbeeld) minimaal de komende 5 jaar. Je voert het in je eigen webshop, en zoekt resellers in alle andere Europese landen.

 

Als je dat lukt, mits het product inderdaad unieke eigenschappen heeft, dan verdien je die CE markering etc. toch zo terug?

Link naar reactie
  • 0

Is het echter niet zo dat de beginnende starter dus enorm veel moet investeren wil hij zijn product moeten kunnen verkopen?

Niet als die beginnende starter zaken doet met een fabrikant die z'n zaakjes in China goed op orde heeft, en zelf op correcte wijze heeft gezorgd voor CE Markering (en dat ook kan aantonen met testrapporten van een keuringsinstituut, die zitten ook in China zelf)

 

Dat lijkt me weer ook niet bevordelijk voor de economie.

Integendeel: juist gevaarlijke rommel is slecht voor de economie.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Is het echter niet zo dat de beginnende starter dus enorm veel moet investeren wil hij zijn product moeten kunnen verkopen? Dat lijkt me weer ook niet bevordelijk voor de economie.

Aanvullend op Norbert: Nee, de beginnende starter moet een verstandige keuze maken welke producten hij wil verkopen. Als de starter niet teveel wil investeren, moet hij ongekeurde producten gewoon links laten liggen.

 

Omdat bepaalde producten ongekeurd zijn, zijn ze in China goedkoop en hier lastig verkrijgbaar; daardoor ruiken sommige mensen een kans om snel geld te verdienen. Helaas gaat dat over de rug van de consument. Advies: niet doen, zoek eerlijke en veilige manier om duurzaam je geld te verdienen. Dat is voor iedereen uiteindelijk beter.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vroeger nog mijn middenstand moeten halen om een onderneming te starten, dan krijg je meteen een basis kennis mee om je als beginnend ondernemer te profileren. Je zal toch ook je boekhouding op orde moeten hebben, dat alleen al vergt kennis. Ik vind al die webshops een ongezonde zaak, oneerlijke concurrentie voor de middenstand in zijn dure pand op een zicht locatie. Heb je al een winkel en promoot je artikelen via een site is dat natuurlijk een prima idee, ze kunnen jouw winkel vinden en de artikelen bekijken en oordelen op kwaliteit. Bij een webshop weet je nooit wat je door de brievenbus krijgt En ja een usb kabeltje daar stap ik mijn auto niet voor in om daarna duur te parkeren, en voor 3x zoveel bij de zogenaamde goedkope xxxxmarkt te kopen.

Link naar reactie
  • -1

Beste experts,

 

Ik heb al heel wat informatie gelezen maar ik zoek antwoord op mijn specifieke vragen. ::) Hier mijn verhaal:

 

Ik wil een specifiek product importeren vanuit Azie, speelgoed met 1 elektrische klein component. Hierdoor zal het waarschijnlijk onder elektrische goederen vallen.

Echter is het product(100 euro/stuk) nog niet CE gecertificeerd, en de fabrikant wil dit niet gaan uitzoeken tenzij ik minstens 100 producten bestel. Echter heb ik het budget etc. niet en zou ik er eerst 10 doen(max)(1.000 euro dus). Mijn idee is dus om zelf dan maar in Nederland te zorgen voor het CE certificaat. Nu lees ik al dat dit duizenden euro's kan kosten terwijl de ander zegt: Je kunt het er ook zelf op plakken...

 

Wat raden jullie mij aan? Wat zou het nu echt kosten op de goedkoopste manier?

Ik ben een beginnende webshop die dit product als een van de belangrijkste wil maken, maar dit is wel erg demotiverend.

 

 

Je zal toch niet per ongeluk toevallig een laser bedoelen??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.