• 0

Hulpmiddel voor de betalingskenmerken van de Belastingdienst

Hallo allen,

 

Tijdens mijn werkzaamheden als assistent-accountant heb ik vaak te maken met de betalingskenmerken van de Belastingdienst. Om de 16-cijferige code om te zetten in een leesbaar aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer maak ik gebruik maken van de zoekhulp betalingskenmerken, deze website https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/betalingskenmerk/.

 

De 16 cijfers moeten in 4 vakjes worden ingevuld en dat is gewoon erg vervelend.. Vooral als je er soms 20 op een dag moet opzoeken. Om deze reden hebben mijn broer (webdeveloper) en ik de website *knip* ontwikkeld.

 

Je kunt het 16-cijferige betalingskenmerk in het invoerveld copy-pasten en een PHP script haalt het aangifte, aanslag- of beschikkingsnummer direct van de website van de Belastingdienst.

 

Ik vind het persoonlijk erg handig en daarom wil ik het graag met jullie delen.

 

Om bovenstaande nog makkelijker te maken zijn we ook bezig met een tool die het aanslagnummer automatisch ontcijfert en de betekenis van elk cijfer en letter weergeeft. Met als kers op de taart een vooraf ingevulde regel die u in uw boekhouding kunt kopiëren. Bijvoorbeeld:

 

- 0823612731601040

- 8236.12.739.B.01.6040

- Afdracht OB apr 2016 8236.12.739.B.01.6040

 

Deze functionaliteit is momenteel in ontwikkeling en het wordt getest op mijn kantoor (veel vrolijke collega's :)). Later meer.

 

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan beantwoord ik deze graag!

 

Pim

mod-edit: link verwijderd: het is op Higherlevel niet toegestaan je eigen website te promoten, hoe handig hij misschien ook is

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Pim,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Je kunt het 16-cijferige betalingskenmerk in het invoerveld copy-pasten en een PHP script haalt het aangifte, aanslag- of beschikkingsnummer direct van de website van de Belastingdienst.

Leuk idee. Meteen geprobeerd, had net een BTW aangifte openstaan. Kopiëren, plakken, foutmelding: "Alleen cijfers zijn toegstaan" (let op de spelfout). In de aangifte staan er namelijk spaties tussen elk groepje van vier cijfers. Toegeven, het kopiëren uit een aangifte voegt niet veel toe want het aangiftenummer staat ook al in die aangifte, maar toch.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een uitstekend idee, zeker de uitbreidingen die op stapel staan. Altijd problemen met het vinden van juiste type aanslag (voorlopig; definitief, naheffing; etc.) en de betrokken periode te vinden. Kan eigenlijk alleen door de met 0800-0543 te bellen.

 

Ik kijk er dus naar uit, Jos

Link naar reactie
  • 0

Ik log dan in op belastingdienst.nl als ondernemer, en klik op het rechter-tabje 'Betalingskenmerk' - daar staan op het moment alle OB-aanslagen vanaf 2014 nog.

Hoi Peter,

 

Op die manier kun je inderdaad ook achterhalen wat de betalingskenmerken betekenen. Dit is dan ook een prima oplossing voor ondernemers, maar niet voor administratie- en accountantskantoren.

Link naar reactie
  • 0

Dit is dan ook een prima oplossing voor ondernemers, maar niet voor administratie- en accountantskantoren.

 

Dus je maakt dit voor fiscale intermediairs?

 

Maar die kopen toch allemaal commerciële software en daarin worden de betalingskenmerken die bij aangiften horen gewoon vermeld.

Althans in alle programma's die ik gebruik voor aangiften staat dat er gewoon bij.

 

(Maar misschien begrijp ik je doelstelling met de site niet helemaal, dat kan ook.)

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is dan ook een prima oplossing voor ondernemers, maar niet voor administratie- en accountantskantoren.

 

Dus je maakt dit voor fiscale intermediairs?

 

Maar die kopen toch allemaal commerciële software en daarin worden de betalingskenmerken die bij aangiften horen gewoon vermeld.

Althans in alle programma's die ik gebruik voor aangiften staat dat er gewoon bij.

 

(Maar misschien begrijp ik je doelstelling met de site niet helemaal, dat kan ook.)

 

Nee deze website/tool is voornamelijk bedoeld voor boekhouders/accountants die de administratie voeren van hun klanten. En daar val ik ook onder. Wij zien dagelijks betalingen aan / ontvangsten van de Belastingdienst met alleen een betalingskenmerk vermeld. Om deze bankmutaties administratief te kunnen verwerken moeten we het betalingskenmerk omzetten in een aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer. Uit dit nummer blijkt om welke soort belasting het gaat, periode, jaar etc.

 

Dit kan via de traditionele manier (website Belastingdienst, 16 cijfers in 4 hokjes typen en vervolgens de code handmatig ontcijferen) of via onze website.

 

Het is alleen jammer dat ik de website niet meer op dit forum mag vermelden omdat het niet is toegestaan je eigen website te promoten. Iemand een oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Heel eerlijk:

 

Een hulpmiddel voor boekhouders/administrateurs om, wanneer zij te weinig informatie van hun klanten krijgen, tóch via een betalingskenmerk op een bankafschrift van de klant een aanslagnummer te kunnen ontleden lijkt mij weinig relevant voor de gemiddelde HL lezer.

 

Voor een (gewone HL) ondernemer zal dit niet heel opwindend zijn, lijkt mij dan.

 

Misschien moet je het proberen via een forum voor boekhouders/accountants? Zal hen meer boeien denk ik.

 

Link naar reactie
  • 0
Het is alleen jammer dat ik de website niet meer op dit forum mag vermelden omdat het niet is toegestaan je eigen website te promoten. Iemand een oplossing?

Deze opnemen in jouw profielinformatie of handtekening.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst zelf heeft een openbare, online Zoekhulp betalingskenmerk en aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer of kortweg Zoekhulp betalingskenmerk. Daarmee kun je op twee manieren zoeken: naar een betalingskenmerk of naar een aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer; bij die tweede keuze vul je vervolgens een te converteren betalingskenmerk in.

Zie bijgevoegd plaatje.

Zoekhulp-betalingskenmerk-Belastingdienst.thumb.png.ac48606e4d9c6cd487c4d3249f761468.png

Link naar reactie
  • 0

Heel eerlijk:

 

Een hulpmiddel voor boekhouders/administrateurs om, wanneer zij te weinig informatie van hun klanten krijgen, tóch via een betalingskenmerk op een bankafschrift van de klant een aanslagnummer te kunnen ontleden lijkt mij weinig relevant voor de gemiddelde HL lezer.

 

Voor een (gewone HL) ondernemer zal dit niet heel opwindend zijn, lijkt mij dan.

 

Misschien moet je het proberen via een forum voor boekhouders/accountants? Zal hen meer boeien denk ik.

 

Klopt, deze post is eigenlijk ook meer bedoeld voor collega assistent-accountants dan ondernemers. Ik kon geen forum vinden voor boekhouders/accountants en hoopte op deze manier toch nog wat mensen te kunnen bereiken.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst zelf heeft een openbare, online Zoekhulp betalingskenmerk en aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer of kortweg Zoekhulp betalingskenmerk. Daarmee kun je op twee manieren zoeken: naar een betalingskenmerk of naar een aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer; bij die tweede keuze vul je vervolgens een te converteren betalingskenmerk in.

Zie bijgevoegd plaatje.

Zie OP. Het proces om van een betalingskenmerk tot een aanslagnummer te komen hebben wij versneld d.m.v. een PHP script en de website van de Belastingdienst.

 

@Griffioen

Dit kun je binnenkort verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

De oude website is offline gehaald en de nieuwe website Belastingtool is nu online (bèta-versie). Alle geplande toevoegingen zijn live en functioneel.

 

Je kunt nu een betalingskenmerk of een aangifte-, aanslag-, of beschikkingsnummer invoeren en onze tool toont de betekenis van de letter, het jaar, het tijdvak en de status. Inclusief een vooraf ingevulde omschrijving voor in de boekhouding.

 

Mocht je de omschrijving willen aanpassen, dan moet je even een account aanmaken.

 

We zien jullie feedback graag tegemoet!

 

 

(voor een link naar de website, zie mijn handtekening of profielinformatie)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

We zien jullie feedback graag tegemoet!

 

Voor feedback op een product, site of dienst hebben we een apart board "wat vinden jullie van mijn".

 

Daar (en alleen daar) mag je ook een link naar de site in het bericht opnemen.

 

Verzoek daarom om je huidige bericht daar te herplaatsen, dan zal ik mijn feedback in dat topic geven (zoals: waar zijn de algemene voorwaarden, en wat zijn ze) .

 

Dit topic zet ik bij deze op slot

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.