• 0

Wat doet de ondernemerskamer precies?

Beste allemaal,

 

Ik ben Arend en ik heb samen met mijn ex-to-be-compagnon-in-spee een BVtje.

Ieder 50% aandelen en allebei algemeen directeuren c.q. bestuurders.

Er kan niets door mij besloten worden zonder mijn compagnon en hij kan niets besluiten zonder mij.

Altijd met z'n tweetjes gewerkt in de zaak als ICT'ers.

Door ruzie tussen ons tweetjes doet de zaak niets meer. De zaak staat ingeschreven op mijn huisadres.

Ik ben verder gegaan met werken als eenmanszaak (los van de BV) en hij volgens mij ook.

We hebben ruzie sinds einde 2013. Sinds die tijd is er geen AvA meer geweest om de jaarstukken goed te keuren. De accountant heeft ze tot 2015 gemaakt. Vorig jaar is door aanvraag uitstel in de maak.

Mijn compagnon heeft de jaarrekeningen al sinds 2 jaar allemaal in huis maar zijn advocaat zegt ineens dat hij ze niet heeft. De jaarrekeningen waren hem toegezonden ruim voordat we een AvA hadden gepland in de zomer van 2013. Op de dag van de AvA meldde hij zich ziek.

Hij heeft scherpe, goeie smeerlap van een advocaat. Hij weet ook dat de jaarrekening in 2015 naar mijn medecompagnon aangetekend verstuurd zijn. Maar speelt een leuk spelletje door te beweren dat ik ze toegezegd heb maar niet heb toegestuurd. Ik heb ze dan maar weer wederom per email gestuurd. Mijn compagnon heeft ze net zitten afkeuren. Allemaal!

Er zit namelijk een persoonlijk belang in dit stukje. Een persoonlijk gestort bedrag wat hij terug wil uit de zaak. Hij heeft op eigen initiatief dit bedrag (in 2013) op zijn teveel onttrokken gelden laten wegboeken door de accountant. Dus de onttrekkingen voor privé doeleinden zijn daarmee wat minder geworden.

Dat is in 2013 in een jaarrekening verwerkt dus. Nu wil hij het bedrag terug van de zaak.

Dat hij zo gewikst is om alles zo te verdraaien had ik niet aan zien komen. Hij claimt dat ik van alles wist en dat alles mijn idee en plan was.

We kunnen niet meer tot een besluit komen. We komen er nooit zo uit als hij en zijn advocaat spelletjes blijven spelen. Mijn compagnon wil zich best uitkopen voor een symbolisch bedrag van 20 eurie en verder geen zakelijke en persoonlijke verantwoordingen meer hebben. Maar wel een schuld aan de zaak overlaten, die de zaak aan hem moet betalen. Van horen zeggen blijkt er al een dagvaarding tegen de zaak in de maak te zijn. Zoals ik al zei: Er niets meer in de zaak want niemand werkt er nog in. De zaak staat op mijn huisadres ingeschreven en dat maakt me zorgen. Hij zal op deze manier aan mijn gezin gaan komen.

Ik ben bezig een advocaat te nemen maar die zal zich moeten inlezen in het dossier.

Vragen van Arend.

Wat gebeurd er precies na een dagvaarding zodra de uitspraak van de rechtbank is gedaan?

Moet ik eerst nog geprobeerd hebben dit conflict te hanteren?

Moet er eerst een heel dossier opgebouwd zijn?

Of kan ik al naar de ondernemerskamer gaan?

Wat kan de ondernemerskamer voor me doen?

Bedankt alvast. Arend.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Wat gebeurd er precies na een dagvaarding zodra de uitspraak van de rechtbank is gedaan?

Op een dagvaarding moet eerst schriftelijk (of bij een kort geding mondeling) gereageerd worden en daarna bepaalt de rechtbank of de eisen uit de dagvaarding wel of niet toegewezen worden.

In die procedure kun je ook tegeneisen formuleren.

Moet ik eerst nog geprobeerd hebben dit conflict te hanteren?

Nee.

Moet er eerst een heel dossier opgebouwd zijn?

Ja, anders is het glazen bol werk.

Of kan ik al naar de ondernemerskamer gaan?

Ja, dat zou kunnen, maar...

Wat kan de ondernemerskamer voor me doen?

In de basis? Oordelen over ondernemersrechtelijke dingen *en* direct ingrijpen met een soort kort geding, maar daar zijn forse kosten aan verbonden die je mogelijk beter aan je verweer kunt besteden.

Bedankt alvast. Arend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe doe je dat dan?

We kunnen niet besluiten zonder elkaar door onze gezamenlijk bevoegdheden. Er zijn geen contracten tussen ons of in de zaak. Niemand heeft verder een titel. We zijn beiden algemeen directeur. Alles is sam-sam. Een advocaat voor de zaak inhuren kan en lukt niet. Ik sta er alleen voor. Wat kan ik dan wel doen? Advocaat inhuren op eigen titel? Hij heeft de jaarrekeningen afgekeurd en er bezwaren op gemaakt. En even uitgaand van één worst scenario. Het staat hem vrij doorgang te vinden naar een dagvaarding en die toegewezen krijgen ook. Offe zie ik dat niet helder?

Over hoeveel kosten hebben we het wanneer we het hebben over proceskosten voor de ondernemerskamer? Hoe kom ik van hem en zijn negatieve energie af?

 

Link naar reactie
  • 0

Als jouw (voormalige) partner een advocaat heeft ingeschakeld dan lijkt het mij verstandig dat jij dat ook als de wiedeweerga doet. Als ik tussen de regels doorlees heb je geen rechtsbijstandverzekering dus moet je bij een advocatenbureau de tarieven opvragen. En hoe vind je boekhouder dat de jaarrekeningen zijn afgekeurd? Die kan je misschien ook helpen bij een en ander.

Link naar reactie
  • 0

En hoe vind je boekhouder dat de jaarrekeningen zijn afgekeurd? Die kan je misschien ook helpen bij een en ander.

Mijn accountant vindt het net als ik 'vreemd'.

Hier zit ik toch nog met de vragen die ik hiervoor stelde. Weet iemand daar antwoorden op?

 

Link naar reactie
  • 0

Advocaat inhuren op eigen titel?

Waarom heb je dat niet al gedaan?

 

Hij heeft scherpe, goeie smeerlap van een advocaat.

Hoe doet jouw compagnon dat dan?

 

Hoe kom ik van hem en zijn negatieve energie af?

Niet door je kop in het zand te steken of te blijven verwijzen naar dat je geen advocaat namens de BV in mag schakelen, in ieder geval. Schakel z.s.m. een eigen advocaat in en zorg voor een goede verdediging of - indien mogelijk - tegenaanval

 

Enne... denk niet dat ik makkelijk praten schrijven heb: ik ben helaas een ervaringsdeskundige. :-[ :'( Mij heeft het te laat inschakelen van een advocaat in een zakelijk conflict een héle hoop geld gekost (100K). Maar toen ik de advocaat eenmaal had ingeschakeld ging het snel en rap naar een oplossing.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Advocaat inhuren op eigen titel?

Waarom heb je dat niet al gedaan?

Ik kon dat eerst zelf nog aan maar het stijgt nu boven mijn hoofd uit.

 

Hij heeft scherpe, goeie smeerlap van een advocaat.

Hoe doet jouw compagnon dat dan?

Alles via zijn advocaat doen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waarom heb je dat niet al gedaan?

Ik kon dat eerst zelf nog aan maar het stijgt nu boven mijn hoofd uit.

 

Been there, done that. Reden te meer om nu een professional in te schakelen. En mocht je geen goede advocaten in je eigen netwerk hebben, dan raad ik je van harte de mijne aan

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe kom ik van hem en zijn negatieve energie af?

Niet door je kop in het zand te steken of te blijven verwijzen naar dat je geen advocaat namens de BV in mag schakelen, in ieder geval. Schakel z.s.m. een eigen advocaat in en zorg voor een goede verdediging of - indien mogelijk - tegenaanval

 

Enne... denk niet dat ik makkelijk praten schrijven heb: ik ben helaas een ervaringsdeskundige. :-[ :'( Mij heeft het te laat inschakelen van een advocaat in een zakelijk conflict een héle hoop geld gekost (100K). Maar toen ik de advocaat eenmaal had ingeschakeld ging het snel en rap naar een oplossing.

 

Je hebt absoluut en zeker gelijk!!!

Heb je verder nog tips voor mij? Do and Don'ts.

Wat ging er bij jou zo raar zodat het je 100k heeft gekost? Als ik vragen mag?

 

 

 

_________

Quote hersteld

 

Link naar reactie
  • 0
Wat ging er bij jou zo raar zodat het je 100k heeft gekost? Als ik vragen mag?

Je mag het vragen, ik mag er alleen niet op antwoorden; een van de bepalingen uit de vaststellingsovereenkomst. De kern blijft: het viel te voorkomen als ik eerder een advocaat had ingeschakeld

 

Do and Don'ts.

Do: schakel z.s.m. een advocaat in

Don't: verder uitstellen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je verder nog tips voor mij? Do and Don'ts.

Uit de huilie-huilie stand komen en tegenactie ondernemen.

 

Maak een tijdslijn van de gezamenlijke onderneming. Plaats daarop belangrijke momenten. Onderbouw die met documenten (met datum- en/of kleurcode). Geef aan waar conflicten ontstaan en waar (voorlopige) compromissen zijn gevonden. Markeer de leugens en beargumenteer waarom dat leugens zijn.

 

Maak een samenvatting.

 

Vind een goede advocaat (kan nu al op zoek gaan, maar het is handig als je een dossier hebt) en bereid je erop voor dat die eventueel meer gericht is op een snelle oplossing dan het Groot Gelijk. Denk daar alvast over na: welk compromis is acceptabel.

 

Je accountant komt ietwat slapjes over trouwens.

 

Sterkte. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bezorgt zijn voor je huis en haard en ontwetendheid over wat er komen gaat, lijkt me niets te maken hebben met een huilie-huilie stand. ;)

 

Ik vertelde dat ik het in tot nu zonder advocaat heb gedaan ;D . In het hele begin had ik een advocaat. Die had het te druk met andere zaken. Hij was daardoor minder scherp en adviezen of communicatie bleef uit. Ik heb de communicatie naar de advocaat daarom zelf gedaan. Nu loop ik na jaren vast en ja ja. Ik ga een advocaat zoeken! Ook een bedrijfsloop met tijdslijn in beeld brengen. Wat voor toegevoegde nut heeft dit juridisch dan?

 

Link naar reactie
  • 0

In het hele begin had ik een advocaat. Die had het te druk met andere zaken.

Geen goeie dus.

 

 

Ik ga een advocaat zoeken! Ook een bedrijfsloop met tijdslijn in beeld brengen. Wat voor toegevoegde nut heeft dit juridisch dan?
Je maakt een dossier waarmee die advocaat direct aan de slag kan. Gewoon nuchter op een rijtje zetten wat relevant is voor deze kwestie. Ook als je zelf fouten hebt gemaakt. Dan kan die advocaat een tactiek opzetten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik ga een advocaat zoeken! Ook een bedrijfsloop met tijdslijn in beeld brengen. Wat voor toegevoegde nut heeft dit juridisch dan?
Je maakt een dossier waarmee die advocaat direct aan de slag kan. Gewoon nuchter op een rijtje zetten wat relevant is voor deze kwestie. Ook als je zelf fouten hebt gemaakt. Dan kan die advocaat een tactiek opzetten.

 

Daar komt bij dat het geheugen wispelturig is en papier is dat niet.

 

Een verder voordeel van een dossier is dat je daar over het algemeen kopieën van relevante documenten in opslaat, dus het dubbelt als een soort backup.

 

Ook als organisatiemiddel is het handig; je hoeft niet elke keer in tien mappen te kijken om iets terug te vinden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Wat gebeurd er precies na een dagvaarding zodra de uitspraak van de rechtbank is gedaan?

 

Rechtspraak.nl legt het hier uit.

 

Daarover enkele aantekeningen: bij zaken van relatief licht gewicht (bijvoorbeeld bij bedragen van minder dan 25.000 euro) is een advocaat niet verplicht.

 

Je hoeft niet naar de rolzitting te komen, maar ik zou het wel doen (d.w.z. stuur je advocaat).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.