Jump to content
mike7990
Verberg

In loondienst gaan werken of als zzp-er bij hetzelfde bedrijf?

vraag

Goedemorgen,

 

Ik heb een administratiekantoor naast mijn full time job bij een accountantskantoor.

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik bij een ander kantoor kan komen werken.

Zij vonden het aantrekkelijk om mij in te huren als zzp-er. Zo sparen zij zich geld uit en houd ik meer over onder aan de streep.

 

Ik heb wat research gedaan en kwam het volgende tegen op NRC.nl

 

Stel dat je nu in loondienst bent en jaarlijks bruto 30.000 euro verdient. Dan kost je je werkgever 27 procent meer: 38.049 euro. Maar zelf houd je daarvan maar ongeveer 60 procent over, 22.594 euro. Als diezelfde werkgever jou 38.049 euro betaalt, maar dan als zzp’er, houd je netto 75 procent over: 28.425 euro.

 

De 30k komt overeen met mijn inkomen in loondienst.

Ik ben het denken om maandelijks een factuur te maken, 35k op jaarbasis (5k meer voor mij, 3k besparing werkgever,wel zo eerlijk)

Er komt dus geen arbeidscontract, minder zekerheid, maar zo kan ik wel mijn eigen bedrijf behouden waar ik een kleine klantenkring heb opgebouwd. Ik ben geen concurrent met de nieuwe werkgever dus dat is allemaal geen probleem.

 

Is het allemaal zo mooi of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Mike

 

 

[Mod edit: titel gecorrigeerd, als ZZP-er kun je niet in loondienst werken]

 

Link to post
Share on other sites

23 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Mike,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: hoeveel uren per maand denk je te gaan werken voor dit bedrijf?


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dus heb je in jouw bedrijf dus al een kleine klantenkring die simpelweg met deze opdrachtgever wordt uitgebreid, toch?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie spoedige reacties!

 

1. Ik ben van plan 40 uur in de week te gaan werken voor de nieuwe werkgever.

 

2. Mijn eigen klanten kan ik afhandelen in de weekenden/avonden in de kwartaalmaanden.

Zo heb ik dat tot op heden ook gedaan.

 

3. Een verkapt dienstverband zou ik het niet willen noemen, maar het komt wel in de buurt.

Je hebt een arbeidsovereenkomst en bent werknemer in plaats van zelfstandig ondernemer als je aan drie voorwaarden voldoet:

 

Er is sprake van loon; je krijgt betaald voor je werkzaamheden. (juist)

 

Het is verplichte persoonlijke arbeid. Jij bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. Je kunt zonder toestemming van je opdrachtgever niet iemand anders inschakelen. (onjuist)

 

Er is sprake van een gezagsverhouding. Je werkgever bepaalt waar, wanneer en hoe jij je werk doet. (juist)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Ik ben van plan 40 uur in de week te gaan werken voor de nieuwe werkgever opdrachtgever

 

Voor 35K per jaar ga jij grofweg 47 weken x 40 uur = 1880 uur werk verrichten???? Dat is een uurtarief van 18 Euro 60.

 

Sorry, maar dat is volslagen waanzin! Heb je wel goed in de gaten wat alles wat je zelf (vroeg of laat) moet gaan regelen kost?

 

EDIT: en besef je vooral dat je hele rekensom sterk afhangt van huidige wet en regelgeving! Stel bijvoorbeeld dat een nieuw kabinet de zelfstandigenaftrek aanpast en coillectief AO en pensioen voor Zelfstandigen verplicht stelt: dan kan deze hele rekensom de prullenbak in en kun je - met deze tarieven die je nu toe wilt passen - wel eens zwaar in netto inkomen achteruit gaan.

 

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zat te denken aan een maandelijkse declaratie van +/- € 2900,- (35k/12)

 

Wat gaat daar nog van af?

 

1. arbeidsongeschiktheidsuitkering

2.aanvullend pensioen

3. inkomstenbelasting

4. zorgverzekeringswet

 

Dan zou ik netto meer over moeten houden dan in een dienstverband van 30k bruto, correct?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De nieuwe werkgever/opdrachtgever kan zich in beide opties vinden, loondienst of mij als zzp-er inhuren.

Het is aan mij, vandaar dat ik jullie expertise kan gebruiken bij het maken van een verstandige keuze.

 

Mocht het in de toekomst onvoordeliger voor mij worden dan zie ik geen reden waarom de opdrachtgever mij niet in loondienst wil hebben. Als blijk van waardering en respect.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uurtarief is inderdaad niet conform een ZZP'er. Ik denk ook dat het standpunt van de opdrachtgever, dat een ZZP'er aantrekkelijker (qua tarief) zou zijn dan een werknemer, helemaal verkeerd is.

 

Het is verplichte persoonlijke arbeid. Jij bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. Je kunt zonder toestemming van je opdrachtgever niet iemand anders inschakelen. (onjuist)

Uh, ik denk dat die opdrachtgever raar staat te kijken als in één keer je vrouw of broer op komt dagen. Tevens geef je aan dat er tussen jou en de opdrachtgever wel een gezagsverhouding bestaat. De werkgever bepaalt dus waar en wanneer JIJ het werk doet. Dus die kan dan ook bepalen dat niet iemand anders dat werk mag doen. Op die manier is punt 2 weer teniet gedaan.

 

Misschien kom je ermee weg. Misschien niet.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Niet correct, want je geeft zelf al aan dat het om loondienst gaat, dus de werkgever draagt de lasten.

 

Bijzonder dat een boekhouder/accountant zo met dit vraagstuk worstelt, zelfs voor slechts €18,60/uur zou ik nog mijn twijfels hebben aan jouw kennis en kunde... Dit is immers meer een belasting-/boekhoudkundige kwestie dan een arbeidsrechtelijke...

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik werd aardig verrast met dit voorstel. Ik ben dit specifieke geval in mijn 7 jarige loopbaan nog niet eerder tegengekomen, vandaar dat ik hier om advies vraag, waarvoor mijn dank.

 

Wat ik uit jullie reacties kan opmaken is dat een dienstverband verstandiger is en ernaast gewoon mijn zaak behoud zoals ik al die jaren al heb gedaan.

 

Ik zal het volgende week voorleggen bij de 'werkgever'.

 

Hartelijk bedankt!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat ik uit jullie reacties kan opmaken is dat een dienstverband verstandiger is en ernaast gewoon mijn zaak behoud zoals ik al die jaren al heb gedaan.

Bij een uurtarief van 18 Euro 60 lijkt me dat de veiligste oplossing ja.

 

Overigens vindt ik 30K salaris per jaar (= € 2.315 bruto per maand) voor een full time dienstverband van een administrateur met 7 jaar ervaring bij een accountantskantoor ook niet best betaald. ::)


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik verdien op dit moment 25k bruto per jaar, een van de redenen om hier weg te gaan want een loonsverhoging zit er niet in.

 

Ik ben hier begonnen met werken vanuit mijn stage, begon onder het minimum loon en moest elk jaar om opslag vragen.

 

Er zijn verder nog geen concrete afspraken gemaakt over het salaris, maar zou ik hoger moeten inzetten?

Ik heb aangegeven toch minimaal 2100 te willen verdienen (excl. vakantiegeld, 13e maand) wat neer komt op 30k bruto per jaar, met de nadruk op minimaal.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb aangegeven toch minimaal 2100 te willen verdienen (excl. vakantiegeld, 13e maand) wat neer komt op 30k bruto per jaar, met de nadruk op minimaal.

En daarmee heb je je onderhandelingsruimte helemaal prijsgegeven.

 

Maar goed - eigenlijk is dit nu een werknemersvraag geworden, dus... ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mike, hoe ben je opgeleid? Wat voor administraties beheer je? Heb je een pensioenvoorziening? En heb je een gezin? Groet, Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wel voor de keuze(s) vast dienstverband opzeggen en voltijd ondernemen met het getoonde zicht op de werkelijkheid. Groet, Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben hier begonnen met werken vanuit mijn stage....

Van wat voor opleiding? *

 

Zijn er geen banen waar je nog wat kan doorleren? Dat je ook wetten, regels en andere kaders van boekhouding wat beter leert kennen?

 

*Oeps, net al beantwoord.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

[off topic want idd werknemersvraag]

 

Ik heb een afgeronde MBO4 opleiding assistent accountant.

Ben nu 7 jaar werkzaam bij een fiscaal adviesbureau/accountantskantoor

 

Een assistent accountant met 7 jaar werkervaring verdient volgens loonwijzer.nl gemiddeld € 2.833 per maand en minimaal € 2.379,- Jij zit daar onder

 

[/off topic]

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik werk in het zuiden, daar zijn de lonen naar mijn mening anders verdeeld dan in de Randstad.

Indien het woensdag klikt ga ik inzetten op € 2.500,- per maand met een 13e maand wat neer komt op 35k op jaarbasis en dan hoor ik wel of ze met me in zee willen :)

 

Alles tussen de 30-35k ben ik tevreden mee gezien mijn huidige situatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat inzetten op groei binnen de functie (qua salaris en functie zelf) ook heel belangrijk is. Anders zit je over 20 jaar nog op hetzelfde niveau.

 

(Ik neem niet aan dat je op je 55ste nog assistent accountant wilt zijn)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alles tussen de 30-35k ben ik tevreden mee gezien mijn huidige situatie.

 

Mooi, maar aangezien dit topic verder niet meer lijkt te gaan over aan ondernemen gerelateerder zaken, zet ik er met ieders welnemen nu een slotje op :)


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 140 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept