Olaf73 Geplaatst: 5 september 2017 Olaf73 1 0 Geplaatst: 5 september 2017 Wie heeft er ervaring met het volgende: Wij producent in NL, Klant komt uit Ierland en de producten die we voor de Ierse klant maken blijven in NL. De Ierse klant wil een factuur zonder BTW ontvangen. (kan kan uiteraard niet omdat de goederen in NL blijven) Voorstel Ierse klant is om zijn NL klant rechtstreeks te factureren en het verschil (zijn marge) te crediteren. Kan dit? Mag dit? Zijn er andere oplossingen? Link naar reactie
0 shoptillyoudrop Geplaatst: 5 september 2017 shoptillyoudrop 1,3k 4 203 Geplaatst: 5 september 2017 Alles kan (en van mij mag ook alles), maar er klopt dan weinig van. Je moet hem inderdaad met BTW factureren. Want dit is geen intracommunautaire levering. En wat bedoelt hij ("de Ier") eigenlijk? Dat jij helemaal geen factuur maakt, maar van hem een creditnota voor diensten krijgt? Met de BTW door jou verlegd? En dat jij dat dan in je aangifte opneemt als een 'ICP-dienst' (met self-billing) naar Ierland? Dat zou ik zeker niet doen. "What, me worry?" Link naar reactie
0 Cosara Geplaatst: 5 september 2017 Cosara 6,5k 20 980 Geplaatst: 5 september 2017 ABC-leveringen in de Europese Unie staan altijd garant voor grenzeloze creativiteit. Misschien heeft je klant hier iets aan ... Belastingdienst - ABC-levering binnen de EU. Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box. Link naar reactie
0 Rik · Geplaatst: 5 september 2017 Rik · 2,8k 10 311 Geplaatst: 5 september 2017 Ik denk dat het voorstel van die Ierse klant de volgende is: OP stuurt een factuur inclusief BTW naar de NL klant (van zijn Ierse klant) en levert de goederen in NL. De Ierse klant krijgt een credit-nota (provisie credit-factuur) vrij van BTW en kan dit verrekenen met e.v. openstaande posten (of krijgt het gestort op zijn rekening). Dat zou toch gewoon kunnen/mogen/kloppen? Link naar reactie
0 shoptillyoudrop Geplaatst: 5 september 2017 shoptillyoudrop 1,3k 4 203 Geplaatst: 5 september 2017 Ja, dat kan. Als dat nou bedoeld wordt. (Persoonlijk zou ik dan aan "de Ier" vragen om een factuur - met BTW verlegd - te sturen i.p.v. om zelf een creditnota te maken voor zijn 'marge'.) "What, me worry?" Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 5 september 2017 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 5 september 2017 OPNiet doen, please... Geen mens weet wat OP is. Je bespaart geen tijd met jargon en onbekende afkortingen. RLOLF. ;) Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 Rik · Geplaatst: 5 september 2017 Rik · 2,8k 10 311 Geplaatst: 5 september 2017 Omdat geen mens, dus jij waarschijnlijk ook niet, het wist zal ik even de uitleg geven: OP (original poster) = TS (topic starter) Is TS wel een acceptabele term hier op het forum dan? Of hebben de forumnamen (soms raar afgekort) de voorkeur? Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 5 september 2017 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 5 september 2017 Is TS wel een acceptabele term hier op het forum dan? Of hebben de forumnamen (soms raar afgekort) de voorkeur?Mijn voorstel dienaangaande is helaas verwijderd. Stel je voor dat je op een netwerkbijeenkomst van lokale ondernemers of vakgenoten komt en ze communiceren onderling met codes om het gebruik van normale woorden te vermijden. Hoe welkom voel jij je dan? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 Norbert Bakker Geplaatst: 5 september 2017 Norbert Bakker Moderator 18,1k 35 2015 Geplaatst: 5 september 2017 Of hebben de forumnamen (soms raar afgekort) de voorkeur? Liefst de voornaam of bij gebrek daaraan de forumnaam. Maar het wat minder persoonlijke maar wel duidelijke "vraagsteller" kan ook Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven. Vragen of offertes? → Contact Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 5 september 2017 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 5 september 2017 ABC-leveringen in de Europese Unie staan altijd garant voor grenzeloze creativiteit. Misschien heeft je klant hier iets aan ... Belastingdienst - ABC-levering binnen de EU. Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe Ja maar.... dit is geen ABC-levering, althans niet in de zin zoals de belastingdienst heeft bedoeld. Bij een ABC-levering is er sprake van 3 ondernemers in 3 lidstaten, in ieder geval bij de vereenvoudiging. Het probleem van die Ier lijkt me overigens niet zo groot, hij hoeft de NL ontvanger geen Btw in rekening te brengen (mag niet eens) en kan zelf zijn betaalde Btw terugvragen. Link naar reactie
0 Cosara Geplaatst: 5 september 2017 Cosara 6,5k 20 980 Geplaatst: 5 september 2017 Ja maar.... dit is geen ABC-levering, althans niet in de zin zoals de belastingdienst heeft bedoeld. Bij een ABC-levering is er sprake van 3 ondernemers in 3 lidstaten, in ieder geval bij de vereenvoudiging. volgens de Belastingdienst ... Bij een ABC-levering zijn altijd ten minste 3 ondernemers uit 1 of meer landen betrokken. De regeling ... "Een bijzondere vorm van verlegging geldt bij de zogenoemde vereenvoudigde intracommunautaire ABC-transactie (artikel 30a van de wet). Leverancier A in EU-lidstaat 1 levert de goederen aan tussenhandelaar B in EU-lidstaat 2 die de goederen vervolgens levert aan afnemer C in EU-lidstaat 3. De heffing van deze levering is verlegd naar C. De drie partijen dienen overigens administratief te handelen alsof sprake is van twee intracommunautaire leveringen en verwervingen." ... is per 18-12-2014 vervallen. http://wetten.overheid.nl/BWBR0031735/2013-01-01 Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box. Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 7 september 2017 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 7 september 2017 Quote van de BD: "Voorwaarden bij vereenvoudigde ABC-levering Er zijn 3 ondernemers die elk in een verschillend EU-land een btw-identificatienummer hebben." Overigens in dit geval niet eens van toepassing omdat er niet intra-communautair geleverd wordt. Link naar reactie
Olaf73
Olaf73
Wie heeft er ervaring met het volgende:
Wij producent in NL, Klant komt uit Ierland en de producten die we voor de Ierse klant maken blijven in NL.
De Ierse klant wil een factuur zonder BTW ontvangen. (kan kan uiteraard niet omdat de goederen in NL blijven)
Voorstel Ierse klant is om zijn NL klant rechtstreeks te factureren en het verschil (zijn marge) te crediteren.
Kan dit?
Mag dit?
Zijn er andere oplossingen?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag