Ik doe meestal opdrachten van tussen de drie weken en de 18 maanden. Daarbij kom ik vaak bij de klant over de vloer - lees, ik voer de opdracht ter plaatse uit.
Over het algemeen is het al vroeg duidelijk of ik iets voor de klant kan betekenen. Ben ik de verkeerde match, dan is het afscheid zonder rancune snel genomen.
Als ik negatieve signalen van een klant ontvang, probeer ik die op te pakken om ervan te leren en zo beter te worden.
In 2016 en 2017 had ik echter een grote klus waarbij ik tegengestelde signalen ontving. De klant leek tegelijkertijd niet en wel blij met me te zijn. Mijn vraag is, hoe ga je daar mee om?
Negatief was:
- Dreigen met niet betalen toen ik een eenzijdige contractswijziging niet wou tekenen.
- Weigeren over dat contract te onderhandelen.
- Rumoerige sfeer op de werkvloer handhaven, ondanks dat ik hier iets over had gezegd.
- Op me schelden.
- Contractverlenging aanbieden, maar dit niet formaliseren/doorzetten.
Positief:
- Stipt van betalen.
- Beweren dat ze iemand als mij een jaar lang hadden gezocht, voor ze me hadden gevonden.
- Bij herhaling aangeven dat ze blij met me waren.
- Flexibiliteit in hoe en waar ik mijn werk deed.
- Een conculega die er eerder was dan ik en hetzelfde werk deed, laten gaan.
- (Kleine) kerstbonus.
- De dag nadat het contract verlopen was, me bellen met de vraag waar ik bleef.
Ik gebruik kritiek op mijn werk om te kijken waar ik kan verbeteren, maar in dit geval staat de kritiek haaks op elkaar.
Wat had ik kunnen doen?
- De klant confronteren en vragen wat er beter kon.
- Dit jaar afschrijven; deze klant steekt nu eenmaal zo in elkaar, dit keer leer ik niks.
- Elke kritiek letterlijk nemen op het moment dat ik hem ontvang, zelfs al spreken de verschillende kritieken elkaar tegen.
- Waar een kritiek uit een handeling volgt, de klant vragen wat dit betekent.
Hebben jullie wel eens iets dergelijks meegemaakt en hoe reageerde je toen?
(Wat denk ik meespeelde was dat ik de klus nodig had, anders had ik de klant al lang ontslagen - ik ben geen therapeut voor bedrijven.)
Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Branko Collin
Branko Collin
Ik doe meestal opdrachten van tussen de drie weken en de 18 maanden. Daarbij kom ik vaak bij de klant over de vloer - lees, ik voer de opdracht ter plaatse uit.
Over het algemeen is het al vroeg duidelijk of ik iets voor de klant kan betekenen. Ben ik de verkeerde match, dan is het afscheid zonder rancune snel genomen.
Als ik negatieve signalen van een klant ontvang, probeer ik die op te pakken om ervan te leren en zo beter te worden.
In 2016 en 2017 had ik echter een grote klus waarbij ik tegengestelde signalen ontving. De klant leek tegelijkertijd niet en wel blij met me te zijn. Mijn vraag is, hoe ga je daar mee om?
Negatief was:
- Dreigen met niet betalen toen ik een eenzijdige contractswijziging niet wou tekenen.
- Weigeren over dat contract te onderhandelen.
- Rumoerige sfeer op de werkvloer handhaven, ondanks dat ik hier iets over had gezegd.
- Op me schelden.
- Contractverlenging aanbieden, maar dit niet formaliseren/doorzetten.
Positief:
- Stipt van betalen.
- Beweren dat ze iemand als mij een jaar lang hadden gezocht, voor ze me hadden gevonden.
- Bij herhaling aangeven dat ze blij met me waren.
- Flexibiliteit in hoe en waar ik mijn werk deed.
- Een conculega die er eerder was dan ik en hetzelfde werk deed, laten gaan.
- (Kleine) kerstbonus.
- De dag nadat het contract verlopen was, me bellen met de vraag waar ik bleef.
Ik gebruik kritiek op mijn werk om te kijken waar ik kan verbeteren, maar in dit geval staat de kritiek haaks op elkaar.
Wat had ik kunnen doen?
- De klant confronteren en vragen wat er beter kon.
- Dit jaar afschrijven; deze klant steekt nu eenmaal zo in elkaar, dit keer leer ik niks.
- Elke kritiek letterlijk nemen op het moment dat ik hem ontvang, zelfs al spreken de verschillende kritieken elkaar tegen.
- Waar een kritiek uit een handeling volgt, de klant vragen wat dit betekent.
Hebben jullie wel eens iets dergelijks meegemaakt en hoe reageerde je toen?
(Wat denk ik meespeelde was dat ik de klus nodig had, anders had ik de klant al lang ontslagen - ik ben geen therapeut voor bedrijven.)
Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57162-waardering-hoe-om-te-gaan-met-gemengde-signalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag