Jump to content
logistics4you
Verberg

Eigen bedrijf starten met een Vakdiploma Transport: hoe kom je aan klanten?

Beste forumleden,

 

Ik heb enkele maanden geleden besloten om het vakdiploma transport te behalen en dat is me met succes gelukt. Echter weet nu niet hoe ik aan de slag kan?

 

Zelf zit ik te denken om te werken voor een vaste opdrachtgever. Het probleem is hoe kan ik klanten werven en is het misschien verstandig om te beginnen met 1 a 2 bestelbussen/meubelbakken.

 

 

Hopen dat er iemand hier ervaring mee heeft

Bedankt!

 

[Titel aangescherpt.]

Link to post
Share on other sites

20 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hoe kan ik klanten werven? Check de link in mijn handtekening, want dit heb ik dus al voor jou uitgezocht. Komt er op neer dat je een zo groot mogelijk netwerk moet hebben. Dit is absoluut onmisbaar. Het aanleggen en onderhouden van dat netwerk, gaat zorgen voor opdrachten. Je kan op velerlei manieren contacten opdoen. Het is belangrijk deze contacten goed te onderhouden. Als je sociaal heel sterk bent, zal opdrachten vinden niet zo'n grote opgave worden.

 

Zorg er ook voor dat je gevonden wordt, i.p.v. dat jij anderen moet gaan vinden. Dat kan door aanwezig te zijn op andere websites, zoals marktplaats. Maar ook via zoekmachine Google. Voor wat betreft Google moet je dan wel over backlinks beschikken en ook daar is in de meeste gevallen een netwerk voor nodig, die jou die links zullen geven / gunnen. Voor marktplaats (en succesvol ondernemen in het algemeen) is een onderscheidend vermogen nodig. Zorg dat je uniek bent in hoe goed jij je werk doet of geef een unieke twist aan je bedrijf dat geen enkele andere vakgenoot kan bieden. Zorg ervoor dat mensen niet hoeven te kiezen uit 100 man of 10 man, wees zo goed in wat je doet en zo onderscheidend dat men simpelweg niet om jou heen kan. (zelfs als ze eigenlijk een hekel aan je hebben). Als je je op die manier weet te positioneren, hoef je het niet op te nemen tegen al je concurrenten. Dat maakt het ondernemen alvast een heel stuk makkelijker.

 

En verder schrijf je dat je niet weet hoe je aan de slag kan? Zorg altijd eerst voor een waterdicht ondernemingsplan! Volg deze 10 stappen voor het starten van een fantastisch bedrijf: https://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/eigen-bedrijf-starten-10-belangrijke-stappen/

 

(zonder onderbouwd ondernemingsplan is de kans op falen tientallen procenten groter, zelfs al denk je het zonder plan te kunnen, ik spreek uit ervaring).

 

Link to post
Share on other sites
  • 2

Check de link in mijn handtekening, want dit heb ik dus al voor jou uitgezocht.

En hoe succesvol was je daar zelf ook al weer in? ::)

 


Specialist  AOV en aansprakelijkheid voor zelfstandig ondernemers.  Second opinion of offerte ?   →  contact

Mijn laatste blog: premieverhogingen AOV in 2021, wat is wijsheid?

 

( Let op: mijn reacties als lid en moderator plaats ik uitsluitend op persoonlijke titel )

Link to post
Share on other sites
  • 0

Helaas niet de kans gehad om er uberhaupt mee te starten, maar daar is de malaise van de afgelopen jaren de oorzaak van. Opdrachten werven had voor mij in eerste instantie eigenlijk geen prioriteit, die had ik ruim voldoende > het ging mij meer om productiviteit, daar is de volledige schade door ontstaan. Hoe dan ook, de tips zijn effectief, ik heb ze voor een groot deel nochtans zelf van jullie mogen ontvangen. En gezien de logica van de tips (heb een netwerk, zodat men jou als eerste inschakelt wanneer ze iemand zoals jou nodig hebben, duh!), kan TS er op vertrouwen dat ze werken.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Helaas niet de kans gehad om er uberhaupt mee te starten, maar daar is de malaise van de afgelopen jaren de oorzaak van.

En nu die malaise voorbij is?

 

Misschien kan blog 2 over het verbeteren van productiviteit gaan.

 

En dan blog 3 over het betalen van rekeningen als je even droog staat.

 

Blog 4 over werven door bloggen...

 

En zo voort.

 

Succes ligt al klaar om de hoek. :-K

 

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Zelf zit ik te denken om te werken voor een vaste opdrachtgever.

De markt komt naar je toe, en met een beetje geluk gaan de tarieven wat omhoog door schaarste.

 

Zitten er bedrijven in je omgeving waar je van kan verwachten dat ze liever zelf hun bezorging regelen dan het uit te besteden aan de grote koeriersnetwerken?

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb me aangemeld bij diverse grote partijen als DHL,PostNL,en DPD. Daar kan ik vast werk uitvoeren, 5 a 6 dagen per week. Echter zitten die partijen niet te wachten op nieuwelingen dus ze houden me aan het lijntje... ;D

 

Dus zit ik te denken om zelf vrachten te aannemen, De grote vraag is ; Hoe kom je aan je opdrachten?

Of is het om het zo maar te noemen ''een besloten kring'' :(

Link to post
Share on other sites
  • 1

Zit zelf in transport met vrachtwagens.

 

Opdrachtgevers zijn wel te vinden, zeker de vaste. Echter met enig research zal je ontdekken dat ze met regelmaat zoeken.

 

De grote vrachtaanbieder is Teleroute. Hier staan complete vrachten op en je zal zelf een puzzel moeten maken van A naar B en verder. Het is echt daghandel, dus wel een gok of je weer een vracht in de buurt gaat vinden en er bovenop zitten, want vrachten komen soms net zo snel als ze gaan. De tarieven trekken weer aan door schaarste nu, maar het blijft goed rekenen en weten hoe de markt in elkaar zit. Naar zuid frankrijk kan je hele mooie tarieven krijgen, maar vanuit zuid frankrijk moet je blij zijn als je 2/3 kostprijs kan krijgen.

Als je het een tijdje goed bekijkt en analyse maakt kom je wel bepaalde vrachten tegen die er met regelmaat zijn. Begin te zoeken naar mogelijk vrachten naar huis. Kijk dan hoe je al dan niet met een tussen stop daar kan komen. Probeer hier vaste rondjes van te maken zodat je een gunning opbouwt met je opdrachtgevers.

 

Of anders?

 

Marktonderzoek, analyse maken van wat wat er in je omgeving zit en gewoon brutaal bellen. Weet waar je over praat als het om tarieven gaat, laat merken dat je weet over praat en dat je ook je tegenvoorstel kan onderbouwen.

 

Makkelijk? Vele komen, vele gaan. Je moet een beetje zot zijn, de marges zijn zeer klein. Het kost echt veel energie, geluk, gun factor etc om gewoon goede opdrachtgevers te vinden of zelfs te krijgen, maar ook te behouden. Afspraken niet nakomen kan keihard worden afgestraft. Wat doe je als je materiaal kapot is?

 

Financieel

Zorg maar dat je financieel goed in de was zit, wees niet verbaasd als je 2 maand moet wachten op je centen.

 

Looks

Ik merk dat er wel degelijk onderzocht wordt naar wie je bent. Een website met basis info en een koppeling naar een zakelijke facebook waar je regelmaat update op zet met wat je als bedrijf doet kan een positieve duw geven.

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Stond er niet iets over bestelbussen? Kan dat nog van invloed zijn?

Hallo Jansen,

 

 

Bedankt voor je reactie op mijn topic. De informatie is zeer belangrijk voor me als startende ondernemer, Dit stel ik zeer op prijs.

 

Ik zie dat je veelal werkt met Teleroute. Ik heb kort geleden een telefoongesprek gehad met een werknemer van Teleroute (Belgie). Die had me verteld dat je het platform beter kunt gebruiken om geen lege (terug)ritten te maken.

 

Ik weet wel dat veel bedrijven met Teleroute werken en vroeg hiervoor wakker worden om de mooie ritten eruit te '' pikken''. Weet jij hier meer over?

 

 

 

Ik ben in afwachting van je feedback. (Alvast bedankt voor de info :)) Gr

Link to post
Share on other sites
  • 0

Voor feedback moet er eerst een plan zijn. Je vraagt nu eigenlijk om tips, terwijl enige input ontbreekt.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0

Op transportgebied kan ik je denk ik niet helpen.

Wel zou ik je willen waarschuwen om dit acquisitie vraagstuk eerst op te lossen alvorens je bijvoorbeeld je huidige baan opzegt. Maar misschien is dat ook de reden dat je dit topic bent begonnen :)

 

Doe goed marktonderzoek, hoe groot is de omvang van de markt die je wilt bedienen, op welke pijnpunten van potentiële klanten wil je inspelen, ga je op alleen prijs concurreren of heb je echt iets unieks te bieden?

 

Zo weet ik van diverse webshop klanten van mij dat ze hun dure elektronica orders liever met een lokale koeriersdienst meegeven dan bijv een PostNL.

Betrouwbaarder, persoonlijker, korte lijntjes als er iets mis mocht gaan. etc

 

 

 

 

 

 


Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik ben in afwachting van je feedback.

 

Het is weliswaar lang geleden dat ik mij met acquisitie bezig hield (loopt al sinds jaar en dag "via via"), maar dit begrijp ik toch niet helemaal:

 

Als je wil weten of je vroeg op moet staan om naar een bepaalde site te kijken (dat begrijp ik tenminste uit je vraagstelling...), dan ga je toch een keer vroeg opstaan om te kijken?

En dan kijk je weer wat later om te zien of het 'slechter' is qua aanbod.

 

Dat lijkt mij wel een stuk efficiënter dan op feedback van een willekeurige iemand op een forum te zitten wachten.

Of begrijp ik het misschien niet...

 


"What, me worry?"

Link to post
Share on other sites
  • 0

Eén vaste opdrachtgever zitten ze bovenop bij de Belastingdienst ;-) #schijnzelfstandige

 

Een vakdiploma transport maakt nog geen ondernemer of freelancer.

Wat lijkt je leuk om te doen?

Wat voor soort ritten wil je je in specialiseren?

Ben je werkelijk bereid voor eigen rekening en risico de kost te verdienen of zoek je een gespreid bedje?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Vraag:

 

Welke ervaring heb jezelf?

Ik ben na 15 jaar als losse kracht overal en nergens ben ik pas echt 100% begonnen.

En die ervaring maakt dat het mij lukt om iets van de grond te krijgen.

Je krijgt letterlijk een opdracht naar je toe "gesmeten" geen vragen, geen instructies.

Geloof mij, je moet behoorlijk in je schoenen staan. Mijn personeel, die meer werkjaren bij één werkgever hebben gewerkt verbazen zich af en toe nog om de kennis en paraatheid als ze met een vraagstuk zitten omtrent een vracht.

Ben ik dan een standbeeld? Nee, ook ik heb fouten gemaakt, naïef geweest etc. Daar kun je of van leren en het lef hebben om het aan te pakken of je kabbelt verder naar...?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoe kom je aan klanten?

-Flyers laten drukken en in je omgeving uitlopen.

-Goeie website (laten) bouwen en adverteren met adwords

-Adverteren in allerlei (lokale) krantjes

-Voetbalteam sponsoren

-Rolschaatsteam sponsoren

-Radio reclame laten maken en laten uitzenden 6x per dag

-Op reclame borden bij grote evenementen terecht komen

-Koud bellen

-Warm bellen

-Collega's bellen of ze hulp kunnen gebruiken.

 

Maar goed, dat zijn enkele dingen die ik de afgelopen 10 jaar heb uitgeprobeerd.

 

Trouwens; een vakdiploma (niwo vergunning bedoel je?) is wel een grote plus als je het serieus aan wil pakken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Hoe kom je aan klanten?
Niet door een standaard lijstje af te lopen. Eerst nadenken!

 

Wat zijn jouw potentiële opdrachtgevers? Waar zitten die? Wat doen ze? Waar selecteren ze op? Waar kijken ze? En zo voort.

 

-Flyers laten drukken en in je omgeving uitlopen > tijdverspilling*

-Goeie website (laten) bouwen en adverteren met adwords

-Adverteren in allerlei (lokale) krantjes > geldverspilling*

-Voetbalteam sponsoren > zozo

-Rolschaatsteam sponsoren > zozo

-Radio reclame laten maken en laten uitzenden 6x per dag geldverspilling*

-Op reclame borden bij grote evenementen terecht komen geldverspilling*

-Koud bellen

-Warm bellen

-Collega's bellen of ze hulp kunnen gebruiken.

 

* Je betaalt veel geld om mensen te bereiken die niets aan jouw diensten hebben. ;)

 

Tenzij je lokale verhuizingen en kleine bezorgingen wil doen. Da's ook een markt...

 

PS - Wat leverde jou werk op Marco?

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Flyers laten drukken en in je omgeving uitlopen > tijdverspilling*

 

Flyers kosten (bijna) niets en ik heb van 1000 adressen maar liefst 1 klant overgehouden. (waarmee de kosten alweer terugverdiend zijn)

 

-Goeie website (laten) bouwen en adverteren met adwords

 

-Adverteren in allerlei (lokale) krantjes > geldverspilling*

Naamsbekendheid.

 

-Voetbalteam sponsoren > zozo

klopt

 

-Rolschaatsteam sponsoren > zozo

klopt

 

-Radio reclame laten maken en laten uitzenden 6x per dag geldverspilling*

Beste investering ooit!

 

-Op reclame borden bij grote evenementen terecht komen geldverspilling*

Moeilijk te meten

 

-Koud bellen

Ik kan het zelf niet, dat is wel een sport apart.

 

-Warm bellen

 

-Collega's bellen of ze hulp kunnen gebruiken.

Vooral deze is handig om op korte termijn wat werk te krijgen. En ik bedoel niet TNT / DHL / enz. Maar de echte koeriersbedrijven.

 

* Je betaalt veel geld om mensen te bereiken die niets aan jouw diensten hebben.

Tja, maar je moet wel een keer ergens beginnen. En vooral ; actief blijven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Tja, maar je moet wel een keer ergens beginnen. En vooral ; actief blijven.
Niks beters dan praktijkervaring. ;)

 

Met radio heb je goed gescoord. Ga je daarmee door als je weer wat klanten nodig hebt? Was dat lokale of regionale radio? Werk je vooral lokaal en regionaal?

 

Website is een basis. Adwords kan selectief. Doe je ook iets met bv NU Lokaal? Of Marktplaats?

 

Adverteren voor naamsbekendheid is een beetje sigaar uit eigen doos. ;D

 

Flyeren is een gezonde wandeling en je kosten zijn blijkbaar gedekt.

 

Sponsoring van sportteams is leuk, actief, motiverend, maar pas effectief als je binnen die gemeenschap werft.

 

Hoe dan ook: voor een lokale koerier zijn andere manieren effectief dan voor iemand die naar Marseille heen en weer rijdt. Scheelt het nog als je naam en telefoonnummer groot op de wagen staan?

 

Die radio intrigeert me...

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 305 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept