Ik ben mijzelf momenteel aan het orienteren op het inhuren van ZZP'ers, maar dan met fictief dienstverband.
De reden is dat ik niet altijd aan de uitsluitingsclausules ga willen voldoen, en de ZZP'er niet in loondienst wil.
Ik neem aan dat ik met een ZZP'er prima een passende overeenkomst van opdracht kan afsluiten (niet zijnde arbeidsovereenkomst) maar dat uit de bepalingen daaruit dan blijkt dat er sprake is van een fictief dienstverband. (Er is bijvoorbeeld een gezagsverhouding en de ZZP'er verplicht zich tot persoonlijke arbeid)
Stuurt de ZZPér dan nog wel een factuur waar ik vervolgens een deel van inhou en afdraag aan de belastingdienst, of loopt dat dan toch direct via de loonadministratie? Voor de zzp'er is dat dan minder 'omzet' ... Puur uit interesse en voor mijn beeldvorming: hoe gaat dat administratief en fiscaal in de praktijk ?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Benweerweg
Benweerweg
Ik ben mijzelf momenteel aan het orienteren op het inhuren van ZZP'ers, maar dan met fictief dienstverband.
De reden is dat ik niet altijd aan de uitsluitingsclausules ga willen voldoen, en de ZZP'er niet in loondienst wil.
Ik neem aan dat ik met een ZZP'er prima een passende overeenkomst van opdracht kan afsluiten (niet zijnde arbeidsovereenkomst) maar dat uit de bepalingen daaruit dan blijkt dat er sprake is van een fictief dienstverband. (Er is bijvoorbeeld een gezagsverhouding en de ZZP'er verplicht zich tot persoonlijke arbeid)
Stuurt de ZZPér dan nog wel een factuur waar ik vervolgens een deel van inhou en afdraag aan de belastingdienst, of loopt dat dan toch direct via de loonadministratie? Voor de zzp'er is dat dan minder 'omzet' ... Puur uit interesse en voor mijn beeldvorming: hoe gaat dat administratief en fiscaal in de praktijk ?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag