• 0

Handlichting wanneer je 15 jaar bent

Hi.

 

Als ik 16 wordt over 10 maanden wil ik gelijk een handlichting aanvragen en een BV oprichten.

 

Is het mogelijk om ook op je 15e al een handlichting aan te vragen? Eigenlijk staat overal dat je 16 of 17 moet zijn maar ik heb niet zo veel geduld om 10 maanden te wachten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Goedenavond m,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je zult dat geduld helaas toch op moeten brengen i.s.m. (met toestemming van) jouw ouders of voogd.

 

Ben je nu al ondernemer en waarom wil je een BV oprichten?

 

Quote

ik word-t

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Highio zei:

Goedenavond m,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je zult dat geduld helaas toch op moeten brengen i.s.m. (met toestemming van) jouw ouders of voogd. 

 

Ben je nu al ondernemer en waarom wil je een BV oprichten?

 

Groet,

 

Highio

 

Dankjewel Highio 😉

 

Ja ik heb al een eenmanszaak. Ik wil een BV oprichten omdat ik dan niet meer persoonlijk aansprakelijk ben voor schulden. Een BV is ook gewoon aantrekkelijker omdat ik bij hoge winsten ook een lager belastingtarief moet betalen dan bij een eenmanszaak. 'B.V.' klinkt ook gewoon veel professioneler.

 

Ik moet de handlichting sowieso aanvragen omdat ik nu geen zakelijke rekening kan openen en ik dat wel nodig heb.

aangepast door miljonair
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
(aangepast)
12 uur geleden, miljonair zei:

Ja ik heb al een eenmanszaak. Ik wil een BV oprichten omdat ik dan niet meer persoonlijk aansprakelijk ben voor schulden.

 

Geldt vaak niet als je leningen aangaat. Dan vraagt de bank alsnog een persoonlijke handtekening en ben je persoonlijk aansprakelijk.

Daarnaast zijn er nog wel wat zaken waar je, ondanks het voeren van een BV, persoonlijk aansprakelijk blijft en dus rekening mee moet houden:

Persoonlijke aansprakelijkheid bij de BV:

  • je te zware contracten bent aangegaan en wist (of kon voorzien) dat de bv hieraan niet kon voldoen.
  • je de Belastingdienst niet op tijd meldt dat je de belastingen en premies niet kunt betalen.
  • je belastingen en premies niet kunt betalen door onbehoorlijk bestuur in de 3 jaar voor de melding aan de Belastingdienst.
  • de bv failliet gaat door onbehoorlijk bestuur in de 3 voorgaande jaren. Onbehoorlijk bestuur is bijvoorbeeld het niet deponeren van jaarstukken.
  • als je uitkeringen doet waarvan je kon weten dat deze de bv in gevaar konden brengen (uitkeringstoets).

 

12 uur geleden, miljonair zei:

Een BV is ook gewoon aantrekkelijker omdat ik bij hoge winsten ook een lager belastingtarief moet betalen dan bij een eenmanszaak. 'B.V.' klinkt ook gewoon veel professioneler.

 

Misschien heb je je er wel al in verdiept? Maar voor de zekerheid onderstaande informatie waar je als starter je voordeel mee kan doen:

 

Quote

Bron: Ondernemersplein

Een bv heeft een iets lagere belastingdruk dan een eenmanszaak, maar hogere kosten, onder meer door jaarrekeningverplichtingen en accountantskosten. Een eigenaar van een eenmanszaak heeft onder voorwaarden recht op zelfstandigenaftrek. Starters mogen extra startersaftrek toepassen. Ondernemers met een eenmanszaak kunnen gebruikmaken van de mkb-winstvrijstelling via de inkomstenbelasting.

aangepast door Mikky Vrolijk
Brondvermelding toegevoegd.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, TwaBla zei:

In welke landen is het beter geregeld?

Weet ik niet, kan ik ook niet ruiken.

 

Het blijft gewoon onzin waarom verlagen ze de leeftijd niet naar 14 ofzo ik zie niet in waarom dat niet kan.

 

Ik weet wel dat je in Engeland, gewoon een limited op kan richten vanaf 16 jaar zonder dat je uberhaupt toestemming nodig hebt van een rechter dat scheelt ook heel wat tijd.

 

18 uur geleden, Mikky Vrolijk zei:

 

Geldt vaak niet als je leningen aangaat. Dan vraagt de bank alsnog een persoonlijke handtekening en ben je persoonlijk aansprakelijk.

Daarnaast zijn er nog wel wat zaken waar je, ondanks het voeren van een BV, persoonlijk aansprakelijk blijft en dus rekening mee moet houden: 

Persoonlijke aansprakelijkheid bij de BV:

  • je te zware contracten bent aangegaan en wist (of kon voorzien) dat de bv hieraan niet kon voldoen.
  • je de Belastingdienst niet op tijd meldt dat je de belastingen en premies niet kunt betalen.
  • je belastingen en premies niet kunt betalen door onbehoorlijk bestuur in de 3 jaar voor de melding aan de Belastingdienst.
  • de bv failliet gaat door onbehoorlijk bestuur in de 3 voorgaande jaren. Onbehoorlijk bestuur is bijvoorbeeld het niet deponeren van jaarstukken.
  • als je uitkeringen doet waarvan je kon weten dat deze de bv in gevaar konden brengen (uitkeringstoets).

Ok, opzich was ik daar wel allemaal van op de hoogte.

 

18 uur geleden, Mikky Vrolijk zei:

Misschien heb je je er wel al in verdiept? Maar voor de zekerheid onderstaande informatie waar je als starter je voordeel mee kan doen: 

Ok dankjewel

 

 

Weten jullie toevallig als ik een verzoek in ga dienen bij de rechtbank, zou ik dat dan bijvoorbeeld nu al kunnen doen zodat de zitting al snel is na ik 16 ben geworden. Mij lijkt dit wel kunnen toch?

Link naar reactie
  • 0

Je kan het idd indienen als je nog geen 16 bent, als je het de zitting maar wel bent. Ook weer wat geleerd.

Ik denk dat er tussen indiening en behandeling wel minder dan 10 maanden zit. Zoals Branko opmerkte, bel de griffie van het kantongerecht waar je het in moet dienen en vraag ze hoe veel tijd ze denken dat er tussen indiening en behandeling zit.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wie is de indiener? Ben je dat zelf als minderjarige? Of zijn dat ouders of voogd? En zijn die op dit moment al voorgelicht en accoord? Huiswerk inderdaad.

 

Je kunt nu wel haast willen maken, maar ik vrees dat bijvoorbeeld een bank dat in het vervolg ook niet direct gaat maken (wat te doen met een BV zonder bankrekening?). Is er een direct financieel dringend belang? Dan zou je je verhaal met een positieve ondertoon in de media kunnen proberen te doen.

 

Aan de punten die door Mikky aangehaald worden, voeg ik graag toe dat je tussen BV en privé en vice versa een stuk lastiger betalingen doet, dat moet allemaal goed geadministreerd en verantwoord worden. Is het idee het oprichten van een BV of een structuur met holding en werk-bv?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Je lijkt super enthousiast en kan niet wachten om 'serieus'te beginnen. Dat is mooi! Maar ik als oude man van 30 -die ook ooit als scholier begon met ondernemen-, kom toch even met het belerende vingertje zwaaien.

 

Je wilt blijkbaar een BV, maar de redenen die je daarvoor opgeeft zijn vrij slecht.

 

Op 1-7-2019 om 21:08, miljonair zei:

'B.V.' klinkt ook gewoon veel professioneler.

 

Natuurlijk is het vet cool om tegen je vriendjes te zeggen dat je een echte BV hebt. Maar die 'gadget status' pakt vrij duur uit als je weinig winst maakt.  Pas bij winsten van pak 'm beet 100.000 euro per jaar is het fiscaal voordeliger om een BV te hebben. Bij kleinere winsten is een eenmanszaak veel gunstiger. Staar je niet blind op de gadget status of de boterzachte 'verzekering' dat je niet hoofdelijk aansprakelijk zou zijn. Je bent namelijk wel hoofdelijk aansprakelijk als je niet weet wat je aan het doen bent. Een BV nemen omdat het 'professioneler' is, of omdat je schulden wilt maken, zijn daar bij uitstek voorbeelden van.
 

Laat je goed voorlichten door een boekhouder of accountant voordat je je eenmanszaak om laat zetten in een BV.

 

6 uur geleden, miljonair zei:

Het blijft gewoon onzin waarom verlagen ze de leeftijd niet naar 14 ofzo ik zie niet in waarom dat niet kan.

 

Het zou zomaar kunnen dat dat gebrek aan inzicht je in de weg gaat zitten als het gaat om het verkrijgen van handlichting.  Kinderen van die leeftijd horen immers netjes op school te zitten en te luisteren naar hun ouders. Veel pubers hebben hele andere prioriteiten dan dat, laat staan dat ze verstandig genoeg zijn om een bedrijf te kunnen leiden.
Je zult het aannemelijk moeten maken naar de rechter dat jij zelfstandig en verantwoordelijk beslissingen kan nemen, in tegenstelling tot de meeste van jouw leeftijdgenoten. Zeggen dat je niet inziet waarom kinderen niet zomaar een bedrijf mogen beginnen of zaken roepen als "Het is gewoon onzin van dit land dat je 16 of 17 moet zijn." zijn niet echt voorbeelden daarvan.

 

Niet dat ik denk dat handlichting niet zal lukken nav. je uitspraken hier. Als je gewoon aantoont dat je ouders je steunen en je zelfstandig en verstandig genoeg bent dan wordt handlichting meestal gewoon toegewezen, maar ik hoop toch dat je een beetje begrip hebt of gaat krijgen waarom 'dit land' bepaalde regels heeft.

Je hebt nu blijkbaar al een eenmanszaak, dus op zich zou je nu gewoon al moeten kunnen ondernemen. De grootste hobbel die kindondernemers meestal moeten nemen, heb je daarmee al overwonnen. Je hebt namelijk blijkbaar alle steun van je ouders. Ja, het is misschien wat ongemakkelijk dat je ouders nu steeds bij moeten tekenen bij overeenkomsten en dergelijk, maar meer dan een klein ongemak zou dat niet mogen zijn lijkt mij. 10 maandjes zijn bovendien ook zo voorbij, dus ik zou  me daar niet gek door laten maken.

Succes er mee in elk geval!

Link naar reactie
  • 0
Op 3-7-2019 om 10:57, Branko Collin zei:

Gaat er een zitting zijn? Maar dat kun je denk ik het beste even bij de rechtbank vragen. Mocht de behandeling vroeger dan verwacht zijn, kun je eventueel ook nog wel uitstel vragen bij de rechter, gok ik.

Zover ik weet wel. Ik zal binnenkort even naar de rechtbank bellen voor de zekerheid.

 

Op 3-7-2019 om 11:08, Jaap van Lynden zei:

Je kan het idd indienen als je nog geen 16 bent, als je het de zitting maar wel bent. Ook weer wat geleerd.

Ik denk dat er tussen indiening en behandeling wel minder dan 10 maanden zit. Zoals Branko opmerkte, bel de griffie van het kantongerecht waar je het in moet dienen en vraag ze hoe veel tijd ze denken dat er tussen indiening en behandeling zit. 

Ok dankjewel ga ik zeker doen.

 

Op 3-7-2019 om 11:11, Highio zei:

Wie is de indiener? Ben je dat zelf als minderjarige? Of zijn dat ouders of voogd? En zijn die op dit moment al voorgelicht en accoord? Huiswerk inderdaad.

 

Je kunt nu wel haast willen maken, maar ik vrees dat bijvoorbeeld een bank dat in het vervolg ook niet direct gaat maken (wat te doen met een BV zonder bankrekening?). Is er een direct financieel dringend belang? Dan zou je je verhaal met een positieve ondertoon in de media kunnen proberen te doen.

 

Aan de punten die door Mikky aangehaald worden, voeg ik graag toe dat je tussen BV en privé en vice versa een stuk lastiger betalingen doet, dat moet allemaal goed geadministreerd en verantwoord worden. Is het idee het oprichten van een BV of een structuur met holding en werk-bv?

 

Groet,

 

Highio

Ikzelf. Mijn ouders vinden het allemaal prima en vinden het juist goed dat ik dit doe.

Op twitter heb ik gelezen dat er redelijk wat banken zijn waar je een zakelijke rekening kan openen. Mij lijkt een zakelijke rekening bij bunq het beste omdat je daar alles via de app kan doen en  ik denk dat ik binnen 1 dag een zakelijke rekening heb na dat de B.V. is opgericht.

 

Ik ben nog aan het twijfelen eigenlijk of ik alleen maar 1 werk bv of ook een holding bv moet oprichten.

Op 3-7-2019 om 11:51, Wouter Hol zei:

Je lijkt super enthousiast en kan niet wachten om 'serieus'te beginnen. Dat is mooi! Maar ik als oude man van 30 -die ook ooit als scholier begon met ondernemen-, kom toch even met het belerende vingertje zwaaien.

 

Je wilt blijkbaar een BV, maar de redenen die je daarvoor opgeeft zijn vrij slecht.

 

 

Natuurlijk is het vet cool om tegen je vriendjes te zeggen dat je een echte BV hebt. Maar die 'gadget status' pakt vrij duur uit als je weinig winst maakt.  Pas bij winsten van pak 'm beet 100.000 euro per jaar is het fiscaal voordeliger om een BV te hebben. Bij kleinere winsten is een eenmanszaak veel gunstiger. Staar je niet blind op de gadget status of de boterzachte 'verzekering' dat je niet hoofdelijk aansprakelijk zou zijn. Je bent namelijk wel hoofdelijk aansprakelijk als je niet weet wat je aan het doen bent. Een BV nemen omdat het 'professioneler' is, of omdat je schulden wilt maken, zijn daar bij uitstek voorbeelden van.
 

Laat je goed voorlichten door een boekhouder of accountant voordat je je eenmanszaak om laat zetten in een BV.

 

 

Het zou zomaar kunnen dat dat gebrek aan inzicht je in de weg gaat zitten als het gaat om het verkrijgen van handlichting.  Kinderen van die leeftijd horen immers netjes op school te zitten en te luisteren naar hun ouders. Veel pubers hebben hele andere prioriteiten dan dat, laat staan dat ze verstandig genoeg zijn om een bedrijf te kunnen leiden.
Je zult het aannemelijk moeten maken naar de rechter dat jij zelfstandig en  kan nemen, in tegenstelling tot de meeste van jouw leeftijdgenoten. Zeggen dat je niet inziet waarom kinderen niet zomaar een bedrijf mogen beginnen of zaken roepen als "Het is gewoon onzin van dit land dat je 16 of 17 moet zijn." zijn niet echt voorbeelden daarvan.

 

Niet dat ik denk dat handlichting niet zal lukken nav. je uitspraken hier. Als je gewoon aantoont dat je ouders je steunen en je zelfstandig en verstandig genoeg bent dan wordt handlichting meestal gewoon toegewezen, maar ik hoop toch dat je een beetje begrip hebt of gaat krijgen waarom 'dit land' bepaalde regels heeft.

Je hebt nu blijkbaar al een eenmanszaak, dus op zich zou je nu gewoon al moeten kunnen ondernemen. De grootste hobbel die kindondernemers meestal moeten nemen, heb je daarmee al overwonnen. Je hebt namelijk blijkbaar alle steun van je ouders. Ja, het is misschien wat ongemakkelijk dat je ouders nu steeds bij moeten tekenen bij overeenkomsten en dergelijk, maar meer dan een klein ongemak zou dat niet mogen zijn lijkt mij. 10 maandjes zijn bovendien ook zo voorbij, dus ik zou  me daar niet gek door laten maken.

Succes er mee in elk geval!

Haha dankjewel.

 

Klopt inderdaad maar mijn ondernemingsplan is vrij goed al beoordeel ik het zelf 😂en ik denk dat 100.000 per jaar winst kan, het eerste jaar waarschijnlijk niet maar later wel. Dat is ook een reden, want dan hoef ik later niet van mijn eenmanszaak een B.V. te maken.

 

Klopt eigenlijk wel wat je zegt, ik snap nu ook wel waarom het geen onzin is en je reactie helpt me echt enorm.  Ik hoop dat het gaat lukken om de rechter te overtuigen dat ik zelfstandig en verstandig genoeg ben.

 

Over die 9.5 😜 maanden heb je overigens ook gewoon gelijk. Ik moet gewoon maar iets meer geduld hebben en het van de positieve kant bekijken: Ik heb nu juist meer tijd om me 'voor te bereiden' op het bedrijf enz.

 

Super bedankt!!!

 

💙

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, miljonair zei:

Klopt inderdaad maar mijn ondernemingsplan is vrij goed al beoordeel ik het zelf 😂en ik denk dat 100.000 per jaar winst kan, het eerste jaar waarschijnlijk niet maar later wel. 

Met 100.000 winst is een eenmanszaak qua kosten (oprichten, administratie, jaarrekening) voordeliger en belastingtechnisch zeker nog aantrekkelijker  (tenzij je geld wilt gaan oppotten in de BV). Het omslagpunt waar een BV goedkoper is, ligt hoger. 

 

5 uur geleden, miljonair zei:

Dat is ook een reden, want dan hoef ik later niet van mijn eenmanszaak een B.V. te maken

 

Pas op voor een kokervisie omdat je zo graag een BV wilt. Stel dat je je nu met een eenmanszaak bij 100.000 winst € 5.000,-  per jaar bespaart (bij lagere winsten nog flink meer) op kosten en belasting, en die eenmalige omzettting van een eenmanszaak naar een BV kost je 1 x € 1.000,-  Is die BV nu dan nog steeds zo'n goed idee?

 

5 uur geleden, miljonair zei:

Ik ben nog aan het twijfelen eigenlijk of ik alleen maar 1 werk bv of ook een holding bv moet oprichten.

 

Een bekend gezegde luidt: 1 BV is  géén BV. Wil je bijvoorbeeld geld gaan oppotten in de BV, dan moet je dat zeker niet in de werkmaatschappij doen.

De onvolprezen Joost heeft er een mooie column over geschreven : Eén BV is géén BV, maar waarom eigenlijk?. Eigenlijk verplicht leesvoer van iedereen van 8 tot 88 die een BV overweegt 😎

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
 
Op 1-7-2019 om 21:27, miljonair zei:

Het is gewoon onzin van dit land dat je 16 of 17 moet zijn.

 

Ze moeten mensen niet op hun leeftijd beoordelen iemand van 10 kan misschien meer dan iemand van 18.

Als we die redenatie doortrekken kan men de leeftijd ook wel verlagen naar 8, of misschien 6. Of beter nog, vanaf de geboorte. Zie je het probleem?

 

6 uur geleden, miljonair zei:

Klopt inderdaad maar mijn ondernemingsplan is vrij goed al beoordeel ik het zelf 😂en ik denk dat 100.000 per jaar winst kan, het eerste jaar waarschijnlijk niet maar later wel. Dat is ook een reden, want dan hoef ik later niet van mijn eenmanszaak een B.V. te maken.

Je enthousiasme is aanstekelijk. Met die energie stelt het omzetten van een eenmanszaak naar B.V. ook niet zóveel voor hoor laat je niet bang maken. Ook dan is dit forum er om je te helpen. Zelf heb ik dit meerdere malen gedaan (zowel voor mezelf als voor cliënten) en over het algemeen valt het (achteraf gezien) vaak erg mee hoe moeilijk het is en hoeveel werk het is. Andersom (van B.V. naar eenmanszaak) is zeker niet makkelijker (!!!), dat is zeker iets om in je achterhoofd te houden.

 

1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Met 100.000 winst is een eenmanszaak qua kosten (oprichten, administratie, jaarrekening) voordeliger en belastingtechnisch zeker nog aantrekkelijker  (tenzij je geld wilt gaan oppotten in de BV). Het omslagpunt waar een BV goedkoper is, ligt hoger. 

En wat Norbert zegt. Goede punten hierboven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.