Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Michael123

Zzper.. auto op de zaak per definitie beste optie ivm maximering bijtelling?

Recommended Posts

Iemand vertelde mij iets dat ik niet wist. Namelijk dat voor ZZPers de bijtelling gemaximeerd wordt op de werkelijke autokosten (incl afschrijving). 

 

Klopt mijn conclusie dan dat het per definitie beter is als ZZP er de auto op de zaak te kopen? Dat is ieg wat mij werd verteld. Wat mij wel bevreemd aangezien er allerlei online calculators zijn waar ook vaak uit komt dat auto prive voordeliger is. Maar die lijken geen rekening te houden met deze regel. 

 

In dit geval gaat het op zzper die een bedrijfsauto wil kopen met cat waarde 40k. Aanschaf ex bpm ex btw 18k (voorraad model nieuw). Jaaromzet 80k, minimale kosten (op evt autokosten na). Veel kms: 5000 prive, 35000 zakelijk

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Michael123 zei:

In dit geval gaat het op zzper die een bedrijfsauto wil kopen

 

Ben jij die zzp-er?

 

Zzp-er is overigens op zichzelf geen rechtsvorm...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Ben jij die zzp-er?

 

Zzp-er is overigens op zichzelf geen rechtsvorm...

Nee. Maat van me. Eenmanszaak.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eerder zeggen het tegendeel is waar.. zzpers die lagere kosten hebben dan het bijtelbedrag kunnen de auto beter privé rijden..

 

Het effect van de bijtelling is namelijk dat alle kosten die je eerst als zakelijke kosten hebben opgevoerd geschrapt worden als en als privekosten worden gezien.

 

Als je de auto prive rijd kun je alle zakelijke km tegen 19 cent aftrekken.. daarmee dek je bij de meeste autos alle brandstof, mrb en verzekering en soms een klein stukje afschrijving.. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor type of model is dit?

 

En bloedt jouw voorgaande topic van half mei dan maar blijvend dood?

 

Laat die maat (of zijn boekhouder) zich lekker zelf informeren!


Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Roel J Bedankt voor je reactie. Dat leek mij dus ook, maar het gaat dus om de regel dat de bijtelling wordt gemaximeerd op de werkelijke kosten van de auto. Oftewel: de bijtelling kan nooit hoger zijn dan de autokosten. https://fablo.nl/2017/11/26/bijtelling-auto-van-de-zaak/ 

 

@Highio Fiat Talento, en mbt mijn maat, die help ik graag, dus dat is geen probleem. n.b.: ik heb zojuist ook even gereageerd onder het andere topic

Edited by Michael123

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Roel J zei:

Als je de auto prive rijd kun je alle zakelijke km tegen 19 cent aftrekken.. daarmee dek je bij de meeste autos alle brandstof, mrb en verzekering en soms een klein stukje afschrijving.. 

... en dan maar hopen dat je veel zakelijke kilometers maakt, privé niet met hoge reparatiekosten te maken krijgt en dat je er vele jaren plezier van mag beleven.

 

1 uur terug, Roel J zei:

Ik zou eerder zeggen het tegendeel is waar.. zzpers die lagere kosten hebben dan het bijtelbedrag kunnen de auto beter privé rijden..

Was het maar zo makkelijk ... De keuze - zakelijk of privé - mag je eenmalig in het jaar van aankoop maken. 

 

Het voor- of nadeel is in hoge mate afhankelijk van ...

- het type auto (personen- of bestelauto).

- de cataloguswaarde.

- het aankoopbedrag.

- het aantal  gereden privé en zakelijke kilometers. (schatting)

- de onderhoudskosten. (schatting)

- de verwachte levensduur. (schatting)

- de verkoopwaarde (schatting,)


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt er op dat prive toch voordeliger is als ik de berekening doe https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html?berekening=LuNFPPXZUU 

 

In deze berekening zijn de autokosten lager dan de bijtelling. Kortom, de stellingname waarmee ik opende: dat voor een ZZP'er zakelijk altijd goedkoper zou zijn vanwege de maximering van de bijtelling tot de autokosten lijkt wat te kort door de bocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, Michael123 zei:

In deze berekening zijn de autokosten lager dan de bijtelling.

Houdt er wel rekening mee dat het slechts een momentopname is op basis van verwachtingen.

Wat als je de komende jaren minder zakelijke kilometers maak of met meer reparatiekosten te maken krijgt ?

De keuze zakelijk of privé is eenmalig ...

 

14 uur geleden, Michael123 zei:

Kortom, de stellingname waarmee ik opende: dat voor een ZZP'er zakelijk altijd goedkoper zou zijn vanwege de maximering van de bijtelling tot de autokosten lijkt wat te kort door de bocht. 

Yep ... soms is het stoeprandje net iets te hoog.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stelling moet zijn: als de werkelijke autokosten > de bijtelling dan zakelijk. Zijn de werkelijke autokosten < de bijtelling dan privé. 

 

In dat laatste geval pak je namelijk de 19 cent per zakelijke kilometer nog als aftrek.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 31-7-2019 om 11:07, Joost Rietveld zei:

De stelling moet zijn: als de werkelijke autokosten > de bijtelling dan zakelijk. Zijn de werkelijke autokosten < de bijtelling dan privé. 

 

In dat laatste geval pak je namelijk de 19 cent per zakelijke kilometer nog als aftrek.

Dat begrijp ik, dat geldt voor de inkomstenbelasting. En het voordeel van btw-aftrek dan, zoals op tanken en onderhoud, zou dat dan niet alsnog kunnen zorgen voor een fiscaal voordeel als de auto op de zaak staat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is andere wetgeving. De keuze voor de omzetbelasting kan en mag anders zijn dan die voor de inkomstenbelasting 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt ook nogal wat uit of het  om een zakelijke auto met grijs kenteken gaat of om een personenwagen. Als je een personenwagen van 30k hebt of een grijs kenteken auto van 18k ex btw en bpm, betaal je voor die bestelauto véél meer bijtelling dan voor die personenwagen. Omdat je over de bpm en btw ook bijtelling betaalt.

 

Wat ik overigens wel vreemd vind (rij zelf een personenauto zakelijk) is dat je over het totaalbedrag van de auto (zeg 30k) bijtelling betaald, dus ook over de btw die je terug ontvangen hebt, en dat je ook nog eens apart bijtelling over de btw betaalt. 2,7% ofzo. Eigenlijk betaal je dus 2x bijtelling over de btw... Heeft ook weer te maken met de btw van brandstof en onderhoud die je aftrekt volgens mij. Hoe meer ik me erin ga verdiepen hoe minder ik ervan begrijp geloof ik... Ieder zijn vak zullen we maar zeggen. Boekhouden is niet mij ding geloof ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, Marki3 zei:

Hoe meer ik me erin ga verdiepen hoe minder ik ervan begrijp geloof ik...

Ongeacht of het nu een personenauto of een bestelauto betreft ... de privé bijtelling is een percentage van de catalogusprijs, inclusief btw en bpm.

Daarnaast berekend u een correctie btw over de jaarlijkse privé gebruikskosten van diezelfde auto. 

U betaald dus niet 2x bijtelling over dezelfde btw.

U moet zakelijk aankoop en gebruik gescheiden zien van het privé gebruik. 

Niks meer, niks minder.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 170 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept