• 0

mensen die mijn ondernemingsplan willen bekijken (zelfgeschreven uiteraard enige

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat me als eerste opvalt is dat je voor adverteren per jaar maar een budget van 600 Euro incalculeert, maar eerder in het plan heb je wel aangegeven te willen adverteren in Spits of Metro. Nou heb ik gelijk even de advertentietarieven van de Spits eens bekeken en kan je melden dat je daarvoor niks hebt.

 

Verder snap ik niet waarom je er een BV van zou willen maken puur voor de uitstraling? Ik zou er eerder voor kiezen om te profiteren van de belastingvoordelen van een eenmanszaak, en er dan een BV van maken als dat fiscaal aantrekkelijker wordt.

 

Bij opleidingen staat er geen opleiding achter maar werkervaringen, dit vind ik slordig.

 

Ik vind de verkopen erg aan de hoge kant ingeschat, is dit een reeele schatting? Je hebt natuurlijk ervaring in de verkoop van laptops, maar voor een starter vind ik 5 laptops per dag, het hele jaar door, toch erg aan de hoge kant.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt, en wens je succes met het opstarten van je bedrijf.

 

Groet,

 

Martin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb het even globaal gelezen.

Wat goedkope computers betreft ben je niet de enige in Nederland.

Wel als je ook op de goedkope een jaar garantia geeft.

Heb je zelf kennis om systemen te kunnen repareren of moet je dit inkopen ?

Ik vraag mij een beetje af hoelang je dat vol kunt houden, juis bij de goedkope systemen is de hardware ook een beetje aan zijn eind door de leeftijd.

Of kies je ervoor deze systemen niet te repareren maar een ander systeem mee te geven ?

Verder vraag ik mij af in hoevere er vraag is naar goedkope maar zwaar gedateerde systemen als je dit vergelijkt met wat een nieuwe kast met TFT kost.

 

Ook op het gebied van laptops vraag ik mij af in hoevere jij de prijsstunters kunt bevechten.

 

En als je jouw verhaal leest met dit bericht in je achterhoofd "Omzet pc-shops gekelderd

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Ik heb je "verhaal" gelezen, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik als kritiek mee wil geven. Zonder al te negatief te zijn wil ik je toch meegven dat je waarschijnlijk erg enthousiast bent, maar ik heb niet het idee dat een investeerder hier brood in ziet, derhalve hoef ik de investeringsbegroting ook niet te lezen.

 

Ik begrijp trouwens ook niet hoe jij laptops wilt gaan verkopen met voor € 100,- en dan nog een netto marge van 35% kan realiseren.

 

good luck!

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Wat me als eerste opvalt is dat je voor adverteren per jaar maar een budget van 600 Euro incalculeert, maar eerder in het plan heb je wel aangegeven te willen adverteren in Spits of Metro. Nou heb ik gelijk even de advertentietarieven van de Spits eens bekeken en kan je melden dat je daarvoor niks hebt.

 

Verder snap ik niet waarom je er een BV van zou willen maken puur voor de uitstraling? Ik zou er eerder voor kiezen om te profiteren van de belastingvoordelen van een eenmanszaak, en er dan een BV van maken als dat fiscaal aantrekkelijker wordt.

 

Bij opleidingen staat er geen opleiding achter maar werkervaringen, dit vind ik slordig.

 

Ik vind de verkopen erg aan de hoge kant ingeschat, is dit een reeele schatting? Je hebt natuurlijk ervaring in de verkoop van laptops, maar voor een starter vind ik 5 laptops per dag, het hele jaar door, toch erg aan de hoge kant.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt, en wens je succes met het opstarten van je bedrijf.

 

Groet,

 

Martin

 

 

 

5 laptops per dag moet ik kunnen halen dmv het veilingsysteem, in het eerste jaar ga ik echter uit van 1.25 laptops per dag (omschreven in toelichting op de cijfers)

 

Link naar reactie
  • 0

Heb het even globaal gelezen.

Wat goedkope computers betreft ben je niet de enige in Nederland.

Wel als je ook op de goedkope een jaar garantia geeft.

Heb je zelf kennis om systemen te kunnen repareren of moet je dit inkopen ?

Ik vraag mij een beetje af hoelang je dat vol kunt houden, juis bij de goedkope systemen is de hardware ook een beetje aan zijn eind door de leeftijd.

Of kies je ervoor deze systemen niet te repareren maar een ander systeem mee te geven ?

Verder vraag ik mij af in hoevere er vraag is naar goedkope maar zwaar gedateerde systemen als je dit vergelijkt met wat een nieuwe kast met TFT kost.

 

Ook op het gebied van laptops vraag ik mij af in hoevere jij de prijsstunters kunt bevechten.

 

En als je jouw verhaal leest met dit bericht in je achterhoofd "Omzet pc-shops gekelderd

 

Suc6

 

Ik heb zelf kennis om laptops te repareren en verkopen, mijn ervaring met met name oude laptops is dat de machnies die nog nog prima draaien, het zeker ook nog wl een jaar langer uithouden.

Ook zit er een groot kwaliteits verschil tussen laptops van nu en van 5 jaar terug.

Ik richt mij specifiek op goedkope machnies, boven de 200 euro moet je met nieuwe machines gaan concurreren dat is inderdaad niet te doen, voor gewonen computers is er tot 150,- een markt voor 2ehands, met laptops is dit tot ongeveer 400 (waar ik in jaar 2 meer begin, overginds ik verkoop ook nieuw)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Ik heb je "verhaal" gelezen, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik als kritiek mee wil geven. Zonder al te negatief te zijn wil ik je toch meegven dat je waarschijnlijk erg enthousiast bent, maar ik heb niet het idee dat een investeerder hier brood in ziet, derhalve hoef ik de investeringsbegroting ook niet te lezen.

 

Ik begrijp trouwens ook niet hoe jij laptops wilt gaan verkopen met voor € 100,- en dan nog een netto marge van 35% kan realiseren.

 

good luck!

 

ik wil ook geen laptops verkopen van 100 euro met 35% marge, het is de bedoeling dat op het uiteindelijke factuurbedrag 35% marge zit.

 

Met vorige ondernemingsplannen had ik veel dingen dubbel staan, nu ben ik gewoon heel simpel geweest, cijfers bij cijfers, de rest bij waar het past.

Blijkbaar omschrijf ik dingen toch onduidelijk, ik ga uit van iets meer dan een verkoop per dag, ik geef alleen aan dat 5 per dag een aantal is dat ik wil gaan halen, en in principe te halen moet zijn.(met mijn systeem)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mede HL-ers

 

Graag leg ik mijn vernieuwde eigenondernemingsplan aan jullie voor, een gecensureerde versie is direct online te bekijken via

 

http://allinwebsite.nl/pl/index.html

 

de volledige versie inclusief investeringsbegroting(en) stuur ik op aanvraag per mail.

 

Alvast bedankt voor jullie oordeeel, tijd en moeite

 

Edwin,

 

Als je probeert investeerders aan te trekken voor de financiering van je plannen, dan mag je daar wel wat moeite voor doen. Ik vind je 'ondernemingsplan', zowel inhoudelijk als taalkundig, flodderwerk. Jouw 'slikken of stikken' opmerking met betrekking tot de schrijfstijl van je plan getuigt van een gebrek aan gevoel voor verhoudingen. Met zo'n instelling vind je nooit een investeerder.

De verkoopprognoses voor de eerste jaren vormen, zonder overtuigendfe onderbouwing, de bekende hockeystick.

Het is niet mijn bedoeling je 'afr te branden', maar de ervaring als informal investor heeft me geleerd dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Ik hoop dat je deze kritiek ter harte neemt en nog eens goed over je businessmodel en je verhaal nadenkt.

 

Succes,

Hendrik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Spellingcheck de boel in ieder geval eens goed, het stikt van de on-affe en niet-lopende zinnen.

 

inmiddels gedaan met het word bestand, verander zo de html weer even

Link naar reactie
  • 0

Beste mede HL-ers

 

Graag leg ik mijn vernieuwde eigenondernemingsplan aan jullie voor, een gecensureerde versie is direct online te bekijken via

 

http://allinwebsite.nl/pl/index.html

 

de volledige versie inclusief investeringsbegroting(en) stuur ik op aanvraag per mail.

 

Alvast bedankt voor jullie oordeeel, tijd en moeite

 

Edwin,

 

Als je probeert investeerders aan te trekken voor de financiering van je plannen, dan mag je daar wel wat moeite voor doen. Ik vind je 'ondernemingsplan', zowel inhoudelijk als taalkundig, flodderwerk. Jouw 'slikken of stikken' opmerking met betrekking tot de schrijfstijl van je plan getuigt van een gebrek aan gevoel voor verhoudingen. Met zo'n instelling vind je nooit een investeerder.

De verkoopprognoses voor de eerste jaren vormen, zonder overtuigendfe onderbouwing, de bekende hockeystick.

Het is niet mijn bedoeling je 'afr te branden', maar de ervaring als informal investor heeft me geleerd dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Ik hoop dat je deze kritiek ter harte neemt en nog eens goed over je businessmodel en je verhaal nadenkt.

 

Succes,

Hendrik

 

 

 

Mijn opmerking over mijn schrijfstijl was niet bedoelt als "slikken of stikken" meer om een persoonlijke draai te geven aan het ondernemingsplan.

achteraf gezien zie ik inderdaad wel hoe het over kan komen.

ik ben waarschijnlijk ook wel dislectisch moet me daar maar op laten testen wordt me in ieder geval regelmatig gevraagd.(wat de tikfouten e.d. zou verklaren en door wat dingen die ik vroeger heb gehad heb ik daar wel een grotere kans op)

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb even gekeken, de cijfers die je noemt lijken op zich niet onrealistisch, maar ik mis de achtergrond een beetje. Het is me niet helemaal duidelijk hoe je tot die cijfers gekomen bent. Is het een gokje, weet je het uit ervaring, zijn er wellicht cijfers te vinden?

Ik begrijp ook niet precies wat je met internetveilingen bedoelt, zijn dit veilingen op de website waarbij je een minimumbedrag ngeeft en mensen gaan bieden? ( zoals eBay ).

 

Tevens denk ik dat je website heel erg belangrijk gaat zijn. Ik mis alleen een uitgebreide beschrijving van hoe je jouw website bekend gaat maken. Adverteren in offline kranten etc lijkt me nauwelijks effectief, maar denk onder andere aan:

 

Allereerst: Zorg dat je de teksten op je website goed schrijft, duidelijk, veel content, etc etc. waardoor zoekmachines je site goed oppikken. Dit kan met relatief weinig moeite extreem veel resultaat opleveren.

 

Dan kun je gebruik maken van oa marktplaats, eBay, 2ehands.nl etc etc om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Tevens zou je die plekken kunnen gebruiken als extra afzetkanaal.

 

Google adwords kunnen nuttig zijn als je de juiste termen gebruikt.

 

Daarnaast zijn er nog vele andere mogelijkheden om ook online je bedrijfje goed bekend te maken

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even de tijd genomen en alles doorgelezen.

 

Behalve de genoemde taalfouten en (weinig) interpunctie, valt mij het volgende op.

 

Eerst bedenk ik: welk probleem lost dit op? In principe is het best mogelijk dat er een markt is voor het aanbieden van goedkope computers/laptops aan bijvoorbeeld ouderen. Of jongeren zoiets zullen kopen is de vraag. Jongeren gebruiken het veelal ook voor games of grotere programma's, en ik weet niet of dat mogelijk is? Verder zullen studenten misschien liever voor een paar 100 euro extra een goede laptop kopen om zo tijd te besparen.

 

Maar goed, so far so good.

 

Dan zie ik het marketingplan en -budget. En dit is waar ik denk dat het plan gaat falen (er van uitgaande dat je wèl investeerders trekt).

Je gaat voornamelijk online adverteren. Dit is lekker goedkoop, en veel mensen zien je website. MAAR, denk je dat ouderen nu echt op google gaan zitten zoeken naar een goedkope computer? Neen, die kijken liever een uurtje naar de lokale TV-zender of bladeren het lokale krantje door.

Je marketingplan is naar mijn mening niet doelgroepgericht.

 

Ik zie een budget van 600 euro staan voor marketing/adverteren. Nu zegt iemand hierboven dat dit (te) weinig is om in bijvoorbeeld de Spits te adverteren. En dat is zo. Maar eigenlijk is dit voor een beetje onderneming ook wel erg weinig voor Google AdWords. Een serieuze campagne begint toch wel bij 100 euro per maand.

 

Verder heb je het over internetveilingen. Nu ben ik geen leek op website-gebied (in tegendeel), maar ik kan uit het alineaatje niet opmaken of jij nu eigen internetveilingen wil opstarten of op bestaande veilingsites jouw producten wil aanbieden. Als je een eigen veilinggedeelte bedoelt, dan is het marketingbudget natuurlijk al helemaal een lachertje. Verder bereikt ook dit denk ik maar een klein deel van de doelgroep.

 

Het kostenplaatje is erg leuk. Maar waar heb je die cijfers op gebaseerd? Ik kan ook wel beweren 50 grote projecten per maand binnen te slepen, maar dat zou gebaseerd zijn op niets. Dus waar baseer jij het op? Dat is voor jezelf en voor potentiele investeerders denk ik 'wel interessant' om te weten.

 

Tot slot geef ik je de tip het plan toch wel wat uit te breiden en zeker de slordige taalfouten eruit te halen (ook wat meer interpunctie gebruiken). Het plan zelf, op de bedragen na, lijkt mij helemaal niet zo gek!

 

Veel negatief commentaar misschien, maar dan heb je ook weer veel om positief over na te denken!

 

Succes!

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou niet letterlijk 14.400 euro besparen wel iets, mijn eigen woonpand is een oude boerderij die helemaal moet worden opgeknapt, nog niet geschikt om dure computers op te slan, ik heb een maximum van 1200 aangehouden voor de totale huuur van woonhuis + bedrijfspand maar gezien ik niet heel veel ruimte nodig heb, denk ik dat het veel goedkoper kan.

 

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe versie legt bepaalde dingen al beter uit.

 

Nog wat puntjes van kritiek.

 

Je beweert dingen die niet onderbouwd zijn. Nu kan je dit soms doen, maar ik ben het niet eens met de beweringen. Bijvoorbeeld:

Onze doelgroep is heel breed zeker in de huidige tijden, de vraag naar computers en met name laptops is erg groot maar het budget van de mensen wordt steeds kleiner.

 

De ene investeerder laat zich misschien verleiden door dit soort zinnen, maar ik zou meteen denken: 'waar heeft hij dat vandaan, de economie groeit toch?'

 

Verder lijkt je begroting gebaseerd te zijn op niets. Je hebt allemaal verwachtingen, maar hoe kom je daarbij? Je zal het wel niet uit je duim zuigen, maar het is wel interessant (voor de investeerder) om te weten waarom jij die omzet/afzet verwacht.

 

Jij moet jezelf afvragen: "heeft een potentiële investeerder een goed beeld van de activiteiten en een dusdanig goed beeld dat hij zou willen investeren?". Ik vind het plan nogal summier.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Paar vragen en dingen die me opvallen:

 

Je hebt 9 banen/baantjes gehad in 6 jaar tijd. Bij twee geef je als reden van vertrek op "geen uitdaging meer", bij twee andere "moeilijk te bereiken". Het ontbreekt er nog maar net aan dat je er met grote rode letters "geen doorzettingsvermogen" onder zet.

Je vriendin is 23, heeft alleen "vooropleiding HAVO" op haar CV staan, dan mis ik een gat van 6 jaar.

Een investeerder moet vertrouwen hebben in een bedrijf, en met bovenstaande scoor je op dat gebied geen punten. Probeer er in ieder geval een positievere draai aan te geven.

 

Wat ga je verkopen? Laptops? Of computers en laptops?

 

Ik mis een heel stuk in je ondernemingsplan: waar ga je je laptops inkopen? En waarom kun jij ze wel inkopen voor onder de 100 euro en jouw klanten niet?

 

"Naast de uitstraling van een B.V. denk ik dat een BV ook meer voordelen kan bieden " - niet denken, maar zeggen. "Een BV biedt meer voordelen, want...".

 

Voor de verzending van laptops maak ik gebruik van landelijke koeriersdiensten zoals D.H.L., U.P.S. of T.P.G. post. Ook hiervoor geld ook dat ik in de opstartfase proeven zal gaan doen met deze aanbieders om tot een in de praktijk bewezen goede keuze te komen

 

Voor dit en andere zaken geldt dat je in feite zegt "ik heb geen enkel vooronderzoek gedaan". Klinkt niet sterk in een ondernemings/financieringsplan.

 

Tevens ga ik mijn huidige webdesign activiteiten onder de naam “Allinwebsite” onderbrengen bij Powerlabs.

Ik gebruik deze activiteit als extra houvast als er bijvoorbeeld even te weinig verkopen zijn.

 

Webdesign activiteiten? Webdesign activiteiten? Staat nergens in je CV. Slordig. Heb je er nog een onderneming naast of is dit bijkluswerk? Kun je aantonen dat je er de laatste jaren/het laatste jaar 600 euro per maand mee verdiend hebt?

Waarom blijf je in het tweede jaar webdesignen voor een habbekrats terwijl je per maand bijna 20.000 euro winst maakt? Om over het derde jaar nog maar te zwijgen. Je kunt toch niet verkopen aan een investeerder om te zeggen "ik verwacht per maand 20.000 euro winst te maken, maar voor de zekerheid blijf ik erbij freelancen voor 600 euro per maand"?

 

Maar het allergrootste probleem in je ondernemingsplan is, ehhm, nou ja, je hele ondernemingsplan an sich. Je zegt namelijk eerst (onder "Doelgroep"):

 

Onze doelgroep is heel breed zeker in de huidige tijden, de vraag naar computers en met name laptops is erg groot maar het budget van de mensen wordt steeds kleiner.

 

Ook neemt volgens recente berichtgeving de verkoop via traditionele computerwinkels steeds meer af, door de afschaffing van het pc-prive project hebben mensen een stuk minder geld te besteden.

 

Dus jij gaat laptops voor een zeer goedkope prijs aanbieden. Als je denkt dat je dat waar kunt maken, prima. Maar wat je dan in jaar 2 en 3 denkt te gaan doen is me een raadsel. Ik quote:

 

Ook verwacht ik [in jaar 3] de prijs van een gemiddelde laptop te kunnen verhogen naar 600 euro, mede ook doordat ik op dit punt ook nieuwe laptops ga verkopen, uiteraard wel volgens dezelfde formule.

 

Prijs verhogen naar 600 euro? Dan zit je op het prijsniveau van iedere andere webshop en ben je voor je doelgroep dus helemaal niet meer interessant. Ergo: je gaat niet meer, maar minder laptops verkopen.Zo speel je juist het sterke punt dat je hebt. Kijk eens naar de Aldi: die doet het de laatste tijd erg goed. Maar op het moment dat de Aldi zegt "we gaan duurdere merken verkopen" blijven de klanten weg. Daarvoor gaan ze immers niet naar de Aldi.

 

En wat bedoel je met "nieuwe laptops verkopen volgens dezelfde formule"? Je formule was toch: goedkope reut voor een prikkie inkopen, opknappen en voor een prikkie verkopen? Ik zie niet goed hoe je dat met nieuwe laptops wilt gaan doen.

 

Nog iets. Ik zie in het tweede jaar inkoop laptops: 158.000 euro. Verkoop laptops: 400.000 euro. Nou klink ik erg hard maar hier past maar één commentaar op: yeah right. De computerbranche is moordend, marges zijn tot praktisch niks gereduceerd, maar jij weet alleen al op inkoop-verkoop een marge te halen van zo'n 160% ?? En dat terwijl je in een jaar tijd slechts 2400 euro uitgeeft aan marketing en helemaal niks aan reiskosten, administratiekosten, verzekeringen, kantoorinrichting, kantoorbenodigdheden, verzendkosten, computerapparatuur, autokosten etc etc etc.?

 

Het plan is in de huidige vorm volstrekt onrealistisch. Dat is niet leuk om te horen, maar je moet je goed beseffen dat niet allen banken en investeerders er niks mee kunnen, maar dat je er ook zelf niks aan hebt op deze manier. Je zult je meer moeten verdiepen in de kosten die bij een bedrijf komen kijken, en je zult moeten begrijpen dat een marge van 160% niet reëel is in een tijd waarin honderden winkels al op hetzelfde gebied actief zijn en de ene na de andere over de kop gaat.

 

Zelfs het eerste jaar is niet erg realistisch. Vergeet in eerste instantie even zaken als huur, verhuizing, inventaris. Bedenk daarbij: internet, telefoon, gaswaterlicht heb je thuis al. Stel dat je de eerste maand vanuit huis verkoopt, zou je dus alleen maar voor 3041 euro laptops hoeven in te kopen en dat zou je direct 7604 euro opleveren, volgens je eigen cijfers. Dan zou ik zeggen, doe dat gewoon lekker vanuit huis in eerste instantie. Desnoods begin je met de helft. Leen 1500 euro van je ouders, van de bank, verkoop je auto of iets dergelijks. Wanneer de verkoop je 3800 euro oplevert - volgens je eigen prognose dus - kun je direct verder gaan. Van die 3800 koop je weer laptops en die verkoop je weer voor ca. 9000 euro. Met je beoogde tempo duren deze twee rondes bij elkaar een week of 5, 6. Betaal die 1500 euro terug en voila: je hebt 7500 over, precies de investering die je wenst te zoeken.

 

Een investeerder ziet dit ook wel: waarom zou je moeilijk doen om investeerders te zoeken terwijl je het zelf in een paar weken voor elkaar kunt krijgen volgens je eigen prognose? De conclusie zal zijn: je hebt geen vertrouwen in je eigen voorspelling.

 

 

Toch hoeft het je niet te weerhouden. Wel zou ik je willen adviseren om daadwerkelijk klein te beginnen. Leen een paar honderd euro, lap een paar laptops op, verkoop ze met winst op eBay. Als blijkt dat je daar inderdaad een flinke marge op weet te pakken, kan dat een aardige basis zijn om het wat groter te proberen (bv 10, 20 laptops) en pas als dat succesvol is heeft het zin om investeerders te zoeken. Met je harde cijfers (bewaar alle inkoop- en verkoopgegevens, uiteraard) zijn ze bovendien makkelijker te overtuigen. Mist je eigen inzicht je inderdaad niet bedriegt, natuurlijk.

 

Succes ermee!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Dank u dank u. Zat hier zo te glimmen van jullie complimenten dat m'n monitor begon te knetteren en het vervolgens met een poef begaf :-\ Ik had er gelukkig nog een staan...

 

Wat betreft m'n lange verhaal, ik heb net gisteren met mijn belastingkantoor m'n eigen plan helemaal doorgelicht dus ik ben nog helemaal op dreef als het ware. :)

 

Ik wil nog wel benadrukken, Jupiter, dat ik niet kritiek zit te leveren om je te zeggen "hou maar op, begin er niet aan". Als jij er aan wilt beginnen, moet je er zeker aan beginnen, en dan moet je dit soort kritiek gebruiken om je plannen aan te passen en te verbeteren. Hoe beter een plan, hoe beter je kans op succes.

 

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0
ik heb een maximum van 1200 aangehouden voor de totale huuur van woonhuis + bedrijfspand

 

Maar je kunt de huur van je woonhuis toch niet opnemen in de business plan? Aangezien de huur een behoorlijke post is in je huidige berekening zou ik daar nog eens kritisch naar kijken.

 

Ik snap nog dat je een opslag ruimte nodig hebt omdat je je voorraad niet in een oude boerderij op wilt slaan. Maar dan zou je daarvoor een reeele kostenpost voor op moeten nemen.

 

Is het geen optie om voorraad ruimte te 'huren' bij je leverancier? Die heeft de laptops toch ook ergens staan. Wellicht dat je in kleinere partijen kan laten uitleveren en ze dus wat langer bij de leverancier laat staan.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een prachtpost.

 

En inderdaad, kijk eens voor een shop op eBay - vanaf 1,95 euro per maand heb je je shop. reken 100 euro aan kosten voor plaatsing en dergelijke en probeer het dan eens vanuit huis te verkopen.

 

Maak goede foto's, een mooie beschrijving, verstuur de computer of laat ze het thuis afhalen ( beetje mee oppassen ivm bedrijfsactiviteiten aan huis ), maar het geeft je:

 

- Mogelijkheid om te testen hoe goed je plan kan werken

- een goedkope manier om de beste verkoopmethode te vinden

- Opdoen van ervaring ivm beantwoorden e-mails en dergelijke

 

Bovendien hoef je de promotie niet zelf te doen ( althans, een stuk minder )

 

Probeer je daarnaast bij elke zin in je businessplan af te vragen: hoe kan ik dit onderbouwen, hoe kan ik dit verantwoorden?

 

Als je zegt dat de markt voor laptops groot is, geloof ik dat zondermeer. Alleen zegt het me niet zoveel. Stel dat ik niks van laptops afweet en jouw plan moet beoordelen. Er staat: de markt is groeiende....

 

Dan zijn mijn eerste vragen:

 

- Hoe groot is de omzet in NL in die markt dan?

- Hoeveel groeit deze markt?

- Wie zijn de grootste spelers?

- Is er een markt voor opgeknapte computers of willen mensen een nieuwe?

- Hoeveel concurrenten heb je op internet?

- Hoeveel concurrenten zitten direct al bij je in de buurt?

- Hoe ga je extra opvallen, behalve door kwaliteit en service ( want dat biedt elk klein bedrijf zeggen ze ;-) )

- Wat zijn de groeiverwachtingen?

 

De rabobank heeft cijfers en trends voor veel branches en ongetwijfeld biedt google ook uitkomst.

 

Overigens verkoop ik al jaren erg succesvol via eBay, maar dat terzijde ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de aantekeningen, kritiek en vooral ok het doornemen van mijn plan.

ik zal kijken wat ik met het commentaar kan doen en hier dan met een nieuw plan op terug komen.

 

Lenen van kennissen of bekenden is voor mij helaas niet weggelegt, ik heb ze niet mijn ouder verdienen ook niet genoeg om mij een bedrag te lenen.

 

Ik was al even bezig met het plan maar moest het woensdag halfoverkop versnellen omdat ik voor vrijdag geld moest hebben voor de huur, die datum heb ik kunnen verplaatsen waardoor er nu tijd is om door bijvoorbeeld telemarketing activiteiten aan dat bedrag te komen.

 

mijn plan is inderdaad met wat haast geschreven.

 

Ik weet op zich wel dat mijn plan werkt, vorig jaar werkte ik voor een bedrijf dat 20 laptops per dag verkocht via dit systeem.(hij was ongeveer anderhalf jaar actief)

Dat bedrijf is uiteindelijk over de kop gegaan doordat de eigenaar steeds minder laptops op voorraad nam, en kasgeld en het amerikaanse moederbedrijf ter ziele is gegaan.

 

Ik heb het vorig jaar geprobeert maar werd teveel geconfronteerd met boze klanten die nog een laptop te goed hadden van mijn vorige werkgever.

 

ik denk dit systeem nu wel goed te benutten door ook ophalen als optie aan te bieden, en eerlijk te zijn over wat mijn verhouding tot die persoon is.

(ik ben net zo gedupeerd heb nog een flink salaris tegoed)

 

Tevens is dit ook een reden dat ik geen mensen aan huis wil, ik weet dat je dan om 12.00 uur snachts mensen aan de deur hebt die boos zijn als je ze niet helpt

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.