• 0

Leverancier verbreekt eenzijdig dealerschap ?!

Beste Mede ondernemers,

 

Ik zit met een rare situatie waarbij ik jullie expertise en ervaring nodig heb.

 

De volgende situatie doet zich voor.

Ik ben al jaren gecharmeerd van de producten van bedrijf Xyz.

Dit merk komt in mijn ogen en ervaringen met hun producten betrouwbaar en solide over.

Ik besluit dit merk als hoofdmerk te willen gaan voeren. IN het verleden heb ik merk Xyz al eerder verkocht.

Het merk werkt met 1 distributeur per land.

Ik meldde mij aan bij een eerdere distributeur in het verleden.
Het merk heeft in de loop der jaren meerdere verschillende distributeurs gekend. Geen van deze distributeurs heb ik ooit problemen mee gehad.

Echter sinds anderhalf jaar ongeveer is er een nieuwe distributeur die het merk " erbij heeft genomen" . Weinig passie voor het merk of de producten en de kennis schiet ook tekort mijns inziens, maar daarover zijn de meningen verdeeld, zeker bij de distributeur zelf die meent het allemaal perfect te doen. Mijn contactpersoon en ik hebben herhaaldelijk wrijving over onderwerpen waarbij de contactpersoon van deze distributeur mij meent te moeten vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen.

Ondanks dat soort irritaties levert de distributeur wel netjes alles af wat er besteld wordt.
Ik open een nieuwe demo lokatie om de producten van merk Xyz te kunnen tonen aan geïnteresseerden. Dat brengt aardig wat kosten met zich mee.
Ik maak zelf allerhande reclamemiddelen voor Merk Xyz want de distributeur - die daarvoor zou moeten zorgen - doet zelf niets op dat gebied.
Ik promoot Merk Xyz op diverse locaties, steek daar kosten, tijd en moeite in.

Na onderhalf jaar dit doen begin mijn handeltje steeds beter bij de geïnteresseerde klanten bekend te worden, mensen di allemaal graag Merk Xyz in huis willen halen. 
Maar dan komt er een kink in de kabel, een financieel, want 1 factuur ( van de tientallen facturen die er al anderhalf jaar netjes betaald worden ) blijft wat langer liggen dan was afgesproken.
Er ontstaat een discussie en ik neem contact op met het Merk Xyz zelf om over hun distributeur een klacht neer te leggen dat deze mij niet meer wil leveren als ik die ene factuur ( voor demo goederen overigens ) niet betaal.

Ik opteer om de demo artikelen te retourneren, maar dat wil de distributeur niet. Ik moet ze betalen, retour kan niet meer, maar andere leveringen voor klanten worden ook niet meer uitgeleverd zolang die demo units niet betaald zijn. ( Echt Dure demo units ). Ik moet dus andere producten van Merk Xyz verkopen om marge te maken om zodoende afdoende reserves te kweken om de demo units te betalen, maar als ik niets meer geleverd krijg kan ik dat dus allemaal niet.

Hieruit ontstaat een situatie Warin ik communiceer met Merk Xyz, die vervolgens ook - zonder mijn weten - de distributeur op de hoogte stelt en mij vervolgens aangeeft dat ik het met de distributeur moet oplossen. ( We hebben het nog steeds over 1 factuur ) ...

De distributeur communiceert toetaal niet met mij, op geen enkele wijze totdat een week geleden een bericht mij bereikt dat zij ( de distributeur ) nu de zakelijke relatie beëindigen.

Daar sta ik dan, met mijn nieuwe demo ruimte, die vol hangt en staat met allerhande reclame en materialen die ik zelf bekostigd heb van Merk Xyz.
Mijn bedrijf ademt en leeft met Merk Xyz...maar door de eenzijdige beslissing van de distributeur die - mijns inziens wel heel erg misbruik maakt van zijn monopolistische machtspositie - kan ik dus niets meer inkopen van dit merk.

Nu zijn er distributeurs buiten Nederland ( elk land heeft er 1 ) waar ik volgens de richtlijnen van de EU zou moeten kunnen inkopen, maar....die bedrijven hebben contacten gesloten met Merk Xyz die bepalen dat zij niet buiten hun landsgrenzen mogen verkopen aan dealers/ resellers/whatever.

Mijn voornaamste vraag is nu :

Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.

Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?

Elk advies wordt zeer gewaardeerd !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het ontbreekt u aan reflectief vermogen.

De kink in de kabel komt omdat u een rekening niet betaalde en vervolgens met non argumenten naar de importeur ging wijzen.

Die importeur was daar niet van gediend en hoeft dat ook niet te zijn.

 

 

Ik ben ervan overtuigd dat u bestaansrecht heeft. U heeft een overtuigende website en lijkt over veel audiovisuele kennis te beschikken.

 

Maar zonder afspraken (vooraf) of liquide middelen inake de financiering van voorraad gaat u tegen het zelfde probleem aanlopen.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, SoundMan zei:

Anderzijds is er een toenemende vraag vanuit de markt naar juist de kleinere winkel, de winkel waar nog de tijd genomen wordt voor de klant, waar je als klant zijnde niet binnen 2 seconden een opdringerige verkoper naast je hebt staan, maar eerder iemand met kennis , expertise en ervaring die je met echte intenties wil helpen.

 

Het is op zich wel sympathiek, maar vooral ook veel wishful thinking. U had al aangegeven dat uw omzet voor dit merk tamelijk gering was. Corrigeer me gerust, maar ik las iets van 30.000 euro in veertien maanden bij een stuksprijs van ca vierduizend euro. Daar kan je als ondernemer niet van leven, laat staan als fabrikant of distributeur. Die laatste zoekt uiteraard massakanalen waar hij meteen gotere aantallen kan verkopen. U noemt dat dozenschuiven, maar vrijwel alle handel is dozenschuiven.

 

Er is best wel belangstelling voor kleinschalige productie, distributie en verkoop. Ik heb zelf ooit handgemaakte luidsprekers gekocht in Oss. Maar die productie is ook gestaakt. Het is een scharremarkt, tenzij je helemaal bovenin actief bent.

 

U zoekt hier bevestiging voor het gevoel dat u recht heeft op levering, maar daar zijn zo te zien geen juridische gronden voor. U heeft voortdurend kritiek op de huidige distributeur, dus als u dan eens verzuimt een nota op tijd te betalen, is wel te begrijpen dat ze de deur voor u dicht doen.

 

U zult op zoek moeten naar een andere leverancier.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, SoundMan zei:

Een lening afsluiten voor demo toestellen zou ik sowieso niet doen, mede omdat ten eerste banken tegenwoordig gelddraaiers zijn geworden die zelf tegen 0,0000000 % lenen en jou tegen 10 % je duur verdiende geld opslokken, afgezien nog van de idiote eisen en voorwaarden die ze stellen.

Tegenwoordig leen je voor minder dan 10% rente.

Mocht je inderdaad tegen 10% rente geld lenen en de winstmarge op de verkoop bedraagt 10% of minder, dan is dat inderdaad geen optie.

Daarboven zou ik willen zeggen ... het doel heiligt de middelen.

 

58 minuten geleden, Hans v N zei:

Is crouwdsourcing niets voor je?

U bedoeld waarschijnlijk Crowdsourcing, maar persoonlijk zou ik Crowdfunding proberen.

 

Echter , als een kleine 4.000 euro niet uit eigen middelen zijn te financieren, inclusief die van Family, Friends and Fools, dan zie ik elke crowdfunder al achter beide oren krabben en denken ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Cosara zei:

 

Echter , als een kleine 4.000 euro niet uit eigen middelen zijn te financieren, inclusief die van Family, Friends and Fools, dan zie ik elke crowdfunder al achter beide oren krabben en denken ...

 

U legt teveel gewicht in de schaal m.b.t. dat bedrag. allereerst ging het niet om 4000 Euro maar om 2600 uiteindelijk, daarbij was er door mij uit eigen zak al voor ruim 12000 in de zaak gestoken... in krap 4 maanden tijd...

 

aangepast door SoundMan
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, SoundMan zei:

U legt teveel gewicht in de schaal m.b.t. dat bedrag. allereerst ging het niet om 4000 Euro maar om 2600 uiteindelijk, daarbij was er door mij uit eigen zak al voor ruim 12000 in de zaak gestoken... in krap 4 maanden tijd... 

Dat maakt het alleen maar erger ... voor u.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Het is op zich wel sympathiek, maar vooral ook veel wishful thinking.

U heeft voortdurend kritiek op de huidige distributeur, dus als u dan eens verzuimt een nota op tijd te betalen, is wel te begrijpen dat ze de deur voor u dicht doen.

 

Deze zelfde distributeur had constant kritiek op mij en mijn bedrijfsvoering...een bedrijfsvoering die bij voorgaande distributeurs geen problemen opleverde. 

Om die kritiek had ik ook niet om gevraagd. Dat veroorzaakte de discussies , die voornamelijk met 1 persoon waren. 

 

Van andere personen uit de branche, die ook bekend waren met het betreffende merk, kreeg ik juist complimenten voor mijn handelswijze en aanpak.

De enige die kritiek leverde was de distributeur. Dat geeft toch wel te denken....

 

25 minuten geleden, TwaBla zei:

U zult op zoek moeten naar een andere leverancier.

 

Dat is duidelijk 😉

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Het ontbreekt u aan reflectief vermogen.

 

Misschien wel, het is lastig om te vergaderen met jezelf, alle beslissingen zelf te moeten nemen, ook de verkeerde en dan daarop met een nuchtere blik op terug te kijken.

Soms gaat dat wel, vaak gaat dat niet.

Mocht u zich geroepen voelen om als meedenker binnen mijn bedrijf ondersteuning te willen verlenen, dan nodig ik u uit mij via een private bericht uw informatie toe te doen komen 😉

 

38 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

De kink in de kabel komt omdat u een rekening niet betaalde en vervolgens met non argumenten naar de importeur ging wijzen.

Die importeur was daar niet van gediend en hoeft dat ook niet te zijn.

 

Touché ! 😉

 

 

38 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

 

 

Ik ben ervan overtuigd dat u bestaansrecht heeft. U heeft een overtuigende website en lijkt over veel audiovisuele kennis te beschikken.

 

Maar zonder afspraken (vooraf) of liquide middelen inake de financiering van voorraad gaat u tegen het zelfde probleem aanlopen.

 

Al doende leert men... nou ja, doorgaans dan...

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, SoundMan zei:

Deze zelfde distributeur had constant kritiek op mij en mijn bedrijfsvoering...

 

3 minuten geleden, SoundMan zei:

De enige die kritiek leverde was de distributeur.

Zover ik het begrepen had, was het niet de distributeur die kritiek heeft, maar een (1) vertegenwoordiger.

 

4 minuten geleden, SoundMan zei:

Dat veroorzaakte de discussies , die voornamelijk met 1 persoon waren.

Dan zit je dus duidelijk bij de (voor jou) verkeerde persoon.

Enige oplossing lijkt mij dan om het hogerop binnen de distributeur te zoeken.

En dat kan alleen met een persoonlijk gesprek met een leidinggevende (lijkt mij).

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

 

Zover ik het begrepen had, was het niet de distributeur die kritiek heeft, maar een (1) vertegenwoordiger.

 

Dan zit je dus duidelijk bij de (voor jou) verkeerde persoon.

Enige oplossing lijkt mij dan om het hogerop binnen de distributeur te zoeken.

En dat kan alleen met een persoonlijk gesprek met een leidinggevende (lijkt mij).

 

 

Dank voor het meedenken Rik, dat had ik geprobeerd, maar de bezetting bij deze distributeur was zodanig dat er geen keuze mogelijk was.

 

😉

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Ron van der Kolk zei:

En wederom heb jij nog steeds kritiek op de bedrijfsvoering en strategie van fabrikant en distributeur. Je blijft vinden dat ze met jou en jouw formule zaken moeten doen en niet met dozenschuivers. Dat mag je allemaal best vinden, maar je hebt er geen invloed op, dus laat het los en move on....

Beste ron,

De vertegenwoordiger van de distributeur is begonnen met kritiek te uiten en mij allerhande verplichtingen op te leggen waar nimmer over gesproken was.
Na dit enige tijd geduld te hebben ben ik gas terug gaan geven, is dat zo raar ?  Moet ik dan alles maar pikken wat zij bedenken/willen/eisen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

is't niet simpel op te lossen door bij een collega in te kopen? 

dan loopt de handel door waarmee je de factuur kunt voldoen en vervolgens een goed gesprek bij de distributeur kunt hebben?

leuk is't niet, maar sommige dingen sta je beter overheen om je handel wel te kunnen blijven doen.

aangepast door vloerengilde

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, vloerengilde zei:

is't niet simpel op te lossen door bij een collega in te kopen? 

dan loopt de handel door waarmee je de factuur kunt voldoen en vervolgens een goed gesprek bij de distributeur kunt hebben?

leuk is't niet, maar sommige dingen sta je beter overheen om je handel wel te kunnen blijven doen.

 

Dat zou kunnen in theorie maar dan maakt dat mij geen geregistreerd dealer van het betreffende merk en daar was ik nou net zo trots op...

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SoundMan zei:

 

Dat zou kunnen in theorie maar dan maakt dat mij geen geregistreerd dealer van het betreffende merk en daar was ik nou net zo trots op...

 

 

Als eigenwijze wederverkoper weet u dat dergelijke autorisaties alleen tellen wanneer er serieuze selectie plaatsvindt. Ik heb weleens een campagne gemaakt voor een reseller met als onderwerp: de enige autorisatie die echt telt is die van de klant.  Dat was voor de eerste webwinkel van Nederland, die zijn inkoopkracht graag deelde met andere resellers. Dus inkopen bij elkaar, inderdaad. Natuurlijk vinden de groothandels en distributeurs dat niet zo leuk, maar als ze vervolgens grote orders mogen uitleveren staan ze buigend aan de deur.

 

Zo'n sticker aan de deur stelt niet zoveel veur. Sterkte met de nieuwe merken! 😎

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.