• 0

Leverancier verbreekt eenzijdig dealerschap ?!

Beste Mede ondernemers,

 

Ik zit met een rare situatie waarbij ik jullie expertise en ervaring nodig heb.

 

De volgende situatie doet zich voor.

Ik ben al jaren gecharmeerd van de producten van bedrijf Xyz.

Dit merk komt in mijn ogen en ervaringen met hun producten betrouwbaar en solide over.

Ik besluit dit merk als hoofdmerk te willen gaan voeren. IN het verleden heb ik merk Xyz al eerder verkocht.

Het merk werkt met 1 distributeur per land.

Ik meldde mij aan bij een eerdere distributeur in het verleden.
Het merk heeft in de loop der jaren meerdere verschillende distributeurs gekend. Geen van deze distributeurs heb ik ooit problemen mee gehad.

Echter sinds anderhalf jaar ongeveer is er een nieuwe distributeur die het merk " erbij heeft genomen" . Weinig passie voor het merk of de producten en de kennis schiet ook tekort mijns inziens, maar daarover zijn de meningen verdeeld, zeker bij de distributeur zelf die meent het allemaal perfect te doen. Mijn contactpersoon en ik hebben herhaaldelijk wrijving over onderwerpen waarbij de contactpersoon van deze distributeur mij meent te moeten vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen.

Ondanks dat soort irritaties levert de distributeur wel netjes alles af wat er besteld wordt.
Ik open een nieuwe demo lokatie om de producten van merk Xyz te kunnen tonen aan geïnteresseerden. Dat brengt aardig wat kosten met zich mee.
Ik maak zelf allerhande reclamemiddelen voor Merk Xyz want de distributeur - die daarvoor zou moeten zorgen - doet zelf niets op dat gebied.
Ik promoot Merk Xyz op diverse locaties, steek daar kosten, tijd en moeite in.

Na onderhalf jaar dit doen begin mijn handeltje steeds beter bij de geïnteresseerde klanten bekend te worden, mensen di allemaal graag Merk Xyz in huis willen halen. 
Maar dan komt er een kink in de kabel, een financieel, want 1 factuur ( van de tientallen facturen die er al anderhalf jaar netjes betaald worden ) blijft wat langer liggen dan was afgesproken.
Er ontstaat een discussie en ik neem contact op met het Merk Xyz zelf om over hun distributeur een klacht neer te leggen dat deze mij niet meer wil leveren als ik die ene factuur ( voor demo goederen overigens ) niet betaal.

Ik opteer om de demo artikelen te retourneren, maar dat wil de distributeur niet. Ik moet ze betalen, retour kan niet meer, maar andere leveringen voor klanten worden ook niet meer uitgeleverd zolang die demo units niet betaald zijn. ( Echt Dure demo units ). Ik moet dus andere producten van Merk Xyz verkopen om marge te maken om zodoende afdoende reserves te kweken om de demo units te betalen, maar als ik niets meer geleverd krijg kan ik dat dus allemaal niet.

Hieruit ontstaat een situatie Warin ik communiceer met Merk Xyz, die vervolgens ook - zonder mijn weten - de distributeur op de hoogte stelt en mij vervolgens aangeeft dat ik het met de distributeur moet oplossen. ( We hebben het nog steeds over 1 factuur ) ...

De distributeur communiceert toetaal niet met mij, op geen enkele wijze totdat een week geleden een bericht mij bereikt dat zij ( de distributeur ) nu de zakelijke relatie beëindigen.

Daar sta ik dan, met mijn nieuwe demo ruimte, die vol hangt en staat met allerhande reclame en materialen die ik zelf bekostigd heb van Merk Xyz.
Mijn bedrijf ademt en leeft met Merk Xyz...maar door de eenzijdige beslissing van de distributeur die - mijns inziens wel heel erg misbruik maakt van zijn monopolistische machtspositie - kan ik dus niets meer inkopen van dit merk.

Nu zijn er distributeurs buiten Nederland ( elk land heeft er 1 ) waar ik volgens de richtlijnen van de EU zou moeten kunnen inkopen, maar....die bedrijven hebben contacten gesloten met Merk Xyz die bepalen dat zij niet buiten hun landsgrenzen mogen verkopen aan dealers/ resellers/whatever.

Mijn voornaamste vraag is nu :

Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.

Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?

Elk advies wordt zeer gewaardeerd !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3
11 minuten geleden, SoundMan zei:

Deze zelfde distributeur had constant kritiek op mij en mijn bedrijfsvoering...

En wederom heb jij nog steeds kritiek op de bedrijfsvoering en strategie van fabrikant en distributeur. Je blijft vinden dat ze met jou en jouw formule zaken moeten doen en niet met dozenschuivers. Dat mag je allemaal best vinden, maar je hebt er geen invloed op, dus laat het los en move on....

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Het topic even gelezen: eens met Hans . En voor een deel kan ik TS ook goed volgen: kleine specialisten zijn de achilleshiel van dit soort audiomerken. Mensen die het hebben over: 'T.S is niet interessant voor importeur, want neemt geen 100 containers tegelijk af', hebben het denk ik niet helemaal begrepen. Ter vergelijk: merken als -ik noem een dwarsstraat- Harman en Miele, zouden niks zijn zonder de vakhandel. Deze specialisten dragen mede zorg voor onderstreping van het 'Premium' imago, waardoor de prijsstelling bij de dozenschuivers ook op een redelijk niveau ligt. Ik denk daarom dat dit meer een kwestie van ongenoegen is: TS heeft zich beklaagt bij de fabrikant over de importeur, en zoiets hakt er natuurlijk enorm in. Tel daarbij op dat de relaties blijkbaar al niet zo lekker liepen, en dit is het gevolg. TS, kop op. U bent een echte ondernemer (vooral dat zelf ontwikkelen van marketingproducten en die showroom vind ik echt top!) en u zult denk ik  snel weer een partner vinden waarmee het beter klikt. 

aangepast door Right
Link naar reactie
  • 2
23 uur geleden, SoundMan zei:

Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.

Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?

Advies

-nee, zij zijn niet aansprakelijk, omdat zij niet in gebreke blijven. (u daarentegen wel)

-vergewis u van de strategie en toegevoegde waarde van uw leveranciers en oordeel of u de juiste partner bent.

-negeer de perspectieven van de stakeholders niet, maar anticipeer daarop

-op uw website staat dat u dealer bent, uit de gegeven informatie blijkt dat u retailer bent. Sluit een dealer overeenkomst af.

-zorg vooraf voor kredietwaardigheid of maak vooraf afspraken op papier

-maak een cashflow begroting

 

-focus op klant of prijs, niet op beide

 

-realiseer wie uw concurrent is en hoe zij inkopen

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
59 minuten geleden, Cosara zei:

U bedoeld waarschijnlijk Crowdsourcing, maar persoonlijk zou ik Crowdfunding proberen.

 

 U bedoelt zeker "U bedoelt". Maar inderdaad ik bedoelde crowdfunding. Maak die vergissing wel vaker omdat de bron van de financiering bij het publiek ligt bij crowdfunding. Fijn dat U zo goed oplet.

 

Ik denk dat er zeker een markt is voor TS en dat mensen ook best wat extra willen betalen. Ik kocht heel lang geleden mijn boxen (MC) in een huiskamer setting in Breda met zeer dikke kabels aan mijn Denon om er het maximale uit te halen. Dat de omzet nu nog beperkt is wil niet veel meer zeggen dan dat de steile omzetstijging die veel bedrijven kennen nog moet komen. Jammer genoeg hebben veel kleine bedrijven niet de mogelijkheid om die situatie af te wachten.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
22 minuten geleden, SoundMan zei:

Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.

Je hebt zelf, voor eigen rekening en risico, geinvesteerd. Dat is geen schade die wordt veroorzaakt door de distributeur. Dat heet ondernemerschap.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur

Je kunt een factuur niet betalen en in plaats van dat je dat alsnog regelt, ga je er ruzie over maken en dan vind je het vreemd dat de leverancier zegt 'ik doe geen zaken meer met je'? Welk in de zakenwereld. 

 

Door niet te betalen heb je gegokt en verloren. Ik denk niet dat je iets af kunt dwingen met hoe het nu vertelt. 

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, SoundMan zei:

Er zit meer achter maar ik wil niet te ver in details treden op dit moment.

Het advies op een forum kan niet verder reiken dan de informatie die is verstrekt. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, SoundMan zei:

dat mijn bedrijf nu 180 graden om moet en zaken moet gaan doen die ik niet van plan was in eerste instantie.

Ach, Lego is ooit begonnen met speelgoedeendjes, soms moet je wat...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, TwaBla zei:

In vergelijkbare situaties werken retailers in verschillende landen samen, zodat jij via een Duitse/Deense reseller inkoopt bij de Duitse/Deense distributor.  Dat is dus Plan C.

Daar zal de Nederlandse distributor niet blij meer zijn ... en die gaat, al dan niet via de producent, klagen bij Duitse/Deense distributor ... en dat kan weer consequenties hebben voor de Duitse/Deense reseller. Straks is heel Europa in oorlog voor één factuurtje.

 

Ik zou toch maar eens om tafel gaan zitten en een kopje koffie drinken.

Met rancune over en weer wordt helemaal niets opgelost.

 

Cosara_Quotes_106-4.thumb.jpg.9a76ac2616356ba2187e9ebd99cad4e6.jpg

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik denk dat je het ook eens van de andere kant moet bekijken.

Ik heb laatst een evenement gedaan waarbij klanten naar een betaald gedeelte konden gaan en naar een gratis gedeelte.
Ondanks de betere line-up binnen, bleven de mensen buiten (ook vanwege het mooie weer).
Mijn klant kwam aan het einde van het evenement heel veel geld tekort en kon niemand betalen.

Zijn oplossing was dat hij nu een nieuw evenement gaat organiseren, waarbij hij van de winst de oude facturen wil betalen.
Je begrijpt dat we dit niet gaan doen.
Enerzijds het risico dat het evenement weer geen geld oplevert en anderzijds dat ik betwijfel of de of de winst voldoende is om alle leveranciers 2 te betalen. Dus wij lopen alle risico's en krijgen er niets voor terug.

Dit gaat ook voor een gedeelte op voor jouw zaak. Een leverancier wil eerst dat lopende zaken afgerond zijn voordat nieuwe bestellingen gedaan gaan worden. Kwestie van risico's indekken.
Ik heb bijvoorbeeld ook leveranciers waarbij ik in totaal niet meer dan € 50.000 aan openstaande facturen mag hebben, ondanks dat het betalingstermijn nog niet verlopen is.
Ik vind dat niet meer dan logisch. Een leverancier is geen bank.

 

Het openen van een webshop in het buitenland kan ook. Kijk maar eens naar die roze webshop met consumenten audio en verlichting.
Door webshops in frankrijk te openen, kunnen ze profiteren van de lagere prijzen die een hoop merken daar hebben. Ze kopen de materialen van zichzelf, waardoor de distributeur er weinig tegen kan doen.

Bedenk 1 ding heel goed, de groothandel heeft jouw harder nodig dan jij hen. Ik weet zeker dat er soort gelijke merken zijn met dezelfde of betere kwaliteit.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Waarom word je zelf geen distribiteur als je het zelf beter denkt te weten en kunnen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Jasper S. zei:

Ik gaf puur mijn mening over de positie van een groothandel.

Jij wist zeker dat dezelfde kwaliteit elders te koop is, en Cosara twijfelt of je daar zo zeker van kan zijn. Bluf (power talk / sales speak) of helderziendheid (profetie) - dat was waarschijnlijk cynisch bedoeld. Schouders ophalen en niet op reageren als dat tot eindeloos gehakketak gaat leiden, is mijn advies. Al is dat soms niet vol te houden. Dan wil een politiek incorrect plaagstootje nog wel eens helpen, maar dan krijg je weer andere mensen in je nek.

 

Forum als bezigheidstherapie, zucht. 😎

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
19 uur geleden, SoundMan zei:

Mijn contactpersoon en ik hebben herhaaldelijk wrijving

 

19 uur geleden, SoundMan zei:

1 factuur blijft wat langer liggen dan was afgesproken.

 

19 uur geleden, SoundMan zei:

Er ontstaat een discussie en ik neem contact op met het Merk Xyz zelf om over hun distributeur een klacht neer te leggen

 

19 uur geleden, SoundMan zei:

Ik opteer om de demo artikelen te retourneren

 

19 uur geleden, SoundMan zei:

Ik moet dus andere producten van Merk Xyz verkopen om marge te maken om zodoende afdoende reserves te kweken om de demo units te betalen

 

19 uur geleden, SoundMan zei:

Hieruit ontstaat een situatie Warin ik communiceer met Merk Xyz, die vervolgens ook - zonder mijn weten - de distributeur op de hoogte stelt en mij vervolgens aangeeft dat ik het met de distributeur moet oplossen.

 

Wat een gedoe. 30k omzet 70 facturen.

U kreeg een factuur en die moest u betalen. (15% van de omzet...)

 

U geeft zelf aan dat u de demo producten niet kon betalen, dat had u vooraf moeten oplossen en niet achteraf.

 

*Brief mail ...

Op de kofie en bied daarbij een goed perspectief!

 

*Onderzoek hun verkoop strategie en de door hen toegevoegde waarde.

Oordeel daarna of u wel een geschikte partner bent.

Link naar reactie
  • 1

Belangrijke info;

Het betreft B2C handel in het hoge segment.

(waar ik dan wel respect voor heb als je 30k doet)

De fabrikant is een mondiale speler welke containers vol over de wereld verscheept.

En vanuit dat perspectief begrijp ik de fabrikant wel.

 

Tip:

U richt zich op  customer intimacy (klant-aandacht) en operational excellence (superieure operatie en efficiënte uitvoering. Die twee zaken gaan doorgaans niet heel goed samen.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
51 minuten geleden, vloerengilde zei:

is't niet simpel op te lossen door bij een collega in te kopen? 

dan loopt de handel door waarmee je de factuur kunt voldoen en vervolgens een goed gesprek bij de distributeur kunt hebben?

leuk si't neit, maar sommige dingen sta je beter overheen om je handel wel te kunnen blijven doen.

Even gegoogled, en TS geeft op zijn webstek al aan dat hij geen dealer meer is en legt de situatie aan zijn klanten uit. De wereld van 'audiofielen' (zo is mijn ervaring, althans) is een heel kleine en specifieke niche. Heel veel draait daar om vertrouwen, het delen van passie, en je klant goed helpen. Zowel tussen dealer en importeur als dealer en klant, ontstaan "relaties" van jaren. Je kunt zoiets doen (de vechtjas of handige jongen proberen te spelen door zonder overleg bij collega,s  of via de Parallel-Import in te kopen), maar de volgende week sta je weer met hetzelfde ons kent ons clubje van dealers, importeurs en fabrikanten op een beurs of bij een introductie. Het past gewoon niet bij die wereld. 

aangepast door Right
Link naar reactie
  • 1

Als groothandel zijnde is het voor ons soms ook best lastig om met kleine klanten om te gaan. Vaak veel tijd kwijt aan relatief kleine orders. Als het dan ook nog misgaat met de betaling dan is het voor ons ook snel "klaar". Je start soms met een kleine klant, geeft hem/haar een goed prijsniveau/leveringscondities en hoopt dat de klant daarmee wat gaat groeien. Als dat niet lukt, dan is het soms beter dat de klant niet meer rechtstreeks bij de groothandel koopt, maar bij andere klanten van ons die ook wat aan wederverkoop doen. Die zijn daar dan beter voor ingericht.

Wellicht speelt dat ook bij jou mee. De distributeur doet blijkbaar graag zaken met grote(re) klanten (lees: heeft moeite met kleine losse orders). Heeft jou in het begin niet de deur gewezen, maar de kans gegeven om te groeien. Mogelijk is dat naar inzicht van de distributeur niet of niet voldoende gelukt. 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil alle reageerders hier bedanken voor de tips, suggesties, ideeën en confrontaties met mezelf 😉

 

Ik heb een besluit genomen om een andere weg te gaan bewandelen met andere merken. Hoezeer ik de gang van zaken ook betreur, er lang bij stil blijven staan lost ook niets op.

 

Bedankt allen voor uw vriendelijke woorden  !

Peter

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, SoundMan zei:

Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?

 

Een goeie advocaat misschien? Heb je een schriftelijke overeenkomst met de distributeur? En dan is het afhankelijk van de bepalingen die er in staan.

 

In mijn contracten met klanten staat ook dat ik niet meer kom als er betalingsachterstanden zijn zonder dat er aanspraak op schade vergoeding gemaakt kan worden.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, henkh zei:

 

Een goeie advocaat misschien? Heb je een schriftelijke overeenkomst met de distributeur? En dan is het afhankelijk van de bepalingen die er in staan.

 

In mijn contracten met klanten staat ook dat ik niet meer kom als er betalingsachterstanden zijn zonder dat er aanspraak op schade vergoeding gemaakt kan worden.

HenkH, in dit geval was er geen contract, zijn er geen voorwaarden bepaald of gesteld.

Wat betaling betreft bleek achteraf opeens dat de betaling in meerdere delen had gemogen, ook al was eerst aangegeven dat het binnen 3 weken moest wat voor mij  onmogelijk was voor dit bedrag binnen die termijn. Zoals ik al aangaf zijn alle andere facturen altijd allemaal bijtijds voldaan...alle !

Door hun actie zit ik nu met enkele duizenden euro's kosten te kijken... een advocaat klinkt op zich logisch maar daar heb ik geen geld voor....

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, SoundMan zei:

Maar dan komt er een kink in de kabel, een financieel, want 1 factuur ( van de tientallen facturen die er al anderhalf jaar netjes betaald worden ) blijft wat langer liggen dan was afgesproken.

Wel of geen demo-artikelen ... waarom een hele discussie op gang brengen en de factuur niet alsnog betaald ?

als de factuur bewust is "vergeten" om zo de kosten van promotie te kunnen verhalen, dan is het wel op een heel knullige manier uitgevoerd.

 

19 minuten geleden, SoundMan zei:

Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.

1. Door de demo-artikelen genereert u zelf ook meer omzet.

2. Op basis van uw informatie ligt er ligt geen afspraak inzake het promoten van het merk voor rekening van XYZ. 

3. Er bestaat geen leveringsplicht.

4. de financiële schade is, mijn inziens, geheel door uw eigen handelen veroorzaakt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.