• 0

Ondernemers zijn roofdieren

img.db?119760

 

Leuk artikel in de Sprout van Rutger Betlem:

 

Jij roofdier!

Ondernemers zijn roofdieren. Ze kunnen meermalen falen in de jacht, maar bereiken ooit hun doel.

 

Serie-ondernemer Tom Evslin overvallen door een filosofische bui op zijn weblog.

 

De prooi (de consument) denkt niet, maar consumeert.

Wie een bedrijf start heeft geen flauw idee waar de hobbels in de weg zitten. Maar als ze er zijn, is er altijd een manier om langs of door het obstakel te gaan. Ondernemen is leren. Roofdieren aan de top van de voedselketen hebben daar alle tijd voor. Meer op Fractals of Change.

(Rutger Betlem)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze vergelijking is een belediging voor de roofdieren.

"honger " naar voedsel is substantieel

"honger naar MACHT & GELD is adjectief

 

sux6

 

Honger naar macht en geld is niet meer dan de manifestatie van een veel fundamentelere menselijke behoefte: erkenning. Eigenlijk een heel basaal streven, namelijk om als mens erkend te worden, als unieke individu.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Roofdier ? Nee. Hooguit voor mogelijkheden, maar niet met de consument als prooi.

 

Eerder een rhinoceros : door alle hinderlagen beukend.

Eerder een olifant : ondanks alle tegengeluiden, toch maar doorploegen

Eerder een ram : zie boven

Eerder een diamant : niet 1 probleem op 1 manier bekijken

Eerder een libelle : ziet de wereld zoals anderen het niet zien

Eerder als een adelaar : ziet meer mogelijkheden dan anderen

Link naar reactie
  • 0

Het concept "supermarkt" heeft toch een aardige deuk geslagen in het concept "eten of gegeten worden".

Ik vind vraag en aanbod daarom meer plausibel dan het dierenrijk erbij halen.

Bovendien meet de schrijver alles in geld, en laat andere resources buiten beschouwing (creativiteit, tijd, relaties).

Dat zijn evengoed bronnen die niet mogen opdrogen.

Link naar reactie
  • 0

Grappige vergelijking. Roofdieren zijn heel nuttig in de natuur. Het zijn puinruimers die de zwakkeren uit de groep pakken.

Maar of de auteur het zo bedoeld heeft betwijfel ik.

 

In die zin klopt er niets van de stelling. Nagenoeg alle ondernemers die ik ken zijn gedreven mensen rondom een product/dienst waar ze helemaal in geloven en willen dit realiseren ten koste van heel veel (in eerste instantie) enzijn ze in die zin meer als aas te beschouwen dan als roofdier.

Ben ik nu te cru als ik de discussie over topsalarissen dus over managers toepas op de kreet roofdieren?

Let me know.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu te cru als ik de discussie over topsalarissen dus over managers toepas op de kreet roofdieren?

Wederom een belediging voor de roofdieren, om ze te vergelijken met

hiearchische loonslaven die "parasiteren" op arbeid en financiele middellen van duizenden tegen exhorbitante eisen en beloningen. :-X :-X

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij nemen jullie de term roofdier te letterlijk. Wat hier bedoeld wordt is dat roofdieren (vooral de jongere) lang niet altijd succesvol zijn in de jacht (op klanten). Hun doorzettingsvermogen lijdt er toe dat ze uituindelijk succesvol zullen zijn en uiteindelijk hun jachtstrategie helemaal afstemmen op hun eigen vermogens en de aard van hun prooi.

 

Kortom: ook de jacht is een leerproces. En blijft succes uit, dan moet je je jachtterrein verleggen.

 

De goede jager is oplettend, doortastend en bij tijd en wijle opportunisties. Beren jagen in de herft op bosbessen en in de lente op zalm.

 

Het blijkt dat de term "roofdier" bij jullie nogal wat negatieve associaties oproept. Dat is jammer, van de "positieve" vergelijking tussen ondernemers en roofdieren kan je wat leren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Integendeel, ik heb een groot respect, sterker nog ik ben een fan van roofdieren. Je weet waar je aan toe bent, heel anders dan de Koekoek, een slimme rakker die gewoon het ei door een ander laat uitbroeden.

De doelgerichtheid, het observeren van de prooi, de aanvalsroute en ga zo maar door.

 

Overigens ben ik van mening dat zowel jong als oude roofdieren precies weten wat ze willen vangen. Oftewel ze hebben focus en dat is wat er helaas vaak ontbreekt bij ondernemers. Dat is wel het verschil tussen jong en oude roofdieren.

Jonge roofdieren jagen dan toch maar op een muis terwijl de oudere meer geduld kan opbrengen om het schaap te vangen.

 

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

"positieve" vergelijking tussen ondernemers en roofdieren kan je wat leren.

Hierbij wordt geimpliceerd dat "ondernemer" van de roofdieren kan leren.

Indien deze veronderstelling juist is, waarom zijn de roofdieren practisch

uitgestorven ? door de super roofdier......... ;D

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

er komen steeds meer roofdieren bij net als ondernemers??

 

afgelopen week reed ik in de buurt van den bosch en zag een zee arend in een boom zitten. dit roofdier komt helemaal uit de zeesteek om naar den bosch en alle autombilisten te kijken. prachtig toch.

 

overigens is er recent een boek uitgekomen over de betekenis van dieren. als je ze tegenkomt, als ze bepaals gedrag vertonen etc.

het gaat over de wisselwerking tussen de mens en dier en de symbolische betekenissen.

chrisitan beerland heeft het geschreven voor de geinteresseerde.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Kern van dat verhaal: fouten maken moét, en als je geen funding hebt om je te kunnen veroorloven om fouten te kunnen verander je van roofdier in prooi.

Hmm. Dan moet die funding er wel zijn. Ik was vorige maand weer 's in mijn tweede homeland en daar vonden ze het prachtig dat ik gefaald had en kon uitleggen wat ik ervan had geleerd. Hier krijg ik expliciet te horen dat ik een groter risico ben omdat ik al 's gefaald heb. Ik ga verhuizen.

 

dagdag

Christine

 

zegt een investeerder tegen mij: "het is in het algemeen geen goed idee om in Nederland een softwarebedrijf te hebben"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.