De afgelopen jaren heb ik mij gefocust op het opstarten van mijn bedrijf. Die jaren heb ik niet over pensioen nagedacht. Nu ben ik mij aan het inlezen welke mogelijkheden er zijn om zo een keuze te maken die past voor mijn situatie.
Van deze pagina op de belastingdienst website begrijp ik dat er voor mijn situatie drie mogelijkheden zijn.
Collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen
Fiscale Oudedagsreserve (FOR)
Lijfrente bij verzekeraar, bank of beleggingsinstelling
Vragen:
Als ik het goed begrepen heb stel je met optie 2 de keuze eigenlijk uit. Je reserveert een deel van je winst om daar later een pensioen voor te kopen middels optie 3. Heb ik dat goed samengevat?
Op de pagina van de belastingdienst staat over de FOR te lezen: "Wilt u een oudedagsvoorziening opbouwen? Dan kunt u een deel van uw winst reserveren voor een fiscale oudedagsreserve (FOR). Over dat deel van de winst hoeft u pas later belasting te betalen. U kunt de fiscale oudedagsreserve omzetten in een lijfrente, bijvoorbeeld als u met pensioen gaat. Belastingheffing vindt dan plaats over de lijfrentetermijnen."
Hoe is de belastingheffing over de lijfrentetermijnen anders dan bij andere pensioenvoorzieningen? Zit er een extra belasting op? Je betaalt toch altijd belasting over deze termijnen wanneer ze worden uitgekeerd? Ook als je pensioen ontvangt van een pensioenfonds van een werkgever betaal je nog wel belasting over deze termijnen?
Als ik deze pagina van de belastingdienst goed begrijp mag ik zowel premies voor optie 1 of optie 3 als kosten boeken en daarnaast ook nog gebruik maken van optie 2. Klopt het dat premies voor optie 1 of optie 3 de winst verlagen en dus consequenties kunnen hebben voor bijvoorbeeld zorgtoeslag maar ook bij de aanvraag van een hypotheek?
Eigenlijk de zelfde vraag als bovenstaande maar dan voor de FOR van optie 2. Door gebruik te maken van de FOR verlaag je de winst en dus je inkomen. Kan dat gevolgen hebben voor zorgtoeslag of een hypotheek aanvraag?
aangepast door Mikky Vrolijk Titel aangepast
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lindazzp
lindazzp
De afgelopen jaren heb ik mij gefocust op het opstarten van mijn bedrijf. Die jaren heb ik niet over pensioen nagedacht. Nu ben ik mij aan het inlezen welke mogelijkheden er zijn om zo een keuze te maken die past voor mijn situatie.
Van deze pagina op de belastingdienst website begrijp ik dat er voor mijn situatie drie mogelijkheden zijn.
Collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen
Fiscale Oudedagsreserve (FOR)
Lijfrente bij verzekeraar, bank of beleggingsinstelling
Vragen:
Hoe is de belastingheffing over de lijfrentetermijnen anders dan bij andere pensioenvoorzieningen? Zit er een extra belasting op? Je betaalt toch altijd belasting over deze termijnen wanneer ze worden uitgekeerd? Ook als je pensioen ontvangt van een pensioenfonds van een werkgever betaal je nog wel belasting over deze termijnen?
Titel aangepast
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72010-bedrijfspensioen-keuzes-en-consequenties/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag