• 0

ZZP ICT-contract - teken ik hier een gevaarlijk contract?

Als kind had ik altijd al een droom om een eigen bedrijf te starten. Als werknemer kon ik alleen maar dromen van het werkgeverschap. Die droom is niet zo lang geleden in vervulling gegaan.

 

Vorige week heb ik mijn tweede interview/intake gehad als freelance developer en heb ik een aanbod gekregen. Het hele proces is uiteraard door een recruitment bureau in werking gezet. Echter, dit bureau is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Het contract wat ik moet gaan tekenen vind ik op z'n zachtst gezegd bijzonder om een aantal redenen:

 

  • Quote

     

    • Het contract is in het Engels opgesteld maar het Nederlands recht is van toepassing volgens het artikel;
      • 1.       Governing Law and Jurisdiction

        1.1.    This Agreement shall be construed in accordance with the laws of Netherlands and all disputes, claims or proceedings between the parties relating to the validity, construction or performance of this Agreement shall be subject to the exclusive jurisdiction of the courts of Netherlands.

     


    •  

  • Er zit een clausule in die zegt dat als de opdrachtgever 'vindt' dat je ongeschikt bent, ze de overeenkomst mogen beëindigen. Ik vind dat absurd.

    •  

       

       

      Quote

       

      1.1.    Without prejudice to clauses x.x and x.x, either party may terminate this Agreement without cause by giving in writing the notice period stated within the Assignment Schedule.  Where an Assignment Schedule states that Contractor cannot give notice to end the Assignment early, Contractor may request Employment Business to end the Assignment early, in which case Employment Business may, at its sole discretion, use reasonable endeavours to agree early termination of the Assignment with Client.

      1.2.    Notwithstanding clause x.x above and without prejudice to clause x.x, Employment Business may without liability end this Agreement and/or any specific Assignment and instruct Contractor to procure that Representative ceases work on the Assignment immediately or on short notice at any time, where -

      1.2.1.   Contractor and/or Representative has committed any serious or persistent breach of any of its obligations or undertakings under this Agreement;

      1.2.2.   Client believes Contractor and/or Representative is incompetent or has been negligent in the performance of the Services;

      1.2.3.   Client reasonably believes that Contractor and/or Representative has not observed any condition of confidentiality applicable to Contractor and/or to Representative from time to time;

      1.2.4.   for any reason Representative is considered unsatisfactory by Client;

      1.2.5.   Employment Business receives any information regarding the unsuitability of Contractor or Representative to provide the Services in the course of the Assignment;

      1.2.6.   Contractor becomes insolvent, goes into administration, is dissolved is subject to a winding up petition or Contractor is suffering severe financial distress in the reasonable opinion of Employment Business;

      1.2.7.   any member of Contractor’s staff or any Representative is guilty of any fraud, dishonesty or serious misconduct;

      1.2.8.   performance of the Services in the course of the Assignment is prevented by the incapacity of Representative and Contractor is unable to provide a replacement in accordance with clause 2.6 for the duration of such incapacity;

      1.2.9.   Representative informs Employment Business that he/she no longer wishes to be supplied by Contractor;

      1.2.10. Client reasonably believes that Contractor and/or Representative has damaged or is damaging the reputation of Client;

      1.2.11. whereupon an event of force majeure or any other incapacity of Contractor/Representative affects the delivery of the Services; or

      1.2.12. Employment Business has reason to believe Client may not be able to pay any or all of Employment Business’s invoices.

      For the avoidance of doubt, termination pursuant to this clause 8.3 will take precedence over termination pursuant to clause 8.2 above and over any notice periods set out in the applicable Assignment Schedule.

       

       

    •  
  • Er is een clausule die verbiedt om over de tarieven te praten? Met als straffe, directe ontbinding en volledige vergoeding van de door het recruitment bureau misgelopen inkomsten?
    • Quote

       

      1.       Confidentiality and Data Protection

      1.1.    Without prejudice to every other duty not to disclose any and all information given to Contractor or to Representative or gained in confidence in connection with this Agreement (including, without limitation, information provided by or pertaining to Employment Business) Contractor shall not, and shall procure that Representative shall not, at any time whether during or after the Assignment, disclose to any person or make use of any of the trade secrets, confidential or sensitive (including commercially sensitive) information of Client, of Client’s customers and of Employment Business, save where required by law. For the purposes of this clause, confidential or sensitive information is confidential if it is labelled confidential or labelled sensitive, if the disclosing party expressly states (whether in writing or otherwise) to Contractor and/or to Representative that the information is confidential or if Contractor and/or Representative ought to have known that the information may be confidential or sensitive.

      1.2.    Contractor shall, and shall procure that Representative shall, both during and after the Assignment, keep confidential from any third party and from Client the rates paid to Contractor by Employment Business.

      1.3.    Contractor agrees that if Employment Business and/or Client suffer disclosure of their confidential information through breach of clause x.x, Employment Business or Client (as the case may be) shall be entitled, in addition to any and all other remedies, to temporary and injunctive relief.

      1.4.    Contractor understands, and shall ensure that Representative understands, that in providing the Services, personal data relating to Representative will be processed by Client and/or by Employment Business in the course of the administration of the agreement between Employment Business and Client. Contractor shall ensure Representative understands that in providing the Services, Client and/or Employment Business, or anyone processing data on behalf of Client and/or Employment Business, may transfer personal data relating to Representative outside the European Economic Area and the personal data may be processed in order to comply with Employment Business’ and its Clients’ or associated employment intermediaries’ legal obligations, including reporting Assignment details to HMRC. Contractor warrants that Representative has expressly consented to such processing (including any such transfer) on the understanding that any personal data is processed fairly and lawfully in accordance with the Data Protection Act and shall provide evidence of the same upon request from Employment Business. Contractor acknowledges, and shall ensure Representative acknowledges, that information provided in relation to clauses x.x and x.x may be disclosed by Employment Business to a third party specifically for the purposes of complying with statutory legislation.

       

 

 

  • Hier het stukje dat ik alle misgelopen inkomsten moet betalen?
    • Quote

      1.1.    Where Contractor or Representative is in breach of this Agreement which results in Client terminating the agreement between Employment Business and Client or terminating the Assignment, Contractor agrees, without prejudice to any other remedy of Employment Business, to indemnify Employment Business for any loss of Employment Business’s fee that would have been charged to Client relating to the remaining period of the Assignment.

 

 

Wat zouden jullie adviseren dat ik hier doe? Onderhandelen over de voorwaarden lijkt me sowieso een goed begin, maar wat moet ik dan precies voorstellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dennis, 

 

Welkom op Higherlevel.

 

Op 27-8-2021 om 01:17, dennis_cmpro zei:

Er zit een clausule in die zegt dat als de opdrachtgever 'vindt' dat je ongeschikt bent, ze de overeenkomst mogen beëindigen. Ik vind dat absurd.

Absurd? Juist heel fijn dat beide partijen de inhuurovereenkomst mogen opzeggen, dat geeft flexibiliteit voor beide partijen. Jij zit er dus ook niet aan vast als jij de opdrachtgever ongeschikt vindt. Als je de ontslagbescherming zoekt van een arbeidscontract, dan moet je geen freelancer worden. 

 

Dat je de inhoud geheim moet houden en dat er een boeteclausule is voor het schenden van de afgesproken voorwaarden is niet vreemd.  Onderhandelen over de voorwaarden is vaak zinloos, voor jou tien anderen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 01:17, dennis_cmpro zei:

Hier het stukje dat ik alle misgelopen inkomsten moet betalen?

 

Ja. Je bent aansprakelijk voor de gederfde (misgelopen) inkomsten van jouw klant  als de eindklant de overeenkomst opzegt omdat jij je niet aan de overeenkomst hebt gehouden (als gevolg van oa wanprestatie). Op zich is dat niet vreemd...noch onredelijk, toch? 

 

Op 27-8-2021 om 01:17, dennis_cmpro zei:

Wat zouden jullie adviseren dat ik hier doe?

 

Je hebt 3 opties:

  1. niet accepteren, dan gaat de opdracht niet door
  2. de overeenkomst op punten wijzigen. Je aansprakelijkheid helemaal afwijzen lijkt me geen optie: en het tast je ondernemerschap aan (geen risico = geen ondernemerschap), maar je kunt je aansprakelijkheid contractueel wel beperken
  3. De overeenkomst accepteren, en in dat geval je eigen (rest) aansprakelijkheid ook acccepteren, of - bijvoorbeeld - verzekeren. Voor een ICT-er is beroepsaansprakelijkheid goed en goedkoop verzekerbaar (paar honderd Euro per jaar) 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
On 27/08/2021 at 08:08, Ron van der Kolk said:

Beste Dennis, 

 

Welkom op Higherlevel.

 

Absurd? Juist heel fijn dat beide partijen de inhuurovereenkomst mogen opzeggen, dat geeft flexibiliteit voor beide partijen. Jij zit er dus ook niet aan vast als jij de opdrachtgever ongeschikt vindt. Als je de ontslagbescherming zoekt van een arbeidscontract, dan moet je geen freelancer worden. 

 

Dank je wel Ron! 

Okee, ik snap hoe het bericht overkomt. Maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Nee ik zoek geen ontslagbescherming, maar ja ik zoek wel een eerlijke overeenkomst. Zoals ik het lees, heb ik mij aan de opzegtermijn te houden, maar mag client ten alle tijden aangeven dat ze mij niet meer willen en dan kan ik per direct stoppen. Dat voelt niet eerlijk?

 

On 27/08/2021 at 09:08, Norbert Bakker said:

 

Ja. Je bent aansprakelijk voor de gederfde (misgelopen) inkomsten van jouw klant  als de eindklant de overeenkomst opzegt omdat jij je niet aan de overeenkomst hebt gehouden (als gevolg van oa wanprestatie). Op zich is dat niet vreemd...noch onredelijk, toch? 

 

 

Norbert, dank je wel :)

 

Om even te reageren op het volgende, ik ben volgens dit contract zowel 

[.. aansprakelijk voor de gederfde (misgelopen) inkomsten van jouw klant [het recruitment bureau] als ]ook] de eindklant, wanneer [eindklant] de overeenkomst opzegt ...].

 

Daarbij moet ik dus alle misgelopen inkomsten (nevenschade) van de het recruitment bureau als mede de gederfde inkomsten van beide partijen vergoeden tot aan het einde contract datum.

 

Is dat wel normaal dan? Lijkt mij toch een redelijk oneerlijke eis?

 

 

Link naar reactie
  • 0
On 27/08/2021 at 08:59, RubenT said:

Is een project als freelance developer bij/via een organisatie in het Verenigd Koninkrijk waar je aan dacht toen je over het werkgeverschap droomde? Ga je dit fulltime doen, of ga je er nog meer projecten bij zoeken?

 

 

 

Het recruitment bureau opereert als een tussenpartij. Lijkt me geen enkel probleem, zij hebben de contacten en de opdrachten, ik heb de gevraagde skills. Had er niet een bepaald beeld bij toen ik begon omdat dit stukje er niet zo toe doet. 

 

Ik ga dit contract (misschien) aan voor een 3-6 maanden full-time.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 09:27, dennis_cmpro zei:

Is dat wel normaal dan?

 

Het lijkt mij normaal dat jij de schade die een ander lijdt als gevolg van jouw eventuele wanprestatie moet vergoeden. Sterker nog: daar ben je ook zonder dat het in de overeenkomst staat toe verplicht. 

 

Zie ook de wetttekst van art 6:74 BW (wanprestatie) 

Quote

Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.

 

(En met dat laatste wordt dan o.a. bedoeld force majeure (overmacht) situaties waar voor een ZZP-er bijvoorbeeld ook langdurige ziekte onder kan vallen)

 

 

Op 27-8-2021 om 09:27, dennis_cmpro zei:

Lijkt mij toch een redelijk oneerlijke eis?

 

Wat is er onredelijk aan volgens jou? 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
Op 27-8-2021 om 01:17, dennis_cmpro zei:

Het contract is in het Engels opgesteld maar het Nederlands recht is van toepassing volgens het artikel

 

Dat kan en het komt voor.

 

Op 27-8-2021 om 01:17, dennis_cmpro zei:

Er zit een clausule in die zegt dat als de opdrachtgever 'vindt' dat je ongeschikt bent, ze de overeenkomst mogen beëindigen. Ik vind dat absurd.

 

Aan de ene kant, dat is ook raar.

 

Aan de andere kant: je krijgt hier meer dan de opdrachtgever wettelijk verplicht is te geven.

 

BW 7, art. 408, lid 1: "De opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen."

 

BW 7. art. 408, lid 2: "De opdrachtnemer die de overeenkomst is aangegaan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, kan, behoudens gewichtige redenen, de overeenkomst slechts opzeggen, indien zij voor onbepaalde duur geldt en niet door volbrenging eindigt."

 

Op 27-8-2021 om 01:17, dennis_cmpro zei:

Er is een clausule die verbiedt om over de tarieven te praten? Met als straffe, directe ontbinding en volledige vergoeding van de door het recruitment bureau misgelopen inkomsten?

 

Je mag over je tarieven praten, je mag niet over het tarief praten dat jij met de recruiter hebt afgesproken.

Het boetebeding is potentieel aan de stevige kant, maar stevige boetes zijn in het verleden wel door de rechter gehandhaafd. De Nederlandse rechter gaat er standaard van uit dat elke ondernemer, of dat nou een multinational met 50.000 werknemers is of een eenpitter die voor zijn eerste klus staat, volledig geïnformeerd en met open ogen een overeenkomst aangaat.

 

Op 27-8-2021 om 09:55, Norbert Bakker zei:

Wat is er onredelijk aan volgens jou? 

 

De boete is verschuldigd bij wanprestatie. Het contract definieert wanprestatie als, onder andere:

 

  • In geval van force majeur (art. 1.2.11).
  • Als de klant je incompetent vindt (art. 1.2.2).
  • Als de klant de kleur van je haar niet aanstaat (art. 1.2.4).

 

M.a.w. opdracht beëindigd? You lose, I win.

 

Is dit te verzekeren?

 

Vraagsteller, wat zei je advocaat toen je hem/haar dit contract liet zien?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wees blij dat het Nederlands recht van toepassing en de Nederlandse rechter bevoegd worden verklaard! 

Dat is enorm in je voordeel. Bij een geschil naar Engeland moeten gaan en in het Engels moeten procederen op basis van het (zeer afwijkende) Engelse recht is op zijn zachtst gezegd geen pretje.

 

Voor het overige sluit ik me bij bovenstaande reacties aan.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

In 2018 publiceerde internetjurist Arnoud Engelfriet een serie klikbeterige stukjes over inkoopvoorwaarden. Ik betwijfel of deze op je exacte situatie van toepassing zijn, maar voor mijn gevoel geven ze wel aardig aan hoe je kunt onderhandelen.

 

Dure Zuidasadvocaten haten deze contractentruc (= schroef je tarief op)

 

Hoe je een bak geld verdient door gewoon de inkoopvoorwaarden te accepteren, wacht wat? (= als de voorwaarden een dode letter zijn)

 

Met deze truc stel je ongemerkt inkoopvoorwaarden buiten werking (= zet ze in je contract)

 

(Dat laatste klopt trouwens niet, bij mijn weten – ik ben geen advocaat, overigens –, want wat algemene voorwaarden zijn, wordt bepaald door de aard van de voorwaarden, niet door het labeltje dat er toevallig aan is vastgeplakt, maar in de praktijk zou het kunnen werken, want wie weet dat nou?)

 

Ik had in 2016 een akkefietje met een opdrachtgever waarbij er absoluut niet over een contract kon worden onderhandeld. Er stonden wat ellipsen tussen de woorden waar ik maar zo snel mogelijk mijn naam, mijn geboortedatum, mijn woonplaats, de omschrijving van de opdracht, de duur en het tarief moest invullen. Mijn grootste bezwaar was de aansprakelijkheid (onbeperkt en voor alle fouten die binnen het project werden gemaakt, ook door derden), dus heb ik daarop na overleg met de projectmanager mijn omschrijving aangepast van "X" naar "assistent-X". Mijn redenering was dat aansprakelijkheid lastig op de assistent is af te wentelen. Of dat gewerkt zou hebben, zou ik eerlijk gezegd niet weten.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Op 27-8-2021 om 11:55, Branko Collin zei:

Is dit te verzekeren?

 

Nee. Alleen de aansprakelijkheid door een toerekenbare tekortkoming (zoals een beroepsmatige fout) waardoor de cliënt en/of de bemiddelaar  schade lijden,  is verzekerbaar.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Dennis,

 

Het stukje over het spreken over tarieven zal er ook mee te maken hebben dat de tussenpersoon zijn business wil beschermen, ze zullen niet willen dat de klant weet wat je eigenlijk verdiend en dan met korting rechtstreeks probeert te gaan werken voor dezelfde klant. Ik verwacht ook wel iets van een concurrentie beding om te voorkomen dat je na afloop van het contract voor dezelfde klant gaat werken. Voor de rest is het meeste al gezegd, ik zit zelf in een soortgelijke situatie omdat ik als 1 pitter niet op de projecten terecht kan komen waar ik nu via een groter geheel wel op kan komen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.