• 0

Factuur nog voor 2022 willen ontvangen, opdrachtnemer werkt niet mee.

Goedendavond,

 

In oktober had ik een akkoord gegeven op de aanleg van een parkeerplaats. Het zou binnen enkele weken gaan worden gelegd. Nu is het er toch niet van gekomen door het weer en zal dit de 2e week van januari gaan worden. Alles prima, ware het niet dat ik de factuur graag nog voor 2022 zou willen hebben aangezien ik 2022 een erg goed jaar heb gedraaid en ik in 2023 zeer waarschijnlijk een stuk minder belastingdruk zal hebben wil ik de kosten voor 2022 meenemen. 

 

De opdrachtnemer wil hier niet aan meewerken en pas de factuur sturen nadat hij de oprit gelegd heeft. Ok water bij de wijn denk ik dan, aangezien opdrachtnemer wél 50% aanbetaling wenst kunnen we dit alsnog mooi splitsen. De factuur met 50% aanbetaling nog in 2022 versturen en daarna dus de andere factuur. Is dit een redelijk voorstel, de aannemer wil dus wel voor de start voor 50% betaald zijn, dan moet je de klant ook een redelijke termijn geven om de factuur te sturen, wat vroeger 30 dagen was is nu een dag of 14 geworden. Ik heb het idee dat het spelletje zo gespeeld gaat worden dat hij dit een weekje vooraf, in 2023 gaat sturen. Wat is redelijkheid? Heel eerlijk, ik had dit vooraf als eis moeten stellen want dan had ik al zeker een ander gezocht en ik weet zeker dat de klus dan nu al gewoon was gedaan of de factuur al ontvangen was. 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 2

Wat jouw fiscale voordeel is, is wellicht zijn fiscale nadeel. Misschien zit hij juist niet te wachten op nog meer omzet in 2022.

 

Bovendien doet hij in beginsel niks verkeerd. Er is geen wet die voorschrijft dat hij jou een factuur dient te sturen voordat de werkzaamheden zijn verricht.

 

Tot slot lijkt mij dat jij de uitgaven (aanleg parkeerplaats) niet in een keer tot de kosten kunt rekenen. Het is een tastbare zaak die langer dan een jaar meegaat qua levensduur. In principe moet je dat activeren op de balans en er dan op afschrijven.

 

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Drie dagen voor einde jaar heeft enige escalatie weinig zin meer. Iets met gelijk hebben en gelijk (willen) krijgen...

 

...ik zou dan liever terugblikken op een succesvol jaar.

 

Fijne jaarwisseling,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wat jouw fiscale voordeel is, is wellicht zijn fiscale nadeel. Misschien zit hij juist niet te wachten op nog meer omzet in 2022.

 

Bovendien doet hij in beginsel niks verkeerd. Er is geen wet die voorschrijft dat hij jou een factuur dient te sturen voordat de werkzaamheden zijn verricht.

 

Tot slot lijkt mij dat jij de uitgaven (aanleg parkeerplaats) niet in een keer tot de kosten kunt rekenen. Het is een tastbare zaak die langer dan een jaar meegaat qua levensduur. In principe moet je dat activeren op de balans en er dan op afschrijven.

 

Groet, Joost 

 

Dan moet je geen opdrachten meer aannemen of zeggen dat het niet meer in 2022 gaat worden. 

 

Hij geeft aan een 50% voorschot te willen ontvangen, dient dit niet per factuur te gebeuren?

 

 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Gast zei:

Drie dagen voor einde jaar heeft enige escalatie weinig zin meer. Iets met gelijk hebben en gelijk (willen) krijgen...

 

...ik zou dan liever terugblikken op een succesvol jaar.

 

Fijne jaarwisseling,

 

Wigbolt

 

De leuke dingen van het jaar staan los van de negatieve, ook al duurt het jaar nog maar 3 dagen.

Ik leer er weer van voortaan niks aan het toeval over te laten. 

 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Rik · zei:

Hoe hoog zijn die uiteindelijke kosten.

In principe hoef je de factuur niet te hebben om die kosten in een bepaald jaar te boeken. Je kunt altijd nog werken met een voorziening.

 

https://cmweb.nl/2018/11/voorzieningen-een-vreemde-eend-in-de-financiele-bijt/

 

Dit even buiten het feit of je die kosten wel in één jaar mag nemen.

 

 

Het gaat om 5000 en het principe. Dit kan wel handig zijn. 

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Tot slot lijkt mij dat jij de uitgaven (aanleg parkeerplaats) niet in een keer tot de kosten kunt rekenen. Het is een tastbare zaak die langer dan een jaar meegaat qua levensduur.

… bovendien is er geen sprake van onderhoud, maar een verbetering van een bedrijfsmiddel - in dit geval waarschijnlijk de aanleg van een parkeerplaats bij een bedrijfspand - waarop dient te worden afgeschreven.

 

5 minuten geleden, RobertAlberts zei:

Het gaat om 5000 en het principe. Dit kan wel handig zijn. 

Het eerste principe is … “Er is geen wet die voorschrijft dat hij jou een factuur dient te sturen voordat de werkzaamheden zijn verricht.”

 

Het tweede principe is … “geen sprake van onderhoud, maar een verbetering, waarop dient te worden afgeschreven”

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

… bovendien is er geen sprake van onderhoud, maar een verbetering van een bedrijfsmiddel - in dit geval waarschijnlijk de aanleg van een parkeerplaats bij een bedrijfspand - waarop dient te worden afgeschreven.

 

Het eerste principe is … “Er is geen wet die voorschrijft dat hij jou een factuur dient te sturen voordat de werkzaamheden zijn verricht.”

 

Het tweede principe is … “geen sprake van onderhoud, maar een verbetering, waarop dient te worden afgeschreven”

 

 

 

Er is afgesproken een aanbetaling van 50% te verrichten voorafgaande start werkzaamheden. Daarvoor is een factuur nodig. Wanneer verstuur je die als een klant dit graag in 2022 zou willen ontvangen en je begin januari besluit te starten? 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, RobertAlberts zei:

Er is afgesproken een aanbetaling van 50% te verrichten voorafgaande start werkzaamheden. Daarvoor is een factuur nodig. Wanneer verstuur je die als een klant dit graag in 2022 zou willen ontvangen en je begin januari besluit te starten? 

Die zou zelfs nog een dag vantevoren verstuurt kunnen worden. Niets zegt dat er geen betalingstermijn van 0 dagen overeen gekomen kan worden.

 

Plus dat het niet verplicht is een factuur te versturen. Er kan ook met een pro-forma of orderbevestiging gewerkt worden waarop dit overeengekomen wordt.

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Rik · zei:

Die zou zelfs nog een dag vantevoren verstuurt kunnen worden. Niets zegt dat er geen betalingstermijn van 0 dagen overeen gekomen kan worden.

 

Plus dat het niet verplicht is een factuur te versturen. Er kan ook met een pro-forma of orderbevestiging gewerkt worden waarop dit overeengekomen wordt.

 

 

Hij kan ook zeggen dat hij last van zijn rug heeft en in maart nog een keer komt....

 

Het gaat om de ander iets gunnen en dat is er helaas niet bij. Had toch een ander de klus moeten gunnen achteraf, deze kwam sympathiek over en was nog iets duurder ook. 

Ik heb volgend jaar door privé omstandigheden heel wat minder omzet, een kleine belastingdruk en heb dit jaar meteen veel investeringen gedaan om het goed geregeld te hebben, waaronder ook dit. Het is gewoon vervelend dat door deze formaliteit het je niet gegund wordt. Dit wordt een wijze les dat je goed je eigen wensen moet aangeven. En natuurlijk weinig koffie! 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, RobertAlberts zei:

Het gaat om de ander iets gunnen en dat is er helaas niet bij.

Ik begrijp je niet. Je kunt toch een dag voor de werkzaamheden dat voorschot betalen?

 

En als jij alles in 2022 als kosten zou boeken (wat dus al gezegd is dat dat discutabel is) dan kun je dat dus nog steeds via een voorziening doen en hopen dat je er bij controle geen problemen mee krijgt. Maar die problemen zou je ook hebben als de leverancier de factuur voor 2022 gemaakt zou hebben (en jij alles als kosten geboekt zou hebben).

 

Ik zie het probleem dus niet zo.

 

En als je die 50% niet vooruit had willen betalen dan had je dus met iemand anders in zee moeten gaan die niet om vooruitbetaling vraagt (als die er al zijn).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, Rik · zei:

Ik begrijp je niet. Je kunt toch een dag voor de werkzaamheden dat voorschot betalen?

 

En als jij alles in 2022 als kosten zou boeken (wat dus al gezegd is dat dat discutabel is) dan kun je dat dus nog steeds via een voorziening doen en hopen dat je er bij controle geen problemen mee krijgt. Maar die problemen zou je ook hebben als de leverancier de factuur voor 2022 gemaakt zou hebben.

 

Ik zie het probleem dus niet zo.

 

En als je die 50% niet vooruit had willen betalen dan had je dus met iemand anders in zee moeten gaan die niet om vooruitbetaling vraagt (als die er al zijn).

 

 

Nee ik wil niet alle kosten in 2022 afboeken, maar er wel in 2022 mee willen starten.

 

Die 50% is geen enkel probleem, maar dan wil ik er juist wel een factuur van, die nog binnen 2022 valt. Dat is toch redelijk dan? 

 

Dus een factuur van 50% verstuurd in 2022 en daarna een van 50% in 2023 na de werkzaamheden. 

aangepast door RobertAlberts
Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, RobertAlberts zei:

Die 50% is geen enkel probleem, maar dan wil ik er juist wel een factuur van, die nog binnen 2022 valt. Dat is toch redelijk dan? 

Nee, want er zijn geen werkzaamheden geweest in 2022. Dus een factuur in 2022 zou zelfs technisch een probleem zijn voor de leverancier (en jij).

 

Waarom boek je niet gewoon een voorziening ter hoogte van de afschrijving van één jaar (dus ook excl btw) en boek je die in 2023 aan als extra agschrijving op de investering? Waarom zou je die btw nog voor Q4 af willen dragen als dat niet nodig is?

 

Maar goed... een factuur in 2022 zonder werkzaamheden is gewoon fout.

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, RobertAlberts zei:

Die 50% is geen enkel probleem, maar dan wil ik er juist wel een factuur van, die nog binnen 2022 valt. Dat is toch redelijk dan? 

 

Vind ik wel redelijk. Je wilt iets op papier wat de opdracht bevestigt en dat er vooraf een aanbetaling wordt verlangd/is gedaan. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

Nee, want er zijn geen werkzaamheden geweest in 2022. Dus een factuur in 2022 zou zelfs technisch een probleem zijn voor de leverancier (en jij).

 

Waarom boek je niet gewoon een voorziening ter hoogte van de afschrijving van één jaar (dus ook excl btw) en boek je die in 2023 aan als extra agschrijving op de investering? Waarom zou je die btw nog voor Q4 af willen dragen als dat niet nodig is?

 

Maar goed... een factuur in 2022 zonder werkzaamheden is gewoon fout.

 

 

Die laatste opmerking is natuurlijk flauwekul. Een voorafbetaling dmv factuur omdat er spullen moeten worden aangeschaft voordat de werkzaamheden beginnen is normaal. Wat is dan de reden voor een voorafbetaling? 

 

Mijn loods werd vorig jaar in januari geplaatst, kreeg in dec. 2021 keurig een eerste factuur om 1/3 aan te betalen. 1/3 tijdens de bouw en 1/3 na oplevering. Zo is dit hetzelfde maar dan eerst 1/2. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, RobertAlberts zei:

Die 50% is geen enkel probleem, maar dan wil ik er juist wel een factuur van, die nog binnen 2022 valt. Dat is toch redelijk dan? 

 

Nee, je staat te stampvoeten.

 

Rik noemt al dat je die 50% ook in 2022 kan boeken als reservering of voorziening. Geen factuur nodig. Dan neem je een deel van die kosten dus al in dit jaar. Probleem opgelost.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, RobertAlberts zei:

Ik heb volgend jaar door privé omstandigheden heel wat minder omzet, een kleine belastingdruk en heb dit jaar meteen veel investeringen gedaan om het goed geregeld te hebben, waaronder ook dit.

Misschien is het zinvol om van de middelingsregeling gebruik te maken. Dat kan nog voor de jaren 2022-2023-2024.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, RobertAlberts zei:

Dit wordt een wijze les dat je goed je eigen wensen moet aangeven. En natuurlijk weinig koffie! 

Misschien ligt daar het probleem … te weinig koffie.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.