Ik heb even een vraag m.b.t. een indexering van de huurprijs van een pand wat wij huren.
Wij huren sinds 1 September 2022 een nieuw bedrijfspand in een winkelstraat voor een totaal bedrag van €45.000 per jaar.
Het 1e jaar krijgen wij €5000 huurkorting, het 2e jaar €2500 huurkorting.
1e jaar betaal ik €3.333
2e jaar €3.541
daarna €3.750 Excl. BTW.
Nou is vlak na mijn aankoop het pand ook doorverkocht aan iemand anders en deze vriendelijke meneer wilt mijn huur meteen verhogen (waar hij ook recht op heeft)
Vandaag heb ik de volgende aangetekende brief + mail gehad:
De huidige (kale) huurprijs per maand van "Adres" bedraagt EUR 3.750,00. Per 1 september 2023 zal deze kale huur worden verhoogd naar EURO
4.125,00. Minus EURO 208,33, t/m 1 september 2024.
.
De totale maandelijkse huurprijs inclusief de bijkomende kosten (volgens huurovereenkomst) zal per 1 september 2023 EURO 3.916,67 bedragen.
Nu is de inflatie op dit moment natuurlijk nog erg hoog en zal dat als het goed is komende maanden toch wel afnemen.
Maar mag de beste man deze verhoging nu al berekenen ?
Het liefst heb ik natuurlijk helemaal de verhoging niet maar we hebben in het contract de huurkorting staan en niet een vast huurbedrag dus dat is helaas iets waar ik niet goed over na gedacht hebt.
Dit staat er over in het contract
Huurprijswijziging
18.1 Een in artikel 4.5 van de huurovereenkomst overeengekomen wijziging van de huurprijs vindt plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI) reeks alle huishoudens (2006=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Tenzij het bepaalde in 18.2 van toepassing is, wordt de gewijzigde huurprijs berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast.
18.2 Indien huurder of verhuurder gebruik wil maken van zijn wettelijke bevoegdheid om, afgezien van de overeengekomen huurprijsaanpassing als bedoeld in 18.1, nadere vaststelling van de huurprijs te verlangen, stelt hij de andere partij daarvan bij aangetekend schrijven in kennis.
Zoals ik het begrijp mag hij het 4 maanden voor de wijzigingsdatum pas berekenen.
Het lijkt me ook vrij bizar om zo snel na ingang van het huurcontract al door te voeren.
Ben benieuwd naar jullie reactie
Bij voorbaat dank.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Harfst
Harfst
Goedendag.
Ik heb even een vraag m.b.t. een indexering van de huurprijs van een pand wat wij huren.
Wij huren sinds 1 September 2022 een nieuw bedrijfspand in een winkelstraat voor een totaal bedrag van €45.000 per jaar.
Het 1e jaar krijgen wij €5000 huurkorting, het 2e jaar €2500 huurkorting.
1e jaar betaal ik €3.333
2e jaar €3.541
daarna €3.750 Excl. BTW.
Nou is vlak na mijn aankoop het pand ook doorverkocht aan iemand anders en deze vriendelijke meneer wilt mijn huur meteen verhogen (waar hij ook recht op heeft)
Vandaag heb ik de volgende aangetekende brief + mail gehad:
Nu is de inflatie op dit moment natuurlijk nog erg hoog en zal dat als het goed is komende maanden toch wel afnemen.
Maar mag de beste man deze verhoging nu al berekenen ?
Het liefst heb ik natuurlijk helemaal de verhoging niet maar we hebben in het contract de huurkorting staan en niet een vast huurbedrag dus dat is helaas iets waar ik niet goed over na gedacht hebt.
Dit staat er over in het contract
Zoals ik het begrijp mag hij het 4 maanden voor de wijzigingsdatum pas berekenen.
Het lijkt me ook vrij bizar om zo snel na ingang van het huurcontract al door te voeren.
Ben benieuwd naar jullie reactie
Bij voorbaat dank.
Titel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74414-jaarlijkse-huurstijging-bedrijfspand-bij-nieuw-contract/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag