• 0

Financial lease auto overkopen van een bedrijf, hoe en wat?

Hoe gaat het in zijn werk als je een auto wilt kopen van een bedrijf die wordt geleased middels een financial lease?

Het bedrijf is dus economisch eigenaar van de auto. Staat er op het kentekenkaart dan de naam van dat bedrijf?

Als het bedrijf het resterende bedrag aflost, wie wordt er dan eigenaar? De eigenaar van het bedrijf als in privé persoon of nog steeds het bedrijf? Wordt er dan een nieuwe kentekenkaart opgestuurd naar hun of als het resterende bedrag is afgelost kan de auto meteen worden overgeschreven op iemand anders?

Als het resterende bedrag is afgelost door het bedrijf, is het dan een btw auto? Wordt er voor hun een btw factuur aangemaakt en kunnen hun dan een btw factuur maken op naam van mijn onderneming (zzp) bij verkoop? Moeten hun nog btw betalen of terugkrijgen?

Moeten ze vóór de verkoop eerst nog wat in de boekhouding verwerken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je stelt 9 (als ik goed geteld heb dan...) lossen vragen, voornamelijk over de situatie voor een leverancier (waarom dan?):

 

9 minuten geleden, Agepagelage zei:

Staat er op het kentekenkaart dan de naam van dat bedrijf?

 

Vraag het na bij de eigenaar!

 

9 minuten geleden, Agepagelage zei:

wie wordt er dan eigenaar?

 

Als jij de auto overneemt: Jij dan, neem ik aan!

 

10 minuten geleden, Agepagelage zei:

Wordt er dan een nieuwe kentekenkaart opgestuurd

 

Als je de auto gekocht hebt en dat (bij het postkantoor) geregistreerd is: Ja natuurlijk, op jouw naam!

 

12 minuten geleden, Agepagelage zei:

is het dan een btw auto?

 

Dat hangt er vanaf hoe het gefactureerd is/wordt natuurlijk (aan de nieuwe eigenaar)...

 

 

Kortom: een merkwaardig verhaal, overleg met de (potentiële) verkoper of zij überhaupt de auto mogen verkopen (voor de financieringsmaatschappij!) en hoe zij dit dan wel in rekening bij jou gaan brengen (wel/niet BTW, rest-BPM enz.). 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

voornamelijk over de situatie voor een leverancier

Dat dus. @Agepagelage, voordat we hier een theoretische toestand van maken, wat is nu de werkelijke situatie voor jouw onderneming? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

via deze link kun je lezen hoe de tenaamstelling werkt bij aanschaf

https://www.financialleaseforyou.nl/blogs/tenaamstelling-bij-financial-lease-auto/

 

kort samengevat de auto staat afhankelijk van de rechtsvorm op naam van het bedrijf of de persoon die de eigenaar vh bedrijf is en de auto koopt. De leasemaatschappij staat niet op het eigendomsbewijs.

Er staat echter bij de RDW ook wel blokkade op zodat je als eigenaar van de auto niet de auto kan overschrijven.

Daarvoor moet de leasemaatschappij eerst de blokkade verwijderen.

Daarna kan de eigenaar vrij over de auto beschikken en verkopen aan wie hij of zij wil.

 

ALs de auto nieuw is gekocht is het zeker een BTW auto.

Als de auto gebruikt is gekocht kan het een margeauto zijn, maar de kans is groter dat het dan ook een btw auto is omdat dit voor bedrijven vrijwel altijd gunstiger is.

MAar niets is met 100% zekerheid te zeggen

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Roel J zei:

via deze link kun je lezen hoe de tenaamstelling werkt bij aanschaf

https://www.financialleaseforyou.nl/blogs/tenaamstelling-bij-financial-lease-auto/

 

kort samengevat de auto staat afhankelijk van de rechtsvorm op naam van het bedrijf of de persoon die de eigenaar vh bedrijf is en de auto koopt. De leasemaatschappij staat niet op het eigendomsbewijs.

Er staat echter bij de RDW ook wel blokkade op zodat je als eigenaar van de auto niet de auto kan overschrijven.

Daarvoor moet de leasemaatschappij eerst de blokkade verwijderen.

Daarna kan de eigenaar vrij over de auto beschikken en verkopen aan wie hij of zij wil.

 

ALs de auto nieuw is gekocht is het zeker een BTW auto.

Als de auto gebruikt is gekocht kan het een margeauto zijn, maar de kans is groter dat het dan ook een btw auto is omdat dit voor bedrijven vrijwel altijd gunstiger is.

MAar niets is met 100% zekerheid te zeggen

Bedankt hier heb ik wat aan!

 

Als je een financial lease contract aangaat vraag je dan btw terug van de belastingdienst of is dat niet van toepassing?

 

Als je het resterende bedrag aflost, dan word je als bedrijf zijnde eigenaar maar dit moet toch verwerkt worden in de boekhouding? En stel het resterende bedrag is €30.000, word er dan een factuur gemaakt voor het bedrijf van €30.000 incl of excl btw? En moet het bedrijf hiervan nog wat teruggeven of terugkrijgen aan btw alvorens ze de auto aan iemand kunnen verkopen?

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Agepagelage zei:

Als je een financial lease contract aangaat vraag je dan btw terug van de belastingdienst of is dat niet van toepassing?

Wil je zelf een financial lease contract aangaan of vraag je dit voor de verkopende partij?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Wil je zelf een financial lease contract aangaan of vraag je dit voor de verkopende partij?

Ik vraag dit in het algemeen omdat ik een auto op het oog heb om teleurstelling te voorkomen als opeens blijkt dat de factuur geweigerd wordt en ik geen btw terugkrijg en ik dan met een auto op de zaak zit en als ik hem dan wil verkopen ik 21% btw moet afdragen.

aangepast door Agepagelage
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Het is toch wat met jou en al je auto’s. Je zou toch denken dat er inmiddels wat ervaring is na  zoveel vragen ;-) Stel je koopt een auto van 100.000 incl btw met financial lease. Je betaalt minimaal (misschien wil je zelf meer aanbetalen) de btw aan (€17355,37). Ik hou BPM even buiten beschouwing, je weet inmiddels hoe dat werkt.  Die voorbelasting mag je bij de eerst volgende kwartaal aangifte geheel terugvragen. Gezien deze teruggave afwijkend zal zijn van je huidige btw patroon zal de BD je bellen om te vragen waardoor dat is. Je stuurt je 10 grootste inkomende facturen van dat kwartaal en je krijgt de voorbelasting terug. Ik zie niet in waarom ze dit niet goedkeuren als je boekhouding gewoon op orde is. Geen zorgen daar dus. 
 

De auto komt na betaling direct op jouw (bedrijfs)naam en je bent meteen fiscaal eigenaar. Je lost een X aantal maanden af (meestal een veelvoud van 12) die je vooraf afspreekt. Stel je voor dat je een slot termijn van €30.000 afspreekt, dan is het je laatste termijn (bij 60 maanden dus je 61e termijn die je tegelijkertijd met je 60e voldoet). Hier krijg je niet een aparte factuur van, die heb je bij aanschaf al gehad. Je krijgt ook niet elke maand een factuur voor de aflossing. Als je de slot termijn hebt voldaan kan je met de auto doen wat je wilt. Doorrijden, of verkopen (het blijft dan een btw auto, als dat het bij aanschaf was). Als je hem verkoopt draag je dus BTW af over de verkoopprijs, los van af of je hem aan een bedrijf, particulier, sloop bedrijf of handelaar verkoopt, en los van voor welk bedrag je hem verkoopt. 

 

Heb je een contract voor 60 maanden en wil je de auto eerder verkopen? Dat kan pas nadat de leasemaatschappij hem vrij geeft. In de regel is dat als de volledig openstaande schuld (inclusief slot termijn) hebt voldaan. In de meeste gevallen zal dit ook inclusief de vastgestelde rente zijn, maar wellicht zijn er maatschappijen die korting geven bij betaling in 1 keer. Je zal dan dus eerst met geld over de brug moeten komen voordat je hem kunt overschrijven op een andere naam.

 

Kun je de slot termijn niet voldoen? Dan zul je waarschijnlijk eerst een vriendelijke herinnering krijgen. Als ze dat zat zijn zullen ze de auto terugvorderen en voor een handelsprijs verkopen (of misschien per opbod). Voor het restant bedrag zullen ze achter jou privé (eenmanszaak) of achter je bv aankomen (als je niet privé hebt meegetekend). 
 

Volgens mij zijn dat zo’n beetje alle mogelijke situaties die je zou willen weten. 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie
  • 0

 

Je maakt wel een soort hutspot met klapstuk van je topic met zoveel vragen. tenaamstelling, financiering en btw loopt dwars door elkaar heen terwijl die zaken nauwelijks op elkaar van invloed zijn.

 

Jou wensen volgens mij duidelijk.

1. Je wilt een auto kopen en zakelijk opvoeren, je wilt de btw terugvragen over die auto

Die wens beperkt je dus tot autohandelaren, want alleen andere ondernemers kunnen .

Binnen de autohandelaren beperkt de groep zich verder tot die bereid zij jou een auto als btw auto te verkopen en je niet voorliegt dat "dit een marge-auto is en hij dus geen btw mag rekenen".  (gebeurd nog wel eens)

Dat is namelijk *gelul*, want elke auto kan door een ondernemer als btw-auto verkocht,

sommige mogen als margeauto verkocht, maar dat mogen alleen autohandelaren.

 

kopen van een particulier is voor jou dus eigenlijk geen optie omdat je dan geen factuur met BTW specificatie kan krijgen.

Kies je toch voor een auto van een particulier dan vraag je dus geen btw terug, maar bij verkoop moet je wel btw rekenen en afdragen omdat je geen autohandelaar bent en dus een auto niet als margeauto mag verkopen. Zie het grijze blokje met "Voorbeeld" in deze link

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

 

2. Je wilt de auto financieren middels financial lease en vraagt je af hoe die auto dan op naam komt.

In mijn vorige reactie heb ik al een link gegeven waarin beschreven wordt hoe dat werkt, ook daaruit blijkt dat je bij financial lease gebonden bent aan een autohandelaar die samenwerkt met financial lease bedrijven omdat bij de tenaamstelling een speciale blokkade op het kenteken komt.

 

Als je de auto toch zelf betaald en overkoopt van een andere ondernemer of particulier dan kun je bij het RDW nagaan of er geen problemen zijn met dit voertuig.

dat kan via deze link   https://ovi.rdw.nl/#

je voert het kenteken in en dan kun je heel veel zien over die auto

Bij status van het voertuig kun je bijv zien of je deze te naam kan stellen. zie screenshot (laatste vraag) maar je kunt ook kijken of de auto gestolen is, of dat er een verbod op rijden op de weg is (ook wel bekend als WOK status) 

Dat is zijn wel relevante zaken waar je op wilt letten als je niet via een autohandelaar koopt

afbeelding.thumb.png.ef587b32a368091400b91070d42ffccf.png

 

Volgens mij is dit in de kern wel wat je moet weten voor een keuze. En kun je met die laatste kentekencheck voorkomen dat er gekke dingen met een auto aan de hand zijn.

 

Bij financiering met financial lease moet je er rekening mee houden dat je alleen het bedrag ex btw kunt financieren. En dus zelf de BTW moet voorschieten tot je het kan terugvragen op de aangifte.
Soms is de financial lease partij bereid om dit bedrag voor te schieten.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

 

Je maakt wel een soort hutspot met klapstuk van je topic met zoveel vragen. tenaamstelling, financiering en btw loopt dwars door elkaar heen terwijl die zaken nauwelijks op elkaar van invloed zijn.

 

Jou wensen volgens mij duidelijk.

1. Je wilt een auto kopen en zakelijk opvoeren, je wilt de btw terugvragen over die auto

Die wens beperkt je dus tot autohandelaren, want alleen andere ondernemers kunnen .

Binnen de autohandelaren beperkt de groep zich verder tot die bereid zij jou een auto als btw auto te verkopen en je niet voorliegt dat "dit een marge-auto is en hij dus geen btw mag rekenen".  (gebeurd nog wel eens)

Dat is namelijk *gelul*, want elke auto kan door een ondernemer als btw-auto verkocht,

sommige mogen als margeauto verkocht, maar dat mogen alleen autohandelaren.

 

kopen van een particulier is voor jou dus eigenlijk geen optie omdat je dan geen factuur met BTW specificatie kan krijgen.

Kies je toch voor een auto van een particulier dan vraag je dus geen btw terug, maar bij verkoop moet je wel btw rekenen en afdragen omdat je geen autohandelaar bent en dus een auto niet als margeauto mag verkopen. Zie het grijze blokje met "Voorbeeld" in deze link

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

 

2. Je wilt de auto financieren middels financial lease en vraagt je af hoe die auto dan op naam komt.

In mijn vorige reactie heb ik al een link gegeven waarin beschreven wordt hoe dat werkt, ook daaruit blijkt dat je bij financial lease gebonden bent aan een autohandelaar die samenwerkt met financial lease bedrijven omdat bij de tenaamstelling een speciale blokkade op het kenteken komt.

 

Als je de auto toch zelf betaald en overkoopt van een andere ondernemer of particulier dan kun je bij het RDW nagaan of er geen problemen zijn met dit voertuig.

dat kan via deze link   https://ovi.rdw.nl/#

je voert het kenteken in en dan kun je heel veel zien over die auto

Bij status van het voertuig kun je bijv zien of je deze te naam kan stellen. zie screenshot (laatste vraag) maar je kunt ook kijken of de auto gestolen is, of dat er een verbod op rijden op de weg is (ook wel bekend als WOK status) 

Dat is zijn wel relevante zaken waar je op wilt letten als je niet via een autohandelaar koopt

afbeelding.thumb.png.ef587b32a368091400b91070d42ffccf.png

 

Volgens mij is dit in de kern wel wat je moet weten voor een keuze. En kun je met die laatste kentekencheck voorkomen dat er gekke dingen met een auto aan de hand zijn.

 

Bij financiering met financial lease moet je er rekening mee houden dat je alleen het bedrag ex btw kunt financieren. En dus zelf de BTW moet voorschieten tot je het kan terugvragen op de aangifte.
Soms is de financial lease partij bereid om dit bedrag voor te schieten.


Degene die de auto verkoopt is een BV maar met 1 medewerker en die heeft dus een auto met operational lease. De hele vraag ging over of hij bij aflossing van het resterende bedrag de auto aan mij kan verkopen met btw factuur en of ik die btw kan terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Pieter__VH zei:

Heb je een contract voor 60 maanden en wil je de auto eerder verkopen? Dat kan pas nadat de leasemaatschappij hem vrij geeft. In de regel is dat als de volledig openstaande schuld (inclusief slot termijn) hebt voldaan. In de meeste gevallen zal dit ook inclusief de vastgestelde rente zijn, maar wellicht zijn er maatschappijen die korting geven bij betaling in 1 keer. Je zal dan dus eerst met geld over de brug moeten komen voordat je hem kunt overschrijven op een andere naam.


Hier gaat de hele vraag over. Als de auto verkocht word door de ondernemer aan mij (zzp’er die de auto op de zaak wil zetten en btw wilt terugvragen), of het een btw auto is en of ik dan een btw factuur kan krijgen en of deze geaccepteerd gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

Qua lease:

Bij operational lease ben je geen eigenaar van de auto. Die auto blijft eigendom van de leasemaatschappij. Tenzij hij een overneem clausule in het operational lease contract heeft. Dus dat is voor hem iets om uit te zoeken met zijn lease maatschappij en niet voor jou om op een forum te vragen. Want als wij nu allemaal zeggen dat het kan, jij betaalt, hij de auto niet vrij krijgt en jou je geld niet wil teruggeven ben jij de pineut. 

 

Factuur acceptatie: een factuur is een factuur. Als daarop alle verplichte gegevens staan (KvK, BTW nummer, adres etc.) van verkopende partij en jij hebt die gegevens geverifieerd (dus KVK bestaat, BTW nummer is geldig) dan spreken we over een geldige factuur. Maar ik weet niet wat je bedoelt met acceptatie. Ben je bang dat jouw financial lease maatschappij de factuur niet accepteert, of de belastingdienst niet?

 

Is de deal die je kunt krijgen dermate goed dat jij al dit uitzoekwerk moet doen? Op www.gaspedaal.nl vindt je ongeveer elke auto die je wenst waar je het gros met financial lease kunt overnemen via de aanbieders. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Agepagelage zei:

Hier gaat de hele vraag over. Als de auto verkocht word door de ondernemer aan mij (zzp’er die de auto op de zaak wil zetten en btw wilt terugvragen), of het een btw auto is en of ik dan een btw factuur kan krijgen en of deze geaccepteerd gaat worden.

Het maakt voor jou tov de belastingdienst niet uit of de btw juist op de inkomende factuur staat of niet. Je ontvangt een factuur en je boekt de btw in precies zoals die op de factuur staat. 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Agepagelage zei:

De hele vraag ging over of hij bij aflossing van het resterende bedrag de auto aan mij kan verkopen met btw factuur en of ik die btw kan terugvorderen.

Met de aflossing van het resterende bedrag is de lessee (huurder) er nog niet. Hij zal toch ook de restwaarde van de auto - die door de leasemaatschappij wordt bepaald - moeten betalen.  Pas na betaling, overdracht en tenaamstelling van de auto kan hij (de ondernememing) deze aan u doorverkopen … met factuur en met btw.

 

Het is nog maar de vraag of de leasemaatschappij de auto aan de huurder wil verkopen. Niet zelden hebben zij daar andere kanalen en afspraken voor lopen.


Financial lease auto overkopen van een bedrijf, hoe en wat?”

en 

“Degene die de auto verkoopt is een BV maar met 1 medewerker en die heeft dus een auto met operational lease.”

 

Een wereld van verschil … wat is het nu echt ?

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
13 uur geleden, Agepagelage zei:

Ik vraag dit in het algemeen omdat ik een auto op het oog heb om teleurstelling te voorkomen als opeens blijkt dat de factuur geweigerd wordt en ik geen btw terugkrijg en ik dan met een auto op de zaak zit en als ik hem dan wil verkopen ik 21% btw moet afdragen.

Waarom zou de factuur 'geweigerd' worden? Als jij een BTW factuur krijgt die aan de eisen voldoet, dan is dat toch voor jou voldoende.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.