• 0

Youngtimer van zaak naar privé (dagwaarde)

Ik heb begin dit jaar een auto op de zaak gekocht.

Betreft een youngtimer van 20 jaar oud.

Wil die nu doorverkopen naar prive.

 

Heb destijds naar wat achteraf blijkt teveel betaald. zijn ondertussen wat gebrekken geconstateerd en wat schade opgetreden en in half jaar flink wat mee gereden.

verder nu niet meer zo een grote auto nodig voor de zaak en gezien verbruik van die auto met huidige benzineprijzen erg duur in gebruik.

 

Nu is de vraag hoe ik vaststel waarvoor ik hem aan prive mag doorverkopen.

 

Wil hem dus in prive kopen van de zaak, dan wat zaken opknappen (handige zoon daarvoor) en dan weer doorverkopen.

 

Doordat 20 jaar oud is kan b.v. ANWB geen dagwaarde berekenen.

Independer geeft wel dagwaarde aan welke 30% is van wat ik destijds voor betaald heb en houd geen rekening met de gebrekken en schades (puur op basis van kenteken, geen eens km stand)

hoe bepaal ik nu waarvoor ik de auto mag doorverkopen aan prive?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

hoe bepaal ik nu waarvoor ik de auto mag doorverkopen aan prive?

 

De waarde in het economisch verkeer...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

en hoe stel ik die vast? moet ik dan proberen te vergelijken met vergelijkbare auto's die nu aangeboden worden? en dan in proberen te schatten hoeveel invloed de gebrekken/schades hebben?

 

wat gebeurd er als ik de auto gewoon zo voor 25% (de dagwaarde - 5% vanwege gebrekken en schades) van de aanschafwaarde van destijds doorverkoop naar prive en hem daar dan opknap (op kosten van prive) en weer duurder doorverkoop?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

wat gebeurd er als ik de auto gewoon zo voor 25% (de dagwaarde - 5% vanwege gebrekken en schades) van de aanschafwaarde van destijds doorverkoop naar prive en hem daar dan opknap (op kosten van prive) en weer duurder doorverkoop?

Een auto zakelijk kopen en na een half jaar alweer aan jezelf verkopen voor een kwart van de aanschafwaarde? Daar kon de fiscus wel eens wat vraagtekens bij zetten. Waarom verkoop je hem niet aan een derde?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Een auto zakelijk kopen en na een half jaar alweer aan jezelf verkopen voor een kwart van de aanschafwaarde? Daar kon de fiscus wel eens wat vraagtekens bij zetten. Waarom verkoop je hem niet aan een derde?

heb duidelijk veel te veel betaald stom genoeg, maar bepaalde problemen kwam pas later aan het licht en had snel auto nodig met voldoende laadruimte.

Aan prive verkopen omdat we dan zelf die problemen kunnen oplossen en tegen iets hogere prijs weer kunnen doorverkopen en dan een kleinere goedkopere auto kunnen terugkopen.

Heb uiteindelijk prive toch ook weer een auto nodig.

Dus beter dat ik dit aan prive verkoop en na repareren/opknappen door zoon er zelf wat aan verdien dan goedkoop aan ander verkopen die dan geld aan zal verdienen met repareren/opknappen en doorverkopen.

In huidige stand zal het namelijk echt handelaar worden die het zal kopen en geen prive persoon.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, wimj zei:

Is gaspedaal.nl niet veel makkelijker en goedkoper?

om aan ander te verkopen wel

36 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Is de zaak nog steeds een eenmanszaak Daniël?

nee is een BV

 

2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Google naar een lokale taxateur. Die kost je, afhankelijk van de omvang van het taxatierapport, ergens tussen € 49 en € 99.

ga ik eens doen

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Dus beter dat ik dit aan prive verkoop en na repareren/opknappen door zoon er zelf wat aan verdien dan goedkoop aan ander verkopen die dan geld aan zal verdienen met repareren/opknappen en doorverkopen.

Je wilt de kosten van de schade dus zakelijk (aftrekbaar) nemen en vervolgens de winst van het opknappen privé (onbelast) hebben? Dat lijkt me niet de bedoeling...

 

Als er winst te behalen valt met reparatie, komt die winst eigenlijk de onderneming toe (en daardoor ook deels de belastingdienst). Tenminste, zo kijk ik ernaar.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De BV moet wel BTW in rekening brengen, ook was de "youngtimer" bij aanschaf een 'marge-auto'.

 

Maar als het een zakelijke beslissing is om de auto te verkopen (te duur, niet geschikt bij nader inzien e.d....) dan kan dat (naar mijn smaak) prima 'privé' verkocht worden. Tenminste als het niet minder opbrengt, vergeleken met een verkoop aan derden, dan.

 

Het feit dat 'privé' kennelijk talenten aanwezig zijn om hier in de hobby-sfeer iets moois van te maken en doorverkopen maakt verder niet uit lijkt mij - is geen zakelijke aangelegenheid.

Ik meen mij te herinneren dat de bedrijfsactiviteiten niets te maken had met auto's of dergelijke in dit geval.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Je wilt de kosten van de schade dus zakelijk (aftrekbaar) nemen en vervolgens de winst van het opknappen privé (onbelast) hebben? Dat lijkt me niet de bedoeling...

 

Als er winst te behalen valt met reparatie, komt die winst eigenlijk de onderneming toe (en daardoor ook deels de belastingdienst). Tenminste, zo kijk ik ernaar.

nee kosten van schade/problemen herstellen nemen we ook prive.

en ja dan de winst die daardoor ontstaat ook prive.

Ik wil vanuit bedrijf geen geld meer in deze auto stoppen.

Als ik hem prive heb kan mijn zoon (is automonteur) hem dus opknappen, eventuele kosten daarvoor betaal ik dus prive.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

De BV moet wel BTW in rekening brengen, ook was de "youngtimer" bij aanschaf een 'marge-auto'.

zal inderdaad gewoon btw afgedragen worden door bedrijf over de uiteindelijke verkoopprijs.

11 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar als het een zakelijke beslissing is om de auto te verkopen (te duur, niet geschikt bij nader inzien e.d....) dan kan dat (naar mijn smaak) prima 'privé' verkocht worden. Tenminste als het niet minder opbrengt, vergeleken met een verkoop aan derden, dan.

is altijd wat lastig te beoordelen uiteraard.

Staat ook niet veel vergelijkbaars van die leeftijd met dat aantal km en specifieke problemen en schade tekoop.

12 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Het feit dat 'privé' kennelijk talenten aanwezig zijn om hier in de hobby-sfeer iets moois van te maken en doorverkopen maakt verder niet uit lijkt mij - is geen zakelijke aangelegenheid.

Ik meen mij te herinneren dat de bedrijfsactiviteiten niets te maken had met auto's of dergelijke in dit geval.

nee zakelijke activiteiten hebben niks met auto verkoop/reparatie te maken.

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

nee kosten van schade/problemen herstellen nemen we ook prive.

en ja dan de winst die daardoor ontstaat ook prive.

Ik heb het niet over de kosten van het herstellen, maar over de afwaardering van 75% binnen een half jaar tijd. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Komt wel vaker voor dat een bedrijf een verkeerde investering moet afwaarderen met 75%.

Alleen moet het wel (daar is genoeg over geschreven nu lijkt mij!) zakelijk zijn en geen 'handigheidje' om privé beter er van te worden.

 

Dat ('handigheidje' dus) speelt hier toch niet verder, als ik het goed lees.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Ik heb het niet over de kosten van het herstellen, maar over de afwaardering van 75% binnen een half jaar tijd. 

geen idee hoe dat administratief geregeld moet worden.

Maar als hij nu in huidige staat slechts 25 a 30 % waard is dan zou dat toch geregeld moeten kunnen worden lijkt me. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.