• 0

Naheffing btw 9 maanden na inkoop dienst

(aangepast)

Beste lezer, ik ben touroperator en maak gebruik van de reisbureauregeling. Dit betekent dat ik diensten inkoop voor een pakketreis. De reizen die ik verkoop hebben geen btw. Aan de andere kant kan ik ook in geen enkel Europees land btw terugvorderen op ingekochte reisdiensten, zoals bus, hotel etc. Deze regeling is Europees. Maar dit is niet het punt.

 

Met een skischool heb ik al jaren een vaste prijs voor de inkoop van skilessen. 9 Maanden na het einde van afgelopen winter krijg ik een mailtje dat ze hun facturen niet goed hebben opgemaakt en of ik nog eens duizenden euro's aan btw wil betalen. Dit is 100% verlies, ik verwerkte de skilessen voor mijn klanten in de pakketreizen op basis van de prijsafspraak en de prijs zoals vermeld op hun facturen. Waarop overigens niets qua btw vermeld stond. 9 Maanden na het einde van de winter een enorme naheffing vanwege een fout die ze gemaakt hebben. Wat te doen?

aangepast door Mreisorganisator
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je als Nederlandse schaats school hier lessen geeft aan allerlei "Europeanen" die gebracht worden door een EU-reisorganisatie zal je ook wel BTW moeten berekenen en afdragen, lijkt mij.

 

Dus dat geldt dan vast ook voor een skischool in de alpen. Of je nou rechtstreeks aan de cursist of groepsgewijs aan een touroperator factureert zal geen verschil maken ten aanzien van de BTW plicht.

 

Kennelijk heeft dan de skischool dit niet goed begrepen in de eerste instantie (want zij hebben geen BTW berekend). Of zij daar nu op terug kunnen komen is natuurlijk vers twee, geen idee verder - voer voor juristen.  

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Wat is er afgesproken? Wat staat er in de overeenkomst over prijs?

Eventuele verhoging met btw, of niet?

 

En - meer relationeel - hoe is de verhouding met deze skischool? Juridisch acteren kan betekenen dat je gelijk krijgt (of niet), maar dat de relatie niet meer lekker is. Oftewel dat je een andere skischool moet gaan vinden. Is een optie niet dat het verlies gedeeld wordt? Of in een andere verhouding? Dit vergt uiteraard overleg en een open houding.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Of je nou rechtstreeks aan de cursist of groepsgewijs aan een touroperator factureert zal geen verschil maken ten aanzien van de BTW plicht.

Behalve dat als de skischool in het buitenland zit, de BTW verlegd kan worden naar het reisbureau.

 

De hamvraag is dus of het om Nederlandse BTW gaat en waarom de skischool denkt dat dit het probleem is van ts

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Behalve dat als de skischool in het buitenland zit, de BTW verlegd kan worden naar het reisbureau.

Ik neem aan dat de dienst in het buitenland gegeven is (hoewel dat niet uit de vraagstelling duidelijk is) dat de BTW van dat land dan berekend moet worden. Ook aan buitenlandse ondernemers.

 

Of mag een Nederlands bedrijf hier met een dienst hier in Nederland ook de BTW verleggen als het aan een buitenlander hier gegeven wordt?

 

Quote

Culturele, artistieke diensten, enzovoort Culturele, artistieke, sportieve, wetenschappelijke, onderwijs-, vermakelijkheids- of soortgelijke activiteiten worden verricht waar de activiteiten feitelijk plaatsvinden. Vanaf 2011 zullen deze diensten ook onder de nieuwe hoofdregel vallen, met uitzondering van het verlenen van toegang tot deze evenementen.

Ha, ok. Dus sportieve diensten/activiteiten BTW inderdaad verleggen.

Voor evenementen was het dus niet zo.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Behalve dat als de skischool in het buitenland zit, de BTW verlegd kan worden naar het reisbureau.

Mee eens.
 

Besluit Omzetbelasting. Reisbureauregeling. 

Geraadpleegd op 17-11-2023. Geldend van 07-04-2023 t/m heden


9. Is artikel 28ze van de wet van toepassing op btw die verschuldigd is als gevolg van een wettelijke verlegging van btw naar een reisbureau?

Een wettelijke verleggingsregeling kan ook gelden voor de ingekochte onderdelen van een te verrichten reisdienst, bijvoorbeeld in geval van een B2B-dienst. Artikel 28ze van de wet is dan niet van toepassing op de dan verschuldigde btw.

 

Wet op de omzetbelasting 1968.

Geraadpleegd op 17-11-2023.

 Geldend van 01-01-2023 t/m heden.
 

Artikel 28ze 

1. De belasting die aan het reisbureau in rekening wordt gebracht door andere ondernemers voor de in artikel 28z, eerste lid, bedoelde handelingen welke de reiziger rechtstreeks ten goede komen, komt niet voor aftrek of teruggaaf in aanmerking.

 

aangepast door Cosara
Witruimte

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Rik · zei:

Ha, ok. Dus sportieve diensten/activiteiten BTW inderdaad verleggen.

Voor evenementen was het dus niet zo.

Niet per se. Het heeft er allereerst mee te maken waar de dienstverlener gevestigd is en in welk land de BTW belaste prestatie plaats vindt. Daarbij zijn evenementen inderdaad belast in het land waar ze plaatsvinden en gelegenheid geven tot uitoefening van sport niet 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.