Ik heb inmiddels al een tijdje een tweede onderneming opgestart, die nu operationeel is. Helaas merk ik dat ik mijn personeel niet alleen kan laten, omdat er dan regelmatig iets misgaat of ze niet weten wat te doen. Zelfs de basiszaken worden vaak vergeten, waardoor ik sommige dingen wel tien keer per week moet uitleggen.

Ik heb geprobeerd te vragen wat ik anders of beter kan doen om hen hun taken beter te laten begrijpen, maar sommigen geven aan dat ik het goed uitleg. Toch lopen ze vast zodra ik even twee uur weg ben, of er gebeurt gewoon niets. Ik heb zelfs een dagelijkse takenlijst gemaakt om hen te helpen.

Daardoor ben ik gemiddeld zo'n 12 uur per dag aanwezig, zeven dagen per week. Dit houd ik wel een tijdje vol, maar niet veel langer, want na die 12 uur moet ik ook nog mijn administratie doen.

Hoe gaan jullie hiermee om, of hebben jullie tips om het personeel zelfstandig te laten werken, zelfs al is het maar voor een paar uurtjes, zodat ik wat rust kan nemen of mijn administratie kan bijwerken?

 

ik heb 17 man personeel.  Van jong naar ouder. En ik ben al op zoek naar een assistent.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76889-personeel-alleen-laten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leiding geven is complex, variërend van accepteren dat niet iedereen de dingen kan doen zoals je ze zelf zou doen en accepteren dat dingen fout gaan tot struikelen over dingen waarvan je je echt met de beste wil van de wereld niet had kunnen beseffen dat het een issue zou zijn, bijvoorbeeld verandering van het merk melkpoeder bij de koffieautomaat.

 

Als jij zoveel tijd zelf nodig bent om een klein aantal mensen hun taken uit te laten voeren, zou ik eens iemand inhuren om over jouw schouder mee te kijken.

 

Mijn eerste gevoel is dat je mensen teveel verschillende taken en/of verantwoordelijkheden geeft, waardoor het veel tijd kost om ze onder controle te krijgen.

 

Waar je dan tegenaan loopt is dat mensen op zich wel begrijpen wat we allemaal moeten doen, maar op het moment dat de druk toeneemt, vervallen ze in hun automatismen. Wat je eigenlijk wil, is dat al jouw instructies en uitleg onderdeel worden van het automatisme, maar dat kost tijd en veel herhaling van uitleg.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 2
2 uur geleden, StevenK zei:

iemand inhuren om over jouw schouder mee te kijken.

 

Dat is zeker een optie, want 'vreemde ogen dwingen'.

 

Mijn advies hierbij: Zoek dan wel iemand die jou helpt joúw leiderschap te ontwikkelen, want als ik dit lees:

 

3 uur geleden, Johan808 zei:

waardoor ik sommige dingen wel tien keer per week moet uitleggen.

 

en dit:

 

3 uur geleden, Johan808 zei:

Daardoor ben ik gemiddeld zo'n 12 uur per dag aanwezig, zeven dagen per week. Dit houd ik wel een tijdje vol, maar niet veel langer

 

... brengt het mij tot een voorlopige, eerste conclusie dat het voor 80% in de aan- en bijsturing van jezelf en vanuit jou naar de medewerkers ligt en dan geldt: 'Wanneer het rommelt binnen (het hoofd van) de leiding, gaat het onweren op de werkvloer.'

 

Het is overigens heel goed met tijdelijke hulp van buitenaf aan te vliegen, want jij hebt hulp nodig bij jouw eigen gedragsverandering, waardoor jij effectiever het gedrag van jouw medewerkers leert beïnvloeden. Dat laatste (effectief beïnvloeden) is de essentie van leiderschap. (Effectiviteit = Kwaliteit x Acceptatie)

 

Er zijn o.a. (ondergetekende en insparcom) ex-beroepsmilitairen op dit forum aanwezig, die gepokt en gemazeld zijn in leiderschapsontwikkeling en management, waarvan je vast (nog meer) tips kunt krijgen.

 

Stel dus gerust meer vragen, echter: een beetje heen en weer schrijven in een topic gaat jouw problemen niet oplossen, gerichte actie wel....daar zou je 'gisteren' mee moeten beginnen, want elk uurtje dat je daardoor aan eigen tijd terugwint, is meegenomen. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 2

Telt deze werkhouding ook voor de leiding gevende die je in de andere onderneming hebt of alleen voor de uitvoerende mensen?

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik had een onderneming in Spanje en in Nederland.
Omdat er veel tijd zat in het binnenhalen van opdrachten, had ik te weinig tijd om mijn mensen goed op te leiden. Met het gevolg dat ik niet de kwaliteit kon leveren die ik wilde. Uiteindelijk heb ik de onderneming in Spanje gesloten en meer focus gelegd op Nederland.
Inmiddels bedienen we het zuidwesten van Europa ook gewoon vanuit Nederland met lokale medewerkers en managers uit Nederland.

 

Wat ik wil zeggen, is dat door soms een stap terug te nemen, je juist 2 stappen vooruit kan doen.
Ik weet niet precies wat je buisness precies is, maar is het een idee, om je eerste onderneming sterker te maken en een manager intern op te leiden?
In mijn branche, kan een externe managers inhuren kan voor een korte periode een zeer goede oplossing zijn, voor de langere periode wil je graag mensen die echt toekomst in je bedrijf willen hebben.

  • 1
Op 8-9-2024 om 12:37, Jasper S. zei:

door soms een stap terug te nemen, je juist 2 stappen vooruit kan doen.

 

+1👍🏻

 

Een goede, waardevolle vergelijking die mij jaren geleden werd voorgelegd (tijdens een evaluatiegesprek van een intensief loopbaanadviestraject), over de 'Processie van Esternach': mij werd gevraagd wat ik ervan vond dat tijdens die processie steeds 3 stappen voorwaarts werden gezet en dan weer 2 stappen terug. Ik antwoordde dat ik die processie niet kende, maar dat ik het nogal omslachtig vond klinken, want waarom weer 2 stappen terugzetten?

 

Daar bleek precies mijn grote aandachtspunt / leerpunt te zitten: ik beschouwde die 2 stappen terug instinctief als verliesgevend, maar als ik juist daarmee kon bereiken om mijn mensen mee te krijgen, hebben we onder aan de streep gezamenlijk toch een stap voorwaarts gezet?

 

Goed advies wat mij betreft, Jasper, chapeau!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
6 uur geleden, Johan808 zei:

Hoe gaan jullie hiermee om, of hebben jullie tips om het personeel zelfstandig te laten werken, zelfs al is het maar voor een paar uurtjes, zodat ik wat rust kan nemen of mijn administratie kan bijwerken?

Als het personeel niet in staat is om zelfstandig te laten werken, hoe ga je dan om met de aan- of afwezigheid van een bedrijfshulpverlener  ... wie neemt de taak over als je zelf afwezig bent ?

 

https://www.nibhv.nl/bhv-verplicht-wet-regelgeving/

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
(aangepast)

Hi Johan,

 

Twee dingen:

1. Jijzelf, je zult moeten werken aan jouw ‘innerlijk leiderschap’. Daar begint alles mee.

2. Het team, macht wordt verdeeld - of beter: gedeeld, dat wil zeggen dat je mensen weten wat hun verantwoordelijkheden zijn en waarover zij zelf mogen beslissen. Dat is een leerproces, waarbij continue communicatie op een gestructureerde manier essentieel is.

 

Mod edit: acquisitie tekst verwijderd

aangepast door Joost Rietveld
Acquisitie

Mvg,

Cor Berkelaar

Quote

"Anyone who loves another person can make that love creative by helping the person to be what he is. The only way to do that is to discover the real person."

 

  • 0
Op 8-9-2024 om 09:25, StevenK zei:

Leiding geven is complex, variërend van accepteren dat niet iedereen de dingen kan doen zoals je ze zelf zou doen en accepteren dat dingen fout gaan tot struikelen over dingen waarvan je je echt met de beste wil van de wereld niet had kunnen beseffen dat het een issue zou zijn, bijvoorbeeld verandering van het merk melkpoeder bij de koffieautomaat.

 

Als jij zoveel tijd zelf nodig bent om een klein aantal mensen hun taken uit te laten voeren, zou ik eens iemand inhuren om over jouw schouder mee te kijken.

 

Mijn eerste gevoel is dat je mensen teveel verschillende taken en/of verantwoordelijkheden geeft, waardoor het veel tijd kost om ze onder controle te krijgen.

 

Waar je dan tegenaan loopt is dat mensen op zich wel begrijpen wat we allemaal moeten doen, maar op het moment dat de druk toeneemt, vervallen ze in hun automatismen. Wat je eigenlijk wil, is dat al jouw instructies en uitleg onderdeel worden van het automatisme, maar dat kost tijd en veel herhaling van uitleg.

Bedankt voor de tip.

 

Op dit moment heb ik een externe professional ingeschakeld om mij te ondersteunen en het personeel deels aan te sturen. Daarnaast kijkt hij ook naar mijn werkzaamheden en geeft waar nodig advies of opbouwende kritiek. Op deze manier kan ik straks beter evalueren wat er verbeterd kan worden of wat ik eventueel moet aanpassen, zodat zowel het personeel als ikzelf efficiënter werk

  • 1
Op 8-9-2024 om 10:11, Hans van den Bergh zei:

 

Dat is zeker een optie, want 'vreemde ogen dwingen'.

 

Mijn advies hierbij: Zoek dan wel iemand die jou helpt joúw leiderschap te ontwikkelen, want als ik dit lees:

 

 

en dit:

 

 

... brengt het mij tot een voorlopige, eerste conclusie dat het voor 80% in de aan- en bijsturing van jezelf en vanuit jou naar de medewerkers ligt en dan geldt: 'Wanneer het rommelt binnen (het hoofd van) de leiding, gaat het onweren op de werkvloer.'

 

Het is overigens heel goed met tijdelijke hulp van buitenaf aan te vliegen, want jij hebt hulp nodig bij jouw eigen gedragsverandering, waardoor jij effectiever het gedrag van jouw medewerkers leert beïnvloeden. Dat laatste (effectief beïnvloeden) is de essentie van leiderschap. (Effectiviteit = Kwaliteit x Acceptatie)

 

Er zijn o.a. (ondergetekende en insparcom) ex-beroepsmilitairen op dit forum aanwezig, die gepokt en gemazeld zijn in leiderschapsontwikkeling en management, waarvan je vast (nog meer) tips kunt krijgen.

 

Stel dus gerust meer vragen, echter: een beetje heen en weer schrijven in een topic gaat jouw problemen niet oplossen, gerichte actie wel....daar zou je 'gisteren' mee moeten beginnen, want elk uurtje dat je daardoor aan eigen tijd terugwint, is meegenomen. 

Je hebt gelijk dat schrijven niet altijd de oplossing is voor dit soort situaties. Wat betreft leiderschap, die kwaliteiten bezit ik zeker. Op dit moment stuur ik mensen aan met verschillende opleidingsniveaus, terwijl ik voorheen vooral met teams werkte op hetzelfde niveau, wat het voor mij eenvoudiger maakte om leiding te geven. Ik zie dit echter als een mooie uitdaging om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen.

  • 0
Op 8-9-2024 om 15:09, Cosara zei:

Als het personeel niet in staat is om zelfstandig te laten werken, hoe ga je dan om met de aan- of afwezigheid van een bedrijfshulpverlener  ... wie neemt de taak over als je zelf afwezig bent ?

 

https://www.nibhv.nl/bhv-verplicht-wet-regelgeving/

 

 

We hebben meerdere bedrijfshulpverleners en ik zorg ervoor dat er elke dag minimaal twee ingepland zijn. Daarnaast heb ik zelf ook de benodigde certificaten, dus daar ligt het probleem niet. Het probleem zit deels bij mij en deels bij het personeel. Dit is al aangegeven, en door nu per team een andere aanpak te hanteren, zie ik al kleine positieve stappen, ondanks dat we net met de extrene coach zijn begonnen.

  • 0
Op 8-9-2024 om 08:44, Johan808 zei:

Toch lopen ze vast zodra ik even twee uur weg ben, of er gebeurt gewoon niets.

Zonder nader onderzoek is niet te zeggen of het de medewerkers misschien ontbreekt aan kennis, vaardigheden, motivatie, durf of wat anders. Dus is een oplossing op voorhand lastig te geven. Het is goed dat je een externe coach hebt ingeschakeld, misschien zijn de medewerkers eerder geneigd om aan deze coach wat te vertellen dan aan jou, degene die beslist over hun contract en salaris. 

 

Op 8-9-2024 om 08:44, Johan808 zei:

Daardoor ben ik gemiddeld zo'n 12 uur per dag aanwezig, zeven dagen per week. Dit houd ik wel een tijdje vol, maar niet veel langer, want na die 12 uur moet ik ook nog mijn administratie doen.

Sowieso moet je daar zo snel mogelijk mee stoppen, want hierdoor kom je zelf ook in de stand van brandjes blussen, in plaats van dat je de energie en mentale ruimte overhoudt om afstand te nemen en te kijken naar structurele oorzaken en oplossingen. Als jij afbrandt komt helemaal alles stil te liggen.

 

Op 8-9-2024 om 08:44, Johan808 zei:

hebben jullie tips om het personeel zelfstandig te laten werken, zelfs al is het maar voor een paar uurtjes

Kritische vraag tussendoor: waarom zouden de medewerkers dat doen? Nu krijgen ze alles op een presenteerblaadje aangeleverd door jou en zijn er blijkbaar geen consequenties als ze niets doen als jij er niet bent. Verplaats je eens in hun situatie, wat is hun belang, motivatie, drijfveer?

 

8 uur geleden, Johan808 zei:

Ik zie dit echter als een mooie uitdaging om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen.

Danwel die van je medewerkers natuurlijk, afhankelijk van de oorzaak of oorzaken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.