• 0

KIA toepassen voor aankoop bureau/bureaustoel/boekenkast bij onzelfstandige ruimte?

Beste mensen,

Ik heb veel op internet gezocht, maar krijg geen eenduidig antwoord op mijn volgende vraag. (Er zijn voorbeelden van airco's in onzelfstandige ruimtes)

Komen een bureau, bureaustoel en boekenkast in aanmerking voor de KIA als je deze koopt (bestempelt als bedrijfsmiddel), maar géén zelfstandige ruimte hebt. (bedrag bedrijfsmiddel is hoger dan 450 EUR excl btw en gezamelijk hoger dan drempelbedrag 2800 EUR)

Het is duidelijk dat de BTW aftrekbaar is van de omzetbelasting bij de aanschaf van bedrijfsmiddelen, ook bij géén zelfstandige ruimte. Je mag ze echter niet als aftrekpost gebruiken bij de inkomstenbelasting. 

Indien je deze bedrijfsmiddelen mag opvoeren voor de KIA, enig idee hoe ik dit in de boekhouding dan verwerk. Ik moet ze dan wel op de balans zetten omdat ze een investering zijn, maar niet afschrijven, omdat het geen aftrekposten zijn? 5 jaar later alles in 1 keer afschrijven?

Bedankt voor een antwoord. Met een vriendelijke groet,

Richard

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb gekeken, maar specifieke informatie over de KIA en bedrijfsmiddelen in een niet zelfstandige ruimte kon ik niet vinden op deze forum. Ik kwam nl. dit artikel tegen.

https://www.moore-drv.nl/airco-thuiswerkende-ondernemer-fiscaal-aftrekbaar/#:~:text=Wel KIA op airco voor,€ 2.800 aan investeringen pleegt.

• 0

Kosten die niet zakelijk aftrekbaar zijn (en dus privékosten zijn), komen per definitie niet in aanmerking voor een investeringsaftrek zoals de KIA omdat het geen zakelijke investeringen zijn (maar privé-uitgaven).

Je citeert alleen het stukje over een airco dat toevallig goed uit lijkt te komen, maar pal daarvoor staat duidelijk:

Inrichting werkkamer ook niet aftrekbaar
Is de werkkamer niet aftrekbaar, dan geldt dit ook voor de inrichting. Een airco, al dan niet mobiel, behoort hier ook toe en dus zijn ook deze kosten niet aftrekbaar. U kunt dus de afschrijvingskosten fiscaal op de airco niet in aftrek brengen.

• 0

Beste mensen,

Volgens mij heb ik zelf al duidelijk aangegeven dat de kosten van de inrichting in een niet zelfstandige ruimte niet aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Dat staat duidelijk op de website van de belastingdienst. Het ging mij specifiek over de KIA, omdat ik stukken heb gelezen op internet waarin men aangeeft dat dit dus wel kan voor de KIA, zoals bij de airco blijkbaar het geval is.

Ik werk voor een groot deel vanuit huis, dus gebruik bureau en bureaustoel voor zakelijk gebruik in een werkkamer (alleen zonder wc). Blijkbaar klopt deze informatie van de airco dus niet als ik het commentaar zo lees. 

Ik heb deze post niet geplaatst omdat het me toevallig goed uitkomt. Ik wilde graag van de experts weten of dit wel of niet mogelijk is, en dus verificatie, aangezien ik hier geen informatie op de belasting site over kon vinden, en graag volgens de wetgeving wil handelen. 

Bedankt voor jullie antwoorden,

mvg Richard

• 0
16 minuten geleden, RichardRD zei:

Volgens mij heb ik zelf al duidelijk aangegeven dat de kosten van de inrichting in een niet zelfstandige ruimte niet aftrekbaar zijn (...)

En nu ga ik het nog lastiger voor je maken:

Als je 'losse' dingen koopt, uit zakelijke overwegingen, voor zakelijk gebruik, dan zijn de kosten daarvan wél aftrekbaar. Behalve misschien in een paar (in de wet) genoemde uitzonderingen.

Dus als je een aquarium nodig hebt voor je onderneming, dan is daar geen bezwaren tegen.

Of wanneer je een airco (tenminste als die niet ingebouwd wordt in je privéwoning of zoiets...) koopt: hetzelfde verhaal.

Het is aan jou om te verantwoorden waarom dit een zakelijke uitgave is/was. Want er zijn geen specifieke wettelijke regelingen omtrent aquaria, airco's, computertafels, boormachines enz.

Zoals altijd moet je ook wel rekening houden met het privé-voordeel. Maar dat kan (soms) te verwaarlozen zijn - wanneer het bijna uitsluitend zakelijk gebruikt wordt.

"What, me worry?"

• 0
1 uur geleden, Ward van der Put zei:

Kosten die niet zakelijk aftrekbaar zijn (en dus privékosten zijn)

Door topicstarter genoemde kosten zijn wel zakelijk, want ten bate van het realiseren van de omzet, maar niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting vanwege de aftrekbeperking op de inkomstenbelasting voor de werkruimte aan huis. Die aftrekbeperking geldt niet zonder meer ook voor de omzetbelasting en investeringsaftrek. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
39 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Door topicstarter genoemde kosten zijn wel zakelijk, want ten bate van het realiseren van de omzet, maar niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting vanwege de aftrekbeperking op de inkomstenbelasting voor de werkruimte aan huis. Die aftrekbeperking geldt niet zonder meer ook voor de omzetbelasting en investeringsaftrek. 

Voor de toepassing van de KIA zal beoordeeld moeten worden of er sprake is van een investering in een niet uitgesloten zelfstandig bedrijfsmiddel, of in een onzelfstandig onderdeel van een uitgesloten bedrijfsmiddel, zoals een woonhuis.

Hierbij is van belang of het bedrijfsmiddel onderdeel gaat uitmaken van de woning waaraan deze nagelvast zal worden aangebracht.
Als dat het geval is, dan is er sprake van een investering in een woonhuis waarop de KIA niet van toepassing is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

De uitsluiting van kosten van (inrichting van) een niet zelfstandige werkruimte staat in artikel 3.16 lid 1 Wet IB. 

Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, die...[samengevat: fiscaal niet voldoet aan de eisen]

Winst in dit verband is de winst uit onderneming, voor zaken als investeringsaftrek, zelfstandigenaftrek etc.

Verderop in de wet bij 3.40 komt de investeringsaftrek pas aan de orde. Daarbij geldt het principe dat KIA mogelijk is voor alle bedrijfsmiddelen (die dus wel zakelijk moeten zijn). Dat de kosten van een dergelijke werkruimte niet aftrekbaar zijn, wil dus niet zeggen dat investeringen daarin geen bedrijfsmiddelen zijn. 

Anders had hij de KIA ook expliciet opgenomen moeten zijn, dat tot de van KIA uitgesloten bedrijfsmiddelen tevens behoren investeringen in niet zelfstandige werkruimtes. Net zo goed als dat bijvoorbeeld personenauto's expliciet uitgesloten zijn. Nu die uitsluiting er niet in staat, zijn investeringen (die overigens wel aan de andere voorwaarden moeten voldoen qua bedragen) in niet zelfstandige werkruimtes gewoon aan te merken voor de KIA

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Anders had hij de KIA ook expliciet opgenomen moeten zijn, dat tot de van KIA uitgesloten bedrijfsmiddelen tevens behoren investeringen in niet zelfstandige werkruimtes.Net zo goed als dat bijvoorbeeld personenauto's expliciet uitgesloten zijn. 

Artikel 3.45. Uitgesloten bedrijfsmiddelen voor investeringsaftrek
1 Voor de investeringsaftrek behoren niet tot de bedrijfsmiddelen:

c. woonhuizen en woonschepen, met inbegrip van de gedeelten van andere zaken die dienen voor bewoning;

d. personenauto's als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de belasting van personenauto's  en motorrijwielen 1992, die niet zijn bestemd voor het beroepsvervoer over de weg;

1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Nu die uitsluiting er niet in staat, zijn investeringen (die overigens wel aan de andere voorwaarden moeten voldoen qua bedragen) in niet zelfstandige werkruimtes gewoon aan te merken voor de KIA

Volgens artikel 3.45c staat dat er dus wel in … als onderdeel van een woning.

Zo kan je  - volgens artikel 3.45d - voor een personenauto ook geen KIA claimen voor een set lichtmetalen velgen en banden als onderdeel van en voor een personenauto … ook als het onderdeel niet specifiek met naam en toenaam wordt genoemd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)
9 uur geleden, Cosara zei:

De vraag van topicstarter ging over "bureau, bureaustoel en boekenkast" en die lijken me geen onderdeel van de woning of zaken bedoeld voor bewoning, maar bedrijfsmiddelen. 

In dit geval voor een niet-zelfstandige werkruimte, dus sowieso niet van toepassing voor de inkomenstenbelasting, maar onder voorwaarden wel voor de omzetbelasting en KIA. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
10 uur geleden, Cosara zei:

Zie Rons reactie. Inventaris en inrichting vallen juist niet onder dit artikel 3.45c.

Los daarvan kun je hierover discussiëren want "met inbegrip van de gedeelten van andere zaken die dienen voor bewoning", geeft grond om te stellen dat de Airco in de werkkamer niet dient voor bewoning  

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Dat hangt af van het soort meubilair.

ECLI:NL:GHAMS:2001:AD9765:

8. Artikel 11, vijfde lid, aanhef en onderdeel d, van de Wet op de inkomstenbelasting 1964 bepaalt dat voor de investeringsaftrek woonhuizen niet tot de bedrijfsmiddelen worden gerekend. Het Hof is, gelet op hetgeen uit de stukken omtrent de werkzaamheden aan de woning naar voren komt, van oordeel dat de werkzaamheden aan de woning van belanghebbende niet het karakter van woonhuis hebben ontnomen. Voor zover in het bedrag van ƒ 33.395 zaken en voorzieningen zijn begrepen die deel zijn gaan uitmaken van de woning van belanghebbende, bestaat geen recht op investeringsaftrek. Niet voor aftrek komen dus in aanmerking de kosten van vloerbedekking en dergelijke en de kosten van de kennelijk vaste delen van de inrichting (nota's interieurbouwbedrijf B). Voor de investeringsaftrek komen in aanmerking de aanschaf-kosten van burolampen, stoelen, fauteuil, hocker, bijzettafel en staande lamp, totaal ƒ 15.184,76. Het Hof gaat er daarbij aan voorbij dat van de factuur waarop deze zaken staan vermeld een gedeelte (0,7%) pas in 1998 is voldaan. Aan investeringsaftrek kan dus worden verleend een bedrag van 24% van ƒ 15.184,76 = (afgerond) ƒ 3.645. Het belastbare inkomen wordt ƒ 77.586 -/- ƒ 3.645 -/- ƒ37 (meer giftenaftrek) = ƒ 73.904.

Geen investeringsaftrek dus voor vloerbedekking, maar in ECLI:NL:GHSHE:2001:AD6317 wordt de investeringsaftrek wél toegestaan voor tapijt dat voor de gehele woning was aangeschaft:

4.9. Gelet op het dienaangaande in 4.5 overwogene is de in 2.7 onder C vermelde correctie (geen investeringsaftrek tapijt) te hoog. Veronderstellenderwijs ervan uitgaande dat “36/72 van de totaal belegde oppervlakte zakelijk is”, zoals belanghebbende in zijn brief van 19 december 1996 aan de Inspecteur heeft gesteld, zou dat, mede gelet op het in 2.3 vermelde, neerkomen op een investeringsaftrek in verband met de aanschaf van het tapijt van ½ x 18% x fl. 4.592,62 = fl. 413,-- (afgerond), welke de Inspecteur ten onrechte niet heeft verleend.

Dus als je je bureau een buro noemt en je vloerbedekking tapijt, zit je safe. 🙃 

• 0

Bedankt voor al jullie antwoorden en suggesties.

Nu nog een aanvullende vraag. Ik kan dit ook in een nieuw topic plaatsen, maar dan kan het uit zijn context verdwijnen vandaar toch maar deze reactie op mijn oude post.

Enig idee hoe je een burostoel die je mag opvoeren voor de KIA in de boekhouding verwerk. Ik moet de burostoel op de balans zetten omdat ze een investering  (bedrijfsmiddel >450 EUR) is. Maar hoe gaat dit dan met de afschrijving, omdat het geen aftrekposten is voor de winst en verliesrekening? Of niet afschrijven per jaar en pas na 5 jaar later alles in 1 keer afschrijven? Of moet ik wel afschrijven en dit in de IB pas later als niet aftrekbare kosten declareren, en op die manier het "recht" trekken.

Bedankt voor de reactie,

mvg Richard

• 0
5 uur geleden, RichardRD zei:

Maar hoe gaat dit dan met de afschrijving, omdat het geen aftrekposten is voor de winst en verliesrekening?

Dan als privé-opname i.p.v. kosten.

Of, als het commerciële i.p.v. fiscale jaarstukken betreft, corrigeren in de winstaangifte zelf.

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar